Hur upptäckte du serier?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av little fox »

Från 4-5 års ålder fick jag prenumeration på Bamse varje jul av Mormor & Morfar, och ibland kunde man tigga till sig en My Little Pony tidning i affären. Bamse byttes gradvis ut mot Kalle Anka, Min Häst och Penny, och på den vägen är det.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av mikaelsol »

Det fanns serier hemma från mina äldre kusiner, syskon, föräldrar etc. Vad som verkligen fick mig att fastna för serier var att vi fick kabel-tv när jag fortfarande gick på dagis. Jag gillade att teckna Transformers och MASK-gubbarna, men det var svårt att hinna få med alla detaljerna när de flimrade förbi i rutan, så då var det toppen med serietidningarna som var fyllda med stillbilder.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av MrKumquack »

Hur upptäckte jag serier? Eller hur började jag läsa serier? Första starkaste minnet är att jag ligger med hög feber p.g.a. någon barnsjukdom i föräldrarnas dubbelsäng, och min far kommer hem från jobbet med Kalle Anka Pocket nr 5, Med Farbror Joakim jorden runt! Enligt Wikipedia publicerades den februari 1970, m.a.o. en månad innan min nioårsdag. Minns att jag under konvalescensen läste den upprepade gånger, och njöt lika mycket varje gång! [:)] Tyckte att jag fått den mest underbara gåva, och det var inte ens födelsedag eller julafton... Farsan var bäst i världen!! Därefter var det - förutom seriestrippar i dagstidningarna som Poeten, Mumin, Laban, Dragos(!), Ferd'nand, m.fl. - tunnsått med serier i hemmet, undantaget julafton som alltid inleddes med en hyacint samt ett färskt julalbum med antingen Kalle Anka eller Musse Pigg & Jan Långben på nattygsbordet.
Jag kan alltså inte minnas någon prenumeration av en serietidning, däremot var tydligen KP något som mina föräldrar gärna kostade på! Inget ont om KP (som var och kanske fortfarande är en mycket trevlig bekantskap), men mitt serieintresse fick jag odla på annat håll. T.ex. som på sommarläger, kusiner och kamrater som hade mer tur med föräldrarnas val av prenumerationer till sina barn, också lär en del av min veckopeng gått åt till att köpa Kalle Anka Pocketar. Vet att jag samlade på mig de första 30 numren (de tre första i andraupplagor), som sedermera blev bytet efter ett inbrott i vårat källarförråd. [:(!]
Nästa betydligt trevligare anhalt får bli vid en födelsedag då ett av paketen innehöll Jag Kalle Anka! En stoor, tung, otymplig och mycket fängslande pjäs som lästes i regelbundet. Det var även där jag stötte på namnet Carl Barks för första gången! Längre fram under 70-talet (känner att jag börjar komma ifrån ämnet nu...) köpte jag regelbundet Svenska MAD i ett flertal år. Sista anhalten får bli när jag i bokhandeln får syn på Kalle Anka Guldbok! En [u]inbunden[u] bok. Med serier i!! Trots att Jag Kalle Anka har samma kriterier, var detta första gången jag kände att serier hade blivit "rumsrena" och kanske accepterade. För mig var detta en milstolpe!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Cadial »

[quote="MrKumquack"] Det var även där jag stötte på namnet Carl Barks för första gången! quote]
Fast VISSTE du da hur viktig Carl Barks var? I den aldern brukar val folk tro att seriefigurer tecknar sig sjalva; de bara FINNS!?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av RioGrande »

Tror inte namnet Carl Barks förekommer i Jag, Kalle Anka..... Tror förordet implicerar att Walt tecknade allt?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tror inte namnet Carl Barks förekommer i Jag, Kalle Anka..... Tror förordet implicerar att Walt tecknade allt?

Du har nog rätt... Carl Barks började man först pusha för i de senare böckerna när Sture Hegerfors skrev förorden; "Jag, Farbror Joakim" och "Vi, Knatte, Fnatte och Tjatte".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Agentum »

"Carl Barks" mins jag det stod i KA tidningarna, som en slags favoritrepris, innan hade jag inte hört det namnet.

