Rasistisk Disneyserie (och diverse debatt)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

I normala fall brukar jag inte lägga mig i andras diskussioner men här känner jag att ett undantag bör göras. Nu uttrycker jag mig för övrigt som Daniel, inte som admin.

[quote="mikkeX"]

Jag anmärkte på något som jag tyckte var en rasistisk ton, och med tanke på vad du skrivit efter det, så förstår jag att det var just det du hade.
[/quote]
Där håller jag inte alls med dig. Agentum uttrycker en åsikt om att vissa människor är bättre än andra på att kränkas. Detta är sant. Agentum nämner inga folkgrupper här, bara människor. Att vissa människor har lättare att spela ut rasistkortet för lilla minsta är även enligt min uppfattning verklighet och det är ett stort problem i Sverige eftersom de lättkränkta hela tiden ger sig själva tolkningsföreträde. Ropar man varg dagligen så kommer folk inte att lyssna den dagen läget är skarpt.

Rasism bör motarbetas när den dyker upp men man bör inte ogrundat beskylla folk för rasism genom att locka fram och förvanska folks yttranden i syfte att själv göra en poäng av sitt eget öppna sinne.

[quote="mikkeX"]

Om du inte fattar problematiken med att kalla en folkgrupp för ett namn som många av dem själva anser vara nedvärderande så har du mycket kvar att lära då det gäller empati och förståelse för vardagsrasism.
[/quote]
Empati har ingetsomhelst med den här saken att göra. Sympati möjligen, men även det är osäkert.

Att använda ordet zigenare är inte värre än att säga negerboll, oavsett om några enstaka individer blir kränkta av det. Man kan inte göra alla till viljes hela tiden och om den svenska "vardagsrasismen" som du kallar den stannar vid att beställa en negerboll till kaffet eller att benämna romer som zigenare i vardagligt tal så är det inte så mycket att blir kränkt över enligt min åsikt.

Ta en titt runt om i världen, hur rasismen och främlingsfientligheten sjuder i många länder. Nolltolerans mot allt som kan kränka är enbart befängt. Att stirra runt och reta upp sig på ord och uttryck som i trygga lilla Sverige var helt okej att använda för tio år sedan när folk misshandlas och förföljs på grund av sin härkomst på andra ställen i världen känns futtigt. Håller du inte med?

Tråkig debatt, men det känns faktiskt som att den behövs. Lika lite som det är okej att uttrycka sig rasistiskt, lika lite är det okej att beskylla folk för rasism in absurdum.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ja, det är du som tycker att det är absurt, men det säger mer att din världsbild mer liknar Agnetums än min. Det handlar inte om att vara lättkränkt. Det handlar om att hålla en hyfad ton mot en grupp som inte har haft det lätt.

Empati har mycket med saken att göra - om man inte kan känna för en majoritet av romernas önskan, då saknar man helt enkelt empati för det.

Att folk förföljs på grund av etnicitet, sexualitet, religion etc. på andra platser är ingen ursäkt för att inte visa empati/sympati - eller vad du nu tycker att det bör kallas - med andra etniska grupper än den egna här på hemmaplan - och samtidgt blunda för de problem som vi faktiskt har.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Ja, det är du som tycker att det är absurt, men det säger mer att din världsbild mer liknar Agnetums än min.
[/quote]
Bör jag tolka detta som något negativt?

Dessutoms så känns det där uttalandet mer som att du har svårt att hantera tankegångar som inte överensstämmer med dina egna. Svårt att vara så öppen som du vill påskina?


[quote="mikkeX"]

Det handlar inte om att vara lättkränkt. Det handlar om att hålla en hyfad ton mot en grupp som inte har haft det lätt.
[/quote]
Det är många som inte haft det lätt här i världen och genom historien. Ska vi alla tassa på tå runt varann för att inte kränka någon?

Hyfs, absolut. Dock inte paranoia.


