Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Animal
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 15:03

Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Animal »

Hej,

Sitter och kollar på Korrespondenterna på SVT. Dagens program handlar om att högerpopulistiska partier blir fler och större Europa, och dessa partier är väldigt anti-islam.

I programmet intervjuar dem en massa människor på gatan och de flesta säger att problemet i Europa är just muslimer. Sverigedemokraterna ökar, och en av deras starkaste frågor i valet är att stoppa islam i Sverige.

Nu vill jag veta hur ni här på forumet tycker och tänker om muslimer och om islam som religion.
Senast redigerad av 1 Rufus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Jag ändrade trådens ämne till en nu mer passande titel.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att islam har ett förbud mot avbildning. Hur kan man då göra serier?

http://muttaqun.com/pictures.html (men det står tydligen inget explicit i koranen, bara i hadith, som verkar vara tolkningar av koranen, som jag förstått det...)

(Som man ropar i skogen...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Man ska nog skilja på religion och tradition.

Islam är den mest öppna och toleranta av alla religioner. Muslim kan vara utan att bli det, till skillnad från t ex kristen som man måste bli för att vara det (genom dop).

Det som Jimmy Åkesson (och hans pack) ofta använder som slagträ för att banka på islam är dess traditioner. Det är ingen hemlighet att många av de kulturella traditioner som finns i arabvärlden är främmande för skandinaver. Nästan inga av alla de sociala regler som ofta råder i ett muslimskt samhälle har något med islam i sig att göra.

Samma sak gäller i Sverige, men här är vi så vana vid våra kulturella traditioner att vi inte tänker på dem.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är helt och hållet sekulariserad, tror inte på någon religion över huvud taget. Tycker dock att det är aningen synd att pantheoniska religioner till största delen fått ge vika för monoteistiska diton. Detta beror nog mycket på att de serier jag läser rätt ofta har gudar från antingen asa eller den grekiska (romerska) mytologin. Det är så mycket coolare med Tor, Loke, Balder, Zeus, Artemis, Poseidon och de andra.

För min del får gärna religioner avskaffas helt i Sverige. Det är liksom på tiden att det finns en nation i världen som är helt religionsfri och det kan ju lika väl vara Sverige.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Jag har för mig att islam har ett förbud mot avbildning. Hur kan man då göra serier?


En vanlig tolkning är att tredimensionella avbildningar är förbjudna.

/Magnus
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

APenny4YourThoughts skrev:Man ska nog skilja på religion och tradition.

Islam är den mest öppna och toleranta av alla religioner.


Hmm.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639564.ab
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Rosen »

Religioner suger, men en del suger mer än andra. Ibland mycket mer.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag har aldrig fattat varför man behöver religion - vad man än tror så är det ju säkert fel i alla fall.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av rkaj »

Islam är kvinnoförnedrande och vetenskapsfientligt. I nästan lika hög grad som kristendomen! Det som skiljer islam och kristendom för oss svenskar är att islam verkar mer främmande men är i praktiken harmlöst, medans kristendom är ett reellt hot. Det finns t ex helt på riktigt riksdagsrepresentanter för kd som skriver motioner om att avskaffa geologi- och biologiundervisning i skolan och införa kreationism i stället.

Det där med avbildningsförbud är egentligen samma som kristendomen har, men kristendomsvarianten är mer utspädd eller bortglömd. