Idrott och serier

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Idrott och serier

Inlägg av larsa66 »

När jag sitter och ser Fotbolls-VM slår mig en tanke.
Vad är det för känslor som samlar så många människor att tillsammans avnjuta detta?
Argentina och Holland borde inte intressera mig....men ändå sitter jag som trollbunden framför TV:n
På läktaren är det över sextiotusen åskådare, vissa har åkt lång väg och betalat mycket för sin biljett.
Det finns många dåliga avsikter också. att se motståndarlaget förnedras, att se hjältarna vinna.
Jag undrar hur många som är där bara för intresset av fotboll.
Det skulle inte förvåna mig om 9 av 10 bara är där för underhållningens egen skull.

Vi som också gillar serier vet ju att ett seriealbum kan ge mycket mer, både som underhållning och i känslor.
Vi är många som skrattat högt åt en serie, men hur många gråter? Hur många känner att det vrider till i hjärtat när det inte blir som vi tänkt oss? När hjälten förlorar eller dör. När Gwen Stacy dog vred det till i hjärtat. Jag tror det var i historien om djungelpatrullen då jag kände liknande känslor i Fantomen.

Som serieskapare vill jag gärna nå ut till massorna. Jag vill göra en serie som berör någon som egentligen inte är öppen för att bli det.

En snabb kontring innan motståndarna förstått att deras anfall misslyckats.

Har man som serieskapare något att lära sig eller att ta vara på från idrottens fantastiska värld?
Det har ju sagts att superhjältarna fått sina dräkter från idrottens värld, men finns det mer också?

För mig är det också känslorna som inspirerar. När någon som är uträknad helt plötsligt reser sig upp och tar revansch.
När ett lag som består av sämre spelare kan slå dom som är bättre p.g.a att dom spelar som ett lag.

Ja, det är lite tankar jag sitter med när Argentina och Holland kommer att avslutas med straffar.

Vad tänker ni?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Idrott och serier

Inlägg av Rosen »

larsa66 skrev:Har man som serieskapare något att lära sig eller att ta vara på från idrottens fantastiska värld?

Själva spänningsmomentet - hur ska det gå, det hela kan vända när som helst - har ju likheter med dynamiken i äventyrshistorier, fast med den extra kryddan i att man inte vet i förväg vem som kommer att vinna. När Batman slåss mot Jokern är det ju mer en fråga om hur han ska besegra honom i slutänden. (Jag var lite avis på min dotter när hon såg "Sagan om den gyllene nyckeln" på Bolibompa för ett par år sedan. Hon hade ännu inte förstått att hjältarna alltid vinner, och efter det näst sista avsnittet vågade hon knappt se det sista; det såg så mörkt ut för dem att hon inte kunde tro att de skulle kunna klara av det.)

Sport och spel har ju inspirerat spännande historier både i serier och i andra medier. Det finns en berömd manga om brädspelet go, och en av de mest episka Bollywoodfilmer jag sett handlar om en cricketmatch. Robert Howard, Conans skapare, skrev också mycket westernnoveller och annat; det sägs att några av hans mest välskrivna och engagerande verk är de noveller han skrev om boxning.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Idrott och serier

Inlägg av tfels »

Wörd på Rosen där. Vill poängtera detta med underdogens minimala möjligheter till seger. Detta spär nog på intresset både gällande serier och sport. Fantastiska Fyran besegrar Galactus. Douglas besegrar Tyson. Men i humorserier förlorar Kalle mot Alexander och Karl lyckas inte träffa bollen. Men vi hoppas ändå och väntar på att det faktiskt ska hända.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Idrott och serier

Inlägg av larsa66 »

Rosen skrev:
och en av de mest episka Bollywoodfilmer jag sett handlar om en cricketmatch.


Är det när ett indiskt byalag spelar mot dom engelska kolonisatörernas proffslag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Idrott och serier

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Rosen skrev:
och en av de mest episka Bollywoodfilmer jag sett handlar om en cricketmatch.


Är det när ett indiskt byalag spelar mot dom engelska kolonisatörernas proffslag?


Javisstja, den gick ju på SVT någon gång när de körde en Bollywood-drive. (Jag minns att bönderna jämförde cricket med något inhemskt indiskt spel...)

Det var också någon ganska dålig film med i driven, som utspelade sig i Sverige, och där alla svenskar var irriterande internatskoleelever som pratade Oxford-engelska...

Det här borde förresten vara Go-mangan Rosen pratade om: Hikaru no Go .
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Idrott och serier

Inlägg av Rufus »

Just det här att intressera sig för fotbollsmatcher som Argentina mot Holland och tom typ Colombia mot Kamerun, verkar mycket vara en ganska svensk företeelse, vilket lär bero på att Sverige är litet och sällan har ett tillräckligt bra landslag för att själva vara med i VM, men är ett rikt land som ändå sänder alla matcher gratis. När jag bodde i Tyskland sändes bara matcherna där Tyskland spelar i de statliga kanalerna. Övriga matcher var man tvungen att betala för via betalkanal.
Skriv svar