[quote="mikkeX"]

Empati har mycket med saken att göra - om man inte kan känna för en majoritet av romernas önskan, då saknar man helt enkelt empati för det.
[/quote]
Alls icke. Du vrider och vänder på begreppen, Mikke. Det handlar inte om IFALL man kan känna empati för romerna utan NÄR man BÖR göra det. Att lägga osynliga bojor på sig själv hela tiden och kräva att alla andra också tassar runt på tå leder inte direkt till mer förståelse för den utsattes situation. Tvärtom så blir folk förbannade och ännu mer hatiska och eftersom det lättaste offret att peka ut som orsak till de nya beteendekrav man utsätts för då blir den utsatte själv så kommer följden att bli att den utsatte blir ännu mer utsatt och ännu mer av ett offer. Lärde du dig ingenting på skolgården? Man löser inte problem genom skuldbeläggning och beskyllningar. Man löser problem genom fri debatt och möjlighet till att göra sig en förståelse om hur andra människor tänker. Det är också en av anledningarna till att jag tycker att den här tråden fyller ett syfte. Vi får aldrig vara tysta. Det är omgivningens tystnad som tillåter de som ger sig själva tolkningsföreträde att raljera, oavsett på vilken flank de hör hemma.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Tillägg eftersom du editerade posten efter att jag påbörjat mitt svar.

[quote="mikkeX"]

Att folk förföljs på grund av etnicitet, sexualitet, religion etc. på andra platser är ingen ursäkt för att inte visa empati/sympati - eller vad du nu tycker att det bör kallas - med andra etniska grupper än den egna här på hemmaplan - och samtidgt blunda för de problem som vi faktiskt har.
[/quote]
Vi bör inte blunda för de problem vi har här på hemmaplan, men bör heller inte uppförstora dem genom sumariska beskyllningar om rasism till höger och vänster. De allra flesta människor i Sverige är inte rasister, däremot så har många olika människor många olika tankar om många olika saker. Att beskylla oliktänkande för rasism på så vaga grunder som du gjorde mot Agentum är lika illa som att beskylla människor för att vara sämre bara för att de har en annan hudfärg.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Admin. Ja, du har en annan världssyn än mig, den är ingen mening att diskutera den - och jag har heller inte sagt att det ena eller det andra är sämre än det andra. Vi diskuterar åsikter, och det hoppas jag att alla får ha.

Du tycker att det är bagateller att använda uttryck som 'negerboll' och 'zigenare' - jag tycker att det är en del av vardagsrasismen. Och att det inte bör användas, då vi har andra ord som fungerar lika bra som inte har det nedvärderande inbyggt i sig.

Du har en tolkning av empatifrågan, jag en annan. Vad jag lärde mig på skolgården ska vi inte gå in på.

Jag säger inte att jag har rätt - jag säger vad jag tycker och tänker. Jag har inte sagt att Agentum inte har rätt att komma med sina märkliga påståenden och slutledningar, jag har sagt att jag tycker att han är rasistisk. Men du verkar tycka att jag inte har rätt att tycka så. Och det får du givetvis tycka osv. i alla oändlighet.

Jag har inte uppförstorat något. Det känns snarare som om du och Agentum försöker uppförstora att min åsikt. Jag gör inte en höna av en fjäder, men jag är känslig. Om man har jobbat med organisationer mot rasism och främlingsfientlighet så blir man lätt det. Och att jag också har resandefolk i släkten gör att frågan kring romer lätt bli en
känslig fråga. När man har sett vad folks fördomar och åsikter gör på nära håll så har man nog en helt annan syn.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Admin. Ja, du har en annan världssyn än mig, den är ingen mening att diskutera den - och jag har heller inte sagt att det ena eller det andra är sämre än det andra. Vi diskuterar åsikter, och dt hoppas jag att alla får ha.
[/quote]
Givetvis tycker jag att alla får ha sina egna åsikter. Frågan var ju - och det är det vi diskuterar här - om DU tycker det, med tanke på vad du skrev till Agentum?


[quote="mikkeX"]

Du tycker att det är bagateller att använda uttryck som'negerboll' och 'zigenare' - jag tycker att det är en del av vardagsrasismen.
[/quote]
Jag skrev aldrig ordet bagatell. Jag skrev att man borde fokusera på annat än att hänga upp sig på folks användande av vissa numera brännmärkta ord som trots allt var fullt legitima för fem-tio år sedan.


[quote="mikkeX"]

Och att det inte bör användas, då vi har andra ord som fungerar lika bra som inte har det nedvärderande inbyggt i sig.
[/quote]
Visst har vi andra ord att ta till om vi vill, men poängen är att det trots allt bara är ord det handlar om. Ord som idag är okej kan om fem-tio år vara lika brännmärkta som "negerboll" och "zigenare" är idag. Orden är inte problemet eftersom det enda sådana här förbud leder till är ett utarmande av vårt språk. De bakomliggande handlingarna är däremot det stora problemet. Ska man lägga ner sin kraft på något så är det bättre att man lägger ner den på att arbeta bort de bakomliggande orsakerna istället för att jaga folk med blåslampa för att de använder "förbjudna" ord. Censur är inte rätt väg att gå.

Det borde väl du som förläggare inse? Att förmå folk att sluta använda vissa ord är bara ett steg ifrån att förmå dem att sluta läsa vissa böcker och sen är bokbålen återigen ett faktum. Precis som Savonarolas Falò delle vanità 1497. Exempelvis.


[quote="mikkeX"]

Du har en tolkning av empatifrågan, jag en annan.
[/quote]
Inte nödvändigtvis. Min åsikt är snarare att empati förvisso är lovvärt men sällan särskilt konstruktivt. De här frågorna kräver eftertanke och noga övervägda handlingar, inte att sitta och tycka synd om alla som drabbats av orättfärdighet genom tiderna. De kan vi inte hjälpa. Däremot kan vi se till att det inte händer igen och för att nå dit så krävs en öppen debatt utan beskyllningar och tolkningsföreträden.


[quote="mikkeX"]

Jag säger inte att jag har rätt - jag säger vad jag tycker och tänker. Jag har inte sagt att Agentum inte har rätt att komma med sina märkliga påståenden och slutledningar, jag har sagt att jag tycker att han är rasistisk. Men du verkar tycka att jag inte har rätt att tycka så. Och det får du givetvis tycka osv. i alla oändlighet.
[/quote]
Att bara avfärda någon som rasist på så lösa boliner som du gör i den här tråden är lika farligt som att avfärda någon som dum i huvudet på grund av dennes hudfärg. DET är vad jag tycker.


[quote="mikkeX"]

Jag har inte uppförstorat något. Det känns snarare som om du och Agentum försöker uppförstora att min åsikt.
[/quote]
Nej. Vi bemöter dina påståenden. Det är en helt annan sak.


[quote="mikkeX"]

Jag gör inte en höna av en fjäder, men jag är känslig. Om man har jobbat med organisationer mot rasism och främlingsfientlighet så blir man lätt det. Och att jag också har resandefolk i släkten gör att frågan kring romer lätt bli en
känslig fråga. När man har sett vad folks fördomar och åsikter gör på nära håll så har man nog en helt annan syn.
[/quote]
Ja, du är kanske känslig men hur vill du att vi ska veta det? Hur vill du att vi ska veta att du har resande i släkten och att du jobbat i organisationer mot rasism? Ska dessa dina företräden få lägga lock på debatten? Alls icke, enligt mitt förmenande. Varför då inte det? Jo, därför att vi är tillbaka på ruta ett igen om diskussion inte ska få föras eftersom en deltagare är extra känslig och riskerar att bli kränkt. Där har vi pudelns kärna. Mår man dåligt av debatten så ska man inte delta, men man ska heller inte hindra andra från att debattera.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Admin - du står på en helt annan plats och har en helt annan utsikt än mig - att du inte ser det jag ser kan jag köpa.

Den här replikväxlingen är varken givande, djup eller roande. Jag ropar inte på förbjud, bara ber om respekt. Och jag är inte på något sätt kränkt... Och dina jämförelser mellan vilka ord man väljer att använda och bokbål... herregud... En enkel jämförelse - det finns män som går omkring och kallar större delen av den kvinnliga befolkningen för horor. De männen har ingenting med tryckfriheten att göra.

