Egmont tar bort plast skydden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine

Egmont tar bort plast skydden

Inläggav Eliasson » fre 13 apr 2007, 12:34

Fick ett brev om att Egmont ska ta bort plast skyddet. Dom menar att det är miljö vänligare och det är väll bra i sig.
Vi som inte vill ha adresslapp kan med själv kostnads pris få tidningen i ett kuvert.
Så frågan är vad tycker ni om detta?
Jag kan väll hålla med om att det är bättre för miljön, men tror det egentligen är att Egmont tjänar på det.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 13 apr 2007, 13:15

Snikna typer!
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » fre 13 apr 2007, 13:33

Skulle kuvertet vara miljövänligare än plasten, eftersom de erbjuder kuvert till de som vill betala för det? Varför inte bara byta från plast till kuvert då???

Jag tror inte att skälet är miljövänlighet, utan snålhet.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Kontakt:

Inläggav Barklund » fre 13 apr 2007, 14:21

Men som att de verkligen bryrs sig om vilket. Men jag tror på snålhet jag också.

Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Seriefreak » fre 13 apr 2007, 15:37

Jag hatar adresslappar på tidningar! Så detta vill jag inte ha. Snålhet är det verkligen. Skicka brev/mail och klaga/ge synpunkter?

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 13 apr 2007, 15:52

Aj då, Adresslappar dirket på tidningarna är ju urusla grejer! Och sen blir det fritt fram för brevbäraren att läsa sönder tidningen också.
Mysko att inte jag har fått nåt brev, som prennar på hela 4 tidningar från egmont...

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » fre 13 apr 2007, 16:06

jag anade att detta var på gång, eftersom Egmont sedan en tid tillbaka har en vit marginal längst upp på baksidan, förmodligen avsedd för adresslapp (eller att adressen ska tryckas direkt på tidningen, som det åtminstone var tidigare på Kalle Anka).

Tråkigt förstås, men det är väl bara i ett decennium ungefär som plastpåsarna har varit standard på serietidningar man prenumererat på. På årsbasis lär det vara rätt stor kostnad, så det är klart att dom sparar pengar på att ta bort det. Med tanke på att dom inte höjde prenumerationspriset när plastpåsarna infördes får man väl se det som att det var trevligt så länge det varade. Tycker det är rätt schysst att man åtminstone kan välja kuvert om man vill, men jag har inte sett än hur högt det här "självkostnadspriset" är.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Marvel
Fine

Inläggav Marvel » fre 13 apr 2007, 16:45

Ska avvakta och se vad kostnaden blir för kuvert. Stor chans att jag slutar prenumerera.

Satans kostnadsneddragningar. [}:)]
Tyvärr är det så på dom flesta företag.
Power is nothing without control!

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » fre 13 apr 2007, 17:32

Tycker egentligen inte att det är något fel med det. Om det nu mot förmodan skulle vara så att det är just för miljön så tycker jag att det är suveränt, i själva verket tycker jag att det är lite onödigt med plasten från första början. Om man inte vill ha adresslappar så kan man väl köpa den i butik? Det är väl inga konstigheter med det? Kan väl inte kosta mycket mer än att pren.?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » lör 14 apr 2007, 06:47

Utan påse funkar väl inte leksakerna? (Kanske man äntligen för chansen att välja bort dem?)

Användarvisningsbild
Eliasson
Fine

Inläggav Eliasson » lör 14 apr 2007, 10:24

I brevet sa dom även att när leksaker följer med så kommer det finnas i plast skydd runt tidningen.....så nej Ingemar, dom värkar ha tänkt på allt. Är nog mycket miljö vänligare när man skippar leksakerna, spec i Kalle Anka....
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.

Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine

Inläggav Schuberg » lör 14 apr 2007, 15:12

Jag har inte heller fått något brev, man får väl avvakta och se vad självkostnadspriset för kuvert blir. Kanske får man säga upp prenumerationen och återgå till att lyckas lura sig förbi kassörskan med snygga exemplar igen. Undrar om dom kommer att sänka prenumerationspriset nu när de tar bort plastpåsen? Förmodligen inte...

Användarvisningsbild
Eliasson
Fine

Inläggav Eliasson » tis 17 apr 2007, 18:22

Har någon fått reda på priset på kuveret?
Och är det med 100% säkerhet att man inte kommer se adresslappen?

