Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Ännu en dokumentär om satirtecknare idag.

Satirtecknare - demokratins fotsoldater. Från 2014. SVT2 20.00-20.55

Ska även gå på TV imorgon och på onsdag. Bör väl komma upp på SVT Play också.

Plotsligt har satir blivit populart igen. Har inte last en enda satir sedan jag slutade kopa dagstidningar for manga ar sedan (Viva Internet!).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:
Wakuran skrev:Ännu en dokumentär om satirtecknare idag.

Satirtecknare - demokratins fotsoldater. Från 2014. SVT2 20.00-20.55

Ska även gå på TV imorgon och på onsdag. Bör väl komma upp på SVT Play också.

Plotsligt har satir blivit populart igen. Har inte last en enda satir sedan jag slutade kopa dagstidningar for manga ar sedan (Viva Internet!).

Det var ungefär så satirtecknare själva kommenterade Jyllandsposten-affären tidigare... Plötsligt får satirteckningar uppmärksamhet igen... och de är inte ens bra... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Ser att Iran än en gång ska arrangera förintelse-skämtteckningstävling.

Har mest två tankar. Dels gjorde de samma sak 2006, det känns litet som regimen har slut på idéer.

Dels känns det mest som rökridåer för att dra uppmärksamhet från sitt egna vanstyre.

http://www.huffingtonpost.fr/2015/02/02 ... 92576.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag antar att de i seriebranschen som läser Aktuellt i politiken regelbundet är lätt räknade, så därför har jag skannat intervjun som man gjorde med Max Gustafson och Johan Wanloo två dagar efter attacken mot Charlie Hebdos redaktion och lagt upp den här så att fler får en chans att läsa den (finns inte på tidningens webbsida). Det var i nummer 3/2015, sidan 6, som den var införd.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebd

Inlägg av Wakuran »

Schiréns tidning Sekvenser går förresten igenom Charlie Hebdo ganska utförligt; 36 sidor om tidningens historia och olika tecknare.

Dessutom övriga kortare artiklar, fanzinrecensioner samt serier av bl.a. Henri Gylander, Christoffer Saar och Nicolas Krizan. (Den sista serien är snygg, men undrar om murrigheten är ett medvetet stildrag, den skulle tjänat på ett tryck som gjorde den tydligare att läsa...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Stranger »

Jag gjorde faktiskt också en serie om Charlie Hebdo för ett par månader sedan, men jag tror inte att min åsikt om saken är särskilt populär
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:Jag gjorde faktiskt också en serie om Charlie Hebdo för ett par månader sedan, men jag tror inte att min åsikt om saken är särskilt populär

Tjaaa... Det innebär väl iofs inte att du borde hålla tyst, i sig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Stranger »

Wakuran skrev:
Stranger skrev:Jag gjorde faktiskt också en serie om Charlie Hebdo för ett par månader sedan, men jag tror inte att min åsikt om saken är särskilt populär

Tjaaa... Det innebär väl iofs inte att du borde hålla tyst, i sig...

Vet inte det, den generella attityden verkar vara att satir ska vara helt befriad från gensvar eller konsekvenser, och om man säger något emot det så hatar man yttrandefrihet. Våld är naturligtvis inget acceptabelt gensvar, men ingen brydde sig ett dugg om tidningen innan attacken, det var bara en snuskig shockhumorsblaska, men nu helt plötsligt så är det en frihetssymbol.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:Våld är naturligtvis inget acceptabelt gensvar, men ingen brydde sig ett dugg om tidningen innan attacken, det var bara en snuskig shockhumorsblaska, men nu helt plötsligt så är det en frihetssymbol.

Terrorism har ofta motsatt effekt. Dom idioterna som hatade tidningen har nu gjort den tusenfaldigt mer populär.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Stranger skrev:Våld är naturligtvis inget acceptabelt gensvar, men ingen brydde sig ett dugg om tidningen innan attacken, det var bara en snuskig shockhumorsblaska, men nu helt plötsligt så är det en frihetssymbol.

Terrorism har ofta motsatt effekt. Dom idioterna som hatade tidningen har nu gjort den tusenfaldigt mer populär.

Vilket iofs verkar ha lett till oväntade problem att staben inte riktigt vet hur man ska använda pengarna för att driva en tidning rent praktiskt... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av larsa66 »

Hur gick det med den svenska utgivningen av CH?
Det verkar ha funnits planer på att släppa en till bokmässan i höstas men jag har aldrig sett någon.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av RioGrande »

Jag har! En person (som nog var kompis till nån kompis?) hade köpt ett CH-nr i en monter. Hade det i kassen och visade upp det. Men jag fick aldrig tid att lokalisera den montern. Men man kan nog beställa direkt från utgivaren (som var nån sorts översättar- eller tryckfrihetsorganisation)... det kan man nog googla upp!

Tydligen köpbar via Adlibris.
http://www.adlibris.com/se/bok/charlie- ... 9163794704
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Wakuran »

Jo, den kom ut, men tanken var väl aldrig att det skulle bli en permanent utgivning...

http://www.medievarlden.se/nyheter/2015 ... pa-svenska

(Det finns ju en viss humor i att fransk dagsaktuell lokalpolitisk internhumor översätts till svenska mer än ett halvår senare... Många skämt är smått obegripliga även med fotnoter...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden om terrordådet och om satirtidningen Charlie Hebdo

Inlägg av Wakuran »

Det här självbiografiska albumet av Luz efter terrordådet verkar annars egentligen intressantare än själva tidningen. Någon utgivare som vågar översätta till svenska?

http://www.bedetheque.com/serie-47627-B ... s-Luz.html

Om inte min skolfranska misstar mig blir nog baksidestexten ungefär så här i översättning...

"En dag lämnade teckningen mig.

Samma dag som en handfull av mina käraste vänner.

Den enda skillnaden är att den har återvänt."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar