Avbeställning av telefonkatalogen

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Avbeställning av telefonkatalogen

Inlägg av Kung Orne I »

Varje år trycks telefonkatalogen helt onödigt upp i miljontals exemplar, säkert inte bra för miljön. Nu går det att avbeställa. Bra va? [^]

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/

Massmail är ju sällan bra, men berätta gärna för andra i andra forum!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag tänker behålla min katalog ifall det blir strömavbrott och min min mobil tar slut på batteri.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag tänker behålla min också. En bra karta att ha med i bilen finns i gula sidorna. Alltid oumbärlig när man skall besöka någon firma i något okänt industriområde.

Fast delvis skulle jag vilja slippa katalogen. Det är bara gula sidorna jag behöver. Undrar om man man få bara den?

EDIT: Man behöver inte avbeställa om man bor i lägenhet. Då hämtar dom tillbaka dom kataloger som blir liggande kvar i trapphusen, efter några veckor. Ahhhaaa, skall vi behöva ha dom liggande kvar och skräpa så länge.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

[quote="Magnus"]

EDIT: Man behöver inte avbeställa om man bor i lägenhet. Då hämtar dom tillbaka dom kataloger som blir liggande kvar i trapphusen
[/quote]

Du missar själva poängen. Det är framställningen av kataloger (som ev inte används) samt transporten av desamma man vill åt. I ditt fall blir resultatet dubbla transporter.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Lasse"]

[quote="Magnus"]

EDIT: Man behöver inte avbeställa om man bor i lägenhet. Då hämtar dom tillbaka dom kataloger som blir liggande kvar i trapphusen
[/quote]

Du missar själva poängen. Det är framställningen av kataloger (som ev inte används) samt transporten av desamma man vill åt. I ditt fall blir resultatet dubbla transporter.
[/quote]

Skyll inte på mej.[:)] Det är eniro som har hittat på eländet!

Från deras hemsida:
Du som bor i lägenhet behöver inte avbeställa
Du som bor i hyres- eller bostadsrätt behöver inte anmäla dig på denna sida. Där hämtar vi automatiskt eventuellt överblivna kataloger efter cirka två veckor och vidaredistribuerar dessa till andra områden.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Katalogen är helt onödig. Välkommen till 2008 folk :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Jocke"]

Katalogen är helt onödig. Välkommen till 2008 folk :-)
[/quote]
Bara för att Du och många andra har kunskap, kompetens och utrustning att klara er utan katalog innebär det inte att ALLA andra har det. Egoistiskt tänkande.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Spara träden. Jag har inte slagit i en katalog sedan 2004. Eller var det 2002...

Det här är sista året jag betalar en annons i den, har gjort det sedan 1985. Google ersätter alla telefonkataloger i världen.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Och hur mycket el drar alla datorer som brummar och går dygnet runt då...?[:)]


Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Thomas E"]

Jag har inte slagit i en katalog sedan 2004. Eller var det 2002...

[/quote]
Tro det eller ej ThomasE. Det finns mer än du här på jorden.
För min egen del har internet i stort sett ersatt katalogen. Men jag vet att min mormor 91 år använder den desto mera frekvent.
Bara för att man inte själv använder den innebär det inte nödvändigtvis att alla andra inte heller gör det.
Sån egoism gör mig så trött!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Jag ser dock mer nytta i Din Del, den lilla lokala katalogen.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag slipper gärna katalogen.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="Magnus"]

Och hur mycket el drar alla datorer som brummar och går dygnet runt då...?[:)]
[/quote]
Vi har ju kärnkraft.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Måste nog hålla med "Jocke" "din del" är fan så mycket bättre än vanliga kat. och behöver jag andra nr så gäller datorn att söka dom. jag brukar hiva den Tjocka i soptunnan på en gång,
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Inte i tidningssorteringen???
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Inte i tidningssorteringen???
[/quote]

Dit har jag 8 km, bättre det går till värmeverket så blir det billigare uppvärmnings kostnader i kommun.[:o)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det är lite komiskt att vi seriesamlare plötsligt är så rädda om skogen när det gäller telefonkataloger. Vi måste ju vara bland Sveriges värsta pappershamstrare? Massor av papper som vi vårdar ömt och kärleksfullt.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Magnus"]

Det är lite komiskt att vi seriesamlare plötsligt är så rädda om skogen när det gäller telefonkataloger. Vi måste ju vara bland Sveriges värsta pappershamstrare? Massor av papper som vi vårdar ömt och kärleksfullt.[:)]
[/quote]


Jo men serier är ju något vettigt. Telefonkataloger, reklamblad, gratistidningar på tågen och koperingspapper m.m är ofta onödigt slöseri med papper.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Tänk vad underligt det är igentligen. När det blev datoriserat samhälle så skulle pappersanvändning minska till ett minimum och rädda skogarna, jag har aldrig sett så mycket papper som går åt nu. (jobbar på en godsmotagning för 5 landsting) Det är pallvis varje vecka. Vi ska inte glömma all reklam som dimper ner nu till jul.[:(]
Lite OT om man jämför med en telekatalog[:p]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Träden som odlas för papperstillverkning växer snabbare än vi gör av med papper, har jag läst nånstans.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar