Odla Chilipeppar med Don Rosa

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Odla Chilipeppar med Don Rosa

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Nu har jag lagt upp ett galleri med seriemänniskor på bums.se. Ta gärna en titt (och kommentera)!


Orkar inte bli medlem ens för att kommentera. Tyckte alla bilder var kul men fastnade extra för legenderna som diskuterade pepparfrukter då vi prövat att odla en del hemma. Minns du några omdömen från dem?

/Magnus


Tråd utbruten från viewtopic.php?f=7&t=5485
//UlfK, moderator
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: San Diego Comic-Con!

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:
MagnusR skrev: Tyckte alla bilder var kul men fastnade extra för legenderna som diskuterade pepparfrukter då vi prövat att odla en del hemma. Minns du några omdömen från dem?

Don Rosas favoritpeppar är White Bullet Habanero. En buske ger enligt honom otroliga mängder. Ingen aning om den funkar att odla i vårt klimat, dock. (men en så här varm sommar kanske det är möjligt?)


Tack för infon!

/Magnus
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: San Diego Comic-Con!

Inlägg av Magnus »

mohsart skrev:
K-E Lindkvist skrev:Don Rosas favoritpeppar är White Bullet Habanero. En buske ger enligt honom otroliga mängder. Ingen aning om den funkar att odla i vårt klimat, dock. (men en så här varm sommar kanske det är möjligt?)

Tror inte att det ska vara några problem, Chili fungerar utmärkt iaf i Stockholmstrakten, det är ungefär samma som Tomat eller Paprika.

/Mats


Chili borde alltså gå bra i zon 1 och 2:

Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: San Diego Comic-Con!

Inlägg av captainknut »

Jag bor i Uppsala och odlar chili på balkongen utan problem. Chili kan även enkelt odlas som krukväxt inomhus om man skulle råka bo för kallt.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: San Diego Comic-Con!

Inlägg av mohsart »

Inomhus kanske man måste ta hand om pollineringen själv dock (är det här VM i OT? inte för att jag är oskyldig, snarare tvärtom)

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Odla Chilipeppar med Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag bumpar denna tråd för att visa hur min Paper Lantern Habanaro uppdriven från frön ur Don Rosas pepparfrukter ser ut just nu:

Bild

Jag har skördat två frukter och planerar att plocka av resten nästa helg. Jag skall göra ett försök att få den att överleva vintern, men jag är inte särskilt optimistisk om att lyckas med detta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Odla Chilipeppar med Don Rosa

Inlägg av mikaelsol »

Har några kollegor som odlat från Don Rosas frön utan problem hemma i sina fönster. Mitt försök slutade i död dock men jag har inte gröna fingrar…
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Odla Chilipeppar med Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte Dons chilipeppar utan en annan sort:

Bild

Idag har jag omvandlat en del av årets rikliga chilipeppar-skörd till ungefär 0,5 liter stark sås. Rostad i ugnen i ca 15 minuter och sedan smaksatt med vitlök, farinsocker & färskpressad apelsinjuice. Svider en hel del fast jag har diskhandskar på mig vid tillverkningen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar