Rasistisk Disneyserie (och diverse debatt)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Rasistisk Disneyserie (och diverse debatt)

Inlägg av Stenens vise »

Såg i KA & C:O att nästa nummer ska de börja sända en gamal Gottfredsonklassiker, vars namn är "Doktor Stollbols sällsamma serum" och handlar om att Mussegänget ska ut och campa. Jag känner inte till någon mer lång Gottfredson (den var uppdelad i tre) på det temat än en serie jag bitvis läst på engelska med Namnet "The gypsies", d.v.s Sigenarna på ren översatt svenska. Då jag sökte på den på inducks så skulle den hetat "Musse pigg och kidnapparna" på svenska och gvigt ut i "Musse Pigg gamla, goda årgångar 1930-1934" år 1986. I serien finns det förutom sigenare i värsta schablonform en indianhäxa med en svastika på sig. Den misstänker jag inte hör samman med Hitler.
Är detta samma serie som kommer att ges ut från nästa nr?
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Nej, den kommande serien är söndagar från 1934: Dr. Oofgay's Secret Serum ( http://coa.inducks.org/story.php?c=ZM+006 )
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Sedan ska väl pk-nisse inflika att det heter romer och inget annat.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag översatte efter engelska uttrycket, så jag tyckte sigenare lätt "rättare", hoppas att ingen har tagit illa vid.
Men är det någon som vet grunderna till den tidigare nämnda historien och varför den blev som den blev? F.ö undrar jag varför en kanadensisk ridande polis gör ett nazisttecken i "När Youkons hjärta glimar"? Nazister kom ju först på 20-talet. Var det något tidigare tcken åt ridande polisen, det var ju först rommerskt.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Orsaken till att man ska kalla romska personer romer och inte zigenare är väl att ordet zigenare är så intimt kopplat till många fördomar och schabloner. Så om man pratar om schablonbilden som seriefigur bör man kanske kalla den zigenare.

Vad gäller hitlerhälsningen så är det väl med den som med hakkorset, inget ont med den annat än att den på senare tid kommit att associeras med nazism. Att lyfta handen till hälsning är bara vanlig hövlighet, lägg till lite militärisk stil (vilket inte är så konstigt i en organisation som kanadensiska ridande polisen) och du har en "hitlerhälsning" ...
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag väntar spänt på att få lägga tassarna på senaste Rosaboken i HoF och få läsa hans förord till nämnda. Han MÅSTE ju helt enkelt fått rätt mycket klagan på sig efter den rutans publicering.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är alltid så mycket trams om sånt där zigenare säger jag iaf, det är alltid en tävling om vem som blir krängt först, ingen rök utan eld.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Du Agentum, dina påhopp på folkgrupper kan du väl göra på annan plats? Sverigedemokraterna har säkert ett forum som du kan skriva i.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Faktiskt sant, det ger det hela en konstig stämning. Även om MIkkeX påhopp på Agentum inte heller var i det mysigaste laget.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Men vänta lite nu... Gottfredson må ha porträtterat skurkarna i "The gypsies" på ett olämpligt sätt, men hur vet ni att avsikten var rasistisk? Som jag ser det när det gäller Tintin i Kongo, Gottfredsons "The gypsies", Gottfredsons första dagsstripsserie med Musse Pigg, afrikaner tecknade av Oscar Jacobsson och annat från 1930-talet, tror i alla fall jag att avsikten många gånger varit långt ifrån rasistisk, och är det så kan man väl inte kalla det för rasism?
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag hoppar inte på någon, jag menar att rasistiska generaliseringar inte har något här att göra. OCh att det finns andra platser för dem om vill ägna sig åt dem. Att Agentum passar på att klaga på romer i den här tråden ser jag dock som mycket obehagligt.

Det är mycket som finns i serier som gjordes under det tidiga 1900-talet som i dag anses rasistiskt, fördomsfullt och ren idioti emellanåt - men alla konstarter dras med detta - världen har förändrats och konsten med den. Ett tydligt exempel är Tintin i Kongo, och den ganska fåniga debatt som varat kring det verkat i dag. Hergé speglade de åsikter och de inställningar som var vanliga då, Hans senare serier var ju helt annorlunda på det viset. Konstnärer påverkas av den tid de lever i och speglar i mångt och mycket den. Sedan är det bara pinsamt att en del fortfarande i dag verkar svinga sig med åsikter som många andra lämnade bakom sig för mycket länge sedan.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Nej, förhoppnngsvis inte. Men medge att titeln "Schablonmässig och fördomsfull på lös grund Disneyserie" skulle bli en rätt lång titel. [;)]

Skämt åsido så kan man inte veta ordentligt varifrån direktiven kom ifrån att göra denna serie. Jag anser att idén måste ha kommit från någon väldigt oeftertänklig person som inte kunde hålla sig ifrån att använda gamla nötta åsikter och fördommar.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Att Agentum passar på att klaga på romer i den här tråden ser jag dock som mycket obehagligt.
[/quote]
Jag uppfattade inte Agentums post som att han klagade på romer, snarare att han ironiserade över att folk är väldigt lättkränkta nuförtiden och gör stor sak av precis allting. Ofta i onödan dessutom. Det är efter vad jag förstår även det Anders1 menar i sitt inlägg. Sätter man in serierna i en historisk kontext så är det inte alls säkert att de var illa menade när de skapades. Man uttryckte sig bara så som seden bjöd på den tiden. Det är vi som med våra (lättkränkta) moderna glasögon tolkar in moderna synsätt i teckningar från en annan tid och detta anser jag är lite att leta efter saker att kränkas över.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Admin, jag håller inte med dig i din tolkning, men Agentum dyker säkert upp och förklarar vad han menar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Exakt, jag har själv inga problem med Romer, utan mer att vi lever i ett samhälle som går ut på att man känner sig kränkt.