Och mina utgångspunkter ska väl inte på något sätt 'lägga lock på debatten'. Icke, men förklara min ståndpunkt. Men jag förstår faktiskt inte vad det är du vill ha sagt Admin? Vad är det för debatt du vill driva egentligen? Att det är ok att vara lite smårasistisk till vardags?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Admin, du verkar inte förstå faktum - du står på en helt annan plats och har en helt annan utsikt än mig - att du inte förstår mig kan jag köpa.

Den här replikväxlingen är varken givande, djup eller roande. Jag ropar inte på förbjud, bara ber om respekt.
[/quote]
Respekt är något man förtjänar genom att respektera andra, inte något man kan kräva från första början. Jag respekterar att du, som du mycket riktigt själv hävdar, står på en annan plats med en annan utsikt än mig. Jag respekterar även dig som person och debattör. Däremot tycker jag inte om generaliseringar av den art du ikväll givit prov på. En människa som själv utsätts för fördomar bör inte själv vara snar till dom gällande andras vandel och åsikter.


[quote="mikkeX"]

Och dina jämförelser mellan vilka ord man väljer att använda och bokbål... herregud...
[/quote]
Tänk efter en runda till på det där. Tror du att Savonarola eller SS/KGB från dag ett krävde att man samlade ihop sina bokhyllors innehåll och bar ut dem på gatan? Givetvis inte. Sånt här kommer smygande. Den ena dagen en tanke, den andra ett ord, den tredje en skrift. Sen är vi där. Att försöka förbjuda det sagda eller skrivna ordet är inte så löjeväckande långt borta som du försöker göra det till om vi ska hålla på i den här takten. För förbud är ju precis vad vi talar om här. Förbud mot "negerbollar" och "zigenare". Av "hänsyn". Av "respekt". Av "empati". Eller av vilja att försöka förbjuda det man själv ogillar och tro att det räcker med ett hyttande pekfinger för att får bort det onda?


[quote="mikkeX"]

Och mina utgångspunkter ska väl int epå något sätt 'lägga lock på debatten'. Icke, men förklara min ståndpunkt. Men jag förstår faktiskt inte vad det är du vill ha sagt Admin? Vad är det för debatt du vill driva egentligen? Att det är ok att vara lite smårasistisk till vardags?
[/quote]
Hur sjutton får du ut det ur det jag skrivit? [xx(]

Det jag menar är väl snarare tvärtom, vilket du självfallet också förstår även om du försöker dig på en retorisk fint nu. Du begriper mycket väl vad jag menar men försöker krångla dig ur detta utan att behöva erkänna att du själv gjorde dig skyldig till det du beskyllde Agentum för att göra, nämligen att generalisera och bunta ihop på lösa boliner som den värsta populist.

Nåja, gott försök men ingen ingen cigarr... [8D]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Återigen en editering jag inte såg.

[quote="mikkeX"]

En enkel jämförelse - det finns män som går omkring och kallar större delen av den kvinnliga befolkningen för horor. De männen har ingenting med tryckfriheten att göra.
[/quote]
Ja, det finns alltid avarter men hur stor del av den manliga totalbefolkningen tror du dessa män utgör? Att begränsa yttrandefriheten för alla för att enstaka virrpannor missbrukar den är ett gigantiskt feltänk och direkt farligt i vissa avseenden.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Det är du som talar om förbud, jag talar om respekt. Jag yrkar på inga som helst förbud i språket.

Du talar om bokbål, jag talar om empati (ja, jag påstår fortfarande att det är det som det i mångt om mycket handlar om, från mitt perspektiv).

Dessa avarter, som du säger, tycker jag är av samma skrot och korn som andra som tycker att man inte behöver tänka en eller ett par gånger innan man tilltalar sina medmänniskor.

Och jag är fortfarande inte hundra på vad det är som du vill debattera - förutom att du tycker att jag har fel att tycka att Agentum var rasistisk så vet jag faktiskt inte vad du vill att vi ska debattera. Friheten att använda vilka ord man vill utan att någon ska opponera sig? Några finter försöker jag mig inte på.

