Coronaeländet och även diskussion om bilar

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Coronaeländet och även diskussion om bilar

Inlägg av Agentum »

Coronan tar död på allt, och det ser aldrig ut att sluta.

Max 500 innebär ju att man aldrig kan göra nåt imo.
Och nu en sprutan till, hjälper det hör verkligen?

Jag är mycket just för marknader och bilträffar mm, allt sånt är dött sen nu två år.
Risken är rätt stor att de som annordnare sånt här inte kommer göra det igen på många ställen.

Men flyga utomlands på solsemester det är ju skitviktigt och sååååääå miljövänligt iaf om man samtidigt har en elbil.

Dessutom alla vansinnespriser på Tradera, folk som sitter hemma i h betalar vad som helst för saker trots att de inte är värt i närheten av det, men de har råd.
Man kan ju hoppas att om allt hoppar igång säljer de allt för hälften eller nåt, de visste ändå inte vad de köpte.


Titelbyte.

Rufus
moderator
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Coronaeländet

Inlägg av Kattmannen »

Jo det är en av de saker som jag tycker är mest trist med Corona. Inga (eller betydligt färre) fysiska loppisar, bokbord, seriemässor, föredrag och andra fysiska möten. [:I]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Ja för det blir ju för mycket folk, jag gillar just det där med att rota i gammalt elände, OCH kanske hitta nåt om inte annat i seriehpg av läsvärde.

Så jag saknar det väldigt, jag är en osocial människa och har inget annat i kontakt är för serier eller nåt, har aldrig känt att jag passar in i det här landet.

Därför har väl sådant betytt mer för mig, många besöker såklart inte nåt sånt utan har sina cirklar de håller sig till.
För mig är det även en ekonomisk fråga ofta då sitta och köpa på Tradera är vansinne tex.

Men obs jag drömmer ingen med serieintresse utom möjligen de som förordar dåligt tecknade självmordsbiografiska serier

Oavsett hoppas jag vi kan återgå igen, åren går och jag begriper väl inte så mycket vilken plan det är, det tycks ofta röra sig om ointressant trans i mina ögon från politikernas sida.

Lite hårdare bara, sög marknad dör ej folk under 18 för besöka den, de gör ändå mest och gnäller att det är gamla grejor de inte vill ha.
Men Jo vi lever i Sverige tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Men Jo vi lever i Sverige tyvärr.


Det finns en del länder som jag under normala omständigheter absolut hellre skulle vilja bo i än i Sverige, men just när det gäller Coronaeländet, så känner jag mig tacksam över att vi inte har haft de extrema nedstängningar och munskyddskrav, som har gällt i de flesta andra länder. Allt stängt utom mataffärer och apotek och munskyddskrav överallt, har periodvis gällt i de flesta länder, men inte här. Det är jag tacksam över.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Förstår hur du menar men nu är folk sjuka i deltavaruantenni Sverige, ok 2 ST men vi blir låsta igen, det hör är givet en personlig sak, de med pengar Jan betala för saker de har lust med inom de uppsatta gränserna utom i Stockholm där idioterna åter festar på uteställena.

Men jag har ingen nytta av sånt 500 är för få personer för att anordna nåt som det sett ut.

Men gnäll gnäll, jag känner mig i botten bara, och kan inte komma undan bara, 4 väggar att glo på.
Så jag hoppas nu på att vi kommer i ett läge när vi kan leva normalt även för oss dödliga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Coronaeländet

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jovisst är det trist. Men jag instämmer i vad Rufus säger ovan. Trots att mycket ställts in och det varit restriktioner har vi ändå kunnat leva ett förhållandevis normalt liv jämfört med många andra länder. Själv har jag vad som av firman definieras som "produktionsnära tjänst" och sluppit eländet med att jobba hemifrån (totalt två heldagar och det var fackliga online-konferenser) vilket jag aldrig skulle stå ut med! Visserligen trivs jag i mitt eget sällskap men det får vara någon måtta...

Om inte deltavarianten blir alldeles överjävlig så kommer också livet att återvända. I morgon ämnar jag mig till Skokloster på den av Alfa Romeo-klubben något sent arrangerade italienska dagen (brukar infalla i början av maj normala år) och nästa vecka är det Stockholms bokhelg med flera serierelaterade arrangemang (bland annat tillkännagivandet av Urhunden-nomineringarna). Tyvärr har inte måndagarnas fordonsträffar vid Westerqwarn kunnat återupptas (de är för stora för den tillåtna folkmängden utomhus) och dessa saknar jag faktiskt. Men många av de mindre träffarna har varit igång i flera veckor (men 150-200 fordon känns så torftigt när man är van vid minst det dubbla) medan de stora marknaderna nog inte kommer tillbaka förrän tidigast nästa år. Och jag tänker fortsätta min bojkott av de som är så giriga att man tar både inträde och parkeringsavgift (aldrig Eskilstuna för mig). När man som jag frekventerat bilträffar sen jag fick körkortet 1980 är det nästan skönt med ett brejk. Det skall vara kul, inte en plikt.

