Serier inte intressant för inbrottstjuven

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Serier inte intressant för inbrottstjuven

Inlägg av impeesa »

Kom hem efter långweekend-semester och upptäckte att vi haft inbrott i huset. Alla byrålådor och garderobskorgar var utdragna, och förövaren har knappast gått milt fram. Det är därför ett mindre mirakel att han låtit mina serier stå kvar i två garderober. [|)] Jag fruktade att han svept ner allt för att se om det fanns något "bakom" serierna, men icke. Ingen skicknedgradering på mina juvler alltså. [:p]

Inget, inte heller det som kostat några hundringar, är taget. Okunskapen blev min räddning! [^][^]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Tråkigt att du har haft inbrott.
Jag hade också inbrott för 1½ år sedan. Inte heller de inbrottstjuvarna var serieintresserade, som tur var.
I alla fall tog de inget. Fast de tog inte så mycket annat heller, det var inte alls mycket som försvann.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Dom är nog bara ute efter sånt som ger snabba pengar, vilket man ju inte kan påstå att serier gör.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Tror mer det handlar om okunskap.
Serier kan ge snabba pengar om man hänger på en marknad [:p]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Jocke S"]

Tror mer det handlar om okunskap.
Serier kan ge snabba pengar om man hänger på en marknad [:p]
[/quote]
Men det är betydligt svårare att bära en låda serier från brottsplatsen än t.ex. en plånbok med 2000:- och ett gäng guldsmycken.

Och nja, jag håller nog inte med om att serier kan ge snabba pengar heller.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

[quote="ERIK S"]

[quote="Jocke S"]

Tror mer det handlar om okunskap.
Serier kan ge snabba pengar om man hänger på en marknad [:p]
[/quote]
Men det är betydligt svårare att bära en låda serier från brottsplatsen än t.ex. en plånbok med 2000:- och ett gäng guldsmycken.

Och nja, jag håller nog inte med om att serier kan ge snabba pengar heller.
[/quote]

Hmm, det beror på lite vad det är för serier.
Om Impeesa t.ex. har en kalle 1/48 Fantomen 1/50 bamse 1/73 i hyfsat lässkick kan han få ganska bra om han hittar köpare. Skulle det vara ex med högre skick däremot kan det bli lite svårare då de är svårare att hitta köpare till utan att någon hajar till lite. Just nu finns det väl två kalle 1/48 i NM/M . Skulle en av dem bli stulen och komma ut på tradera skulle de flesta serieintresserade förmodligen bli ganska skeptiska. Är tidningen däremot i VG skulle den förmodligen kunna glida igenom systemet. Ett VG ex är lite vanligare och man skulle kunna säga att den kommer från dödsbo, arv eller annat.

Sen plockar man givetvis de exen man vet är värdefulla,(vilket tyder på en viss kunskap) då är det inte jobbigt att få med en låda serier. Det beror givetvis lite på vad det är för tidningar.
En låda album full med CC album från 1980-talet i bra skick skulle kunna ge en bra slant.
Mer än de 2000 i kontanter som finns i en plånbok.
En låda med en fantomen samling från tidigt 60-tal kan också ge lite.

Det finns folk som stjäl tvättmaskiner. Tvättmaskiner väger bra mycket och är klumpiga, och genererar oftast inte mer pengar än en välfylld plånbok.

Serier kan ge snabba pengar men tror inte det är så lätt för en tjuv, vad han än stjäler, att få snabba pengar.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote]Sen plockar man givetvis de exen man vet är värdefulla,(vilket tyder på en viss kunskap) då är det inte jobbigt att få med en låda serier. Det beror givetvis lite på vad det är för tidningar.
En låda album full med CC album från 1980-talet i bra skick skulle kunna ge en bra slant.
Mer än de 2000 i kontanter som finns i en plånbok.
En låda med en fantomen samling från tidigt 60-tal kan också ge lite.[/quote]
Okej, jo, kanske.
Men det är nog lättare att hålla koll på hur sedlar ser ut än vilka serier som är värda att stjäla.
Och så har man väl knappast obegränsat med tid så att man kan gå igen en hel seriesamling för att hitta godbitarna.
[:p][;)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Snabba pengar på inbrott med serietidningar???
Det är nog problem det.
1. tjuven måste veta att personen har värdefulla tidningar.
2. han måste ha tid på sig att leta efter vissa tidningar
3. Han måste veta vad han ska avyttra det. och det är nog knepigast, den som köper är troligen samlare själv och har fått larmet från andra samlare att det varit inbrott och vissa nr/år/tidningar är på drift. Men det finns säkert dom som skulle köpa det för kanske lite snabba pengar.
Alltid har samlarna något litet kännetecken så den som köpt dom får nog problem att avyttra dom längre fram, för "köp i god tro" gäller inte längre utan han blir dömd som "hälare" (om dom skulle ta han).

