Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Izzie »

Joakim Gunnarsson skrev:I påsen finns ett antal tidigare utgivna tidningar som distribueras tillsammans. Plastpåsen har Bamse-extras logga tryckt på sig samt nummer 3 2016. Endast för extremsamlare.


Plastpåsar bör förbjudas!
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Izzie »

burnout skrev:
Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).


Kom den verkligen ut? Jag har aldrig sett något/någon till salu. Dom jag har varit i kontakt med är osäkra. Att det var något tjaffs med omslaget vet jag.


Hittade tråden efter att Joakim väckt den till liv. Ser att det finns tvivel angående existensen av tidningen med "fel" titel. Fotade den och den andra "Action" som var inblandad i tjafset. Jämte den tidningen som sedan fick namnet "Thriller". Minns att jag var lite irriterad över att behöva köpa två tidningar med samma innehåll, eftersom jag ville ha första numret på den nya tidningen som jag tänkt börja läsa. (bilden är tagen med mobil)

Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Izzie skrev:Hittade tråden efter att Joakim väckt den till liv. Ser att det finns tvivel angående existensen av tidningen med "fel" titel. Fotade den och den andra "Action" som var inblandad i tjafset. Jämte den tidningen som sedan fick namnet "Thriller". Minns att jag var lite irriterad över att behöva köpa två tidningar med samma innehåll, eftersom jag ville ha första numret på den nya tidningen som jag tänkt börja läsa. (bilden är tagen med mobil)

http://www.fondador.se/action_thriller.jpg

Det omarbetade omslaget blev ju bättre... Den första action-loggan är klart för blek, och "100 sidor!" texten är för murrig i grönt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Varför släpptes 2 tidningar med samma omslag och innehåll, ett misstag eller vad?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

"Action" till höger är originalvarianten som hann komma ut i affären, då märkte man att det fanns en annan konkurrerande tidning "Actionserien" (nedan) som blev irriterade, varpå man snabbt drog in hela kvarvarande upplagan, bytte namn till "Thriller" och tryckte en ny upplaga av tidningen. Enstaka nummer hade dock redan nått ut till köparna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Dude »

Izzie skrev:
burnout skrev:
Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator

Bild


Spontant kan jag se allvarliga brister i tjejens rustning
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Spontant kan jag se allvarliga brister i tjejens rustning

Nej nej nej! Vad det gäller fantasy är rustningen mer än adekvat! Man svingar ju aldrig not tjejens bröst eller rumpa! Det är fusk!

http://io9.gizmodo.com/the-real-reason- ... 1522954638
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Schuberg »

Joakim Gunnarsson skrev:En tidning som kanske kommer gäcka framtida Bamse-samlare är Bamse-extra nummer 3 2016.
Nummer 1, 2, 4 finns (och nummer 5 kommer senare i år) men nummer 3 existerar inte.
Eller... det är en plastpåse.
I påsen finns ett antal tidigare utgivna tidningar som distribueras tillsammans. Plastpåsen har Bamse-extras logga tryckt på sig samt nummer 3 2016. Endast för extremsamlare.


Denna gamla tråd hade jag glömt bort, när ovan nämns bör jag flagga för; Fantomen #19 från 2015. Detta nummer finns ej vad jag vet, om det inte är utbrett tryckfel som jag stött på. Samtliga nummer som jag sett är endast märkt med #18 2015 på omslagets framsida istället för det tänkta dubbelnumrets numrering #18-19 2015. Se länkar nedan för exempel.

http://seriekallaren.jetshopmini.se/fan ... c-883.aspx
https://www.youtube.com/watch?v=58MSsHAw58I
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Joakim Gunnarsson skrev:En tidning som kanske kommer gäcka framtida Bamse-samlare är Bamse-extra nummer 3 2016.
Nummer 1, 2, 4 finns (och nummer 5 kommer senare i år) men nummer 3 existerar inte.
Eller... det är en plastpåse.
I påsen finns ett antal tidigare utgivna tidningar som distribueras tillsammans. Plastpåsen har Bamse-extras logga tryckt på sig samt nummer 3 2016. Endast för extremsamlare.

Den titeln behöver vi överlag se över då luckor finns. Kontakta gärna mig om du kan ge ljus över den titeln!

