Läser inte tjejer serier?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Läser inte tjejer serier?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det skall tydligen finnas 80(?) tjejer på detta serieforum, var är de? Läser tjejer serier? Finns det någon tjej där ute som läser superserier? Jag har träffat en tjej som läst Spider-Man på 32 år. Jag vet att de är mansdominerade bla, bla. Men kan inte lite fler tjejer läsa serier. Jag skulle kunna dö för att få snacka lite serier med tjejer/kvinnor.

Det är inte så att jag har något emot Er grabbar på forumet, ni är fantastiska. Men det är kul med lite variation. Vad är brudarna?[^]
Den dagen jag träffar en tjej som kan lite om Spider-Man och Marvel den dagen är jag såld, tror jag om jag blir attraherad av tjejen. Kevin Smiths filmer om serier innehåller en del intressanta tjejer, (en del jätte korkade också, men vissa karaktärer är kul i alla fall) men dessa är ju bara en fantasi, de finns inte eller?

Vilket fall som helst tycker jag tjejer borde läsa mer serier, å då tänker jag inte på de här typiska tjejserierna, vilka de nu är. "Lever" det några tjejer på detta forum?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag skriver lite svar, fast jag inte är tjej själv ... Jag vet inga tjejer som läser superhjälteserier, däremot några som läser serier som jag själv tycker är bra, som Strangers in Paradise, Sandman (Edit: Jo, den av Gaiman), Girl Genius, Jerome K. Bloche, Thorgal, med flera.

Och om man besöker SPX i kulturhuset frammåt våren så var det i alla fall i våras klart fler tjejer en killar som var där och sålde serier de gjort!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om du söker på "cosplay" (costume play) så ser du att det finns massor av tjejer som klär ut sig till superhjältar, om de även läser serierna vet jag dock inte, men tror att minst hälften gör det. Bara att kolla valfri seriemässa i USA så finns det ganska mycket tjejer, kanske 30 procent av besökarna. Däremot är de i klar majoritet just när det gäller att fixa dräkter.

De kvinnliga medlemmarna här på forumet är dock inte så flitiga, vad jag sett så är det några inlägg som nya, men sedan försvinner de igen.

[quote="rkaj"]

Sandman
[/quote]
Antar att du syftar på Gaimans Sandman och inte Spidey-skurken eller någon av de andra sandgubbarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag skriver lite svar. Ser ju en hel del tjejer som läser serier, varje dag.

Om vi börjar med de yngsta så är smaken där mest lik killarnas. Det är mest Bamse och Kalle Anka i åldern upp till 7 år. Även tidningar av typen "Princess" är populära. Mest för prylarna misstänker jag, de innehåller ju knappt några serier.

Lite äldre, 8-12 år, är det en del klassiker som hästtidningar och Acke som kommer till. En del börjar läsa manga redan då och mangan håller i sig till ca 18 år.

Bland vuxna tjejer finns det några svenska favoriter, t ex Nina Hemmingsson och Åsa Grennvall. Även Nemi och Lenore går bra, förresten allt av Roman Dirge går bra.
Bland amerikanska titlar kan nämnas Buffy the vampire slayer, Angel och Umbrella Academy.

Sen finns det rena undantag också. T ex som gillar GI Joe, samla ihop en komplett svensk KA&Co m m.

Det finns också mammor som samlar Bamse tillsammans med sina barn.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Forumets två senaste medlemmar ger i alla fall hopp om att det kvinnliga deltagandet kanske ökar betydligt inför det kommande året.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag vet att min bror har haft 2 flickvänner de senaste 3 åren som köper superhjälteserier, anledningen är i båda fallen att de vill använda serierna i teckningsstudier..=)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej inom superhjältegenren är det nog väldigt ovanligt iaf, de finns givetvis men oftast slutar de läsa i tonåren för att aldrig återvända.

Manga läser de iaf vad jag förstår, säkert också serier som vänder sig mot tjejer eller som inte är inriktade alls.

Sandman tex. är annars en serie där Gaiman har skrivit varannat kapitel något mer inriktat mot tjejer och varanat mot killar.

Jag tycker mig se att de nästan inte existerar på detta forum, men på amerikanska superforum är de vanligare även om de fortfarande är 1 på 20 killar eller nåt haha.
Misstänker att de som läser enbart sk. "vuxna" serier inte hänger på forum heller.

Lite tråkigt men det är väl som om ett kärleksromanforum skulle bestå av en förkrossande majoritet av tjejer.
Mediet superserier är väldigt grabbigt helt enkelt även fast det finns duktiga tecknare och förfatare som är tjejer även där, men i princip alltid komer dessa från fanskaran, dvs de var själva fans en gång i tiden.