För några år sedan var det inbrott i ett leksaks/bil museum i närheten där jag bor (ca ½ mil bort) och det hade hänt vid kl. 2-3 på natten och jag tror jag fick 1:a mailet vid 5,30 på morgonen och sammanlagt fick jag nog 10 mail innan kl 8 på morgonen om stölden som skulle skickas vidare med bilder. jag skulle tippa att inom 12 tim. hade nog landets samlare av leksaker reda på vad som var stulet, tyvärr har dom bara hitta en handfull av det, så troligen är det någon "Samlare" som har det och då är det nog ett beställnings jobb

Det är nog lite knepigt att sälja det till ett bra pris.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

[quote="Kung Orne I"]

Dom är nog bara ute efter sånt som ger snabba pengar, vilket man ju inte kan påstå att serier gör.
[/quote]

Vid ett gisslanutbyte möjligtvis? [:D]

Att någon skulle sänka sig ner till att stjäla sådana samlarobjekt i Sverige känns ganska främmande, vill man verkligen ha någonting så köper man det. Större är inte priserna. I U.S.A kunde man ju änka sig det, de har ju en mer pengaslukande marknad i det mesta.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

[quote="burnout"]

Snabba pengar på inbrott med serietidningar???
Det är nog problem det.
1. tjuven måste veta att personen har värdefulla tidningar.
2. han måste ha tid på sig att leta efter vissa tidningar
3. Han måste veta vad han ska avyttra det. och det är nog knepigast, den som köper är troligen samlare själv och har fått larmet från andra samlare att det varit inbrott och vissa nr/år/tidningar är på drift. Men det finns säkert dom som skulle köpa det för kanske lite snabba pengar.
Alltid har samlarna något litet kännetecken så den som köpt dom får nog problem att avyttra dom längre fram, för "köp i god tro" gäller inte längre utan han blir dömd som "hälare" (om dom skulle ta han).

För några år sedan var det inbrott i ett leksaks/bil museum i närheten där jag bor (ca ½ mil bort) och det hade hänt vid kl. 2-3 på natten och jag tror jag fick 1:a mailet vid 5,30 på morgonen och sammanlagt fick jag nog 10 mail innan kl 8 på morgonen om stölden som skulle skickas vidare med bilder. jag skulle tippa att inom 12 tim. hade nog landets samlare av leksaker reda på vad som var stulet, tyvärr har dom bara hitta en handfull av det, så troligen är det någon "Samlare" som har det och då är det nog ett beställnings jobb

Det är nog lite knepigt att sälja det till ett bra pris.
[/quote]

Menade (i nedre delen av inlägget) att det förmodligen är ganska svårt att få in lite snabba pengar vad du än stjäler, såvida det inte rör sig om gamla ikeakataloger som kan gå för flera hundra på tradera. Ikeakataloger finns mängdvis om man bara bryr sig om att leta.

1.
Här är jag tyvärr lite hjärntvättad (kanske paranoid) av försäkringsbolagens eviga tjatande om stöldrisker och annat.
Har släktingar på både länsförsäkringar och folksam, så det kan bero på det, vad vet jag?

Tänk som en tjuv, skulle det vara något problem att kolla innanför garderobsdörren hos någon utan att du befinner dig där IRL?
Var finns garderoben, går det också få reda på?

Att veta vilka som har värdefulla tidningar kan vara lättare än man tror, bara man är tillräckligt intresserad.
Det finns många fina bilder bara här på forumet från samlingar, förvaring och ruskigt snygga ex.
Där hade man enkelt om man vore kriminell kunnat se vad som finns hemma hos folk. Och ingen skulle förstå hur någon visste att det fanns en komplett kallesamling, tintinsamling eller fantomensamling, eftersom bilderna trots allt verkar ganska harmlösa där de ligger just nu i bildtrådarna.

