Rasistisk Disneyserie (och diverse debatt)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

[quote="Fred"]



Okej, som sagt var det bara en avslutande knorr utan någon allvarligare mening i mitt övriga inlägg, men du kan uppenbarligen inte ge dig.

[/quote]

Ber om ursäkt om du upfattade mitt inlägg som elakt eller nåt, var mest menat att lätta upp en diskussion som jag tyckte blivit alldeles för seriöst för ett stackars serieforum.
Användarvisningsbild
Fred
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 00:39

Inlägg av Fred »

[quote="luqaz"]

[quote="Fred"]



Okej, som sagt var det bara en avslutande knorr utan någon allvarligare mening i mitt övriga inlägg, men du kan uppenbarligen inte ge dig.

[/quote]

Ber om ursäkt om du upfattade mitt inlägg som elakt eller nåt, var mest menat att lätta upp en diskussion som jag tyckte blivit alldeles för seriöst för ett stackars serieforum.
[/quote]

Ingen fara, mitt svar låter elakare än menat [:)]
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Nej du admin, du får ingen rätsida på vad jag skriver och menar. Jag har försökt att så klart och tydligt formulera en och samma sak på ett gäng olika sätt och det når inte fram, du vrider på det och få ut alla möjliga konstigheter. Vi läser väl på två helt olika sätt helt enkelt. Du påstår att jag tycker och tänker en mängd saker som jag överhuvudtaget inte nämnt. Det du läser in finns helt enkelt inte där.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Efter att ha läst allt detta blev jag fasligt sugen på negerbollar.
Kanske kan jag få köpa en låda av någon zigenare? [|)]
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

[quote="luqaz"]

[quote="Fred"]



Okej, som sagt var det bara en avslutande knorr utan någon allvarligare mening i mitt övriga inlägg, men du kan uppenbarligen inte ge dig.

[/quote]
var mest menat att lätta upp en diskussion som jag tyckte blivit alldeles för seriöst för ett stackars serieforum.
[/quote]

För att citera Alfons Åbergs pappas klassiska citat, "man måste ha tråkigt för att förstå när något är roligt" [:o)]

Ibland måste man varva in seriösa diskussioner, mellan de vanliga och oseriösa, annars märks det tillslut ingen skillnad.

Tråden måste vara någorlunda seriös, annars kan den spåra ur totalt [8]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det finns en risk att svenskar/icke-romer uttalar sig för zigenare, utan att ha någon kunskap om dem, för att de tycker zigenare är så svaga att de måste få hjälp av en stor stark svensk. Det tycker jag i så fall är lika rasistiskt som att kalla dem "tjuvar" eller annat. Rasism är inte så enkelt som man tror.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ja det här forumet är väl bara att ge upp då det gäller att diskutera det här.

Thomas E - Ja nu är jag delvis av resandesläkt, en grupp i samhället som har en liknande och till stora delar gemensam historia som romerna, så jag är nog faktiskt mer insatt än du kan inbilla dig.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Ja det här forumet är väl bara att ge upp då det gäller att diskutera det här.
[/quote]
Du menar eftersom jag tvärt vägrar att rätta in mig i ledet likt en duktig medborgare och beställa en "kokoskatapult" till kaffet, så att jag inte råkar såra någon? [8D]

(Nu tolkar jag lite, då du uttrycker dig en aning luddigt.) [;)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Om nu romer föredrar att bli kallade romer (även om det tydligen inte gäller hela gruppen, enligt Nitro74), så är det ju inte så svårt att kalla dem det. Om man kan och vill.

Men en förutsättning för det är nog att inte få allt för sura reaktioner när man råkar säga zigenare. För då blir det nog lätt att fortsätta med det på pin kiv ...
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Utan någon större relevans eller mycket relevant, i alla fall bara för att visa på att det finns andra skäl - än både principer och istadighet - att fortsätta som förut:

Jag tycker att zigenare är ett vackert ord med trevlig rytm och söt historia! Romer känns tomt, kort och tråkigt. Och det tredje ordet på svenska, tattare, hör naturligtvis till det värsta man kan säga om någon!