Schuberg skrev:Denna gamla tråd hade jag glömt bort, när ovan nämns bör jag flagga för; Fantomen #19 från 2015. Detta nummer finns ej vad jag vet, om det inte är utbrett tryckfel som jag stött på. Samtliga nummer som jag sett är endast märkt med #18 2015 på omslagets framsida istället för det tänkta dubbelnumrets numrering #18-19 2015.

Fixat (sedan långt tillbaka men glömt att skriva det här)!

Finns det någon som har exemplar av #4 1976, #11 - #12 1977 av Patrullserien? Har starka misstankar om att ingen av dessa givits ut.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Linus van Pelt »

UlfK skrev:Dennis sålde sambundna årgångar via tidningen i början av sextiotalet, tror det var årg. 1960-61, en halv årgång per volym, men jag har aldrig sett något ex eller träffat någon som sett ett exemplar, så jag är tveksam om de finns


Absurt sent svar men jag stötte på denna tråd. De finns nog, åtminstone har jag här på landet denna omslagslösa volym som omfattar första halvan av årgång 1962. Vet inte varifrån jag fått den, kanske kom den med huset.

Bild
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Spip »

germund skrev:Även om en tidning inte kommer ut i butik kan det finnas kvar tryckta exemplar. Vi hade ju ett exempel med Agent X9, där inlagan skulle vara i färg men trycktes i svartvitt. Hela upplagan trycktes om, men naturligtvis finns det kvar en del svartvita exemplar. Valhall 13 trycktes med danska loggan (Valhalla, med A på slutet), varpå en ny upplaga trycktes upp.


Lite sent att fråga sju år i efterhand [:o)] , men vet du vilket nummer av Agent X9 som det var ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Jag minns ju förresten att Valhalla-numret hann komma ut åtminstone till Serieteket innan det drogs in, så där hann det väl åtminstone komma ut några ex på marknaden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Tönktecet ge ut den danska Valhall i serietidning först Mao?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Tönktecet ge ut den danska Valhall i serietidning först Mao?

Ah, nej. Jag syftade på albumet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Valhalla? Jo de hette ju så först, de vita omslagen, men det är ju inte de du menar utan vad?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Valhalla? Jo de hette ju så först, de vita omslagen, men det är ju inte de du menar utan vad?

Det nämndes tidigare i tråden. Valhall 13 - Balladen om Balder gavs ut i en mindre upplaga med titeln Valhalla tryckt på framsidan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Ok okänt för mig, vad var vitsen med det?, De vita hette ju Valhalla men när de kommit några nummer föll de bort, tydligen sålde de inte.

Sen återkom det hela ju med Valhall som namn och mer färgsprakande omslag som gavs ut till sista albumet.

Var det ett misstag eller? Jag menar de hade ju redan Valhall albumen på rad även om det förstås tog tid mellan dem mot slutet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Var det ett misstag eller? Jag menar de hade ju redan Valhall albumen på rad även om det förstås tog tid mellan dem mot slutet.

Ja, det var ett misstag. "Valhalla" har hela tiden varit danska originaltiteln.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Ok då förstår jag, några smet ut mao.innan det korigerades.

Jag tror inte på högt värde iaf, mer en kul grej om nån har kommit över en sådan.

I USA har ju bla vid impiisionen på 70raket en hel del färdiga serier hos DC olika stadier inte blivit spöknummer men aldrig blivit utgivna pga omedelbar nedläggning trots att de skullit kommit ut.

Sånt lär väl inte finnas här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ok då förstår jag, några smet ut mao.innan det korigerades.

Jag tror inte på högt värde iaf, mer en kul grej om nån har kommit över en sådan.

I USA har ju bla vid impiisionen på 70raket en hel del färdiga serier hos DC olika stadier inte blivit spöknummer men aldrig blivit utgivna pga omedelbar nedläggning trots att de skullit kommit ut.

Sånt lär väl inte finnas här.

Kalle Anka hade ju någon liknande grej med "reservnummer" under 60-70-talet, ifall den ordinarie tidningen inte skulle lyckas bli tryckt som det var tänkt, minns jag. Det lät litet intressant, även om det överlag verkade ganska dåligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar