Tråden om dator och konsollspel

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Tråden om dator och konsollspel

Inlägg av Olof »

Först och främt är detta jävligt OT men om Admin tillåter så lägger jag en tråd här där vi kan diskutera lite datorspel. Rent tekniskt så borde det ju falla under övriga samlarprylar............. [8D]

Med det sagt så vill jag tipsa om några spel som jag garanterat kommer att skaffa. Jag är inte mycket för konsoller själv utan kör det mesta på datorn. Med ett rejält grafikkort kommer man långt........ [8]

Det första är Gudfadern från EA Games
http://www.eagames.se/products.view.asp?id=6562
Officiell sida: http://www.ea.com/official/godfather/godfather/us/index.jsp
För oss som älskade Mafia så ska det bli superskoj att få ge sig ut på New Yorks gator och försöka stiga i graderna inom familjen Corleone. Releasedatum 23 mars 2006.

Det andra som jag tycker ska bli intressant är Slaget om Midgård II, också det från EA Games.
http://www.eagames.se/products.view.asp?id=7160
Officiell sida: http://www.ea.com/official/lordoftherings/bfme2/us/home.jsp
Jag har inte spelat ettan, men det känns som att det är en slags fantasyversion av det gamla truppförflyttningsliret Cossacks. Ska bli kul att testa även om jag aldrig fastnat i fantasyvågen. Releasedatum 2 mars 2006.

Jag funderar även på att testa Medal of Honour - European Assault som faktiskt redan är ute
http://www.eagames.se/products.view.asp?id=6407
Officiell sida: http://www.ea.com/redesign/games/ps2/mohea/home.jsp
Att jag är lite tvehågsen här beror på att alla de här WWII-spelen känns som upprepningar på ungefär samma koncept. Först kom Return to castle Wolfenstein som visserligen var en kombo mellan WWII-FPS i någon slags okult fantasyvärld men det var ändå lite på samma tema. Därefter kom Battlefield 1942, Medal of Honour - Allied Assault, Hidden & Dangerous, Call of Duty och inom kort diverse expansioner till ovan nämnda spel. Sen kom Battlefield II, Call of Duty II osv. Nu kommer ytteliggare ett MoH-spel. Speltillverkarna verkar rida på samma WWII-våg som Discovery Channel gjort med alla sina WWII-dokumentärer och man har kommit fram till att WWII-spel säljer. Därför öser man ut olika titlar som i princip går ut på samma sak; att kuta runt i olika lanskap och länder utrustad med olika typer av vapen och skjuta tyskar. Trots detta ska jag ge MoH - EA en chans.

Nå, vad tycker ni andra? Spelar ni mycket? Vad spelar ni och vilka typer av spel föredrar ni?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag gillar mest turnbaserade strategispel. Favoriter är Civilization IV, Heroes of Might and Magic III och Age of Wonders - Shadow Magic.

Eftersom det finns så mycket fans så kan man hela tiden hitta nya scenarios och kartor till dessa klassiker. Spelar för närvarande en karta HOMM3 som jag hittat på www.archangelcastle.com
Den heter "A dream of Heroes". Mycket bra!! Killen som gjort den har lagt ner ett makalöst arbete. Måste ha tagit säkert 100 timmar att göra den och validera.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Ja, Civ och Heroes är gamla favoriter.
Spelar inte mycket datorspel nuförtiden men när det väl händer så är det Medieval: Total War som gäller.
Ett av de absolut bästa spelan jag spelat. Uppföljaren Rome: Total War höll tyvärr inte måttet riktigt.
Spännande att se vilken epok som kommer att behandlas i det kommande spelet. Helst skulle jag se ett uppdaterat Medieval som tar till vara på den nya teknologin.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

SER MAN PÅ! fler än jag och grannen som gillar Heros! Trevligt!

Andra favoriter är Red alert, Age of -spelen, War craft, Diablo (som till slut inte var roligt att spela pga att jag kunde döda diablo med endast knytnävarna....) även "tråkspel" som Theme-spelen (Inget våld! för omväxlingsskull!), Carmageddon (för att väga upp våldet!), tetris.

Gillar även "vanliga" brädspel som typ risk, bondespelet, dragborgen, kort m.m.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kör Heroes III ganska regelbundet, men 4:an gillade jag inte riktigt. Annars blir det Civ II, Baldur's Gate I & II, Icewind Dale, Neverwinter nights, Sid Meier's Pirates, Call of duty, Day of defeat och ganska många till. Nästa inköp ska i alla fall bli Civ IV och Longest journey II när den kommer. Saknar också en del av de sköna liren som fanns till Amiga.

EDIT: glömde att säga att jag testade City of Heroes hos en kompis nyligen och det var rätt coolt att göra sin egen superhjälte. Blev en kvinnlig ganska lättklädd bågskytt i stil med Hawkeye/Green arrow fast tjej.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Även jag gillar HOMAM III och CIV-serien. Kan rekomendera CIV4, det är inte lika segt som trean.
Vet ni förresten att Heroes V är på gång?
Jag vill slå ett slag för "UFO - enemy unknown"; kanske ett av de mest underskattade PC-spelen. Den moderna uppföljaren "UFO Aftermath" håller dock inte måttet.
Andra spel som jag har spelat med stor behållning genom åren är: Last Ninja 2 (till C64), Pirates!(också C64), Red Alert, Tropico och diverse managerspel.

Sen har vi ju alla TV-spel - men det får bli en annan gång....OK en då! Kid Icaros till NES.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av rdbulldozer


Jag vill slå ett slag för "UFO - enemy unknown"; kanske ett av de mest underskattade PC-spelen. Den moderna uppföljaren "UFO Aftermath" håller dock inte måttet.




Jag älskade också UFO, speciellt "Terror from the Deep". Mer spänning än när man rensade de stora lyxkryssarna från aliens är svår att tänka sej i ett dataspel.
I rollspelsgengren gillade jag annars bäst "Fallout".

Eftersom det verkar finnas så många HOMM fans på forumet vill jag puffa lite för "Disciples II". Lite mörkare känsla än i HOMM.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Heroes III och Age of Empires II är de spel jag spelar mest (oftast i Lan med några kompisar). Gamla klassisker som är odödliga :)

Jag är nog en av de personer som uppskattar Heroes IV. Det är långt ifrån lika bra som trean, men jag gillar att man kan använda hjälten i striderna.

Har laddat ner filmerna från heroes V och det ser bra ut visuellt sett tycker jag. Men jag tror att det kanske kan bli lite segt. Gillar delvis trean för att den är så smidig att köra, inga laddningstider, inte för avancerad grafik etc.
Men jag ser ändå fram emot att spela nummer fem :)
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av rdbulldozer

Andra spel som jag har spelat med stor behållning genom åren är: Pirates!(också C64),


Ja, Pirates! till C64:an var ju guld. Jag kan ärligt talat inte ens uppskatta hur många tusen timmar jag la på det spelet när jag var 13-14-15 år gammal. Jag hade en trött gammal C64 med en hackande diskettstation men den höll ihop så pass att jag kunde spela. Jag kommer ihåg att på den där stora piratkopierade floppydisken fanns det en liten fil precis innan spelet där man kunde hitta kalendern för vilka månader The Treasure Fleet och Silver Train kom till olika spanska städer så att man med hjälp av dessa datum kunde planera sina besättningar och resor lite bättre. Självklart hade inte varje unge en skrivare till sin C64 så jag fick sätta mig ner och skriva ner alla år och alla månader och alla städer för hand på små lappar som jag sedan häftade ihop och kunde bläddra i. Men det gjorde inget på den tiden. Avsaknaden av en skrivare var inget problem. Idag klagar jag högljutt när patronen börjar ta slut så att texten blir grå istället för svart.

