Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debatt

Inläggav Wakuran » sön 12 dec 2010, 15:03

Eller stolpskotten som skulle bränna upp Vilks hus, för övrigt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 12 dec 2010, 15:07

Det är nog många som tror att det var en ensam galning som dog och nu är borta, men om man kollar på tidigare muslimska självmordsbombningar brukar det vara välorganiserat och flera inblandade, och den störska skurken (hjärnan bakom det hela) brukar inte vara den eller dom som dör.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 12 dec 2010, 15:20

Det där e-mailet som skickades ut bör väl vara skickat medan bombaren redan var ute? Polisen hann iallafalla inte få kännedom om det förrän dådet redan var ett faktum.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Re: Politik: Valet 2010 (först Piratpartiet sen rasism & trams)

Inläggav Avgrundsvrål » ons 29 dec 2010, 00:53

Anders1 skrev:Jag har läst att Piratpartiet har med i sin ideologi att nationalstaterna ska avskaffas och att vi alla istället ska vara världsmedborgare. Jag tror förövrigt att PP tappade en hel del röster på detta.

Detta hade jag faktiskt ingen aning om. Men det låter bra tycker jag, som anarkist är. Även om jag något motvilligt röstade V i senaste valet.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 (först Piratpartiet sen rasism & trams)

Inläggav jens-olof » lör 22 jan 2011, 21:49

Det var tidigare en diskussion om höga politikerarvoden! Erkänner att
jag nog hamnat i en topposition där, för för ett entimmesmöte i november
lyckades jag få en utbetald timlön på 14 905 kronor för förlorad arbetsinkomst! [:o)]

Hade jag haft den timlönen hade jag nog övervägt att gå ned till halvtid, och
dessutom kanske köpa fler serietidningar...
Nu är de så tråkiga, så att de vill ha tillbaka pengarna, fast det var ju kul så
länge det varade! [:D]

Jens

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 22 jan 2011, 23:06

Allvarligt talat så blev jag hatad när jag påstod att den här bomdåren inte alls var ensam, ni kan kolla inlägg om ni vill, jag skulle förlöjligas över en tanke at de faktiskt skulle ge sig på tex Danark och andra mål här i landet.

Vi har liksom inte att gör med folk här som är resonerabla, de är galna sett från vår synpunkt, eller iaf många av oss synpunkt, de ska straffa alla.

En anna sak, nu har ju bortskeppning av några få Irakier börat igen och vilket jippo, det är knappt värt det alltså, det behövs mer Judge Dredd där tror jag:-)

att lyssna på amnesty leder ingenstans, de har alltid sin ståndpunkt, och givetvis personernas vänner eller blåsta övertygade med.

För dt är så det är, inget säger att det är som de påstår, ändå r det så viktigt tat de får första ordet i media oasv.

Självklart är alla omdelbart i fara när de ankommer Irak, och om det släpps mer på är snart alla hotade till livet.
Vi Sverige är mördare osv, som om det verkligen var så så som situationen i samhället är.

Det är säkerligen så då koll av de som komer hit är obefintlig är riktiga skurkar där nere som försökt fly, visst vi vill inet tat man har ihjäl nån enligt vår lag, men ofta har de ju gjort nåt i det landets lagar som tyvärr kan innebära hårt straf och även skott i nacken.

Vi får inet förlora kontrollen tycker jag, Sverige gör definitivt mer än sin del av det som krävs.

Folk kan koma i kläm JA men så är det även här, du är utförsäkrad ch har ingen inkomst, så ser det ut nu, varför låtsas att det bara gäller 20 irakier och sitat på vägen och hindra och bete sig som idioter.

Just det också att utala hur onda vi är här, det är ju löjligt, med tanke på vårt lands storlek har vi ändå gjort enormt mycket mer än massor av andra länder, tx. USA som ger en tiondel så mycket i jämförelse i pengar för sånt här.

Jag vill ha mer av båda sidor faktiskt, det är så jävla lätta at påstå saker och sen är det plötsligt sant och alla här är onda, men hur vet man att de inte är rena asen som flytt just för att de haft stålar och utnytjat det?

Media i landet är suckers totalt, det är bar ensidiga historier oavsett, fattar de inet tta nån som riskerar att råka illa ut oavsett diktar upp vilken jävla storuy som helst för tat få stanna?

Och det var 20 stycken, det finns ju en hel hög kvar med, det fins ju alltid skit bland alla folkslag, det vore ju en sak om de skeppade ut dm i tusental.

Nä jag gillar inte detta och tror inte ett skit på vad media påstår, de är alltid PT först och främst.

Dumskallarnas media.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 01 maj 2011, 19:28

Ok, blev bara lite förbannad över att en nära bekant blev knvskuren och
rånad i natt, så jag kände mig tvungen att skriva av mig på min blogg;
http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6214012

Tänker inte påstå att det finns orsak för er att läsa denna blogg, men
det är mest för egen terapi jag lägger in detta.

Jens

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Re: Politik: Valet 2010 först Piratpartiet sen blandad debat

Inläggav larsa66 » fre 17 aug 2012, 07:56

Får man blanda serier och politik?

Jag gjorde denna bild då jag hörde att KD skulle demonstrera 1:a maj. Arbetarrörelsens internationella dag. Annars försöker jag hålla isär mina intressen :)

Bild

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 17 aug 2012, 10:51

larsa66 skrev:Får man blanda serier och politik?

Jag gjorde denna bild då jag hörde att KD skulle demonstrera 1:a maj. Arbetarrörelsens internationella dag. Annars försöker jag hålla isär mina intressen :)

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1093_n.jpg

Ska man vara petig kräver nog serier mer än en ruta/teckning.

Är inte första maj öppen för alla som vill? Själv bryr jag mig inte alls, vilka knasbollar som helst får gå där och skrika. Vad mig anbelangar så är alla som deltar i det redan knasbollar på ett eller annat sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » fre 17 aug 2012, 11:37

Labrador Road 26 skrev:Är inte första maj öppen för alla som vill?

Från början var det ett högtidlighållande av martyrer för arbetarrörelsen och ett krav på 8 timmars arbetsdag. Så då blir frågan vilka som känner att de hör hemma där. Fast under andra världskriget användes dagen för att markera nationell enighet så det är inte helt uppenbart.

/Magnus

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » fre 17 aug 2012, 19:05

För mig är det ändå arbetarnas dag med eftertryck på internationell solidaritet. Förr krävde man 8 timmars arbetsdag då man hade 12, makthavarna hade inte mycket till övers för den arbetande klassen. Idag har man krav som 6 timmars arbetsdag och längre semester. Det som fick mig att göra teckningen var en ung KD:are som tyckte att 1:a maj var en picknickdag och hade inte en aning om att människor i vissa länder fängslades för fackligt arbete eller tänkte tanken på demonstration. Alla ska nog få demonstrera men man måste repektera andras åsikter och traditioner, vill man börja demonstrera kan man ta nån annan dag. Arbetarrörelsen ligger ju lågt när det är jul eller andra kristna högtider.

/knasbollen

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 17 aug 2012, 21:10

Moderaterna kallar sig ju för arbetarparti, inte för arbetarna kanske, mer att sätta folk i arbete, och de kör allians med KD så då räknar sig nog de också som ett arbetarparti - ergo rätt att paradera första maj.

Som motståndare till alla politiska påfund säger jag varken bu eller bä om första maj, den är ändå så fylld av politiker att man blir kräkfärdig så några fler uslingar gör varken från eller till som jag ser det. För min del hade du gärna kunnat vara mer sarkastisk i teckningen, mera slarvsylta så att säga.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » fre 17 aug 2012, 21:44

Labrador Road 26 skrev:Moderaterna kallar sig ju för arbetarparti, inte för arbetarna kanske, mer att sätta folk i arbete, och de kör allians med KD så då räknar sig nog de också som ett arbetarparti - ergo rätt att paradera första maj.

Som motståndare till alla politiska påfund säger jag varken bu eller bä om första maj, den är ändå så fylld av politiker att man blir kräkfärdig så några fler uslingar gör varken från eller till som jag ser det. För min del hade du gärna kunnat vara mer sarkastisk i teckningen, mera slarvsylta så att säga.

Men du deltar gärna i politiska diskussioner har jag märkt. Helt ointresserad är du nog inte. Det är lätt att känna politikerförakt. Löpsedlarna är fulla med mygel och fallskärmsavtal men man skriver aldrig om dom politiker som jobbar på gräsrotsnivå. Offrar ledig tid på kvällsmöten och diskussioner, gör namninsamlingar för något dom tror kan göra världen bättre. Min respekt har dom i alla fall.
Oavsett parti. Det kanske är därför jag inte kan bli tillräckligt elak att göra politisk satir :)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Re: Politik: Valet 2010 (först Piratpartiet sen rasism & tra