Ps. Ja, jag redigerar mina inlägg istället för att göra nya inlägg om inte någon annan har gjort ett nytt då det är något jag vill tillägga. ds.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Det är du som talar om förbud, jag talar om respekt. Jag yrkar på inga som helst förbud i språket.
[/quote]
Men blir inte resultatet detsamma, då? Du talar om respekt men börjar yra om rasism när Agentum uttrycker sig på ett sätt som du tolkar som negativt gentemot romer, trots att det bara verkar vara du som tolkar honom så. Du talar om "rasistiska generaliseringar" och försöker pressa in även mig i detta när jag ger mig in i debatten och ifrågasätter varför du själv generaliserar så våldsamt när du fördömer generaliseringar.

Du talar om att du inte gillar "negerboll" och "zigenare" eftersom dessa ord bär på så mycket negativ laddning. Jag påminner om att det trots allt bara är ord och att det är meningslöst att lasta enskilda ord för negativa samhällsfenomen. Detta verkar du ha svårt att greppa. Jag har försökt vara så tydlig jag kan med vad jag menar och jag tror att du innerst inne förstår vad jag menar.


[quote="mikkeX"]

Du talar om bokbål, jag talar om empati (ja, jag påstår fortfarande att det är det som det i mångt om mycket handlar om, från mitt perspektiv).
[/quote]
Här blir det lite knepigt. Det är svårt att debattera om något som ses ur det egna perspektivet utan att man på förhand talar om vilket detta perspektiv är. Jag försöker se saker ur ett pragmatiskt ljus, utan att blanda in för mycket känslor. Jag ser ett problem och en väg att nå en lösning, nämligen att prata om sina tankar och åsikter. Gott så. Jag kan ju inte veta vad du har för tidigare erfarenheter och jag tycker heller inte att det ska få färga diskussionen alltför mycket. Jag är ju trots allt varken främlingsfientlig eller korkad, därför är jag ingen du behöver känna dig sårad eller kränkt av. Du och jag är säkert ganska överens angående främlingsfientlighet men vi skiljer oss åt när det gäller vägen att komma åt problemet. Jag är för en öppen debatt och du verkar vara mer inne på att respektera varandra så till den grad att ingen mår dåligt av debatten. Du upplever kanske min inställning som okänslig och jag upplever din inställning som långsam och onödigt försiktig. Det är nog där vi har problemet.


[quote="mikkeX"]

Dessa avarter, som du säger, är av samma skrot och korn som andra som tycker att man inte behöver tänka en eller ett par gånger innan man tilltalar sina medmänniskor.
[/quote]
Jag håller med, men innebär det att man ska kunna förbjuda dem att yttra sig?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Och jag är fortfarande inte hundra på vad det är som du vill debattera - förutom att du tycker att jag har fel att tycka att Agentum var rasistisk så vet jag faktiskt inte vad du vill att vi ska debattera. Friheten att använda vilka ord man vill utan att någon ska opponera sig?
[/quote]
Ja, i grund och botten så är det detta jag vill ha fram. Nu blir vi kanske onödigt filosofiska här men tankar och ord i sig är ofarliga, det är människors handlingar som är farliga. Därför bör man koncentrera sig på att förbjuda handlingarna, inte orden. Att förbjuda bruket av vissa ord är lika dumt som att förbjuda bruket av vissa färger, tecken, flaggor, böcker eller kläder. Man kommer inte åt problemet genom att förbjuda attributen.

Nu är förvisso inte "negerboll" eller "zigenare" uttryckligen förbjudna enligt Svera Rikes lag (mig veterligen) men man kan faktiskt tala om ett inofficiellt förbud i och med den summariska HmF-lagstifningen som gör det möjligt att åtala folk för att de beställer ett fikatilltugg på ett konditori genom att använda det traditionella namnet på bakverket. Horribelt enligt mitt sätt att se på saken.


[quote="mikkeX"]

Några finter försöker jag mig inte på.
[/quote]
Nåväl, jag ber om ursäkt för detta kanske omotiverade uttryck. Jag debatterar en del med folk och fä både på internet och i privatlivet och har tyvärr råkat ut för personer som genom cirkelresonemang och andra retoriska knep försöker ta sig ur en debatt som börjat luta uppför. Det är möjligt att även jag applicerade mina tidigare erfarenheter på den här debatten och för det är jag ledsen. Ingen är ofelbar.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Nu börjar jag låta tjatig, men jag pratar inte om förbjud. Jag är emot förbjud. Jag vill inte ha några förbudna ord. Jag vill att man använder ord med tanke på sina medmänniskor. Ord är det starkaste vi har. Och ibland sårar de, och om man gör det av slentrian utan att tänka efter så borde man kanske tänka efter några gånger till.