När Sid Meiers Pirates! http://www.2kgames.com/pirates/pirates/home.php släpptes i slutet på 2004 så var jag alldeles till mig i trasorna eftersom jag skulle få uppleva ungdomens häftigaste spel på nytt, fast med en helt annan grafik och en enormt mycket mer detaljerad story. Trodde jag. Jo, grafiken var ju bländande vacker på sina ställen och rörligheten både på skepp och figur var ju superbra men storymässigt så kändes det som att spelet inte utvecklats. När jag spelade igenom det så fick jag för mig att spelutvecklarna startat arbetet med höga ambitioner och gott om tid och därför lagt ner så mycket jobb på grafik och rörlighet att man fick hasta ihop resten när tiden till releasen började tryta. Dessutom kändes det lite plastigt. Charmen saknades, framförallt om man jämför med orginalet som trots sin pissiga grafik ändå fångade spelaren. Jag upplevde inte det med nyversionen. Jag lirade igenom det, sen avinstallerade jag spelet och nu dryga året efteråt så känns det inte som att jag skulle ha något utbyte av att installera på det igen.

Det är egentligen ganska synd.............. [B)]
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Ja, Civ och Heroes är gamla favoriter.
Spelar inte mycket datorspel nuförtiden men när det väl händer så är det Medieval: Total War som gäller.
Ett av de absolut bästa spelen jag spelat. Uppföljaren Rome: Total War höll tyvärr inte måttet riktigt.
Spännande att se vilken epok som kommer att behandlas i det kommande spelet. Helst skulle jag se ett uppdaterat Medieval som tar till vara på den nya teknologin.



Det verkar som att jag fick som jag ville!
Det nya Total War blev just Medieval II.
http://www.totalwar.com/community/medieval2.htm
Grymt läckert och våldsamt [?]

Har otroliga förväntningar på det här spelet. Nu ska jag köpa en ny dator.. Det krävs nog.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag var uppe på en loppis idag och fick syn på ett gammalt 8-bitars Nintendo, i orginalförpackning med manual och två handkontroller och spelen Supermario 3, Snake´s revenge, The battle of olympus, dé ja vu och sword serpens, alla i orginalförpackning med manual och frigolitbit.
Tacksam för snabbt svar helst idag 8/4.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Undrar om någon vet hur mycket det kan var värt, glömde skriva det........
Användarvisningsbild
Narz
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 21:43
Ort: Sverige

Inlägg av Narz »

8-bitars nintendo brukar säljas på tradera för mellan 250-500 för enbart konsollen. Om alla orginalkartonger är med brukar det bli mycket mer 500-1500. Hade jag varit där och det hade varit 500 eller under hade jag köpt det. Enda nackdelen jag ser är att man borde troligen byta ut connectorn för att slippa den så kallade blink-sjukan som kräver att man blåser i nintendo.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

citat:
Ursprungligen postat av rdbulldozer

Andra spel som jag har spelat med stor behållning genom åren är: Pirates!(också C64),


Ja, Pirates! till C64:an var ju guld. Jag kan ärligt talat inte ens uppskatta hur många tusen timmar jag la på det spelet när jag var 13-14-15 år gammal. Jag hade en trött gammal C64 med en hackande diskettstation men den höll ihop så pass att jag kunde spela. Jag kommer ihåg att på den där stora piratkopierade floppydisken fanns det en liten fil precis innan spelet där man kunde hitta kalendern för vilka månader The Treasure Fleet och Silver Train kom till olika spanska städer så att man med hjälp av dessa datum kunde planera sina besättningar och resor lite bättre. Självklart hade inte varje unge en skrivare till sin C64 så jag fick sätta mig ner och skriva ner alla år och alla månader och alla städer för hand på små lappar som jag sedan häftade ihop och kunde bläddra i. Men det gjorde inget på den tiden. Avsaknaden av en skrivare var inget problem. Idag klagar jag högljutt när patronen börjar ta slut så att texten blir grå istället för svart.

När Sid Meiers Pirates! http://www.2kgames.com/pirates/pirates/home.php släpptes i slutet på 2004 så var jag alldeles till mig i trasorna eftersom jag skulle få uppleva ungdomens häftigaste spel på nytt, fast med en helt annan grafik och en enormt mycket mer detaljerad story. Trodde jag. Jo, grafiken var ju bländande vacker på sina ställen och rörligheten både på skepp och figur var ju superbra men storymässigt så kändes det som att spelet inte utvecklats. När jag spelade igenom det så fick jag för mig att spelutvecklarna startat arbetet med höga ambitioner och gott om tid och därför lagt ner så mycket jobb på grafik och rörlighet att man fick hasta ihop resten när tiden till releasen började tryta. Dessutom kändes det lite plastigt. Charmen saknades, framförallt om man jämför med orginalet som trots sin pissiga grafik ändå fångade spelaren. Jag upplevde inte det med nyversionen. Jag lirade igenom det, sen avinstallerade jag spelet och nu dryga året efteråt så känns det inte som att jag skulle ha något utbyte av att installera på det igen.

Det är egentligen ganska synd.............. [B)]


Jag gilade också gamla Pirates! och Pirates! Gold. Den nya har jag inte sett, men det du beskriver är så typiskt för uppföljare, och ganska sympomatiskt för dagens spel. Det som recensenterna tittar mest på är om det är snyggt. Man lägger därför massor av resurser på grafik, för utan det säljer det inte. Om det är roligt kommer i andra hand. Vad som egentligen behövs är en massa kreativt arbete, och massor av speltestning, men det drar ut på tiden och man vet inte vad man får för det. Bättre då att köra med samma spelmekanismer men med snyggare grafik och ljud. Det kan man planera i detalj och man vet vad man får.

Jag tror alltså inte att det är ambitionerna som tagit slut, utan snarare att budgeten fokuserat på ytan.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Ok, tack så mycket Narz!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Mitt spelintresse väcktes relativt sent då jag fick en "Nintendo-8 bitars" basenhet när jag fyllde sex år (då hade mina kompisar redan gått över till den mer moderna "Super Nintendo" basenheten vars grafik på den tiden gjorde mig grymt imponerad). Idag spelar jag mest på datorn och har en förkärlek för gamla RPG och äventyrsspel.

Några favoriter:

Ultima VII (och kanske Ultima VII del 2 också)
Wing Commander III
Gabriel Knight
Quest for glory II
Grim Fandango
Day of the Tentacle

Mfl, mfl.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Mm, Day of the tentacle. Det spelet är fullkomligt galet, och det gör det så kul. Sam&Max är lite åt samma håll, men utan den där totalt skruvade logiken. I samma serie gillar jag Full Throttle också, och första Monkey Island.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Mm, Day of the tentacle. Det spelet är fullkomligt galet, och det gör det så kul. Sam&Max är lite åt samma håll, men utan den där totalt skruvade logiken. I samma serie gillar jag Full Throttle också, och första Monkey Island.



Day of the Tentacle är helt lysande! Helt klart en favorit i genren.
Ett par av Monkey Island-spelen är också väldigt bra, men har för mig att det blev lite väl ologiskt ibland. (Har lite svårt att skilja dem åt så här i efterhand)

En till grej: Grim Fandango!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Monkey Island 1 var mycket bra, speciellt början, med de underbara fäktningsscenerna. Monkey Island 2 hade ett slut som bara var ett stort intet, det gav ingen bra eftersmak. Jag vill minnas att det egentligen var hyfsat annars, men det hade ingenting som var lika originellt.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Tänkte bara upplysa att jag alldeles just skall till att installera HEROES V på min dator. Ser verkligen fram emot det. Blir jag missnöjd så kan jag ju alltid installera Heroes II (som ingår i deluxe-versionen)
Skriv svar