Nu har jag tröttnat på alla felstavare

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine

Nu har jag tröttnat på alla felstavare

Inläggav spidercrazy » tor 06 sep 2007, 15:07

Både OMDÖME och BEDÖMA stavas med ETT m, inte två! Lär er detta nu så jag slipper se sånt i fortsättningen. Tack!
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 06 sep 2007, 16:08

Det finns ju vänligare sätt att framföra saker och ting på... [?]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » tor 06 sep 2007, 16:45

Men sen finns det också de mindre vänliga sätten, och de är oftast roligare att läsa. Enligt min bedömmning så får spidercrazy ett positivt omdömme av mig för sitt lilla, fina inlägg
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 06 sep 2007, 16:56

[:D]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 06 sep 2007, 17:08

Jag har full förståelse för SC:s ogillande, jag föredrar också rättstavade texter. Har tyvärr inget annat förslag att ge än att uppmana medlemmarna att korrekturläsa sina texter innan ni trycker på skicka.

Några ord som tenderar att bli fel och som kan vara bra att lära sig är:
En - Än
De - Dem
Original

Som tur är, är i alla fall de flesta serier rättstavade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 06 sep 2007, 19:04

Glöm inte "Ecklesiastikminister".

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » fre 07 sep 2007, 00:36

[quote="Kung Orne I"]

Glöm inte "Ecklesiastikminister".
[/quote]

Erkänn nu: Du kollade stavningen i en ordbok innan du postade? [:p]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 07 sep 2007, 07:54

[quote="labrador road 26"]

Jag har full förståelse för SC:s ogillande, jag föredrar också rättstavade texter. Har tyvärr inget annat förslag att ge än att uppmana medlemmarna att korrekturläsa sina texter innan ni trycker på skicka.
[/quote]

Tillhör(de) själv stavningsfascisterna ganska länge, innan
jag träffade en förening för dyslektiker, och insåg att de
var många, och de i "gränslandet" var ännu flera...

Så jag försöker behärska mig, där emot har jag svårt för sär
skrivning, och för engelska ord konstruktioner, de är ofta
obegripliga enligt min bedömmning. Min synd är att jag ibland
använder tysk ord följd, där ger jag mig själv ett lågt om
dömme. Det är ofta jag läser min skriverier och säger till
mig själv "warum"?

Jrns

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 07 sep 2007, 08:47

[quote="jens-olof"]

[/quote]
Stämmer säkert bra, har ingen koll på hur många det kan röra sig om i Sverige, men säkert runt 10000 eller fler. Däremot vet jag också att vissa som egentligen kan stava bra, av lathet eller något annat skäl slarvar och visar en påtaglig nonchalans för de som ska läsa vederbörandes texter. Om man skriver för sig själv så får folk skriva som krattor eller spadar, men är syftet att andra ska läsa tycker jag man kan visa artigheten att skriva så stavfelsfritt och syftningsfritt som möjligt.

Agentum: det stavas "inte" förresten, inte "inet" som du envisas med. [;)]
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » fre 07 sep 2007, 09:21

[quote="jens-olof"]

[quote="labrador road 26"]

[/quote]

[/quote]

Att uppmana andra att korrekturläsa sina texter innan man skickar, är inte stavningsfascism.

Förövrigt har jag väldigt svårt att tro annat än att dyslektiker också vill läsa rättstavade texter.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 07 sep 2007, 09:42

Nej, du har rätt, dyslektiker lägger ner mycket tid på att kolla att det de skriver är korrekt.

Jag personligen skriver väl snabbt ibland tyvärr så det kan bli en del saknade bokstäver och omkastade bokstäver.

Det ska dock för mig personligen till mer än enstaka felstavade ord i en text för att jag ska bli irriterad, däremot ogillar jag texter utan punkt eller kommatecken, de är nästintill oläsliga ibland.

Men det klart, på Blocket ser man ju en del rent tokigt, som att stava akvarium som akvarjom, då får man sig ett skratt iaf.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 07 sep 2007, 10:13

[quote="Anders1"]

Förövrigt har jag väldigt svårt att tro annat än att dyslektiker också vill läsa rättstavade texter.
[/quote]
Det har du säkert helt rätt i, har inte ens tänkt på det. Men felstavade texter är säkert ännu jobbigare att läsa om man har dyslexi. Serier över lag borde nog vara rätt bra läsning just för dyslektiker då texterna är rätt korta i pratbubblorna och om de inte valt ett jobbigt typsnitt eller spretig handtextning så tror jag man bör ligga nära idealet just i detta avseende. Raderna blir ju också korta så problemet med att hitta nästa rad är borta.

