Avatar - James Cameron

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Avatar - James Cameron

Inlägg av Labrador Road 26 »

EDIT: Detta är två sammanslagna trådar med den ny teknikens hjälp. Har inte redigerat något av inläggen utan de hänvisningar som finns till den andra tråden får ligga kvar. Tråd två började med Spindelmannenelektras första inlägg, ungefär mitt i den sammanslagna tråden.

/Admin


Finns även diskussion om Avatar i denna tråd:
topic.asp?TOPIC_ID=4685

Recension av Avatar, innehåller en del spoilers, läses på eget bevåg innan ni sett filmen.

Jaha då har man sett höstens mest hypade film. Vi var nästan 900 personer som satte på sig de fräsiga 3D-brillorna igår på Rigoletto för att under 2 timmar och 41 minuter förflyttas till planeten Pandora. Vad kan man då säga om filmen. Ja inte var den nyskapande som hypen försökt göra gällande. Själva grundkonceptet, godhjärtat hjälte som hamnar i ny miljö och väljer sida mot sina tidigare naturliga vänner, har vi sett i ett otal olika varianter, från Djungelboken, Tarzan, Dansar med vargar och kopian på den senare i Japan, Den siste samurajen. Detta är också filmen stora brist, ingen originalitet i själva berättelsen. Att ta ett klassiskt upplägg och förflytta det till en ny miljö fungerar ibland, som med första Star Wars-filmen. Jag tycker dock att Cameron faller platt denna gång.

Mannen som lyckades få mängder med människor att se en film om en båt, där alla visste på förhand att den skulle gå under, var en bedrift i sig själv. Han satte också, på sätt och vis, ribban för hur det kunde bli om robotarna tar över i framtiden, på ett mera intensivt sätt än exempelvis Asimov.

Sin vana trogen har han packeterat det hela fint, välgjord 3D som inte lägger för mycket krut på effektsökeri där saker och ting kommer flygande ut ur duken. De numera vanliga effekterna är också fullt godkända. Saknar dock lite mer fantasi i själva designen av varelser och fordon. Militärens skepp ser mest ut som aningen uppdaterade saker ur Aliens-filmerna. Djuren sticker inte heller direkt ut, några slags hellhounds som mest ser ut som en slimmad panter med stora gaddar. En slag dinosaurie-liknande best som inte är allt för avlägsen gryferna i Tarzan. Vilket också själva huvudrollsvarelserna ser ut att vara hämtad ifrån. En längre variant av Waz-donerna från Pal-ul-Don, skillnaden är att dessa bor i de enorma träden och djungeln istället för klippgrottor.

De blåhudade varelserna på planeten Pandora.
Bild

Huvudrollen är en ung invalidiserad förre detta soldat som får i uppdrag att bli "förare" åt en avatar, som i filmen är en kopia av just de blåa varelserna som han mentalt tar över och så att säga flyttas över i själsligen. Vilket han inte så oväntat briljerar med, och blir förstås något av den "utvalde" som leder sina nya kamrater i stridens hetta. Kära herr Cameron, inte heller detta är det minsta originellt, det har vi sett tusentals gånger.

Själva kampen går ut på att Pandora har stora mändger av en dyrbar mineral som de giriga människorna vill åt, men förstås så bor infödingarna just där "guldet" finna. Den unge killen får order om att övertala blåingarna att ta sitt pick och pack och flytta. Vilket de förstås inte gör, konfliktens kärna. Människorna skickar in tunga kavalleriet i form av flygande attackenheter som ser ut som en blandning av trollslända och helikopter. Marktrupperna har bland annat sådana där stora robotdräkter som finns i Mechwarrior och inte heller så långt från den lastare Ripley använder i Aliens. Apropå just Ripley så är Sigourney Weaver med i även denna film, fast nu som en något mjukare forskare.

Övriga roller är mestadels spelade av inte så kända skådisar, men de gör ett klart godkänt jobb, under förutsättningarna. En annan svaghet är nämligen den torftiga dialogen, som är klart under godkänt. Många menar att George Lucas inte kan skriva dialog, men Cameron gör här ett klart sämre jobb än Lucas någonsin gjort. Humorpoängerna de få som finns, ger som bäst ett leende.

Nu är filmen ingen komedi i och för sig, utan ett fantasydrama med actioninslag. Det är absolut ingen actionfilm i vanlig bemärkelse, det är för få actionsekvenser helt enkelt. Mesta krutet läggs på själva slutstriden men inte heller den lyckas öka pulsen nämnvärt.

Filmen har dock några bra sidor, mycket att det inte letas effekter för 3D-delen, vilka förstås ändå fallit platt i den vanliga 2D-versionen. Ihopkopplingen mellan blåingarna och djur med hjälp av en udda hårfläta känns aningen nytt och fräscht i denna tappning.

Har man varit flitig läsare av Metal Hurlant/Heavy Metal/Tung Metall så är det mycket man känner igen lånat från olika serier där. Tror ärligt talat att filmen blivit bättre om man låtit Moebius fått stå för designen/utvecklandet av de främmande arterna.

Tillbaka till det positiva med filmen. Den är förstås vackert filmad och musiken av James Horner är godkänd. På imdb tycker en recensent att ljudet var spektakulärt, vilket slog mig flera gånger under filmens gång att så inte var fallet. Det verkar som man satsat allt på 3D-biten så ljudavdelningen fått sämre med resurser. Ordinära ljudeffekter som man kan förvänta sig av en film av denna magnitud. Det märks tydligt att Ben Burrt inte varit inblandad i denna produktion. Till och med Lara Croft-filmerna utnyttjar ljudet bättre än Avatar gör.

Som ni märker har jag svårt att hitta någonting direkt positivt med filmen, hur jag än vrider och vänder så är det alltid bristerna som är mest dominerande.

Både första Terminator och The Abyss var mer nyskapande när de kom, än Avatar är nu. Sorgligt men sant, detta är en soppa kokad på alldeles för ordinära spikar. Så mitt betyg blir en stark tvåa/svag trea. Godkänt men inte mycket mer än så.

Info: Det finns ingen bonusscen i eftertexterna så man behöver inte sitta kvar, om man inte vill.

Just det höll på glömma. Den svenska textningen är fenomenalt välgjord. Texten flyttar på sig för att matcha 3D:n på bästa sätt. Man har också använt olika teckensnitt beroende på vem som talar, eller på vilket språk. Ska man vara lite krass, så är textningsjobbet bättre genomfört än resten av filmen. Fast riktigt så illa är det inte. Apropå språk, så är Pandorianernas språk inte mycket att orda om, låter välgjort, men kan inte efter bara en gång avgöra om syntax och liknande är ordinärt eller briljant, men det låter godkänt i alla fall.
Senast redigerad av 4 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Sammanslagning av två trådar
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Hello

För att tillägga något i din sågning så måste jag säga att det här var en av de bästa filmerna jag sätt. Miljön, historien, karaktärerna, de lustiga djuren, ljudet, bilden ja paraktist taget allt tyckte jag fick full pott.

Vet inte vad du gillar för filmer annars men detta slog många andra stor filmer jag sett.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag gillar i stort sett alla typer av filmer, bara den är välgjord och inte plankar för mycket från andra källor. Avatar har samma problem som Matrix tycker jag inte nyskapande om man känner till tidigare alster som redan avhandlat temat, och då varit nya och fräscha.

Men det är ju kul att den går hem hos några, och kollar man imdb, så har den gjort det hos rätt många. Är dock övertygad om att 21:a platsen snart är betydligt lägre.

En sak som störde mig som jag missade i recensionen ovan, är kärleksupplägget som är så människoanpassat, de måste förstås kyssas på samma sätt som människor, förväntar mig lite mer av utomjordingar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag håller med lr26 i stort sett, men jag fångas ändå mer av det storslagna, och ger därför filmen betyget 3,5.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Att man plockar lite vilt från serier och andra filmer gör det bara mer intressant tycker jag. Oftast kan jag sitta och referera till sånt.

Men alla har rätt till sin egna åsikt jag dömer ingen. Så länge jag själv tycker något är bra så behöver jag inte tycka att någon annan ska det.

Fast jag tyckte om din recension ändå. Den visar på goda analytiska egenskaper som återspeglar dina egna åsikter och vad du läst och sett tidigare.

Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

EDIT till ovanstående recension.

Något jag tyvärr missade att nämna som mycket positivt, är klippningen av actionsekvenserna som för en gångs skull inte är så infernaliskt toksnabb att man inte hinner uppfatta vem som gör vad. Till skillnad mot exempelvis Quantum of solace (recenserad på annan plats här på forumet) så är tempot i klippningen precis lagom snabbt. Riktigt skönt att se att Cameron inte ramlat i den fällan som allt för många gör numera. Så all heder för det, för min del får han gärna åta sig klippar-yrket, en yrkeskår som tyvärr verkar ha hamnat i ju-fler-klipp-desto-bättre-fällan på senare år.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Haller i stort med LR26 har. Dessutom har jag svart for den amerikanska blandningen av smorig och smetig new age-romantik tillsammans med extravagant actionvaldsporr.

Men det ar ju en snygg film, och vackra miljoer (aven om det kanns som man snott en massa fran europeisk sci-fi och anime), och det ar anda ratt coolt med 3D.

Apropa kyssande manniskor kan jag flika in att Harvey Kurtzman gjorde nagon serie med en grottman som kysste tjejen hon var kar i, vilket gjorde att hon upprord stack ifran honom och tyckte att han var pervers; och inom Japan skulle tydligen kyssar vara nastan okant som omhetsbetygelse innan vasterlanningarna kom och tvangsoppnade landet, som jag forstatt det. (Later litet skumt, men...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Avatar

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har just kollat på Avatar. Hade inga förväntningar på den alls. Lätt den bästa film jag har sett. Snacka effekter. Har ni inte kollat på den så gör det. Jag skall se den igen nu på 3d och jag tror jag återigen kommer att njuta av varenda sekund av filmen. Jag tycker faktiskt den är bättre än Sagan om Ringen, bättre än Spider-Man också för den delen.

Bild

youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cRdxXPV9 ... feature=iv
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det fanns väl redan en tidigare diskussion här om den filmen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
Det fanns väl redan en tidigare diskussion här om den filmen.


Var hittade inte den, sökmotorn fungerar inte, kan någon lägga över den dit?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

visst var den bra. bättre än jag trott. för mig känns dock sagan om ringen-triologin väldigt svår att toppa så ändå upp dit når den inte. hörde att det var över en miljon som laddat ner den, så dem har fått en förlust på över 1 miljard kronor.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Den andra tråden låg i Loungen, http://serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4647
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

mithroth skrev:
Den andra tråden låg i Loungen, http://serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4647


Oj någon kanske kan flytta den, eller så kan man ta bort denna tråd.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

spindelmannenelektra skrev:
mithroth skrev:
Den andra tråden låg i Loungen, http://serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4647


Oj någon kanske kan flytta den, eller så kan man ta bort denna tråd.

Jag lade den medvetet i Loungen eftersom det inte är en seriebaserad film.
Jag låser denna och lägger in länk i den andra om att det finns diskussion här också, ingen fara. Går tyvärr inte att slå ihop trådarna. Fortsatt diskussion i denna tråd:
topic.asp?TOPIC_ID=4647
LR 26 - Moderator
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »


Såg filmen i går kväll, dock i 2D och inte i 3D. Mitt totala intryck var att det var en snygg produkt, men sådant är Cameron duktig på. I princip kändes det dock som om grunden var en Western där man sedan kryddat grundinslagen med lite Star Wars, Jurassic Park, Platoon, National Geographic osv. Tyvärr har Cameron inte heller denna gång kommit med något som kommer att räknas som en milstolpe i filmhistorien, men visst var det en mycket bra underhållning som bjöds.

i övrigt så tycker även jag därför att LR26 recension fångar det hela bra även om jag nog gärna vill få med att man nog även kan säga att filmen också har en implicit kritik av USA:s militära åtaganden på vissa håll, koppling till ekodebatten mm. Detta är dock inte fel i sig och vävs in på ett bra vis i narrativet. Instämmer sedan med Kung Orne i betyget då 3.5 för det storslagna intrycket (det är mäktiga miljöer/scenerier) för miljöerna är mycket vackert utförda.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Såg filmen för några veckor sedan.

Det är främst 3D-tekniken (cirkulär polarisation) som jag fascineras över. Den är verkligen bra och inte alls så känslig för t ex olika vinklar, som tidigare tekniker. Den gröna planeten med alla växter och djur var helt fantastisk i 3D.

Historien var ganska ordinär, det håller jag med om.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Avatar - James Cameron

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det verkar som herr Oscar själv inte var så förtjust i Camerons rulle.
http://www.youtube.com/watch#v=vn0KvQJgAFw

Mister sprattelpelle har filmer om de andra kategorierna också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Avatar - James Cameron

Inlägg av Wakuran »

OT: Kan man alltså slå ihop trådar på nya forumet?

Edit: Iofs, det stod ju i första inlägget. Bra. Får läsa bättre nästa gång... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Avatar - James Cameron

Inlägg av burnout »

Jahapp då har man sett filmen Avatar. [:)]
Jag måste säga att jag gillade filmen (jag ser den lite större än tv format) Det är bara att luta sig bakåt och åka med, 2.42 går fort när det kul. Att en del tycker den är skit och andra tycker den är super Tja smaken är som baken delad.
Detta kommer att bli en favorit framöver kan jag lova.

Jag ger den [:o)] [:o)] [:o)] [:o)] [:o)] bättre kan det inte bli.
Skriv svar