Jag har inte fått min från Peab än, handlas utan utdelning fram till den 12:e. Finns ännu fler, om man kollar runt lite.
Men bara som exempel.
Utdelning 2,50 var uppe i 48 spänn för ett litet tag sen, nu har den fallit 10 kr och handlas för 38 kr.
5% ränta på 4000 kr, mot bankens under 1 % som jag blev erbjuden då jag inte kunde undvara minst 50 000 kr som jag kunde låsa under en två års period för hela 3%.
Och banken är inte heller säker, se på Island, Grekland m.fl.
Trots Svenska statens garanti så är jag tveksam på att jag får mina insatta pengar när Sverige faller sönder inom några år.
Annars har vi väl någon statlig insättningsgaranti på 500 000 kr som man är garanterad att få från staten om pengarna är på banken när banken faller samman. Men tvivlar som sagt på att det löftet håller.
Får se om det blir ytterligare fall i Peab eller andra bolag innan utdelningen. Om man ska gå in.
I juli under brinnande finanskris var Peab under 30 kr, utdelning på över 2 kr per aktie har de haft en längre tid.
Finns alltid giriga jäklar i toppen på de stora bolagen som beslutar om sånt. Inte specifikt Peab nu, men andra bolag.
Annars sparkar de bara några tusen arbetare eller säljer av lite av sina tillgångar så de får sin utdelning ändå.
Säger upp 2000 arbetare och delar ut 1,5 miljarder till aktieägarna och ordentliga bonusar till hjältarna i styrelsen som är så duktiga.
Det är inte mycket man får, men i vilket fall som så höjs utdelningarna i bra tider.
Det ska mycket till för att de ska sänkas igen, minst en ny finanskris.
Tycker det är roligare att ha en aktie som ger pengar utan att man säljer den.
Ramlar in ett par hundralappar på kontot varje år, inte mycket, men med tanke på att insatsen är väldigt väldigt låg är det ganska skoj. Högre insatser hade gett högre utdelningar.
Men hade varit tråkigt att behöva sitta med en och samma aktie i fem år och vänta på kursstegringar utan att få tillbaka något. Nu får jag lite nya pengar att leka med och sätta i nya aktier istället.
![Glad [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)