Men nästa år hoppas jag på både Bokmässa och Seriefestival. Och Comic-Con förstås!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Jo vi får hoppas att vi kan återgå även till att vara fler personer i en samling, för tyvärr blir det ju så ingen m det här området, eller tyvärr kanske är fel men det blir i stället.
Cruisingen var år i Uppsala ställdes in i helgen, det går inte att hålla det till några hundra personer om det inte enbart än säg fordon av ett märke och enbart dessa närmaste sörjande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Rufus »

Nu ska i alla fall Danmark ta bort samtliga sina Corona-restriktioner den 10:e september. https://www.tv4.se/artikel/5gXLxKRA64zr ... triktioner
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Vi ska ju ha en spruta till nästa år vilket tar tid och det är lätt att inget tillåts igen ett år till.

Jag förstår iofs i grunden saken men jag har tröttnat mest, nu har de sprutar in det de i mig och de flesta i äldre ålder än 18, de här nya komna sommblir magnetiska av sprutan och vägrar ta den är ändå inga som dyker upp dör jag vill åka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Wakuran »

Nu diskuteras det iofs tydligen om utegångsförbud ska kunna införas även i Sverige i framtiden.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrik ... d=msedgntp

I övrigt kan det nog fortfarande vara för tidigt att diskutera vilka åtgärder som varit effektiva eller ineffektiva vad gäller t.ex. folkhälsan, ekonomin eller individens friheter...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

jo jag förstår, men hur ska vi klara oss?

utegångsförbud kommer ju inte följas mer än av laglydiga medborgare och inga andra, dvs menlöst.

Vi kan fråga oss hur många som verkligen insjuknar med, vilka som kanske borde hålla sig hemma säg vid en marknad,m de drar inte mycket yngre folk tex de är så vana med nya grejor hela tiden och har inte vår uppväxt.
Och vissa med alla punkter på listan för att ev dö om de skulle smittas bör väl inte komma dit?
Allt ska inte var skapat för rika och för knepiga intressen som körsång iofs populärt i Sverige har jag hört eller fotboll osv, det finns andra människor i landet.
Men de som bestämmer tänker hur DE lever enbart, de skulöle aldrig besöka en marknad med skrotdelar osv, varför ska man göra det man köper ju nytt ju, finns ingen anledning till sånt och säkeet miljöfarligt med.

De kan inte se tjusningen i nåt gammalt, som killen som importerade några amerikanare från USA betelaade allt men fick inte ut dem, för nån politiker tyckte det var avfall han importerat och det fick man inte, det har inte löst sig tror jag.
DVS nill koll på vanligt folk, tyvärr märker aldrig d de vill nå detta utan bara vi under marginalen, och jag räknar såklart inte med er där utan mig, jag kan inte sitta på Tradera och trissa priser på saker jag vet ungefär vad ede borde vara värda men nån skiter i det.

Därför behövde jag just de större sammanhangen, för det var kul om inte annat att se allt möjligt, eller som åka med farsans i hans Studebaker 58 på en bilträff med 500 bilar, bar glo på olika saker man inte sett inte nödvändigtvis vill ha men se det.

För mig är detta ett helvete.
Inte mycket med serier att göra, men jag tillhör inget med serier i Sverige alls, känner inga andra intresserade och känner mig inte hemma på det som ev finns heller, liksom vad har jag där att göra, glo på folk jag inte vet nåt om? är heller ingen vänstermänniska.
Nu förstår jag att även era träffar eller vad man ska kalla dem påverkas absolut av detta.

Men hur stor är egentligen chansen att ens bli smittad idag? vi måste inte räkna med de där somn ionte vill ta sprutor, de dyker knappast upp iuaf där vi är.
Jag menar det måste blir realistiskt med nånstans, det sprids alltid från städerna för där festas det hårt bland yngre bla som sen besöker sina sk sommarställen.
Men alla bor ju inte i turisthålor, inte jag tex, två sprutor och kan tänka mig ha sån där munskydd, ärligt är chansen 0.1% eller vad?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Därför behövde jag just de större sammanhangen, för det var kul om inte annat att se allt möjligt, eller som åka med farsans i hans Studebaker 58 på en bilträff med 500 bilar, bar glo på olika saker man inte sett inte nödvändigtvis vill ha men se det.

