Ge ut fula serier?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

Jag och Jan Hoff hamnade i en liten sidotråd runt vad man ska främja, med serier. Så jag fortsätter det här.

Ett intressant argument som är väl värt att diskutera är:
Hoff skrev:Men serievärlden i Sverige är så liten att det där går in i vartannat. Man blir förbannad (om man är galet bra) om man inte blir utgiven när man ser att en kass tecknare blir utgiven (för att han/hon har en kontakt med nån på ett förlag).


Jag håller givetvis med, att det kan kännas märkligt att en del blir utgivna och andra inte. Skicklighet till trots. Men jag tror att det oftare handlar om annat än den enskilde tecknarens kvalitéer eller avsaknad av det. En serie bedöms ju inte enbart utifrån hur väl tecknad den är (i termer av duktig på att avbilda saker) utan också hur väl stilen passar det som skall berättas.

Men, även om vi lämnar det åt sidan och detta med att olika personer ser på fult/snyggt på olika sätt. Kan man ändra frågan till, har budskapet i serier blivit viktigare än genomförandet. Är det viktigare med en genuin berättelse "direkt från munnen" istället för tolkad av en skicklig tecknare.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av KRax »

Nu blir jag klassikerdryg. Nej, det har inte blivit viktigare att serien kommer "direkt från munnen", men däremot har det blivit viktigt att budskapet ska vara så lättolkat som möjligt. Den skickliga tecknarens tolkning är mindre intressant i vårt banaliserade snabbmatssamhälle. En vältecknad tolkning fylld med detaljer och fantastiska bakgrunder skapar att avstånd mellan den oskolade konsumenten och budskapet och då fångar inte den vältecknade tolkningen lika lätt sina läsare. Den grova tolkningen utan alla dessa mindre väsentliga detaljer går fram direkt. Man begriper poängen omedelbart eftersom den grova teckningstolkningen tillsammans med en direkt text blir så (över)tydlig att man överhuvudtaget inte behöver fundera det minsta på vad budskapet är. Dessutom går läsningen fort.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av tfels »

Jag tror att en sådan sak som förmåga att knyta kontakter och att framstå som en viktig person har betydelse. Och lite tur och skicklighet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Allan Kämpe »

För mig som ser mig som tecknare av serier (om än på amatörnivå) i första hand och berättare/manusförfattare i andra hand tycks det som om det under ganska lång tid i Sverige - när det gäller att publicera svenska serieskapare - varit viktigare med berättelsen än med tecknandet. Dock tycker jag det hänt en del det senaste tiden med serier som "Theo", "Viktor Kasparsson" och seriemagasin som Utopi där tecknandets kvalité fått större betydelse. Det tycker jag är hoppfullt för framtiden.

Även nyutgivningen på svenska av episkt berättade serier som "Linda och Valentin" och "Thorgal" tror jag kan ha en viktig inverkan på dagens unga och kan ha en betydelse för hur framtida svenska serieskapare kommer välja att arbeta. Eller kanske är det snarare så att skickliga tecknare allt mer känner att det nu finns ett sug efter och en ökad marknad för deras typ av serier i Sverige.

Själv hämtar jag inspiration från briljanta tecknare som t.ex. Milton Caniff vilken tecknade "Terry and the pirates" och "Steve Canyon" i vackra dagstrippar och söndagssidor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Wakuran »

Fulhet behöver ju inte nödvändigtvis innebära brist på kompetens heller, utan kan vara ett medvetet stilval. Tänker här på medvetet groteska tecknare som Pontus Lundkvist och Sara Granér.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

tfels skrev:Jag tror att en sådan sak som förmåga att knyta kontakter och att framstå som en viktig person har betydelse. Och lite tur och skicklighet.


Javisst har det det, bara det att man är duktig på att synas gör att man lättare kommer på fråga. Men det har nog också att göra med vad som säljs och vad som signalerar "konsumtion" vs "kultur". Det är nog inte så enkelt att det bara är enkelhet och snabb läsning som avgör, för då skulle fler klassisker sälja som smör. Det har nog också (kanske mer) att göra med hur man i allmänhet konsumerar serier idag och vem som gör det.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:Fulhet behöver ju inte nödvändigtvis innebära brist på kompetens heller, utan kan vara ett medvetet stilval. Tänker här på medvetet groteska tecknare som Pontus Lundkvist och Sara Granér.


Jag håller helt med om det! Därför ville jag vinkla diskussionen bort från fulhet/snygghet, som enbart skulle handla om personliga preferenser. Trådtitel skulle lika väl ha skrivits som [Ge ut "fula" serier?]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av AndreasEriksson »

Tydlighet i berättandet är det viktigaste. Vad händer, vem gör något, vems är pratbubblan, i vilken ordning ska man läsa innehållet på sidan/i rutan?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

AndreasEriksson skrev:Tydlighet i berättandet är det viktigaste. Vad händer, vem gör något, vems är pratbubblan, i vilken ordning ska man läsa innehållet på sidan/i rutan?


... och trovärdighet. Vem som berättar.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av tfels »

Hm, fler saker som påverkar en series "gångbarhet på marknaden".
Att den har en ton som talar till dagens publik.
Att det finns en överensstämmelse mellan ambition, hantverk och innehåll.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

tfels skrev:Hm, fler saker som påverkar en series "gångbarhet på marknaden".
Att den har en ton som talar till dagens publik.
Att det finns en överensstämmelse mellan ambition, hantverk och innehåll.


Bra sammanfattat.