Som ni förstår föredrar jag att säga negerboll också, det är ju ett positivt ord! De är goda. Sedan är det en annan sak att barn nuförtiden knappt vet vad en negerboll är eftersom det alltid heter chokladboll på dagis och i skola, så för att göra mig förstådd har också jag blivit tvungen att börja säga chokladboll. Och inte gråter jag för det, det är som det är.

En helt annan sak, vi kallar folk från Polen för polacker. Det är ett skällsord för folk från Polen i Tyskland där man istället kallar dem för ungefär poländare. Detta gäller i Polen också... Ska vi ändra oss? Tycker inte jag, polack har en snärtig klang som inte beskärs många nationaliteter.

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Inlägg av Julian999 »

Det är likadant i USA. Att kalla en polack för "Pole" är OK men "Polack" kan uppfattas som nedsättande. Anledningen är naturligtvis att både Tyskland och USA har stora grupper av polska immigranter och en historia av konflikt mellan dessa och andra samhällsgrupper. Då utvecklas det ju lätt varianter som får en nedsättande innebörd även om ordet i sig är ganska neutralt. I Sverige uppfattas ju "finne" som nedsättande av vissa. Det handlar väl egentligen mycket om sammanhang. Säger man t ex "jude" med emfas och en föraktfull ton så kan det självklart uppfattas som rasistiskt även om det är ett neutralt epitet i de flesta sammanhang.

Personligen har jag mycket svårt att tro att en zigenare skulle bli sårad eller "kränkt" (svenska språkets mest missbrukade ord för tillfället?) av att se det ordet i ett sammanhang som exempelvis Stenens vises första inlägg i den här tråden. I så fall rör det sig nog om en person som är överkänslig eller försöker spela offerkortet i något syfte. Håller för övrigt med om att det är ett vackert ord.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Jag håller fullständigt med om att folk i allmänhet och vissa folkgrupper i synnerhet tenderar att bli "kränkta" för allt löjligare saker.
Här kan ni läsa om muslimer i Skottland som blivit fruktansvärt upprörda p.g.a. att polisen delat ut informationskort med en hund på. (Nej jag skojar inte)

[url]http://richarddawkins.net/article,2806,n,n[/url]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="Grumme"]

Jag håller fullständigt med om att folk i allmänhet och vissa folkgrupper i synnerhet tenderar att bli "kränkta" för allt löjligare saker.
Här kan ni läsa om muslimer i Skottland som blivit fruktansvärt upprörda p.g.a. att polisen delat ut informationskort med en hund på. (Nej jag skojar inte)

[url]http://richarddawkins.net/article,2806,n,n[/url]

[/quote]

Kan inte annat än hålla med Grumme. Man ska respektera varandra och andra kulturer, men det får inte gå till överdrift. Man behöver inte känna sig kränkt för minsta lilla bara för att man råkar vara en minoritet.
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den svenska skolan är extremt noga med att uppfostra (skulle nästan säga indoktrinera) barnen att alla är lika mycket värda, att alla ska vara med, att ingen ska ligga före i matte, att ingen ska kränkas o.s.v. Denna påverkan görs dagligen.

Resultatet är nära noll. Mina barn använder till vardags nya spännande svordommar som inte fanns på min tid och som de måste lärt sig i skolan. Någon som stör eller gör riktigt fel kallas "DAMP-barn". Någon man ogillar kallas "Mohammed". "CP" är fortfarande gångbart, som på min tid.

En jämställd värld där alla behandlar varann lika är nog en utopi.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Den svenska skolan är extremt noga med att uppfostra (skulle nästan säga indoktrinera) barnen att alla är lika mycket värda, att alla ska vara med, att ingen ska ligga före i matte, att ingen ska kränkas o.s.v. Denna påverkan görs dagligen.

