Rasistisk Disneyserie (och diverse debatt)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="luqaz"]

[quote="Admin"]
Du talar om respekt men börjar yra om rasism när Agentum uttrycker sig på ett sätt som du tolkar som negativt gentemot romer, trots att det bara verkar vara du som tolkar honom så.
[/quote]

Tänkte bara säga att MikkeX inte är den ende som tolkar Agentums uttalande som rasistiskt. Kankse är det vanskligt att göra det, eftersom Agentums inlägg är svårt att tolka eftersom det är så slarvigt skrivet, men hur tolkar du "ingen rök utan eld"? Vad är röken och vad är elden? Jag tolkade det som att röken var fördomar mot romer, och att elden därmed blir hur romer beter sig. Det är möjligt att Agentum inte menade så, men jag ser ingen annan tolkning, trots flera dechiffreringsförsök av Agentums inlägg.
[/quote]

Du har rätt i att Agentum ofta skriver slarvigt, och ibland blir det oklart vad han egentligen menar, och jag avstår från att bedöma om hans inlägg var rasistiskt eller inte.

Men angående själva uttrycket "ingen rök utan eld" ser jag det som att det inte nödvändigtvis är rasistiskt. Man kan ju med det t.ex. mena att det finns ett "ge och ta-förhållande", eller att det finns spänningar mellan olika grupper och att det finns rötägg på båda sidor.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Nu när jag läser om vad jag har skrivigt så ser jag plötsligt hur pinsamt klumpigt jag formulerade mig, specielt exemplet du tog upp.
När jag skrev så utgick jag nästan hela tiden från Södertälje, som faktiskt har problem. Jag skulle vilja be om ursäkt för om jag kanske upprörde några.

Vad jag tänkte mig med inlägget från början var att visa på att en kommun eller stad som får en stadig överbefolkning drabbas av saker som arbetslöshet och liknande. Det går helt enkelt inte att hjälpa så många människor hela tiden utan att det belastar kommunen. Jag menade inte empati som att ha förståelse för andras svårigheter utan mer att vara dumsnäll så att problemet stiger en över huvudet.
Jag tycker trots vad jag skrev i förra inlägget att man inte borde tillåta invandring, jag är faktiskt stolt över att komma från Södertälje som kan ta hand om alla dessa. Bara det att det blir svårt att hjälpa om det blir för hög belastining.

Jag hade i baktankarna en artikel där aftonbladet (tror jag) listade topp 300 av Sveriges kommuner med bäst levnadsstandard, där Danderyd kom etta och Södertälje 297:a. Jag kunde inte hitta den men denna ledare beskriver mycket omvad jag tycker. Jag är bara orolig för min hemstad, från en invånares synpunkt.

[url]http://www.aftonbladet.se/ledare/svenskpolitik/article2599517.ab[/url]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="luqaz"]

Tänkte bara säga att MikkeX inte är den ende som tolkar Agentums uttalande som rasistiskt. Kankse är det vanskligt att göra det, eftersom Agentums inlägg är svårt att tolka eftersom det är så slarvigt skrivet, men hur tolkar du "ingen rök utan eld"? Vad är röken och vad är elden? Jag tolkade det som att röken var fördomar mot romer, och att elden därmed blir hur romer beter sig. Det är möjligt att Agentum inte menade så, men jag ser ingen annan tolkning, trots flera dechiffreringsförsök av Agentums inlägg.
[/quote]
Jag tolkade som jag skrev ovan in röken och elden i resonemanget om lättkränktheten, att ifall det finns möjlighet att kränkas så kommer någon att gripa tillfället i flykten i förhoppningen om att få sina femton minuter i rampljuset. Det var min tolkning. Som Anders1 påpekar så kan man även tolka det som spänningar på olika sidor och att det finns rötägg i alla grupper. Man kan även tolka inlägget som du säger.

Tyvärr så var Agentums inlägg i otydligaste laget och det bäddar lite för debatten, men poängen jag ville göra är att det är farligt att tolka in rasism i en text bara för att den är lite otydlig och svävande på målet. Man bör enligt mitt förmenande överlag vara försiktig med att tolka in rasism i yttranden om det inte är övertydligt att den som yttrar sig medvetet uttrycker sig rasistiskt. Om man - som jag skrev ovan - ropar varg varje dag så kommer ingen att reagera den dag ropet är på allvar. Vi har redan märkt av det i den offentliga debatten. Vissa politiska partier och talesmän har gjort det till en sport att vifta med rasistkortet så fort något inte passar de egna galoscherna. Detta beteende är farligt och riskerar på sikt att tvätta värdeladdningen ur orden.