Jag var iofs ingen rabiat fan som läste utlänska tidningar eller försökte ta reda på nåt mer så det är inte så konstigt att jag inte begrep det, att det var olika tecknare förstod jag tidigt iofs då det kändes konstigt att Walt hann med att göra hela tidningar flera ggr i månaden:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av MrKumquack »

RioGrande skrev:Tror inte namnet Carl Barks förekommer i Jag, Kalle Anka..... Tror förordet implicerar att Walt tecknade allt?


Fel, och slarvigt av mig! Minnet sviker ibland, men har nu bläddrat fram att det är i Jag Farbror Joakim" som Bark's namn nämns, och det var dom raderna jag hänvisade till. Skäms på mig! :oops: Men stort tack för rättelse! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av MrKumquack »

Cadial skrev:
MrKumquack skrev: Det var även där jag stötte på namnet Carl Barks för första gången! quote]
Fast VISSTE du da hur viktig Carl Barks var? I den aldern brukar val folk tro att seriefigurer tecknar sig sjalva; de bara FINNS!?


Nej, jag kan inte påstå att jag i den åldern när jag fick Jag farbror Joakim (inte Jag Kalle Anka! [;)] ) förstod eller visste mer om Bark's betydelse än vad jag i den boken läste mig till. Det blev längre fram i tiden. Har t.ex. ett minne från lumpen ( -81) där jag var den ende som kunde briljera med Carl Bark's namn, när en annan serienörd frågade om det var någon som visste vem som räknades som den främste ank-tecknaren. Resten av logementet såg ut som frågetecken...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Agentum »

Jag böckerna hade jag aldrig råd med heller, jag mins dem i affären.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Dude »

Som liten knatte lånade jag syrrans kalletidningar, jag kunde inte läsa så jag tittade på bilderna och fantiserade ihop historien. Därefter blev det Turtles, fantomen, diverse Disney. Som 11 åring upptäckte jag Spidey och några år senare började jag samla på serier. Ett väldigt trevligt nöje får jag lov att säga [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Agentum »

Ja, absolut:-)

Jag hade dock ett avslut som tonårinhg, dvs jag i det närmaste övergav serierna för böcker, de var inte nåt för "vuxna" jag.

så jag var utanför många år under 90talet innan jag av nån anledning bvlev intresserad igen,
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av Furienna »

Jag har liksom flera andra i tråden haft turen att växa upp med storasyskon, vars serietidningar och seriealbum jag kunde låna. Det rörde sig framför allt om de fransk-belgiska serierna: "Asterix", "Tintin", "Johan & Pellevin", "Smurferna" och "Starke Staffan". Men även "Bamse", "Scooby-Doo" och "Kalle Anka" fanns i hemmet. Och senare kom jag naturligtvis också att låna serier på biblioteken, samt köpa en tidning själv då och då.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av BoJustBo »

Har nog läst serier så länge jag kan minnas men i mina yngre år var det i stort sätt bara humor serier och lite Kalle Anka. det var nog ungefär i 13 år ålder som jag började testa på andra sorters serier med först superhjälte serier och manga, senare europeiska serier, indie saker och skräck serier (vilket nuförtiden är mycket av vad jag läser.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
mell92
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 maj 2016, 15:48

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av mell92 »

när jag var 6 år gammal då jag läste min morbrors kalle anka pocket. Sen började jag preumnera på kalle anka och co:o och Kalle anka pocket. så jag har samlat i 18 år ungefär kanske längre :)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Hur upptäckte du serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Min pappa hade väldigt många fina Illustrerade klassiker hemma. De jag tyckte bäst om var "Varghunden", "David Crockett" och "Robin Hood". Detta var i början av 80-talet och jag var väl runt 7-8 år när jag började läsa dem. Sen började jag läsa Spindelmannen 1984. Jag var helt överlycklig när Marvelklubben började 1984 med alla dessa spännande olika hjältar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar