Melodifestivalen/Eurovision Song Contest

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Melodifestivalen/Eurovision Song Contest

Inlägg av Seriefreak »

Vad tycker ni om Melodifestivalen?

Själv tycker jag att den är extrem kass. Kanske mest för jag inte tycker om musiken. Och för den är riktigt tråkig att kolla på.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Ett tips, kolla inte på det [:D]
Jag gillar inte heller schlager så jag kollar inte på melodifestivalen.
Men vissa gillar ju konseptet, för dom är det nog 4-5 veckor rolig lördags underhållning.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Det hela är väldigt kontroversiellt.. Att ingen kan lära sej av Finland, ett banbrytande försök som räckte hela vägen fram.
Jag tycker precis som seriefreak, melodifestivalen är bara ett tråkigt inslag i min vardag, i alla fall så länge de Svenska melodierna är som de är. Hör bidragen i bakrunden då alla inte delar min åsikt, och det är märkligt att alla inte ens har sångröst?
Kanske skulle hela evenemannget klassas som komik?
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Lordi tycker jag är extremt dåliga och töntiga!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det är en guldklimp för SVT. Dom har toppen tittarsiffror fem lördagar i sträck.
Jag tycker hela paketet är för utdraget. Så många kassa låtar som vi kunde sluppit höra. Det finns kanske bra material att fylla en final direkt. Som i gamla dar.
Luuk gör dock ett bra jobb. Det är härligt att höra hur han häcklar artisterna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Så länge Christer Björkman är med och i princip bestämmer själv vilka bidrag som får vara med så kommer det att vara kasst imho. (Lite som att Lars Lagerbäck får vara kvar.)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="Seriefreak"]

Lordi tycker jag är extremt dåliga och töntiga!
[/quote]

Nej, dom är klart dåliga men vann mest på att de var något nytt som ingen sett förut i schlagersammahang.

Och den "Inofficiella vinnnarlåten" med markoolio och Linda Bengtzing gör inte tävlingen bättre.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

En gång i tiden var jag ett gigantiskt festivalfan, men numera tycker jag det är ett kommersiellt tramsjippo som egentligen har mindre och mindre med musik att göra och där man ska behöva dras med samma skit som man redan hör i Rix och P3 dygnet runt sen tidigare.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alldeles för utdraget nu för tiden tycker jag, det räckte bra med en enda svensk tävling.

Jag ser dock inte på det så jag lider väl inte direkt, men det käns som om de utökat antalet deltävlingar för att klämma in en massa B skräp.

De här finska typerna som vann förra året var inget vidare men å andra sidan njöt iaf jag av att de kunde fördärva det hela haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Seriefreak"]

Lordi tycker jag är extremt dåliga och töntiga!
[/quote]

Visst var det en ganska dålig låt, men det var något som i alla fall på ytan var hårdrock. I början av 80-talet var världen uppdelad i hårdrockare och synthare, så Lordi tog många poäng på nostalgi. Och framföralt var det inte schlager - vad som helst är bättre än det! [8D]

Sen att låten var väldigt tråkig som hårdrock betraktat (den var en schlager med distade gitarrer och en text om hårdrock) har inte med saken att göra så länge resten av festivalen var vanlig schlager.

[quote="Krusty"]
Och den "Inofficiella vinnnarlåten" med markoolio och Linda Bengtzing gör inte tävlingen bättre.
[/quote]

Fast den är ju i alla fall rätt skoj! Vart tog förresten regeln om att bidragen inte får spelas i media utom uttagningen vägen? Den låten har jag ju hört i radio sthlm flera gånger! Eller är den inte med på riktigt?

Jag råkade se (delar av) gårdagens jippo. After Dark hade i alla fall en rätt rolig text, många dubbeltydigheter blev det ...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="JörgenS"]

En gång i tiden var jag ett gigantiskt festivalfan, men numera tycker jag det är ett kommersiellt tramsjippo som egentligen har mindre och mindre med musik att göra och där man ska behöva dras med samma skit som man redan hör i Rix och P3 dygnet runt sen tidigare.
[/quote]
Melodifestivalen har blivit ett trans-jippo.

Jag tyckte låt + uppträdande på The Arrival var svinbra. Den kom sist.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Melodifestivalen är som Knasen, somliga gillar det, själv tycker jag att det är förutsägbart.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

[quote="rkaj"]

Fast den är ju i alla fall rätt skoj! Vart tog förresten regeln om att bidragen inte får spelas i media utom uttagningen vägen? Den låten har jag ju hört i radio sthlm flera gånger! Eller är den inte med på riktigt?
[/quote]

Den är ju en "inofficiell EM-låt", alltså är det inte på riktigt, utan troligen Markoolios idé att rida på "Mera mål"-idén. Personligen tycker jag att det som de driver med i låten har man skämtat om i nästan 20 år nu.