Man bör dessutom - och det här borde jag ha tagit upp tidigare - skilja på invandringskritik, främlingsfientlighet och rasism. Det är tre helt olika saker som skiljer sig mycket åt både historiskt och utvecklingsmässigt och bör därför inte sammanblandas.

1. Invandringskritik är en rent argumentatorisk kritik mot en viss sorts invandringsrelaterad politik, förd eller planerad. Denna hör sällan ihop med rasism utan har andra grunder, exempelvis ekonomiska eller sociala.

2. Främlingsfientlighet är en genetiskt förankrad skyddsinstinkt gentemot den egna gruppen som ligger kvar i våra medvetanden från jägar- och samlarsamhället då vemsomhelst som inte var känd sedan tidigare kunde utgöra ett hot mot den egna gruppens fortlevnad. Denna vaksamhet/fientliga attityd mot främlingar har levt kvar hos alla jordens människor sedan dess trots att den idag inte fyller samma syfte. På precis samma sätt är det med exempelvis vår kroppsbehåring eller mannens större andel muskelmassa. I ett modernt samhälle behövs inte de här egenskaperna men vi är tyvärr fast med dem eftersom de ligger så djupt rotade i våra samhällen och instinkter. Detta gäller givetvis inte enbart inom västerländsk kultur, samma instinkter finns över hela världen.

3. Rasism är precis vad det låter som, alltså en konstruerad uppfattning som bygger på föreställningen att vissa mänskliga så kallade "raser" är "bättre" än andra. Rasuppfattningen bygger på den gamla pseudovetenskapliga rasbiologins ytterst grovhuggna eugeniska forskning. Även i Sverige har vi varit drabbade av den här galenskapen i form av den av skattemedel bekostade Statens institut för rasbiologi som uppfördes i Uppsala 1921 och faktiskt var först i världen i sitt slag. Riksdagens båda kammare ansåg att ett rasbiologiskt institut skulle skydda mot inre fiender; defekta, asociala, abnorma och brottsliga människor. Forskarna bedrev studier av olika släkters och befolkningsgruppers livsbetingelser och utvecklingsmöjligheter och kartlade det biologiska arvets betydelse för sjukdomar och ärftlighet. Genom dessa utforskningar trodde man sig kunna få en teoretisk förklaringsmodell till bland annat brottslighet, vanart, alkoholism, sinnessjukdom och annan så kallad mänsklig undermålighet.

Vi talar alltså här om helt andra saker än den genom generationerna nedärvda instinkten att hålla koll på okända och vi är inte ens i närheten av den politiska invandringsrelaterade debatt som har sina grunder i sociala och/eller ekonomiska motiv. Det är väldigt viktigt att känna till skillnaderna mellan dessa tre olika begrepp och det är ännu viktigare att inte sammanblanda dem på det sätt som ofta görs. Är man medveten om skillnaderna begreppen emellan så reagerar man när folk lättvindigt kommer släpande med ett slentrianmässigt "du är rasist" så fort debatten rör sig in på minerad mark.

Detta torde även bemöta MikkeX fråga om jag anser att det ska vara tillåtet att vara lite vardagsrasistisk. Det är viktigt att reda ut begreppen så att inte billiga retoriska poänger blir applicerbara på debatten då detta snarare stjälper än hjälper till ömsesidig förståelse.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

vet inte om jag har fel? Men dom verkliga "rasisterna" är dom som jagar rasistiska ord. Tex. "negerboll" Inte beställer jag på ett kondis "en svart boll med strössel på" Jag beställer en negerboll och jag är inte rasist tycker jag. Varför är det inga klagomål på "Finska pinnar"?(äcklig avlång kaka) Det har gått för långt på jakten att inte trampa vissa grupper på tårna. Kungen fick döpa om hunden dom hade p.g.a vissa grupper tog illa vid sig. (vi vet inte vad deras hundar heter?)

Sen skulle jag vilja ha ett svar på en annan grej.
Om man tittar på en "hip-hop artist". Jag föresätter att det riktiga uttrycket är (vad han gör) kanske är "pek-afrikan" Men vem säger det? Inte jag, jag säger något helt annat och det är inte i nedlåtande eller rasistiska ordalag.

Sen att det har kommit censur på äldre serier när dom ges ut igen som skapar debatter är i mina ögon bara löjligt man får ta det var det är.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Stenens vise"]

Nu när jag läser om vad jag har skrivigt så ser jag plötsligt hur pinsamt klumpigt jag formulerade mig, specielt exemplet du tog upp.
När jag skrev så utgick jag nästan hela tiden från Södertälje, som faktiskt har problem. Jag skulle vilja be om ursäkt för om jag kanske upprörde några.
[/quote]

Det är bra att du nu inser hur tokiga flera av dina formuleringar är. Men jag såg i en annan tråd att du just gått ut 9:an, så det kanske är i ungdomligt oförstånd du formulerat dig ganska illa.

Vill du ändra i ditt inlägg så ändrar jag i det jag citerat från dig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Låt det stå, som ett minne på att inte skriva utan att tänka, vilket f.ö många fler kunde behöva tänka på här på forumet.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

Det är alltid så mycket trams om sånt där zigenare säger jag iaf, det är alltid en tävling om vem som blir krängt först, ingen rök utan eld.
[/quote]

Tänkte bara säga att jag också tycker Agentum oftast uttrycker sig vagt och skriver slarviga inlägg.
När det handlar om superhjälteserier eller Disney så må det vara hänt men inte i ett inlägg som ovan.
Jag avstår dock ifrån att tolka vad Agentum menar, eftersom det bara blir värre då.
Jag tänker inte heller ansluta mig i något av lägren i debatten och ytterligare öka den infekterade stämningen.

Tänk på att det är ett slarvigt formulerat inlägg från Agentum som utlöst hela den här historien. Jag är varken admin/moderator men jag tycker det är läge att bryta diskussionen här och nu.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Inlägg av Julian999 »

[quote]Jag är varken admin/moderator men jag tycker det är läge att bryta diskussionen här och nu.
[/quote]

Jag har lite svårt att förstå den här inställningen. Det blev ju en mycket intressant diskussion. Varför borde den brytas? För egen del håller jag dock med Admin om i stort sett allt han skrivit i den här tråden så jag har inte så mycket att tillägga i det här läget.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Magnus"]
Tänk på att det är ett slarvigt formulerat inlägg från Agentum som utlöst hela den här historien. Jag är varken admin/moderator men jag tycker det är läge att bryta diskussionen här och nu.
[/quote]

Jo, men det är nog oundvikligt att det även blir diskussioner kring känsliga ämnen då och då. Jag är ganska förvånad över att det inte sker oftare här, med tanke på att det är ett väldigt aktivt forum. Jag var med på ett spelforum förut där det blev en hel del diskussioner kring olika känsliga ämnen, och själva spelet blev diskuterat i betydligt mindre omfattning.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

Om det är ok att kalla en rom för zigenare eller en savrt männiksa för neger mot deras vilja, det måste det väl också vara ok att kalla etniska svenskar för svennar eller kvinnor för horor? Personligen tycker jag inte det är ok att använda ett ord om andra människor som är laddat med negativa fördomar om de männiksorna uttryckligen sagt att de inte vill benämnas på det viset.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="luqaz"]

Om det är ok att kalla en rom för zigenare eller en savrt männiksa för neger mot deras vilja, det måste det väl också vara ok att kalla etniska svenskar för svennar eller kvinnor för horor? Personligen tycker jag inte det är ok att använda ett ord om andra människor som är laddat med negativa fördomar om de männiksorna uttryckligen sagt att de inte vill benämnas på det viset.
[/quote]
Nej, det tycker inte jag heller. Men - det är VÅRA åsikter. Vi kan bara bestämma över och påverka oss själva men vi har ingen rätt att försöka applicera våra värderingar på andra människor. Yttrandefriheten har den lilla egenheten att även de fula och dumma orden bör få komma fram i ljuset på samma sätt som de fina och goda. Det är det som är hela poängen med friheten att yttra sig efter eget huvud. Hade alla tänkt snälla tankar som alla är bekväma med hela tiden så hade yttrandefrihet inte behövts. Att vi alla härinne ens har den här diskussionen är ett tydligt tecken på att yttrandefriheten ifrågasätts då människor som ger sig själva tolkningsföreträde försöker begränsa vad som ska vara okej att uttrycka, vilka ord som är godkända i det nuvarande politiska klimatet.

Det handlar mindre om orden i sig, den stora knäckfrågan här är snarare principen. Om negerboll och zigenare försvinner och trycks bort ur svenskan idag, vad är då nästa ord som får "dålig klang" och tvingas bort eftersom folk "mår dåligt" av att höra det? Vilka ord står på tur? Hur långt ska vi gå i våra försök att skydda allt och alla från kränkning genom att helt enkelt sluta använda en massa ord och uttryck som ingick i vardaglig svenska innan millennieskiftet?

