Hur gör man en Sony BDP-S1700 (Blueray & DVD-spelare) regionfri?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Hur gör man en Sony BDP-S1700 (Blueray & DVD-spelare) regionfri?

Inlägg av Rufus »

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med detta? Säljaren på Clas Ohlsson påstod att man ska kunna läsa på nåt internetforum hur man ska göra. Jag har sökt på internet men inte lyckats hitta något användbart. Jag får fram att man ska skriva in sifferkoder för att göra spelare regionfria, men det finns inga siffror på varken denna fjärrkontroll eller spelare.

Jag har fått reda på att det krävs ett chip för att göra Blueray-spelare regionfria, men jag har bara DVD-skivor, så det räcker för mig med att ha bara DVD-delen regionfri.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Hur gör man en Sony BDP-S1700 (Blueray & DVD-spelare) regionfri?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rufus skrev:Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med detta? Säljaren på Clas Ohlsson påstod att man ska kunna läsa på nåt internetforum hur man ska göra. Jag har sökt på internet men inte lyckats hitta något användbart. Jag får fram att man ska skriva in sifferkoder för att göra spelare regionfria, men det finns inga siffror på varken denna fjärrkontroll eller spelare.

Jag har fått reda på att det krävs ett chip för att göra Blueray-spelare regionfria, men jag har bara DVD-skivor, så det räcker för mig med att ha bara DVD-delen regionfri.

Utan att vara någon expert på detta spörsmål har även jag inte hittat något specifikt för din spelare när jag kollat runt på webben. Intrycket jag fått är att regionhack inte är så vanligt förekommande för nyare blueray- och DVD-spelare (de säljs för det mesta regionfria om detta behov finns, så också din modell från utländska inköpsställen).

Om du kan skulle jag rekommendera dig att försöka få lämna tillbaka den (Clas Ohlson brukar vara hyggliga när det gäller dylikt) och istället investera i till exempel denna från Netonnet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... 3940.9128/

Eftersom du inte behöver blueray tycker jag att den verkar ge mycket för pengarna, HDMI-utgång samt USB-port så du kan köra filer i lämpliga format rätt in i den och då slippa gå omvägen över dator (om inte din TV är tillräckligt modern för att fixa detta direkt). Tyvärr stöder den inte mkv-filer men man klarar sig långt med MPEG-4.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Hur gör man en Sony BDP-S1700 (Blueray & DVD-spelare) regionfri?

Inlägg av zlv »

Blu-ray heter det btw. Inget E mao.

I övrigt så håller jag med K-E att du enklast köper en reg fri från början.
I dagsläget förstår jag inte varför dom fortfarande envisas med regionskodning överhuvudtaget.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur gör man en Sony BDP-S1700 (Blueray & DVD-spelare) regionfri?

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:
Rufus skrev:Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med detta? Säljaren på Clas Ohlsson påstod att man ska kunna läsa på nåt internetforum hur man ska göra. Jag har sökt på internet men inte lyckats hitta något användbart. Jag får fram att man ska skriva in sifferkoder för att göra spelare regionfria, men det finns inga siffror på varken denna fjärrkontroll eller spelare.

Jag har fått reda på att det krävs ett chip för att göra Blueray-spelare regionfria, men jag har bara DVD-skivor, så det räcker för mig med att ha bara DVD-delen regionfri.

Utan att vara någon expert på detta spörsmål har även jag inte hittat något specifikt för din spelare när jag kollat runt på webben. Intrycket jag fått är att regionhack inte är så vanligt förekommande för nyare blueray- och DVD-spelare (de säljs för det mesta regionfria om detta behov finns, så också din modell från utländska inköpsställen).

Om du kan skulle jag rekommendera dig att försöka få lämna tillbaka den (Clas Ohlson brukar vara hyggliga när det gäller dylikt) och istället investera i till exempel denna från Netonnet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/h ... 3940.9128/

Eftersom du inte behöver blueray tycker jag att den verkar ge mycket för pengarna, HDMI-utgång samt USB-port så du kan köra filer i lämpliga format rätt in i den och då slippa gå omvägen över dator (om inte din TV är tillräckligt modern för att fixa detta direkt). Tyvärr stöder den inte mkv-filer men man klarar sig långt med MPEG-4.


Tack för din hjälp, men jag har inte kvar kartongen och jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna få lämna tillbaka spelaren. Och jag är nöjd med den i övrigt.
Skriv svar