Att sedan fixa adress är inga problem, det finns folk som gör flera 100, ibland flera 1000 auktioner om året på t.ex. tradera.
Ropa in ett ex för en tia, och du har adressen framför dig.

Säljarens namn
Sven Svensson
Storgatan 1
123 45 Svenljunga

Vem som är vem på tradera är inte svårt att ta reda på.
Finns trådar för det också, även dessa harmlösa där de ligger just nu under kom och köp sidan.

Nu har du bilder på vad som finns, plus adress till ägaren.

Som jag sa innan kanske jag överdrev ordentligt nu, vad vet jag?
Hoppas ingen tar illa upp [8)]

Typ samma grej som förklaringen till varför man inte ska ha plånboken i bakfickan i stora folkmängder. [8D]

2.
Samlare som hållt på ett par decennier håller sig oftast bara med såna. Själv har jag inte samlat aktivt i många år, så jag håller fortfarande på och jagar Bamse VG ex från 1970-talet.
I framtiden siktar jag på att utöka min samling efter hand till VF, just nu kör jag för att bli komplett, men sen.
Då den dagen kommer, kommer jag succesivt att göra mig av med VG ex efter VG ex.
Om 25 år kommer det kanske inte att finnas något kvar av denna forntida samling. Utan allt kommer att bestå av kvalitativa tidningar. Du kan alltså plocka ut vilket ex du vill, och ändå veta att det toppexet kommer kunna ge dig en bra slant. Alltså efter hand som man samlar kan det hända att man tillslut slutar samla kvantitet, och istället satsar på kvalitet. Bara samlar efter så högt värderade tidningar som möjligt.
Redan nu finns det samlare som bara kör efter CC i toppskick. Där kan du plocka vilket ex du vill och vara garanterat ett par hundralappar.

3.

Där hade jag tyvärr kunnat placera ett par personer, inklusive mig själv innan jag började samla aktivt.
Hade någon ringt mig för ett år sen och velat sälja Bamse billigt, (men ändå bra förtjänst efter som stöld betyder 0 kr i inköp för den som är kriminell), hade jag förmodligen gått på det.
Sorgligt men sant. Som nybörjarsamlare hade jag noll kontakter, började från noll.

Det enda jag vetat om i serieväg är den smörjan aftonbladet m.fl. skrev om seriemuseét i Halland med falska Kalle som stulits eller vad det nu var.

Jag hade aldrig fått en sån hög mail som du fick, blev inte medlem här förrän i januari i år om jag inte minns fel så info här hade varit lönlöst. Media hade kanske inte uppmärksammat stölden mer än en mininotis i lokalpressen.

Skulle då någon stå på en loppis och kränga ex för 100-lappen stycket hade jag förmodligen inte varit särskilt misstänksam.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ditt resonemang är helt riktigt. Det är hur enkelt som helst att komma över info i dag var samlarna finns (men det gäller att hitta tidningarna sen med. Se bara på mig och Agentum tjuvarna kommer att ha ett H..te och hitta det[:D]. Vi kör specialsystem[:D]
Vi är alla barn i början, vem vet man kanske själv har något som ligger i samlingen som har komits över på något tvivelaktigt sätt utan att man vet om det.

men kontakter det får man med tiden.
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Tråkigt att höra, men tur att tjuvarna "missade" det viktigaste. De ska bara veta vad de gick miste om... [:D]
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Tang Lung
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 03:11

Inlägg av Tang Lung »

"Som jag sa innan kanske jag överdrev ordentligt nu, vad vet jag?"

Det er mye sant i det du sier....hvis man for eksempel har en ekte Picasso på veggen så berettar man ikke det til Gud og hver mann....that's asking for trouble :/
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Det kom tjyvar hem till mig, när jag låg och sov en natt, jag blev förbannad, tog en knölpåk och slog dom gul och blå och nu är jag misstänkt för misshandel!!![|)]Jag ville bara försvara mina samlingar och hem...
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Skriv svar