ETC-artikel om Tidsams monopol

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av RioGrande »

Seriedemokraterna! SD(t). Där t står för tecknade.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av burnout »

mikaelsol skrev: Och det finns bara ett enda riksdagsparti som skulle kunna driva denna fråga.


Lite OT.
Det måste vara Mp för dom tror att det finns tunnelbanor i HELA Sverige, eftersom dom har drivit igenom höjd bensinskatt. [:o)]
Slut OT
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Seriedemokraterna! SD(t). Där t står för tecknade.

Borde det inte vara (t)SD?

Men antagligen syftar Solen på Vänsterpartiet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av RioGrande »

[:)] Tänkte att det skulle vara samma form som gamla KPML(r).....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av BoJustBo »

Varför inte STD :B hurr hurr
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Frank »

En gång i tiden så funkade det ju med Tidsam (fast det hette Presam då). Varför kan man inte bara göra en lagändring så att det blir som det var förut?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av rkaj »

Man kan inte med hjälp av lagändring få allt att bli bra, det håller jag med om, men man ta bort en del av det dåligaste ... Att Tidsam har en instegsavgift på förlag i stället för att bara ta betalt per titel skulle till exempel vara olagligt. Att tidsam ibland har stopp för nya titlar kan knappast hindras, men att de har stopp för nya förlag och samtidigt tar in nya titlar från gamla förlag borde vara olagligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Agentum »

Det har inte provats rättsligt annrs låter det ju som brott mot lika handel och monopol då ju ägarna även ger ut tidningar via Tidsam.

Att vara ägda av de av m anlitr ens tjänster säger väl allt egentligen och varför inget kunnat krossa det hela.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av mikaelsol »

Är det förresten nån som vet hur det ser ut med annan distribution av varor i butikerna? Typ pasta, lösgodis, mjölk etc? Hur lätt är det att komma in i de kanalerna?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av RioGrande »

Misstänker att det nästan är som maffiakrig vid bröddisken ibland. Det blir uppgörelser och kartellbildningar. ICA är ju bara ett torg, där olika aktörer visar upp sig. Antar att ICA-medarbetare mutas ibland av exempelvis männen från Lambi (toapapper) så att de lägger Serlas (ett annat toapappersmärke) förpackningar omärkta högst upp (c:a två meter upp....).
Även ICA:s egna kopior av kända märken exponeras ibland på ett sätt som missgynnar originalet. Ett tag vägrade ICA att ta in märken som var för dyra! De bojkottade Gillette och Kelloggs Cornflakes bland annat.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av rkaj »

Jo, det är nog ganska illa på dagligvarusidan också, men med den skillnaden att det ju faktiskt finns olika bolag som konkurerar med varandra och inte har samma ägare (KF vs. ICA vs. Hemköp/Willys vs. Lidl). Huruvida det underlättar för den oberoende tandkrämsleverantören som vill sälja sina varor vet jag inte ...
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:Misstänker att det nästan är som maffiakrig vid bröddisken ibland. Det blir uppgörelser och kartellbildningar. ICA är ju bara ett torg, där olika aktörer visar upp sig. Antar att ICA-medarbetare mutas ibland av exempelvis männen från Lambi (toapapper) så att de lägger Serlas (ett annat toapappersmärke) förpackningar omärkta högst upp (c:a två meter upp....).
Även ICA:s egna kopior av kända märken exponeras ibland på ett sätt som missgynnar originalet. Ett tag vägrade ICA att ta in märken som var för dyra! De bojkottade Gillette och Kelloggs Cornflakes bland annat.


Jag brukar i möjligaste mån bojkotta de stora handlarnas egna märken (Ica, Coop m.fl.) eftersom ju mer plats de får i hyllorna, desto färre andra märken finns det för mig som kund att välja på.
Det händer dock att jag gör undantag, när det visar sig att det egna märket faktiskt är det som smakar bäst eller håller bäst kvalitet.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av lennon »

Tidsam har köpt alla Interpress aktier. Vi får se hur det slutar... förmodligen kommer mindre förlag (typ Albumförlaget) att strypas från distibutionen till Pressbyrån.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av BoJustBo »

lennon skrev:Tidsam har köpt alla Interpress aktier. Vi får se hur det slutar... förmodligen kommer mindre förlag (typ Albumförlaget) att strypas från distibutionen till Pressbyrån.

Hade ni distribution till pressbyrån? Jag är visserligen inte ofta inne i dom men har aldrig sett något där.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av lennon »

Ja, de album med mjuka pärmar har varit i de 60-70 största Pressbyråerna.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av BoJustBo »

lennon skrev:Ja, de album med mjuka pärmar har varit i de 60-70 största Pressbyråerna.

Okej, eftersom jag inte reser mycket så använder jag ju aldrig de riktigt stora som brukar vara vid tågstationer etc.

Edit: Finns det regler mot hårdpärms album i butiker som de?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Wakuran »

Och det är tillåtet av konkurrenslagstiftningen? Var inte Interpress, trots begränsningar, Tidsams enda egentliga konkurrent på distributionssidan?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av Agentum »

Ärligt det här verkar få bli hur som hekst, konkurrens har ju varit satt ur spel länge och nu ett steg till.

Troligen är de här så mäktiga att de står över lagar kring sådant, de är helt enkelt korrupta, men det visste vi ju.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av lennon »

BoJustBo skrev:
lennon skrev:Ja, de album med mjuka pärmar har varit i de 60-70 största Pressbyråerna.

Okej, eftersom jag inte reser mycket så använder jag ju aldrig de riktigt stora som brukar vara vid tågstationer etc.

Edit: Finns det regler mot hårdpärms album i butiker som de?

Ja, de verkar inte vilja hantera hårdpärmar.

Det enda jag har läst mig till är att norska konkurrensverket har godkänt affären.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: ETC-artikel om Tidsams monopol

Inlägg av BoJustBo »

Konkurensverket borde döpas om till konkursverket då dom väldigt länge låtit svenska tidnings marknaden krossas under monopol.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar