Namn till mitt företag

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd

Inläggav bromolla » lör 08 aug 2009, 20:23

"Kludda och Kladda AB" ?

Art by Kristian är kort och koncist och internationellt gångbart. När du kommit till insikt så förstår du att det är det bästa förslaget hittills :)

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » lör 08 aug 2009, 23:46

[quote="noregrets"]

[quote="Kristian"]

[quote="noregrets"]

KH Comics & Illustration
[/quote]

Jag funderade på att använda mina initialer innan men kom fram till att det låter klumpigt och fult att uttala dem på engelska. Och jag tror jag satsar på ett av dem kortare förslagen.
Just nu ligger nog "Art by Hägglund" bäst till!

Tack för förslaget ändå!

[/quote]

okej, men hur snygg tror du att detkommer att låta när man ska säga Hägglunds på engelska då? =)
[/quote]

Ha ha! Ja... ganska snyggt =)
Men du kanske har rätt, kanske ska jag tänka om och skippa Hägglund...

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » lör 08 aug 2009, 23:49

[quote="bromolla"]

"Kludda och Kladda AB" ?

Art by Kristian är kort och koncist och internationellt gångbart. När du kommit till insikt så förstår du att det är det bästa förslaget hittills :)
[/quote]

Mycket snitsigt!

Ja... asså jag blir fundersam. Själv gillar jag mitt efternamn bättre än mitt förnamn men som ni säger är ä:et inte så internationellt och kan skapa problem.
Jag ska nog sitta och vänta lite på min insikt...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 08 aug 2009, 23:56

Men om det går att söka på Hagglund på sökmotorerna borde det inte spela så stor roll.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » sön 09 aug 2009, 15:49

Det är klart!
Men spridningen från mun till mun risker att stanna av om inte alla vet hur man uttalar namnet.
Hägglund och Hagglund skiljer ju inte så mycket på sig, de flesta svenskar förstår att det ska vara ett ä i Hagglund.
Men hur man uttalar bokstäverna KH skiljer sig en hel del åt beroende på vilket språk man talar.
Man vill ju gärna att namnet ska låta ungefär likadant oavsett språk.
Enda problemet med "Kristian" är att det kan förväxlas med ordet "kristen" när man säger det på engelska. Det är något jag helst undviker! Uttala "Kristian Art" på engelska och se hur fel det blir [:)]
För övrigt, när jag säger "Art by Kristian" så känns det inte helt bekvämt då jag inte vet om jag ska uttala Kristian på engelska eller svenska. Det beror på att det är en mening, och vilket sätt man än väljer att uttala det på så blir det konstigt.

Om man inte spånar fram ett helt nytt ord så ser jag fem alternativ:

1 Kristian Hägglund

2 Art Kristian Hägglund

3 Kristian Hägglund Art

4 Hägglund Art

5 Hägglund Comics & Art

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » sön 09 aug 2009, 15:57

Något jag märkt är att dem flesta vill ha ett tydligt namn när dem väljer företag, vilket begränsar möjligheterna att välja ett unikt namn.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » mån 10 aug 2009, 18:57

"Art by Hägglund" har jag kommit fram till att det fungerar bra. Just nu har jag valt det och sen får man se hur många gånger till jag kommer ändra :) Kan ju inte hålla på och vela hela livet!

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » ons 12 aug 2009, 17:10

Har kommit på varför jag föredrar Comics & Art framför bara Art. När jag hör ordet Art ser jag konst och andra seriöst tråkiga saker. Därför måste företagsnamnet innehålla comics också för att ge en känsla av skämt och positiv anda. För mig är kombinationen av de båda orden perfekt för att beskriva de illustrationer och serier jag skapar, både det seriösa och gulligt roliga.
Håller någon med?
Om någon här har ett bättre förslag att kombinera de båda orden än "Comics & Art" så var god berätta!
Alternativt designar jag logotypen på "Art by Hägglund" så att det ger en komisk och gullig känsla.
Vet inte vilket av alternativen som är bäst.
Tackar för all respons!

Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inläggav AlexZ » ons 12 aug 2009, 23:51

Comics & Art by Hägglund låter bra.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723

Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Olof Gustafsson » tor 13 aug 2009, 09:28

Själv tycker jag att det låter lite konstigt om man har "Art" i ett namn där man inte sysslar med "Art" så att säga. Art för mig är snarare konst som i picasso, inte serier som i Kalle Anka.

Mina namn-tips blir:
Hägglund Comicart
Hägglund ComicArt
Comicart by Hägglund
ComicArt by Hägglund
Mvh, Olof.