[quote="Thomas E"]

Melodifestivalen har blivit ett trans-jippo.[/quote]

Ja, TVs envisande att sätta en glamourstämpel på tävlingen har onekligen lockat fram en del bidrag och shower av den karaktären. Men eftersom det är tittarna som röstar så är det fritt fram för vilka knep som helst att locka röster och det är sällan dessa har med musik att göra.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har hört en skröna om att Kenta satt hemma hos någon polare och krökade när någon sa: Öh, Kenta ska inte du vara med i Melodifestivalen idag? Han kom då på att det stämde och fick ge gärnet för att hinna till, var det nu var det körde tävlingen. Säkert bara en skröna, men här kan ni i alla fall se honom.
http://www.youtube.com/watch?v=XfO0j6v6PSc
Tror nog han är lite på lyset.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det finns alltid nåt bidrag varje år som verkar intressant men hela schangen är så sliten och sönderspelad, alla låtar är 90% lika varandra. Jag har börjat tycka riktigt illa om hela grejen. Ibland kan det vara någon sexig brud med och då är det väl ok, för man tvingas ju alltid titta på Eurovision med sin flickvän. De svenska bidragen är nästan helt styrda av de stora svenska skivbolagen med Bert Karlsson i spetsen, vilket gör det hela än mer bissart. Jag kan garantera att det kommer in otroligt många bra låtar men att de som väljer ut bidragen måste ta Berts artister m.fl i första hand. Helt sjukt!
Som vanligt i det moderna samhället så är det bossarna med pengar som styr för svensk musik ska vara export och sälja guld, de stora skivbolagen har stålar och kan det där med marknadsföring, utpressning och mutor. Dags att dra på sig spandexdräkten och ge Bert på nöten?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Fast trots allt är det ju mycket bättre än på 80-talet, då det var final direkt med 10 bidrag som inte skulle gå till final nu med okända artister eller möjligen Kicki Danielssson. Så det var inte bättre förr...

För övrigt är det inte Christer Björkman som väljer bidragen utan en jury på ca 15 pers som får lyssna på ca 3000 bidrag som kommit in och sen välja ut dom 32. (Förutom jokrarna då, där är säkert Björkman med och styr, men dom är ju å andra sidan bland dom bästa låtarna...)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det är nog daxs att låta dom bästa låtskrivarna få komma med (gessle mfl.) så det blir lite klass på det.Hörde dom på radion i fredags och den som jag fassnade för som stack ut var "Af Ugglas" inte Magnus. Den var stark, lite "Jopplin" över den. Sen att hon har ett spel som retar folk (som Kristina Lugn) gör inte saken bättre, resten var då bara inte mycket att hurra för. Vilka som har vunnit tidigare har man glömmt.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Ingemar"]

Melodifestivalen är som Knasen, somliga gillar det, själv tycker jag att det är förutsägbart.
[/quote]

Och vissa älsar den (han) [;)] !
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag tycker Melodifestivalen är skitkul. Jag är fascinerad av bedömningssporter. Statistik och poängsättning är toppen. Musiken är för det mesta kass, men det spelar ju mindre roll. Det är ju tävlingsmomentet som är det roliga.

Årets upplaga har visat att svenska folket tröttnat på sminkade killar som sjunger i falsett. Det blir nog något lite rockigare som vinner i år. Jag som gillar electro-clash och råsynth har inte mycket att rösta på. Lustans Lakejer var ju med i år men blev givetvis sågade av tråksvenskarna.

Nä, det är kopplingen till sport och tävling som är kul. Debutanter som överraskar (skolfröken med gitarr), självklara favoriter som försöker infria högt ställda förväntningar (The Ark och Andreas Johnson), slockande stjärnor som misslyckas och som känner hur karriären är på väg att ta slut (Magnus Carlsson). Precis som på tävlingsarenan. Magiskt!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Vem tror ni vinner och får representera Sverige i ESC iår? Själv trodde jag , men hoppades inte på, Carola & Andreas Johnsson, men de gick ju bara vidare till "Andra Chansen" (Som jag för övrigt tycker man borde skippa) så jag tvivlar nu.

Och det absolut bästa med melodifestivalen iår är Björn Gustafsson.
Skriv svar