Men det jag egentligen tyckte var det värsta med Agentums lilla inlägg var det lilla 'ingen rök utan eld',vilket jag tycker verkligen verka syfta på att han tycker att det dåliga rykte som romer kämpar emot skulle stämma.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Nu börjar låta tjata, men jag pratar inte om förbjud. Jag är emot förbjud. Jag vill inte ha några förbudna ord. Jag vill att man använder ord med tanke på sina medmänniskor. Ord är det starkaste vi har. Och ibland sårar de, och om man gör det av slentrian utan att tänka efter så borde man kanske tänka efter några gånger till.
[/quote]
Där är vi ense. Ord är starka, ofta vackra och bör få leva i frihet.


[quote="mikkeX"]

Men det jag egentligen tyckte var det värsta med Agentums lilla inlägg var det lilla 'ingen rök utan eld',vilket jag tycker verkligen verka syfta på att han tycker att det dåliga rykte som romer kämpar emot skulle stämma.
[/quote]
Det var just det jag tolkade som att han menade att det finns en slags lättkränkthet som även jag själv upplever. Alla blir kränkta idag, ofta för småsaker som gränsar till löje. Så var det inte för bara fem-tio år sedan. Det verkar som att det går mode i sånt här. Någon får igenom något genom att spela kränkt och sen ska helt plötsligt alla bli kränkta för allting. Ingen rök utan eld, alltså. Misstänker man att en enkel serie med sextio år på nacken kan komma att reta upp någon så kan man ge sig tusingen på att så också kommer att ske.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Då tolkar vi Agentum olika.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

Då tolkar vi Agentum olika.

[/quote]
Okej. Låt oss enas om att vi är oense ifråga om tolkningen. [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="mikkeX"]
Men jag förstår faktiskt inte vad det är du vill ha sagt Admin? Vad är det för debatt du vill driva egentligen? Att det är ok att vara lite smårasistisk till vardags?
[/quote]

Jag tycker att det är helt glasklart vad Admin har skrivit om, och det är verkligen inte det som han har skrivit.

Det handlade ju om att man inte ska vara för snabb med att döma någon.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Efter att ha följt diskutionen håller jag främst med Admin, som sagt glasklara komentarer. Det jag reagerar på med MikkeX argument är tjafset om empati. Så här ser jag på den saken:
Som stolt Södertäljebo bor jag i en kommun med en större Irakisk invandrarström än U.S.A och Kanada tillsammans. Om jag inte minns fel så är 40% av vår stads 70 000 invånare syrianer. Sedan har vi även andra invandrare t.ex zigenare/romer och finnar (som självklart märks av minst av folksläktskapet). Inget ont om invandrarna, det finns verkligen många trevliga sådana, men de allra flesta kosar sammhället pengar. Det är dyrt att hålla slummen i tillräckligt hög levnadsstandard och det är ofta konflikter mellan polisen och invånarna i våran stadsdel Hovsjö, där de fattiga invandrarna bor.

En egen analys är att desto fler invandrare som kommer blir sammhället ännu mer segregerat. Folk utifrån söker sig till sna släktingar och alla grupper knyter sig till vad som de uppfattar som det mest trygga. Svenskar också, inte många svenska flickor skulle välja en syriansk grabb till pojkvän, änn värre med svenska pojkar. Det finns altså även en djupgrundlig atraktionskraft i den egna gruppen.