Användarvisningsbild
Guest
Very Good

Inläggav Guest » tor 13 aug 2009, 10:26

Känner du att du verkligen måste ha med dina namn? Jag kan förstå om du vill det eftersom du sysslar inom det konstnärliga och vill bli ett erkänt namn men det finns ju många som verkar under annat än just sitt riktiga namn och det har gått bra för dem.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 12:41

[quote="alexzien"]

Comics & Art by Hägglund låter bra.
[/quote]
Tack! Men det blir lite för långt än nödvändigt känner jag.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 13:08

[quote="Olof Gustafsson"]

Själv tycker jag att det låter lite konstigt om man har "Art" i ett namn där man inte sysslar med "Art" så att säga. Art för mig är snarare konst som i picasso, inte serier som i Kalle Anka.

Mina namn-tips blir:
Hägglund Comicart
Hägglund ComicArt
Comicart by Hägglund
ComicArt by Hägglund
[/quote]

Tackar Olof!
Betydelsen i "art" kan väl diskuteras. Jag har också känslan av att ordet art är förknippat med tavlor och konst. Men om man kollar i Fantomen-tidningar t.ex. så brukar det stå "art:" framför tecknarens namn. Och "Sequential art" är ju ett begrepp som förknippas ganska starkt med serier [:)]
Så "art" kan ju tydligen betyda "teckning" också. Men om allt folk förknippar "art" med tråkig konst så spelar det ju ingen roll.
Tanken från min sida var ju att "comics" skulle väga upp det eventuellt tråkiga i "art" så att betydelsen i hela namnet ändå känns positiv.
Då jag sysslar med både serier och illustrationsarbeten så känns det inte helt klockrent att heta "ComicArt",det namnet fångar väl bara upp seriedelen? Eller?

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 13:19

[quote="Guest"]

Känner du att du verkligen måste ha med dina namn? Jag kan förstå om du vill det eftersom du sysslar inom det konstnärliga och vill bli ett erkänt namn men det finns ju många som verkar under annat än just sitt riktiga namn och det har gått bra för dem.
[/quote]

Jag har fått känslan av att de flesta använder sitt namn till deras företagsnamn i den konstnärliga branschen.
Jag skulle mycket gärna var helt anonym! Jobba under annat namn, men det blir lite svårt. Jag blir inte lika pålitlig i kundens ögon och jag gör det svårare för dem som vill kontakta mig.
Om vi säger att jag bara skulle heta "Comics & art" känns det mer som en affär eller liknande. Det unika i namnet försvinner tycker jag.

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 16:13

Man skulle ju kunna lösa det hela genom att gå tillbaka till idén att heta "Hägglund Comics & Illustration". Långt men säkrare och mer korrekt beskrivning av företaget!
För "art" funkar väl inte riktigt som en kortare ersättning till "illustration", eller?
Jo, jag vet, jag är velig! :)

Användarvisningsbild
noregrets
Kontakt:

Inläggav noregrets » tor 13 aug 2009, 17:27

snacka mindre, starta ditt företag istället!

Användarvisningsbild
Guest
Very Good

Inläggav Guest » tor 13 aug 2009, 19:14

Art får mig att tänka på tavlor men i USA så betecknas ju serietecknarnas produktion som art.

Det ÄR svårt att hitta ett bra namn på sitt företag. Nu har du ju fått en del tips så stryk det du absolut inte kan tänka dig. Skriv sen ner övriga med för- och nackdelar och så väljer du den som passar dig bäst. Du kan alltid ändra företagsnamnet längre fram.

Lycka till!

Yesterday is history

Tomorrow is a mystery

Today is a gift - That's why it's called present

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 19:49

[quote="noregrets"]

snacka mindre, starta ditt företag istället!
[/quote]

Tack!!! Bästa rådet hittills!

Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Kontakt:

Inläggav Kristian » tor 13 aug 2009, 20:07

[quote="Guest"]

Art får mig att tänka på tavlor men i USA så betecknas ju serietecknarnas produktion som art.

Det ÄR svårt att hitta ett bra namn på sitt företag. Nu har du ju fått en del tips så stryk det du absolut inte kan tänka dig. Skriv sen ner övriga med för- och nackdelar och så väljer du den som passar dig bäst. Du kan alltid ändra företagsnamnet längre fram.

Lycka till!

[/quote]

Jag har punktat upp för och nackdelar med de bästa namnen och har kommit fram till att det namn som passar MIG bäst är "Hägglund Comics & Illustration". Det må vara långt men det får det faktiskt vara, jag har designat en logga som ser bra ut ändå.

Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska använda www.kristianhagglund.com, www.hci.com eller www.hagglundci.com som hemsidesadress. Det borde bli den adress som man lättast kommer ihåg.

Tack för råden och lyckoönskningarna Guest!

Användarvisningsbild
Comic man
Fine

Inläggav Comic man » mån 17 aug 2009, 00:04

Ett tips kan vara att inte blanda egennamn med akronymer; det ser konstlat ut. www.hci.com låter som ett bra förslag till webbadress - då kan mejlen bli av typen: kristian.hagglund@hci.com
Vi Veri Veniversum Vivus Vici

Återgå till "Loungen"