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » fre 07 sep 2007, 10:29

Jag har störst problem med sär skrivarna. Jag blir van sinnig av att läsa såna in lägg. Det är hopp löst att koncentrera sig på inne hållet då. [B)]

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 07 sep 2007, 10:56

[/quote]

Att uppmana andra att korrekturläsa sina texter innan man skickar, är inte stavningsfascism.

[/quote]

För säkerhets skull så vill jag påpeka att "stavningsfascister"
skulle nog haft en [;)] efter sig, och jag har inte heller något
emot korrekturläsning. Fast jag har för länge sedan insett att
en del människor inte karar av att både fokusera på stavning
och budskap. Om jag däremot VET att det ligger lättja bakom missar,
det är en annan femma, då kommer även min svartuniform fram [:D]

Jens

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » fre 07 sep 2007, 11:50

Som lätt dyslektiker så tycker jag det har var ett mycket dumt inlägg. Om ni irriteras så mycket på hur folk stavar har ni antagligen för tråkigt liv. Folk försöker antagligen stava rätt, och om man förstår den så är det väl ingen fara. Rättstavningsfascister glömmer också gärna bort att svenska är inte så lätt att skriva om man är ny på det, och sådana här inlägg gör det knappast troligare att någon som har svårt för stavning och ord vill ställa eller svara på en fråga.

Tolerans behöver man inte kunna stava till, bara känna.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 07 sep 2007, 12:12

Även om det blir felstavning och ord vrängning så tycker jag personligen att man ska göra som någon professor sa någon gång.
"Skriv som det låter, folk vet vad man menar ändå". Sen får "dom som lider av det" ta det som det är. Att mycket folk har problem med hur det stavas kan man inte göra något åt. Har man inte ett rättstavnings program som kan kolla det, så är det inget att göra åt det. Då blir det fel här och där.
Men man kan kolla igen texten någon gång extra innan man skickar iväg den.

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » fre 07 sep 2007, 12:25

[quote="burnout"]

Även om det blir felstavning och ord vrängning så tycker jag personligen att man ska göra som någon professor sa någon gång.
"Skriv som det låter, folk vet vad man menar ändå". Sen får "dom som lider av det" ta det som det är. Att mycket folk har problem med hur det stavas kan man inte göra något åt. Har man inte ett rättstavnings program som kan kolla det, så är det inget att göra åt det. Då blir det fel här och där.
Men man kan kolla igen texten någon gång extra innan man skickar iväg den.

[/quote]

Mycket kloka ord! Ska lägga dem på minnet även om jag ofta vill och försöker stava rätt. Men är jag osäker på ett ord så slår jag ofta upp det om jag har möjlighet.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 07 sep 2007, 12:36

Jag antar att ingen sitter och stavar dåligt med vilje för att reta andra?

Jag är van med chattar osv där det går snabbt då blir det också en del fel i det man skriver tyvärr, men för det mesta förstår man innehållet iaf, folk skriver som de pratar allt som oftast.

En sak är att man blir lite blind med, man ser snabbt över sin egna text och ser inget direkt fel, fast de finns där, det händer ofta att jag editerar senare när jag plötsligt ser att jag betonat något fel eller skrivit nåt obegripligt.

Jag tycker det beror på var och till vem man skriver med, här är det inte så jättenoga imho, men man bedöms ofta efter hur man skriver så många särskrivningar och felstavningar brukar ge att folk ser ner på en.

Det är som med engelska forum, där är det knivigt ibland, man skäms o skriva som en 4åring pratar, där lägger jag klart mer tid på att få till rätt ord och rätt ordföljd.
Jag vill liksom inte låta dum, för tro mig en del är så elaka att de hoppar på en fast de borde förstå att man inte har engelska som modersmål.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine

Inläggav spidercrazy » fre 07 sep 2007, 12:39

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som alltför hårt, men jag tyckte det var dags att sätta ett stopp för två av de oftast felstavade orden här på Serieforum. Både Omdöme (Tradera-omdöme) och Bedöma/Bedömning (skickbedömning) används ju här så gott som dagligen. Jag kanske borde ha skrivit 'felstavningar' istället för 'felstavare' i rubriken, det var onödigt provokativt och alla som känner sig träffade får givetvis stava precis som de vill. (Efter denna debatt kommer väl ändå alla att komma ihåg enkelt eller dubbelt m vare sig de vill eller inte [:p]).

Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 07 sep 2007, 13:45

[quote="spidercrazy"]

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som alltför hårt.

[/quote]

Tycker jag inte är något att be om ursäkt för, En del kanske tycker det är hårda ord och tar illa vid sig, andra som mig kanske kollar lite extra för att det inte ska vara för mycket fel. I det stora hela är det upp till var och en att kolla lite extra vad som skickas iväg. Många gånger kanske man ska använda enklare ord, än ta svåra ord. Blir kanske mer text att få fram vad man menar.

Återgå till "Loungen"