Vi har ju Gail Simone tex. vars Birds of Prey länge var nåt av en kritikerrosad serie, och den är bra och handlar om ett tjej-superhjälteteam.
Även vi grabbar kan dock läsa dem, det är en riktigt bra serie faktiskt.

Ann Nocenti tror jag hon heter som skrev riktigt bra Daredevil efter Millers tid, var även editor hos Marvel.

En kul sak är dessutom att alla tjejer inte alls måste teckna "gulligt", utan flera tecknar superserier som en hel karl, haha.
Minns en diskussion om Powergirls stora bröst, tjejer ville så gärna få det till enbart unga killars fantasier.

MEN faktum är att det började som ett skämt, brösten förstorades lite med varje nummer, tecknade av en tjej, så där fick de, även om de i de flesta andra fall givetvis har helt rätt.

Men just PG har alltså sina vattenmeloner pga en kvinnlig tecknare, alla skriker inte rätt ut om sånna här saker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Om en tjej skulle dras till superserien tror jag att hon i fråga måste känna sig lite dragen till äventyrsfilmer, även klara av mördarmovies som Tarntionos filmer. aligger nog mycket i personligheten, om man kanb uppskatta sparkar och slag.

Vet en tjej som läser kraftigt med manga. Upptäckte på ett scoutläger också att en tjej från min kår prenumererade på KAP. Tyvärr blev hhhon rätt iriterad då jag försökte pracka på henne lite ankkism.[;)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="Stenens vise"]

Tyvärr blev hhhon rätt iriterad då jag försökte pracka på henne lite ankkism.[;)]
[/quote]

Du var inte otydlig då, så hon trodde det var anarkism du försökte omvända henne till? [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
UrinalCake
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 16:39
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UrinalCake »

Ovanligt med tjejer som läser superhjälte tidninga?? hm.... kanske det jag är ju tjej och är serietidningsnörd, älskar marvel. Jag tycker det är ovanligt med folk överhuvudtagetsom läser serietidningar.
Det är sant att jag läser sandman men det har jag bara gjort i några månader.
Många tjejer jag känner läser manga men jag har alldrig tyck om det....konstigt för jag älskar serietidningar och japanskafilmer som är baserade på manga typ som ichi the killer
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="UrinalCake"]

Ovanligt med tjejer som läser superhjälte tidninga?? hm.... kanske det jag är ju tjej och är serietidningsnörd, älskar marvel. Jag tycker det är ovanligt med folk överhuvudtagetsom läser serietidningar.
Det är sant att jag läser sandman men det har jag bara gjort i några månader.
Många tjejer jag känner läser manga men jag har alldrig tyck om det....konstigt för jag älskar serietidningar och japanskafilmer som är baserade på manga typ som ichi the killer
[/quote]

Kul med en tjej som läser Marvel. Andra gången jag hört att någon läser Marvel. Klockrent. Vilken är din Marvel favorit?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
UrinalCake
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 16:39
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UrinalCake »

Läser helst x-men tidningar och allt som är x-men relaterat. Har börjar läsa Runnaways nu gillar det skarpt. Bästa hjälten? Wolverine
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Min tjej läser en del serier, men mest Nemi och Elvis. Annars läser hon det som jag läser, så där slinker det in lite Batman.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Min tjej gillar Kalle Anka, Tintin och gamla svartvita Fantomen men hon läser mest böcker, det bara bara om hon inte har något att läsa som hon frågar mig... =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Skönt med tjejer som läser serier. Wolverine är rätt cool, speciellt i filmerna. Jag har aldrig fått mina ex att läsa något även om jag försökt flera gånger. Mitt exex läste endast Spider-Man när hon saknade mig. Hon sa en gång att jag var hennes egen Spider-Man då smälte man direkt, det var tider det. Annars har jag haft en stor maskerad med superhjälte tema, då var det tjejerna som ägde scenen, Batwoman, Spider-Woman, She-Hulk etc, det var kul. Tänkte jag skulle lägga in någon bild från den fest här på forumet på någon passande tråd.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

När frun och jag var nykära läste hon snällt det jag rekommenderade, t o m Ralf König (hon uppskattade humorn) men sedan många år tillbaka läser hon på sin höjd dom strippar jag pekar på i morgontidningen...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

Klart att tjejer/kvinnor läser serier. Du har fått flera bra svar från flera forumiter om vad för slags serier som läses av tjejer. En annan stor gengre som är populär bland yngre kvinnor är yaoi, dvs berättelser om kärlek/sex mellan män.