Masor av tabun byggs upp, vifta inte med svenska flaggan nån kan bli kränkt, sjung inte nationalsången eller gå på avslutning i kyrkan, folk blir kränkta.

Alltså en del är mästerliga tat utnyttja detta till sin fördel, det försätter det mesta ur spel och får folk att vara helt tysta rädda för att bli utpekade som rasister.

Media säger åt oss vad vi ska tycka, folk blir flata och jag tror det bara ger en förbannad grogrund för långt värre saker än att kalla en Rom för Zigenare.

Admin har en stor poäng i det han säger, det är ofta så att folk attackera något som kanske är skrivet för 50 år sen, ta JRR Tolkien som då är rasist, kvinnohatare osv, alltså vakna man måste se allt ur sit perspektiv, han skrev sina böker mellan 30-tal till 50-tal, man kan inte lägga moderna värderingar på sådant.

Vi kan säkert gräva fram nåt gamalt där vi svenskar föreställs som enbart blonda och blåögda, ska vi bli kränkta? nej.

Eller alt skit om vikingar som florerar, ska vi bli kränkta av det? vi är trots allt ättlingar till dessa om vi har en svensk bakgrund.

Allt för många måste få tycka i det här landet, helt skoningslöst blir man utpekad direkt, en grogrund för värre saker än om någon kallar Romer för Zigenare på ett forum.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag attackerade inte vad någon skrev för femtio år sedan, jag förklaradae ju ganska tydligt(?) i mitt inlägg ovan att samhället såg annorlunda ut då - vi levde faktiskt i ett samhälle som var väldigt rasistiskt för en femtio-sextio år sedan - och att det har blivit mycket sedan dess - med vissa undantag...

Jag vände mig emot att det finns rasism i gamla serier (vilket det gör i mängder - det gör dem inte på något sätt sämre som representantiv seriekonst för sin tid) - det var din ton i ditt inlägg som skrevs för några timmar sedan - 'ingen rök utan eld' och 'Det är alltid så mycket trams om sånt där zigenare'. Vilket lät precis som gammal unken rasism.

Rasism mot romer är inte gammal skåpmat, det sker hela tiden i dag, och många rasistbrott drabbar just den folkgruppen. Och ditt fjantiga raljerande om vikingarna har inget med den vardagsrasismen att göra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, du orkar nog ta mer strid om detta än jag.

Jag tog upp exempel på vad folk snackar om, detta gäller serier med, man måste se perspektivet.
Jag tycker ändå det är fånigt att tro att ett namnbyte gör nån skillnad, om inte annat är det befängt tom.

Vad kvittar det Zigenare eller Romer, jag fattar inte.
Du är själv inne där med politisk korrekt - nisse, sopa själv framför dörrn om du vill anklaga mig för något.

Väldigt rasistiskt tjafs hit och dit, du tror Sverige var de rasistiskaste man kan hitta, du bör nog fundera om inte detta finns överallt hos alla grupper.

Jag underblåser ingen raskamp.

Nåväl mikkeX, jag respekterar dina åsikter men jag tycker inte vi går så mycket längre nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag tror inte att Sverige är mer rasistiskt än något annat land.

Jag anmärkte på något som jag tyckte var en rasistisk ton, och med tanke på vad du skrivit efter det, så förstår jag att det var just det du hade. Om du inte fattar problematiken med att kalla en folkgrupp för ett namn som många av dem själva anser vara nedvärderande så har du mycket kvar att lära då det gäller empati och förståelse för vardagsrasism.

Och varför skulle jag sopa framför dörren får du gärna förklara för den där meningen får jag inte ihop i alla fall.

Många tror att rasism är något som har funnits länge, men det är en relativt modern företeelse, en företeelse som vi bör motarbeta i vardagen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

du skrev PK vilket innebär politisk korrekt och att du inte själv bryr dig särskilt mycket, du vet mycket väl vad jag menar.

PK är vad som sägs i media och av politiker, i fikarummen kan det pratas om annat, det uttrycket fins bara för att åskådliggöra detta.

EOD för min del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Eh va? På vilket sätt skulle inte jag bry mig för att jag kallar mig själv pk? Dina tankevolter är inte logiska för min del. Jag bryr mig extremt mycket, därför brukar folk tycka att jag är pk. Därför min skämtsamma ton ovan. Sedan dök ditt lilla illa formulerade inlägg upp, och då blev det långt ifrån skämtsamt för min del.
Skriv svar