Nu har jag tröttnat på alla felstavare

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag vägrar att äta särskriven mat när jag går på restaurang [:(!]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="labrador road 26"]

Några ord som tenderar att bli fel och som kan vara bra att lära sig är:
...
De - Dem
[/quote]
Knepigt! [B)] Jag förstår dem som säger de när de skulle säga dem.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="Grumme"]

[quote="Kung Orne I"]

Glöm inte "Ecklesiastikminister".
[/quote]

Erkänn nu: Du kollade stavningen i en ordbok innan du postade? [:p]

[/quote]

Nä, jag googlade... [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Ingemar"]

[quote="labrador road 26"]

Några ord som tenderar att bli fel och som kan vara bra att lära sig är:
...
De - Dem
[/quote]
Knepigt! [B)] Jag förstår dem som säger de när de skulle säga dem.
[/quote]
Tror en hel del ändrats i det fallet, som att man nu kan skriva mej, dej eller dom, utan att det är direkt fel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]

[quote="Ingemar"]

[quote="labrador road 26"]

Några ord som tenderar att bli fel och som kan vara bra att lära sig är:
...
De - Dem
[/quote]
Knepigt! [B)] Jag förstår dem som säger de när de skulle säga dem.
[/quote]
Tror en hel del ändrats i det fallet, som att man nu kan skriva mej, dej eller dom, utan att det är direkt fel.
[/quote]
I en serie, visst, för det är talspråk. Men det låter lite enkelt, passar inte om det skall vara i lite formellare sammanhang.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

[quote="labrador road 26"]
Däremot vet jag också att vissa som egentligen kan stava bra, av lathet eller något annat skäl slarvar och visar en påtaglig nonchalans för de som ska läsa vederbörandes texter.
[/quote]
Det är ju inte för oss 'rättstavningsfascister' som stavningen betyder något, utan för alla dyslektiker och andra som har svårt med språket. Ju fler som stavar rätt, desto större chans har dessa personer att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Men när hälften av oss skriver 'omdöme' och andra hälften 'omdömme' är det ju omöjligt för dem att veta vad som är rätt om de inte har en ordbok. Det är också ganska lätt för slarvare att ursäkta sig med att de har dyslexi vilket förstås är fult och respektlöst mot de som faktiskt har det.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Å andra sidan så käns det här ämnet rätt uttömt nu.

Skulle tro att de flesta inte ens bryr sig om nåt felstavat ord här och där, vitsen med forumet är att diskutera serier, folk kan ju bli mindre pratsamma om det sätts en larvig hög nivå på att just exakt varje ord är rättstavat.

Jag tycker ni ska låta det vara bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]

Å andra sidan så käns det här ämnet rätt uttömt nu.

Skulle tro att de flesta inte ens bryr sig om nåt felstavat ord här och där, vitsen med forumet är att diskutera serier, folk kan ju bli mindre pratsamma om det sätts en larvig hög nivå på att just exakt varje ord är rättstavat.

Jag tycker ni ska låta det vara bara.
[/quote]
I stort sett ja. Ett forum är snabbkommunikation, lite missar får man tåla, samtidigt som man får försöka skriva begripligt.

Anledningen till att jag lade mig i är att jag tyckte jag fick till meningen så bra: Jag förstår dem som säger de när de skulle säga dem.[:p] (Jag tyckte det var kul i alla fall.)
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="labrador road 26"]
Stämmer säkert bra, har ingen koll på hur många det kan röra sig om i Sverige, men säkert runt 10000 eller fler.
[/quote]
Cirka 4-8 procent av befolkningen räknar man rent generellt lider av sådana läs och skrivsvårigheter att man kan kalla det dyslexi. Lågt räknat strax över 350000 alltså. Kan vara något att tänka på för dem som ogillar stavningsfel.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Dock är en hel del av det då sånna som faktiskt aldrig lärt sig skriva och läsa ordentligt i skolan.

En del anser nämligen att sånt är oviktigt, men när de blir äldre blir de förr eller senare behandlade som fånar när de inte kan läsa.

Jag tror inte dessa hänger på forum heller iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Ingemar"]

[quote="Agentum"]

Tror en hel del ändrats i det fallet, som att man nu kan skriva mej, dej eller dom, utan att det är direkt fel.
[/quote]
I en serie, visst, för det är talspråk. Men det låter lite enkelt, passar inte om det skall vara i lite formellare sammanhang.
[/quote]

Jag tycker det är ganska ok med "dom" även i skriftspråk. Betydligt värre är de som har lärt sig att "det heter dem, inte dom", så de skriver "dem" oavsett om det borde stå "de" eller "dem".

Så mitt reviderade råd blir: Skriv de eller dem om du vet vilket av dem som är rätt i din mening. Är du osäker, skriv "dom"!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Ingemar"]