Vad jag vill komma till är att empati inte är nyttigt för sammhället, man måste hålla det på en gräns där respekten tillåter folk att husera och leva, men att man inte skriver inbjudningskort till hela deras släkter. Människor är sociala helt klart och en grupp invandrare i ett sammhälle är nyttigt för att folk ska kunna vänja sig vid andra raser och folk, för att bli mer öppna och mindre småsynta. Men man måste tänka på att vi är ett folk med som måste få leva efter våra levnadssätt utan att andra ska peta i dem. Nu menar jag inte rasism, mer att få sitta på bussen utan höra komentarer om vitingar. Självklart ska ingen behöva bli krängt. Respektera varandra, men känn inte någon empati i onödan. Ge inte fiskaren en fisk utan ett nät.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Stenens vise"]

Efter att ha följt diskutionen håller jag främst med Admin, som sagt glasklara komentarer. Det jag reagerar på med MikkeX argument är tjafset om empati. Så här ser jag på den saken:
Som stolt Södertäljebo bor jag i en kommun med en större Irakisk invandrarström än U.S.A och Kanada tillsammans. Om jag inte minns fel så är 40% av vår stads 70 000 invånare syrianer. Sedan har vi även andra invandrare t.ex zigenare/romer och finnar (som självklart märks av minst av folksläktskapet). Inget ont om invandrarna, det finns verkligen många trevliga sådana, men de allra flesta kosar sammhället pengar. Det är dyrt att hålla slummen i tillräckligt hög levnadsstandard och det är ofta konflikter mellan polisen och invånarna i våran stadsdel Hovsjö, där de fattiga invandrarna bor.

En egen analys är att desto fler invandrare som kommer blir sammhället ännu mer segregerat. Folk utifrån söker sig till sna släktingar och alla grupper knyter sig till vad som de uppfattar som det mest trygga. Svenskar också, inte många svenska flickor skulle välja en syriansk grabb till pojkvän, änn värre med svenska pojkar. Det finns altså även en djupgrundlig atraktionskraft i den egna gruppen.

Vad jag vill komma till är att empati inte är nyttigt för sammhället, man måste hålla det på en gräns där respekten tillåter folk att husera och leva, men att man inte skriver inbjudningskort till hela deras släkter. Människor är sociala helt klart och en grupp invandrare i ett sammhälle är nyttigt för att folk ska kunna vänja sig vid andra raser och folk, för att bli mer öppna och mindre småsynta. Men man måste tänka på att vi är ett folk med som måste få leva efter våra levnadssätt utan att andra ska peta i dem. Nu menar jag inte rasism, mer att få sitta på bussen utan höra komentarer om vitingar. Självklart ska ingen behöva bli krängt. Respektera varandra, men känn inte någon empati i onödan. Ge inte fiskaren en fisk utan ett nät.
[/quote]

Angående ditt påstående: "Inget ont om invandrarna, det finns verkligen många trevliga sådana, men de allra flesta kosar sammhället pengar."
Jag skulle vilja ha en källa som du baserar påståendet "kostar samhället pengar" på. Det är den typen av felaktiga uppgifter som irriterar mig. Bevisa att uppgiften är sann, annars låt bli att skriva osanningar.

Att människor är fattiga har inget att göra med att de är invandrare. Det finns fattiga med svenskt ursprung också.

Att människor som utvandrar söker sig till sin eget folk är inget nytt. Många svenskar som utvandrade till nordamerika bosatte sig i Minnesota. Så här 150 år efteråt vet jag inte att man har några speciella problem med det där.

Empati är verkligen vad som behövs mer av i vårt samhälle. Att "empati inte är nyttigt för samhället" är ett uttalande som får mig att häpna. Det är precis tvärt om.


Simma lugnt!
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

[quote="Admin"]
Du talar om respekt men börjar yra om rasism när Agentum uttrycker sig på ett sätt som du tolkar som negativt gentemot romer, trots att det bara verkar vara du som tolkar honom så.
[/quote]

Tänkte bara säga att MikkeX inte är den ende som tolkar Agentums uttalande som rasistiskt. Kankse är det vanskligt att göra det, eftersom Agentums inlägg är svårt att tolka eftersom det är så slarvigt skrivet, men hur tolkar du "ingen rök utan eld"? Vad är röken och vad är elden? Jag tolkade det som att röken var fördomar mot romer, och att elden därmed blir hur romer beter sig. Det är möjligt att Agentum inte menade så, men jag ser ingen annan tolkning, trots flera dechiffreringsförsök av Agentums inlägg.
Skriv svar