Resultatet är nära noll. Mina barn använder till vardags nya spännande svordommar som inte fanns på min tid och som de måste lärt sig i skolan. Någon som stör eller gör riktigt fel kallas "DAMP-barn". Någon man ogillar kallas "Mohammed". "CP" är fortfarande gångbart, som på min tid.

En jämställd värld där alla behandlar varann lika är nog en utopi.
[/quote]
Det här är ganska intressant i sammanhanget. Trots all förmaning (eller kanske just på grund av den) så väljer barnen att giva katten i om någon blir kränkt eller stött i kanten. Man talar som man tänker, utan politiskt korrekt fernissa.

Den avgörande anledningen till att utopiska inbillningar ständigt misslyckas är att man försöker föra in den oberäkneliga och självsvåldiga människan i de där utopierna. Då människan långtifrån är så perfekt som hon ibland inbillar sig så är det alltid och utan undantag mänskliga drifter och egenskaper som leder till att de goda föresatserna kommer på skam. Det är faktiskt lite kul, om man som jag tillhör den ironiska generationen. [8D]
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Fick ett intressant mail häromnyssen från blocket, slängde ut endurohojen där för nån vecka sen, och nu kom mailet "din annons godkännes ej" blablabla och anledningen var att jag hade skrivit. "har du nåt kul i inbyte, då främst endurohoj 200-300cc så skicka en bild och lite info så får vi se om jag nappar, löständer och flygande mattor är tyvärr ej av intresse." och då var det så att "vissa folkgrupper eller individer kände sig stötta och kränkta".... Så om jag skrivit löständer och husvagn, så hade jag förmodligen kränkt alla badgäster och alla svenskar med husvagn... Blir trött på daltande-samhället
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="Padee"]

Fick ett intressant mail häromnyssen från blocket, slängde ut endurohojen där för nån vecka sen, och nu kom mailet "din annons godkännes ej" blablabla och anledningen var att jag hade skrivit. "har du nåt kul i inbyte, då främst endurohoj 200-300cc så skicka en bild och lite info så får vi se om jag nappar, löständer och flygande mattor är tyvärr ej av intresse." och då var det så att "vissa folkgrupper eller individer kände sig stötta och kränkta".... Så om jag skrivit löständer och husvagn, så hade jag förmodligen kränkt alla badgäster och alla svenskar med husvagn... Blir trött på daltande-samhället
[/quote]

Haha, det där lät patetiskt från blockets sida!
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

[quote="Julian999"]

Det är likadant i USA. Att kalla en polack för "Pole" är OK men "Polack" kan uppfattas som nedsättande. Anledningen är naturligtvis att både Tyskland och USA har stora grupper av polska immigranter och en historia av konflikt mellan dessa och andra samhällsgrupper. [/quote]
Vet ni hur man känner igen att en bil är från Polen?
På lacken! [:D] [|)]
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Apropå det Julian999 skrev om att ordet "jude" kan uppfattas rasistiskt beroende på hur det sägs:
När jag satt på skolbussen en gång så frågade en nasse mig vad jag tyckte om judar. Jag sa att de var ok. Senare dagar frågade samma nasse samma fråga 2 gånger till av nå´n korkad anledning. Av nå´n annan korkad anledning har han en gång kallat mig "judejävel" och en gång kallat mig jude i skolan . Jag föstår att han ser ordet "jude" som ett skällsord och att han försöker provocera mig, så jag bara ignorerar hans försök att ställa till bråk. Jag ser det mer som att han kränker judar än att han kränker mig.
Nemesis
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Nemesis"]


När jag satt på skolbussen en gång så frågade en nasse mig vad jag tyckte om judar.
[/quote]

en RIKTIG nasse [:)]
[img]http://www.kopingskola.borgholm.se/elevval2/Lovisaelin/Nasse%201.gif[/img]
Simma lugnt!
Skriv svar