Sen en kort kommentar om trovärdighet, så menade jag som du säger. Vad som känns trovärdigt för en fantomenberättelse, behöver inte vara detsamma som för en självbiografisk eller humorserie. Men, jag utgår från att ni förstod det.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Cadial »

Intressant trad som jag hoppas lasa fortsattningen pa ikvall, efter jobbet. Manga har kommit med spannande vinklar. Om vi tar Optimal Press, som tyvarr gick under, sa var val manga av serierna egentligen inte varken bra tecknade eller riktiga bestsellers. Kulturstod blev det val anda en hel del. Gissar att buskapet (te x Asa Grennvalls 7:e vaningen) var det vasentliga hos bade kulturrad och Urhundsjury.
Tittade pa TV (France 24) igar och en gallerist I Paris talade om den nya trenden inom konsten. Den nya generation som gor sig hord betecknas som Post-Internet. Man har trottnat pa Photoshop och gar tillbaka till Pensel och duk. Om influenserna heter Picasso eller Michelangelo diskuterades aldrig, men personligen hoppas jag pa lite mer hantverk. Detta ar val ungefar overforbart till serier typ Thorgal. Jobbet kallar...Ops vintertid! En mening till. Tradens rubrik. Jag ar for att framja bra tecknade serier (som Isegrim skriver behover vi ingen diskussion om vad det ar...vi vet det anda!). Serier dar texten ar mer vasentlig an bilden kan tavla om Nobelpriset I litteratur.
KRax sammanfattar Internetsurfandet, och jag tillhor sjalv gruppen av nyblivna idioter som inte last en enda bok sedan jag skaffade Internet. Fore sekelskiftet njot jag av Hermann Hesse, historia, filisofi som kvallslasning. Och jag tror att det ocksa har blivit sa illa att jag inte orkar lasa NAGOT mer kravande serier. Kopte tva Death av Neil Gaiman I somras men har bara last en, som jag tyckte var suveran. Varfor? Internet har gjort mig till en idiot utan tid. Daremot skummade jag igenom Ranxerox I New York, som jag kopte vid samma tillfalle, pa en halvtimma. Lattkonsumerad valdsunderhallning utan for mycket krav pa hjarnceller.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av mikaelsol »

Ett nummer av Agent X9 säljer mer än de flesta alternativa serieböckerna, och då säljer ändå Agent X9 rätt dåligt.

Det finns en idé om att alternativa serier skulle sälja väldigt mycket bara för att de får uppmärksamhet på kultursidorna, men denna idé är inte sann även om den mer än gärna reproduceras på Facebook och forum.

Jag menar, varför är det lättare att bli utgiven om man skriver poesi än om man skriver deckare, skulle jag kunna hävda.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Rufus »

Tja, jag (och jag tror även de flesta andra) tycker att fint tecknade serier är bättre än fult tecknade serier.

Förvisso kan en fult tecknad serie ha ett intressant budskap, vilket kan tyckas komma fram bättre med fula men funktionella teckningar, men det är långt ifrån alltid som sånt blir lyckat, tycker jag.

Fint tecknade serier kan uppskattas av fler personer.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

Anders1 skrev:Tja, jag (och jag tror även de flesta andra) tycker att fint tecknade serier är bättre än fult tecknade serier.


Därför köper du helst Liv Strömkvist, Nina Hemmingsson och ... eller vilka serier tycker du är finast? Tycker själv att Nina Hemmingson och Sara Hansson har väldigt känsliga linjer som passar deras bilder. Lite som det nerviga i linjen hos Egon Schiele. Sen gillar jag även breda och tydliga fält av tusch, särskilt när dessa egenskaper förenas, som Mike Mignolas (med flera). Fast ibland vill man bara ha det vackra i det strikta och schematiska hos Chris Ware, eller den slimmade linjen hos Burnes.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Rufus »

Isegrim skrev:
Anders1 skrev:Tja, jag (och jag tror även de flesta andra) tycker att fint tecknade serier är bättre än fult tecknade serier.


Därför köper du helst Liv Strömkvist, Nina Hemmingsson och ... eller vilka serier tycker du är finast? Tycker själv att Nina Hemmingson och Sara Hansson har väldigt känsliga linjer som passar deras bilder. Lite som det nerviga i linjen hos Egon Schiele. Sen gillar jag även breda och tydliga fält av tusch, särskilt när dessa egenskaper förenas, som Mike Mignolas (med flera). Fast ibland vill man bara ha det vackra i det strikta och schematiska hos Chris Ware, eller den slimmade linjen hos Burnes.


Förvisso är smaken olika från person till person, men du förstår nog bättre än att tro att det var serier av Liv Strömkvist eller Nina Hemmingsson som jag menade med fint tecknade serier.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

Anders1 skrev:Förvisso är smaken olika från person till person, men du förstår nog bättre än att tro att det var serier av Liv Strömkvist eller Nina Hemmingsson som jag menade med fint tecknade serier.


Jag antog det, men ville belysa att fint/fult-spektrat är mycket personligt. Jag själv tycker som sagt att Nina Hemmingsson gör oerhört snygga bilder. Sen är det väl i och för sig så att alla serier och berättelser övertygar olika väl, beroende på vilket uttryck man valt.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av mikaelsol »

Mignola tecknar väl ändå inte fint? Man somnar ju när man tittar på hans bilder. Visst, han gör sin grej, men han är ingen Todd McFarlane eller Rob Liefeld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Wakuran »

Mignola är bara en jävla Jacques Tardi-fanboy!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ge ut fula serier?

Inlägg av Isegrim »

:)
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Skriv svar