I USA är förresten ordet "indian" numera ett smutsigt ord. Det påstås minna om indiankrig och den vite mannens förtryck. Numera heter det "native american". Åtminstone fram tills någon hinner komma på att "native" går att tolka negativt om man verkligen ger sig katten på det. Då tvingas man hitta på ett nytt ord som är okej att använda innan någon finner på något negativt om detta. And so it continues...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Julian999"]

[quote]Jag är varken admin/moderator men jag tycker det är läge att bryta diskussionen här och nu.
[/quote]

Jag har lite svårt att förstå den här inställningen. Det blev ju en mycket intressant diskussion. Varför borde den brytas?
[/quote]

För att jag tycker diskussionen har spårat ur. Den var lite intressant i början men nu är det bara tjafs och det verkar viktigast att få sista ordet, mer än att skriva något nytt av betydelse.

Tyvärr tror jag det leder till att vi får en permanent dålig stämning på forumet, någon medlem lämnar, folk drar sig för att joina forumet och att forumet får ett allmänt sämre rykte. Men tycker ni det är värt det för att få lufta åskikter som borde stannat vid det egna köksbordet, så håll på, för all del.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="luqaz"]

Om det är ok att kalla en rom för zigenare eller en savrt männiksa för neger mot deras vilja, det måste det väl också vara ok att kalla etniska svenskar för svennar eller kvinnor för horor? Personligen tycker jag inte det är ok att använda ett ord om andra människor som är laddat med negativa fördomar om de männiksorna uttryckligen sagt att de inte vill benämnas på det viset.
[/quote]

Nu försöker du med en liknelse som verkligen inte är en liknelse. Det är inte alls samma sak att kalla en rom för zigenare eller en svart för neger, som det är att kalla en kvinna för hora. Det är väl känt hos folk i allmänhet att orden "hora" och "kvinna" inte har samma semantiska innehåll, och du kan kräva av människor i allmänhet att inte förväxla dom. Däremot kan du inte begära av folk i allmänhet att känna till att "zigenare" inte bör användas, eftersom det bara är en minoritet av svenska folket som känner till att det kan uppfattas som kränkande. Jag lovar dig, det är inte många som känner till det. Och då måste man se till sammanhanget och hur det har använts för att se om det finns något uppsåtligt kränkande.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Magnus"]

[quote="Julian999"]

[quote]Jag är varken admin/moderator men jag tycker det är läge att bryta diskussionen här och nu.
[/quote]

Jag har lite svårt att förstå den här inställningen. Det blev ju en mycket intressant diskussion. Varför borde den brytas?
[/quote]

För att jag tycker diskussionen har spårat ur. Den var lite intressant i början men nu är det bara tjafs och det verkar viktigast att få sista ordet, mer än att skriva något nytt av betydelse.

Tyvärr tror jag det leder till att vi får en permanent dålig stämning på forumet, någon medlem lämnar, folk drar sig för att joina forumet och att forumet får ett allmänt sämre rykte. Men tycker ni det är värt det för att få lufta åskikter som borde stannat vid det egna köksbordet, så håll på, för all del.

[/quote]

Hm... i alla fall jag ser inte så negativt på den här diskussionen.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Har någon tänkt på att vissa kanske formulerar sig på ett främlingsfientligt sätt inte bara för att de är klumpiga, utan för att de faktiskt ÄR främlingsfientliga (jag menar inte nödvändigtvis något inlägg i denna tråd, utan i allmänhet). Enligt en ny statistisk undersökning skulle mer än 4% av befolkningen kunna tänka sig att rösta på rasistpartiet Sverigedemokraterna. Den dagen dem kommer in i riksdagen kommer bli en seger för hatet och en skammens dag i Sverige.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Magnus"]

Tyvärr tror jag det leder till att vi får en permanent dålig stämning på forumet, någon medlem lämnar, folk drar sig för att joina forumet och att forumet får ett allmänt sämre rykte. Men tycker ni det är värt det för att få lufta åskikter som borde stannat vid det egna köksbordet, så håll på, för all del.
[/quote]
Den uppfattningen delar jag inte alls. Om man inte ska få diskutera på ett forum, var ska man då diskutera? Okej, tråden har glidit lite off topic men jag är av åsikten att den ändå fyller ett syfte då den pekar på ett i mina ögon viktigt problem i samhället, nämligen språkligt utarmande och sådan rädsla för att någon ska må dåligt att man känner sig tvungen att väga varje offentligt ord på guldvåg.