Användarvisningsbild
Martin
Very Fine

Inläggav Martin » tis 17 apr 2007, 18:38

Jag prennumererar på kalle anka och kalle ankas pocket och får alltid med plast förutom ibland med kalle tidning när det inte är leksak

Tycker inte det ska ta bort plasten
Kalle anka samlare

Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Kontakt:

Inläggav Krusty » tis 17 apr 2007, 19:56

Det är redan sagt, men jag tycker de som vill ha en tidning utan prenumerationslapp kan betala de extra pengar som en ny kostar.
Jag tror rent samlamässigt att idén är god, jag har sett Kalle Ankor som legat kvar i kuvert sen 60-talet (Kalle kom i kuvert under sent 60-tal), de var verkligen i NM. Plastade tidningar från idag är knappast nyskick om 40 år, oavsett hur väl de förvaras.
Jag skulle verkligen veta hur det där kuverten ser ut, och vore mycket tacksam om någon som prenumererar kunde posta en bild.

De gånger jag övervägt att köpa en ny Kalle Anka tidning de senaste åren kan räknas på en hand. Ifall de innehåller Don Rosa, eller är en billigare variant utan bilaga för 20:- kan jag köpa tidningen för läsvärdet. Annars håller jag mig till Uti vår Hage, 91:an eller Herman Hedning. Det är en ren principsak att jag inte betalar en femma extra för en bilaga jag sedan slänger eller säljer på loppis.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 19 apr 2007, 10:09

För Fantomentidningen kommer det att kosta 26:-/år för det extra kuvertet.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Eliasson
Fine

Inläggav Eliasson » tor 19 apr 2007, 12:55

Okej inte farligt, hur kontaktade du dom? jag har kontaktat dom via mail. Men kanske bäst att ringa? Eller kan man logga in som kund och ändra där??

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 19 apr 2007, 13:26

Telefon är ett säkert kort :-)
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good

Inläggav tradition1897 » tor 19 apr 2007, 16:26

Med tanke på hur det ser ut rent ekonomiskt för utgivningen av Fantomen så är det väl ingen vild gissning att det här har en ekonomisk bakgrund. Säkert har det, till viss del, även med miljön att göra även om det inte är det primära.

För egen del tycker jag att det är helt fair från Egmonts sida, du blir erbjuden att få den hemskickad i ett kuvert för 26 SEK/år, och även om du väljer bort detta så har du möjligheten att reklamera en tidning som blivit vikt/förstörd under postgången.

Ni som funderar på att säga upp er prenumeration på grund av detta tycker jag verkligen ska fundera igenom det en gång till. Utgivningen av Fantomen är inte längre något som vi ska ta för givet. Även om det inte är nån akut kris så är det inte någon positiv trend som tidningen befinner sig i. Alla vi som gillar Fantomen måste hjälpas åt att bidra med något positivt för att vi även i framtiden ska ha kvar en av de mest folkära serietidningarna vi har/har haft.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » tor 19 apr 2007, 18:13

[quote="tradition1897"]

Med tanke på hur det ser ut rent ekonomiskt för utgivningen av Fantomen så är det väl ingen vild gissning att det här har en ekonomisk bakgrund. Säkert har det, till viss del, även med miljön att göra även om det inte är det primära.

För egen del tycker jag att det är helt fair från Egmonts sida, du blir erbjuden att få den hemskickad i ett kuvert för 26 SEK/år, och även om du väljer bort detta så har du möjligheten att reklamera en tidning som blivit vikt/förstörd under postgången.

Ni som funderar på att säga upp er prenumeration på grund av detta tycker jag verkligen ska fundera igenom det en gång till. Utgivningen av Fantomen är inte längre något som vi ska ta för givet. Även om det inte är nån akut kris så är det inte någon positiv trend som tidningen befinner sig i. Alla vi som gillar Fantomen måste hjälpas åt att bidra med något positivt för att vi även i framtiden ska ha kvar en av de mest folkära serietidningarna vi har/har haft.
[/quote] Kloka ord! Tror inte det bara gäller Fantis. Förmodligen många av våra ögonstenar som dras med samma problematik. Det känns lite som vår plikt att offra dessa små slantar som kanske kan förlänga livet på en kär vän. För ingen av oss vill väl att det ska ta slut??[:I]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Återgå till "Loungen"