I stort sett ja. Ett forum är snabbkommunikation, lite missar får man tåla, samtidigt som man får försöka skriva begripligt.
[/quote]
Detta är väl huvudet på spiken!? Ingen stavar säkert fel medvetet. Att bokstäver ibland hamnar fel i hastigheten hör liksom till på ett forum.
Vad som kan göra mig fundersam är när jag får läsa texter som helt saknar versaler och meningsbyggnad. Jag kallar detta för sms alternativt chattsvenska. Denna typen av texter där författaren helt klart kan stava men inte orkar bry sig om läsbarhet och språkregler i övrigt gör mig irriterad och deprimerad. Helt klart måste vi värna om vårt språk och inte låta det förfalla till oläsbart blaha. Ingen här vill väl ha uppenbara felaktigheter i de tryckta alster vi köper?? Därför tycker jag det är helt korrekt att korrigera felaktigheter. Avsiktliga som oavsiktliga.
Vi måste vara rädda om vårt språk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="rkaj"]

så de skriver "dem" oavsett om det borde stå "de" eller "dem".
[/quote]
Verkligen lustigt med problemen många har med subjekts- och objektsformerna. Jag - Mig, Han - Honom, De - Dem tenderar att bli fel, vissa i talspråk och vissa i skriftspråk. Men det är sällan man ser/hör någon göra fel på Du - Dig eller Hon - Henne, Vi - Oss. Undrar varför det är så? Säkert något Fredrik Lindström tagit upp någon gång, fast det programmet missade jag i sådana fall. Sedan finns det ju också vissa regionala skillnader där felen uppstår oftare eller mer sällan.

Sorry Spidercrazy att detta blev mer av ett språkinlägg. Passar på att dra en liten ordlek, som på något sätt visar hjärnans tröghet. Bäst fungerar det om ni läser orden nedan högt.

Äppelmos
Potatismos
Plåttermos
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

[quote]
Sorry Spidercrazy att detta blev mer av ett språkinlägg.[/quote]

Språk är något som intresserar mig mycket så det är inget att be om ursäkt för. Jag vill åter förtydliga att jag inte är ute efter att sätta dit dyslektiker särskilt, men det är svårt att formulera sig utan att någon 'oskyldig' känner sig drabbad. Men de som slarvar eller säger att de inte bryr sig, tänk om! Jag förstår att det kan vara svårt att uppbåda något intresse när man inte ser någon skillnad på rätt eller fel utan tycker att det duger lika bra båda två, men om alla tyckte så skulle vi snart få se stavfel och meningsbyggnadsfel till och med i tidningen Språkvård (ja det finns en sån, gå till biblioteket och titta). I lokaltidningarna finns det knappt en enda artikel utan att det är ett eller flera stavfel, och Aftonbladet är inte långt efter. Detta är sannolikt en effekt av att fler och fler 'inte bryr sig'. Tolerans är i och för sig bra men nånstans måste man ju dra gränsen. Jag tycker journalister har ett större ansvar att stava rätt då deras artiklar läses av väldigt många personer och på ett sätt lägger grunden för vår språkuppfattning.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

LOL
D r iaf fortf mkt enklre än när d skriver sms-svenska.
D borde alla sluta med ASAP, IMHO.

B4N CU L8R

ROTFLMAO [:D]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Lofty Peak"]

LOL
D r iaf fortf mkt enklre än när d skriver sms-svenska.
D borde alla sluta med ASAP, IMHO.

B4N CU L8R

ROTFLMAO [:D]
[/quote]

Inte bara SMS-svenska utan även SMS överhuvudtaget borde förbjudas. Nä, så kanske jag inte ska skriva. Men om man t.ex. ska beställa seriealbum från adlibris kan man få gratis leverans med Schenker Privatpak. Men tydligen måste man ha mobiltelefon med SMS-funktion för att få detta. Dom meddelar när det har kommit via SMS. Men man kan ju inte köpa en mobiltelefon bara för det där. Nu är i och för sig inte 19 kr (fraktkostnad utan SMS) mycket pengar, men det är frustrerande.

Det är trisst att mejl håller på att försvinna och SMS tar över mer och mer. [}:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

IMHO, BRB, LOL osv är inte SMS svenska, utan förstås engelska förkortningar från IRC, tidsbesparande helt enkelt.
Lätt att fastna med vissa av dessa uttryck sen när man använt dem många år.

Rent 1337 snack är däremot oerhört jobbigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Agentum"]

IMHO, BRB, LOL osv är inte SMS svenska, utan förstås engelska förkortningar från IRC, tidsbesparande helt enkelt.
Lätt att fastna med vissa av dessa uttryck sen när man använt dem många år.

Rent 1337 snack är däremot oerhört jobbigt.
[/quote]
En länk för den oinsatte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leet
eller för den delen, den konservative som tycker det är idioti.

En skön liten detalj jag lagt märke till Agentum, är att du brukar använda imho, när imo utan h på något sätt passar bättre in på din personlighet, inget illa menat. [V]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Apropå stavningen av "skryt rumet" så pågår det ett gigantiskt experiment i svenska skolor. Jag har barn i 3:an och 5:an, så jag vet. Det existerar ingen rättstavning de första fyra åren i skolan. Alla barn får skriva fritt. Inga prover och hemläxor med svåra ord. Läraren rättar inte när hon läser barnens text och ser ett fel. Det anses viktigare med "flödet" än med stavningen, svenska barn anses bli hämmade i sin skrivarfantasi om de också måste tänka på hur orden stavas.

Jag är helt otrogen denna doktrin och kör själv rättstavning med mina barn på kvällarna. Jag känner mig som en riktig rebell.

Om någon här påstår att det inte är så viktigt att kunna stava rätt, så vågar jag i motsats till det garantera att den som lägger upp en tråd med namnet "skryt rumet" inte får ett enda vettigt inlägg. Och det är svenska skolans fel.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Självklart är det dumheter, om det nu inte finns någon rättstavning de första åren i skolan. Meningen med stavning är ju att andra ska kunna förstå vad någon skriver. Mycket märkligt att skolledningen inte fattar det.
Skriv svar