Inläggav APenny4YourThoughts » fre 17 aug 2012, 22:03

jens-olof skrev:Det var tidigare en diskussion om höga politikerarvoden! Erkänner att
jag nog hamnat i en topposition där, för för ett entimmesmöte i november
lyckades jag få en utbetald timlön på 14 905 kronor för förlorad arbetsinkomst! [:o)]

Hade jag haft den timlönen hade jag nog övervägt att gå ned till halvtid, och
dessutom kanske köpa fler serietidningar...
Nu är de så tråkiga, så att de vill ha tillbaka pengarna, fast det var ju kul så
länge det varade! [:D]

Jens

Hade kommatecknet halkat fel? Skulle du egentligen ha 149,05kr? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 17 aug 2012, 23:41

Då han tillhör nån form av socialdemokratiskt parti som alltid sitter hårt bundna till dem och bara röstats på av folk som inte vil vara "sosse" men ändå egentligen är det skulle inkomsten var noll kronor imo.

Sossarna en dålig ledare så ökar hans parti och tvärtom, en meningslös skitgrej som visserligen funkar att bedriva i det här landet, men nyttan är löjeväckande.

Men nu gilar han serier och jag föredrar honom i de sammanhangen så han kan få sina 14000, bättre det till honom än många andra
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » lör 18 aug 2012, 11:48

larsa66 skrev:Får man blanda serier och politik?

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1093_n.jpg

Fint tecknad!
Undrar vad man röstar på när jag väl får det... [?]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 18 aug 2012, 13:36

Linus S skrev:Undrar vad man röstar på när jag väl får det... [?]

Det finns många svar på den frågan.

Antingen röstar du på det parti som du anser är bäst.
På det parti som är minst sämst om du har en mer skeptisk inställning.
Röstar blankt för att vissa ditt ogillande med samtliga alternativ.
Röstar på något plojparti som Kalle Anka-partiet, Billigare öl-partiet eller liknande (vissa räknar nog även Piratpartiet i den gruppen).
Eller så röstar du inte alls för att du anser hela systemet med partier vara fel.

Samtliga varianter har sina anhängare, varav de dom resulterar i att man röstar på någon typ av parti, bra eller minst sämst är den klart vanligaste formen. I samband med val brukar det finnas tester man kan göra om man är osäker på vilket parti som skulle ligga en själv närmast i åsikter, SVT exempelvis hade en utförlig sådan på sin hemsida nu vid senaste valet. De lär ha en nästa gång också.

Vad du än väljer för modell eller parti så se till att du gör det för att du själv tror på det inte för att andra sagt vad du ska göra.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 18 aug 2012, 15:38

Själv skulle jag nog rekommendera att rösta på den grundfilosofi partiet har, vilka samhällsklasser de säger sig representera. Enstaka utspel eller skandaler påverkar mig inte.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 18 aug 2012, 16:49

Peral skrev:Själv skulle jag nog rekommendera att rösta på den grundfilosofi partiet har, vilka samhällsklasser de säger sig representera.

Det är sant. Men idag är det inte lika tydligt med klasstillhörighet och politisk konsekvens som förr. Bonde förbundet (centern) var ju böndernas eget parti SAP och VPK arbetarrörelsens. Folkpartiet akademikernas osv. Dom hade också personer i partitoppen med erfarenheter från det område dom sade sig representera.

Idag verkar dom ha en högskoleutbildning som slipar dom olika partiföreträdarna och sedan direkt slussar ut dom till högavlönade uppdrag och fallskärmsavtal. (Oj nu blev det lite negativa vibbar där). Jag ville bara säga att det var enklare förr att veta var man hörde hemma. Arbetarklassen handlade på konsum, köpte aftonbladet och gick en cirkel på ABF. Bonden handlade på ICA, köpte expressen och gick en studiecirkel med vuxenskolan. En del av förklaringen att SAP går ner tror jag att den grupp dom alltid sagt sig företräda minskar procentuellt i samhället(precis som centern/bondeförbundet råkade ut för tidigare). Då försöker man ändra politiken för att nå ut bredare och det tror jag är fel väg att gå. Ibland tänker jag också som LR26 var inne på att göra om hela den demokratiska processen.

Politiska partier är en kvarleva från dom allra första demokratiseringsreformerna. Kanske det behöver till något annat för att få människor mer intresserade och aktiva till att delta i samhällsbygget. Det borde väl alla hålla med om att det blir bättre om så många som möjligt hjälper till [:)]

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 18 aug 2012, 17:44

Det absolut mest representativa styret, skulle vi nog få om vi avskaffade valprocessen och använde en slumpgenerator för att få fram de folkvalda.

Återgå till "Loungen"