Jag läser inga superserier och min förklaring till detta är att jag är rätt ointresserad av fysiska prestationer. Män/kvinnor som kan flyga, är superstarka, har röntgensyn är inte min kopp te [:)]

Varför det är så få kvinnor som är aktiva på forumet?
Jag kan bara tala för egen del, eftersom jag nyligen har återupptagit serieläsandet så känner jag mig som en novis i sammanhanget, med liten kunskap. Inte heller är jag någon gedigen seriesamlare och har därmed ingen information att dela om köp på tradera osv. Det enda jag samlar på är högskoleexamen som inte ger mig några jobb men eftersom detta inte är forumet för bittra akademiker så är jag rätt tyst [;)]

En tes jag har är att många verkar samla på sådana serier som de läste när de var små. Så då blir ju frågan varför inte flickor läser exempelvis spindelmannen? Existerar det (fortfarande) en skillnad mellan de serier som köps till/läses av flickor respektive pojkar? Eftersom jag inte har några barn så bollar jag denna fråga till de som har. Vilka serier köper ni till era barn? Är det witch till tjejerna och spindelmannen till killarna?

"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

När jag blev ihop med min tjej (numera fru) så var det liksom ingen nackdel att hon hade några hyllmeter serier i bokhyllan. :) Vår seriesmak möts allra bäst i Linda & Valentin.

Syrran brukade läsa Min Häst, och en del ännu mer renodlade tjejtidningar, men även X9 och KAP som hon samlade båda två. Idag prenumererar hon på Pondus i alla fall. Och till på köpet har hon tecknat en del serier. Hon var LiTHanians bästa Gustav-tecknare som student (D-sektionens maskot).

Så i min värld läser tjejer självklart serier. :) Jag får väl försöka locka hit dem.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Personligen anser jag att det svenska urvalet kraftigt begränsar vad folk väljer, man får helt enkelt välja på en jäkla massa Disney, manga och sen lite småplock här och var, men serier som Bamse är väl inte inriktat mot nåt speciellt kön tex, men det läser ju bara små barn eller får upplästa för sig.

Personligen hade jag nog bara struntat i serier om jag haft dagens urval att välja på faktiskt.

En del på forumet menar ju att serieläsandet är större än nånsin osv, det upplever inte jag alls, det verkar vara långt sämre än det var när jag var liten.

Sen har väl serier som förr var inriktade kanske mot 10-12 åringar eller nåt vuxit upp, nåning som tycks oundvikligt i längden, detta märks främst på amerikanska serier.

I min värld läser i princip ingen serier mer än ur morgontidningen, iaf känner inte jag nån som gör det.
Sen är det kanske så att man inte räknar folk som serieläsare för att de inte har någon djupare kunskap i ämnet, dvs man kan inte diskutera serier med dem för de vet inget om det hela.

Därför är det bra med sånna här forum, och jag tycker inte man måste vara expert för att uttala sig, har man en åsikt så skriv den bara.

Så när jag skriver vad jag tror tjejer läser gissar jag ju mest, jag har ingen aning.
Men som tex Bone eller nåt kan ju vem som helst läsa, och det finns mängder av andra exempel.

Just superserier får man givetvis förstå alltid kommer domineras mer eller mindre helt av killar, fast jag antar att tjejer ser filmerna så egentligen finns inget som hindrar dem att läsa sånt heller, allt komer ju från serierna, men jag gissar att det handlar en del om vad som är acceptabelt från omgivningen vad man bör läsa.

superserier är ju inte alltid 90-talets coooooooola elände som tur är, det om något lär ju ha skrämt iväg de flesta tjejerna för gott, och sen kom mangan så stort, gå in i en bokhandel så är det ju mängder med manga och sen lite Tintin och sånt kanske, thats it.

Och mangan där personerna skriker nåt ord först och sedan anfaller fienden, hur är det så mycket mer accepterat än superserier, det är sånt jag inte kan förstå personligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Agentum"]


Men som tex Bone eller nåt kan ju vem som helst läsa, och det finns mängder av andra exempel.
[/quote]
Tyvärr verkar det inte stämma. Jag har nästan tjatat på min fru att hon ska läsa Bone (hon är storkonsument av fantasyböcker så det borde ju passa) men hon gillar inte när Fone Bone blir kär i Thorn. Han är en liten bullig nisse, hon är en drömflicka. Det är mansperspektiv och det räckte för att hon skulle lägga bort den. Att Rose är alla tiders kraftkvinna och att kvinnorna över lag är mycket starka, det hjälpte inte.

Fast det kan ju hända att den där 1300-sidors tegelstenen är aningen för tung också. [V]

Kvinnoperspektivet i mangan däremot, det är nästan märkligt att den ens får säljas i Sverige, i alla fall det som Dragonball förmedlar.
Skriv svar