Känner någon att denne blir så illa berörd av trådens diskussion att denne väljer att lämna forumet för den här sakens skull så är det närmast ett bevis på att den svenska språkliga undanglidningen har blivit ett verkligt problem. Man bör kunna föra debatt (framförallt på den här väldigt vettiga nivån) utan att folk tar åt sig och stormar härifrån i protest. Gör någon detta i alla fall så är det inte mycket vi kan göra åt saken.

Att man inte ska våga diskutera vissa saker eftersom forumet man diskuterar på kan få dåligt rykte känns mest som obefogad oro. Skulle någon få för sig att döma forumet efter innehållet i en enda tråd av cirka 2500 stycken så gör denne någon sig skyldig till precis samma fördomsfulla och fördömande beteende som den som hyser rasistiska åsikter.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="Anders1"]


Nu försöker du med en liknelse som verkligen inte är en liknelse. Det är inte alls samma sak att kalla en rom för zigenare eller en svart för neger, som det är att kalla en kvinna för hora. Det är väl känt hos folk i allmänhet att orden "hora" och "kvinna" inte har samma semantiska innehåll, och du kan kräva av människor i allmänhet att inte förväxla dom. Däremot kan du inte begära av folk i allmänhet att känna till att "zigenare" inte bör användas, eftersom det bara är en minoritet av svenska folket som känner till att det kan uppfattas som kränkande. Jag lovar dig, det är inte många som känner till det. Och då måste man se till sammanhanget och hur det har använts för att se om det finns något uppsåtligt kränkande.
[/quote]

Nej du, nu är du fel ute. Bara för att alla inte vet att det är nedsättande att kalla en rom för zigenare så är det automatiskt inte okej att folk gör det. Om man är någorlunda intresserad av sin omvärld så har man koll, och om man inte har koll så är det lätt att få det genom att bli upplyst - bland annat i denna tråd. Om man anstränger sig bara en gnutta så är det väldigt mycket mer respekt man visar. Hur stor uppoffring är det på den personliga integritet att säga chokladboll? Hur jobbigt är det, egentligen?

I min dotters skola vad det en kille som gick i tvåan som kallade en tjej för djävla hora. Läraren hörde det och hade ett snack med killen och klassen. Killen blev jätteledsen när han fick ordet förklarat för sig och att han hade kallat en klasskompis för det. Kunskap kommer vi långt med.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="mikkeX"]
Nej du, nu är du fel ute. Bara för att alla inte vet att det är nedsättande att kalla en rom för zigenare så är det automatiskt inte okej att folk gör det.
[/quote]

Vem har skrivit att det skulle vara okej? Inte jag i alla fall. Det är stor skillnad på att tycka att man inte ska vara för snabb med att döma andra, än det är att tycka att det som dom anklagas för är okej.

[quote="mikkeX"]
Om man är någorlunda intresserad av sin omvärld så har man koll, och om man inte har koll så är det lätt att få det genom att bli upplyst - bland annat i denna tråd.
[/quote]

För dig som har varit aktiv inom Expo, är det givetvis självklarheter. Men tror du verkligen att det är det för merparten av alla andra i samhället? Många har lämnat skolbänken för åtskilliga decennier sedan och att lära sig nya saker kring sånt som inte direkt berör dom, är kanske inte aktuellt, och det behöver inte alls bero på nonchalans.

[quote="mikkeX"]
I min dotters skola vad det en kille som gick i tvåan som kallade en tjej för djävla hora. Läraren hörde det och hade ett snack med killen och klassen. Killen blev jätteledsen när han fick ordet förklarat för sig och att han hade kallat en klasskompis för det.
[/quote]

Det där tycker jag som sagt är något helt annat än det som har diskuterats här i den här tråden.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="mikkeX"]

I min dotters skola vad det en kille som gick i tvåan som kallade en tjej för djävla hora. Läraren hörde det och hade ett snack med killen och klassen. Killen blev jätteledsen när han fick ordet förklarat för sig och att han hade kallat en klasskompis för det. Kunskap kommer vi långt med.
[/quote]
Problematiken här utgörs av att du sätter ett likhetstecken mellan tillmälet "hora" och uttrycket "zigenare". Det är fel. Att kalla någon hora har aldrig varit okej, däremot var zigenare ett vanligt begrepp för bara fem eller tio år sedan. Det blir, som Anders1 påpekar, lite av att jämföra äpplen med päron.
Användarvisningsbild
Sigfridsson
Good
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 jun 2008, 14:44
Ort: Sverige

Inlägg av Sigfridsson »

.
Senast redigerad av 1 Sigfridsson, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar