Nu har jag tröttnat på alla felstavare

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Stenens vise » sön 04 maj 2008, 21:12

[quote="Kung Orne I"]

[quote="Julian999"]

[Avslutningsvis skulle jag vilja kommentera det här med "språklig förflackning". Man hör detta uttryck titt som tätt men jag vet inte om det finns något som helst fog för det. [/quote]

Jag tror att man med stigande ålder, åderförkalkning och konservatism, mer och mer förfasar sig över "språkförflackning" även när det i stället är frågan om språkutveckling. Jag försöker ha det i åtanke innan jag förfasar mig... [:p]

Jag håller med Fredrik Lindström när han hävdar att det inte finns några egentliga fel. Om många säger på ett visst sätt så glider det över till att bli det "rätta". Så har det varit i alla tider. Om vi skulle hämta en svensk från 1500-talet skulle vi nog ha svårt att förstå vad han sa, och om HAN var språkvårdare, skulle han nog förfasa sig å det grövsta. [:)]

[/quote]

Det måste verkligen varit helvettet på jorden. Att vara språkvårdare på en tid när analfabetismen var majoritet!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 04 maj 2008, 22:10

[quote="Stenens vise"]

Det måste verkligen varit helvettet på jorden. Att vara språkvårdare på en tid när analfabetismen var majoritet!
[/quote]

[:o)] Det var väl på den tiden då folket var lika med patrasket och inte räknades, helt enkelt. [:)]

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » mån 05 maj 2008, 20:48

[quote="Anders1"]

[:o)] Det var väl på den tiden då folket var lika med patrasket och inte räknades, helt enkelt. [:)]
[/quote]

Vad då "på den tiden"? [B)]

[:p]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
Comic man
Fine

Inläggav Comic man » lör 19 jul 2008, 01:14

Som lätt ordblind måste jag alltid kolla vissa ord både en och två ggr. Både utländska och svenska. Även om jag själv tycker att jag skriver okej, så finner jag inga problem när andra felstavar. Det är, precis som det har sagts innan, innehållet som är viktigast. Har man inget att säga, säg ingeting alls brukar det ju heta. Och även om det är trevligare om alla stavar rätt och kan all grammatik (för övrigt ett ord som jag fick slå upp [B)]), så är det främst serier som diskuteras här och inte språkvård.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 19 jul 2008, 01:17

nej, jag chattar mest här, dvs. det kan bli en del fel här och där.

Jag tänker heller inte göra mig rolig över nån som ev. stavar fel ofta så länge jag fattar vad denne menar.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Kontakt:

Inläggav yonidraw » lör 16 aug 2008, 16:56

Les mina serier där finns det mycke stevfel
http://www.myspace.com/yonidrawings

Användarvisningsbild
naek
Very Good

Inläggav naek » sön 17 aug 2008, 23:21

Det har du rätt i yoni, sedan tänker jag inte ens kommentera att du medvetet försämrat ditt språk i detta inlägg. [;)]
När Fantomen frågar, svarar man.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » sön 12 okt 2008, 15:17

Saker att tänka på när man skriver för större publik:

1. Använd aldrig allitterationer.

2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi att tillgå. Låneord är inte à propos.

3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta).

4. Man ska aldrig generalisera.

5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet."

6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.

7. Var inte omständlig; använd aldrig fler ord än nödvändigt – det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka.

8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna.

9. Ettordsmeningar? Undvikes!

10. Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm.

11. Passivformer bör undvikas.

12. Vem behöver retoriska frågor?

13. Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måttfull.

14. kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt

15. Och börja aldrig en mening med konjunktion.

16. Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen kanske hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering.

17. Överdriv inte användandet av utropstecken!!!

18. Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio ord eller kanske ännu fler, sitt huvudord.

19. Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer.

20. Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar.

21. Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga.

22. Undvik förkortningar osv.

23. Uttryck inte uppmaningar i negativ form.

24. Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer.

25. Sist men inte minst – sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst av att förpassas till historiens skräphög.

[:p]

Från http://avigsidan.com/

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » mån 13 okt 2008, 12:45

Det värsta jag vet är "sportpresens".
Till exempel när de intervjuar en spelare efter matchen och han säger "Vi gör en bra match idag". [}:)]

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » mån 13 okt 2008, 13:23

Det värsta jag vet är krig... [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Återgå till "Loungen"