Fortkörningsförsäkring?!!

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Fortkörningsförsäkring?!!

Inlägg av Braindamage »

Vad i he-?
(Rant Warning)
Är inte det nåt av det dummaste och mest idiotiska jag hört så... Folk kör redan som idioter och en försäkring lär väl knappast få dom att köra saktare? Man blir ju mörkrädd hur folk kör redan. Håll er i skinnet istället för att köra för fort och riskera mer än det är värt.

Jag finner det så otroligt märkvärdigt att folk tror att oddsen för att vinna på lotteri är större än att hamna i en olycka i trafiken. Kör man dessutom aggresivt eller fort så mångdubblas riskerna och dessutom förrvärrar skadan som sker i olyckan. Jag tror inte att tröghetslagarna går in i folks huvud och de tar det verkligen inte på allvar. Man blir förbannad på hur ignoranta folk är ibland. De inser inte hur stor skillnad det är på bara 10km/h

Och för att vara modern och snacka miljö, så drar det vädligt mycket mer bränsle om man kör 80 istället för 70, för att inte nämna 120 istället för 110! Kör man 120 istället för 110 ökar förbränningen med 10-15%... Sänka till 90 då? Vore jävligt bra.

Det borde bli högre böter och lägre hastigheter! Stryp fler ställen till 90 för miljön; kommer resultera i några få minuter går förlorade för några i pendling, men säkerheten och miljön blir fan så mycket bättre. Dom minuterna man tjänar på att köra för fort kommer formodligen tillbaka till dig på ett sjukhus, plus att nån annan oskyldig sate ligger där.

Ha lite disciplin när ni kör! Det ska inte vara nån jävla underhållning, och bara för att ni ser saker igenom en ruta så betyder det inte att det är mer rolig TV!! Stressa ner, ni kommer fram lika snabbt ändå.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Hmm ... Legalt är det minst sagt tveksamt, försäkring mot att straffas för en brottslig handling. Det borde på något sätt gälla som förberedelse för brottslig handling att köpa en sådan försäkring. Fast planka.nu är ju typ samma sak, och har funnits ganska länge ...

Vad gäller trafiksäkerhet så är aggresivitet ett betydligt större problem än att köra typ 120 i stället för 110 - men det finns ju typer som kör en bra bit över 200 i stället, med fara för allmänheten.

Miljömässigt varierar det var olika fordon har sitt optimum i sträcka per utsläpp, men det är nog få bilar som har det under 100, och många bilar har det nog en bit över 110 (utsläpp per tid är ju inte relvant).

Både miljö- och säkerhetsmässigt är det nog ett betydligt värre problem att folk axar för fort upp till 55 från ett rödlyse (och sen håller 55 till väldigt nära nästa, innan de tvärnitar) än att de kör 90 på essingeleden (där det av för mig obegriplig anledning är 70).
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

[quote="rkaj"]

Hmm ... Legalt är det minst sagt tveksamt, försäkring mot att straffas för en brottslig handling. Det borde på något sätt gälla som förberedelse för brottslig handling att köpa en sådan försäkring. Fast planka.nu är ju typ samma sak, och har funnits ganska länge ...

Vad gäller trafiksäkerhet så är aggresivitet ett betydligt större problem än att köra typ 120 i stället för 110 - men det finns ju typer som kör en bra bit över 200 i stället, med fara för allmänheten.

Miljömässigt varierar det var olika fordon har sitt optimum i sträcka per utsläpp, men det är nog få bilar som har det under 100, och många bilar har det nog en bit över 110 (utsläpp per tid är ju inte relvant).

Både miljö- och säkerhetsmässigt är det nog ett betydligt värre problem att folk axar för fort upp till 55 från ett rödlyse (och sen håller 55 till väldigt nära nästa, innan de tvärnitar) än att de kör 90 på essingeleden (där det av för mig obegriplig anledning är 70).
[/quote]

Visst låter det smått illegalt alltid. Det är ju knappast nåt man "bara råkar ut för". Kör man för fort har man bara sig själv att skylla.

Folk som kör för fort kör även om mer och tar ofta onödiga risker. Men visst är ett allmänt aggresivt körsätt farligare än att köra lite fortare på en tom landsväg. Jag anser dock att fartbegränsningarna är där för en anledning och bör anses vara lika mycket varning som en uppmaning för lägre hastighet.

Det optimala? Menar du att om jag kör i 70 Malmö-GBG så drar det mer än om jag skulle köra 110 lika långt?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Braindamage"]

Det optimala? Menar du att om jag kör i 70 Malmö-GBG så drar det mer än om jag skulle köra 110 lika långt?
[/quote]

Ja. Eller jag menar i alla fall att det finns en optimal hastighet där samma sträcka drar mindre än i andra hastigheter. Vilken hastighet det är beror på bilen och vägen, men med en modern bil och en bra väg ligger den nog ganska högt.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

På Svenska motorvägar är det en ganska seg hastighet. Att man inte ska köra fort utanför motorvägen är ju grymt viktigt. Men eftersom man satte upp 110 skyltarna på 60-talet när bromsarna var inte så grymt utvecklade som idag. Tycker jag att man borde iaf kunna ligga 140. Man hinner bromsa om man håller avståndet, vilket vissa inte fattar :( .
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

[quote="rkaj"]
Ja. Eller jag menar i alla fall att det finns en optimal hastighet där samma sträcka drar mindre än i andra hastigheter. Vilken hastighet det är beror på bilen och vägen, men med en modern bil och en bra väg ligger den nog ganska högt.
[/quote]

Man må få ut mest prestanda ur motorn vid vissa varvtal, men med högre fart ökar även vindmotstånd m.m.
Hittade en informationsbroschyr från vägverket som tydligt visar att lägre hastighet ger även lägre utsläpp per mil. http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1633/88434_Latta_pa_gasen_spara_pengar_och_miljon.pdf

Att öka farten till 140 skulle vara oroväckande ur både miljö och säkerhet. Autobahns olyckor är groteska och det är verkligen inget jag skulle vilja se på svenska vägar! Eliasson, om du tycker att bromsarna är så mycket bättre så inser du nog inte hur mycket mer kraft en bil har i 140 mot 110. Det handlar inte om bromsar, det handlar om tröghetslagar. Kanske känner till "dubbla farten = fyrdubbla kraften"?

Jag tycker det borde vara en självklarhet att dra ordentligt stryptag på hastigheter och hitta andra lösningar till längre distanser. Biltransport med tåg är ett förslag. 100km/h snabbare + mindre avgaser
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Men vad undrbart, ett av mina favoritmiljöklagomål dyker upp i diskutioonen. Att man bör frakta saker med tåg istället är självklart bättre för miljön, men för det måste man höja hastigheten på tågen till ad som finns i resten av Europa. Vid 300 km/h kan man frakta mången vara genom Sverige, bara infrastrukturen byggs ut. I SO'n kunde man se att jämfört med för 50 år sedan så finns det otroligt få järnvägar. Bygg ut och höj hastigheten så väljer både privatpersoner och företag tågens gyllene räls istället och vi slipper allt vad bilkrockar heter!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Yeah! Hejja tågen!
Skriv svar