För mig är detta ett helvete.
Inte mycket med serier att göra, men jag tillhör inget med serier i Sverige alls, känner inga andra intresserade och känner mig inte hemma på det som ev finns heller, liksom vad har jag där att göra, glo på folk jag inte vet nåt om? är heller ingen vänstermänniska.
Nu förstår jag att även era träffar eller vad man ska kalla dem påverkas absolut av detta.


Intresse för gamla amerikanska bilar och att gå på bilträffar, delar du absolut med flera andra här på forumet. Även jag är långt ifrån ointresserad av sånt. Jag gillar att se gamla amerikanska bilar, och jag har varit en gång på en större bilträff i Mariehamn på Åland (De brukar eller brukade ha en sådan en gång om året där.) Det var kul att gå omkring där på området och se vad som fanns, och att rösta på den som man tyckte var finast/coolast. Sen åkte dom i karavan genom staden också. Absolut kul att göra en gång, även om en gång kanske räcker just för min del.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Jo jag förstår, men här fanns träffar i anslutning till veteranmarknader tex, eller kanske mer bilträff och lite kring grejor en gång om året vid Skokloster slott.

Men det drar folk, massor av folk även om det imo var rätt bra läge där och även om tusentals var där så stod de ju inte i en hop.

De stora träffarna där de kör cruising har även jag bara besökt några gånger då det i te riktigt är min grej personligen, men många andras, man ska inte förringa vad andra intresserar sig för och kör sina få mil det året för att visa upp sin bil eller bara vara med.

Men det känns som att ominte kungen har bilträff är det lite smutsigt och inget som är viktigt i elbilstänkandet som löper amok just nu.

Jag ville bara förmedla känslan att det fina folket eller enligt medelklass svenne accepterade intressen ser man till att få igång, gå körsång som slogs upp.

Vi är för snälla helt enkelt, som jag skrev de hör tillställningarna jag nämner drar inte de som inte vill ta sprutor eller vad det nu är.
Därför tycker jag att det får vara nog npngpng,detta är trots allt inte pest, och vanligt försiktighet kan väl vanligt folk själv förstå.

Det är som när folk följde statens ancåvisningar efter vad media rapporterade, hjärnlösa, man kan ju själv tänka vad man gör, men nej.
Men jag menar att de där som gör som media rapporterar oavsett de är i ta vi stöter på iaf.

Och oooooh! Flygbolagen förlorar pengar så det måste igång, eländet skitar ner mer än nåt och inte få flyga till nån strand och sola och ta bilder för att visa att man minsan inte är i Sverige det är inte en rättighet, företag går med vinst eller förlust varför ska just flygbolag hjälpas? Det är inga mindre företag som skulle få ett handtag öht, banker och försäkringsbolag är alltid skitviktigt tex, fast de ju inte påstås vara statliga och beter sig som gangsters.

Och så kan de sluta att ha idioter mellan de som verkligen jobbar med viruset och oss, politiker och liknande undanbedes, men ok då försvann några fina löner för inget jobb alls, så kan vi inte ha det.
Att tjäna pengar på Coronan är intåget som står över vad de håller på med Pfizer ett känt fifflarbolag jobbar ju ihop med många länders system för apoteksvarir, de har bla lyckats tvinga sig till att några av deras produkter trots att decredan lagligen kopieras mycket billigare får dessa ersättare ej skrivas ut, dvs på Apoteket för du ej den billigare sorten det är en affär givetvis, massor av pengar med hot och mutor.

Och de står ju för en hel del av sprutorna tex, de kan lätt sälja in alla möjliga grejor i detta, de gör inget av vänlighet, sen hur bra deras sprutor är lämnar jag därhän.

Saken är att nu ska det skrämmas med deltavarianten, kort sagt SKITLIV
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Wakuran »

Bilträffar borde man väl iofs kunna ha även med elbilar.

Råkade nyligen läsa en artikel om att Ford släppte ett konverteringskit, helt apropå.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgntp


Och att flygbolagen får för mycket stöd kan jag hålla med om.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet

Inlägg av Agentum »

Elbilar i Sverige är et skämt, staten måste ha in skattepengar, därför när de är tillräkligt många kommer de beskattas, kiklometerskatt tex, de är ju hejdlöst intresserade av att ha GPS som styr bilarna och annta trams som mest kan användas för övervakning.

Men det finns inget stopp i tänkandet hur staten slipper lägga en krona på miljön här utan det ska den enskilde göra, el vetu det finns i ett utagi väggen bara.

Ingen kommer komma undan status quo komer inträfa som alltid det gjort annars.

Elbilsträffar blir nog efter min död, ofta har man ju fel när mna säger att sånna där fordon kommer ingen någogonsin vilja samla på, jag tror jag har rätt iofs och det gäller många av andra bilar med efter 90 talet.

Specialmodeller finns ju dock, men med ett så stort ointresse för ljud på en bil mekanik osv tror jag det dör ut, men alltså nu ser jag långt fram då jag inte tror att bensin kommer sluta säljas nu på nåt sätt, de passar på att mjölka lte mer skatt, det blir ju klirr i kassan, man står och väger helt enkelt, man lurar de urlöjliga fantasterna och man upprätthåller att folk ändå är tvingade att betala, att folk skulle ha råd med nya bilar omedelbart är löjeväckande.

Mao diesel och bensin kommer folk få se ett tag till, tänk alla lastbilr vi har ju bygt det här landet på dieseltransporter per lastbil eller tåg, men fok tänker inte.
Loken har för all del alltid varit diesel laddare till en elmotor, det är därför de låter likadantr oavsett, en dieswelmotor laddar i jämt varv hel tiden elmotorn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet

Inlägg av Rufus »

Angående elbilar vs traditionella bensinbilar, så finns det ju även hybridbilar med både elmotor och bensinmotor. Kan inte det va nåt? Jag får uppfattningen att det är många som köper såna idag i alla fall. Men de är dyra att köpa förstås.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet och även diskussion om bilar

Inlägg av Agentum »

Jo de har ju genom Toyotas Prius funnits länge, och idag bygger ju Kia sånna bla, det är väl de som inte riktigt litar på att elbilar ska kunna fungera för dem, det låter ju fantastiskt med snabbladdning mm men det finns bara i städer.
Visst de ska rulla långt men hemma laddar du en råtimme per mil liksom utan att få nåt annat installerat.
Så ja hybrider ser du väl var dag, och ok det här med bilar blev ett kliv åt sidan pga mina veteranmarknader, som alltså är narknader med allsköns vad som helst även serier.

Och de drar en hel del klassiska bilar för de får bättre parkeringar och ibland fritt inträde te, det kostar ju på att ta din 60 åriga bil till marknaden trots allt.

Jag saknar det helt enkelt och risken är att de aldrig kommer tillbaka, den aktiva delen har hög medelålder, yngre förmågor för mest runt och gnäller vad jag hör, man kan undra vad d har bland skrotet att göra ens.
Dvs i gen tar över, trots allt kräver det ju folk som vill ta hand om allt, nu går åren med allt förbjudet och det viktiga man slår upp är körsång, säkert snart teater och dylikt, så brukar det låta, konsten förstår ni, konst kan vara vad fan som helst, fint kör inte säljer de ju mopeder man nästan gav bort när jag åkte moped för stora pengar idag somexempel.

Men ok det är Tradera och kosta vad det vill stilen som blivit vanligt, jag ser det ju här med, folk kan inte begripa vad nån betalt för en serietidning, och plötsligt blir det bottenapp på en likadan, mycket folk med pengar som måste vara med annars får man inte mer ön vad det är värt egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Coronaeländet och även diskussion om bilar

Inlägg av K-E Lindkvist »

För att de som inte är helt insatta i bilhobbyn skall förstå vad det är för marknader Agentum menar kommer här ett par länkar till album med bilder från Dalarnas Automobilklubbs marknad i Falun 2013-09-07 (brukar markera att slutet på åksäsongen närmar sig för mig) och Arosmarknaden i Västerås 2014-05-03 (som på samma sätt inleder åksäsongen).

Nuförtiden ägnar jag mer tid åt finbilsparkeringen än marknadsdelen, men alla har ju olika orsaker till sitt besök. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Coronaeländet och även diskussion om bilar

Inlägg av Wakuran »

Hmm, jag har ju varit på en del olika landsloppisar där det sålts allmänt gammalt bråte, och det ser ut som att den största skillnaden är att det är många fler gamla bilar...

(Edit. Det säljs nog mer direkt bilrelaterade prylar också, förresten...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Coronaeländet och även diskussion om bilar

Inlägg av Agentum »

Jo fordonsdelar är grunden men allt säljs, men det är tusentals besökare helt enkelt.
Inget för alla men tydligen rätt många enligt vad jag sett iaf, visst många kluriga gubbar med udda intressen mm, men det hör till, kul att bara titta på folk och vad de håller på med.

De vanliga marknaderna här idag är bara samma stånd med kläder med tryck på och liknande, imo ointressanta, en även de drar väl folk även om jag övergivit dessa, nya grejor kan jag köpa var jag vill.

Det finns även loppisar i form av en gång i veckan dyker folk upp på en stor parkering och säljer vad som helst, typ stor loppis.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar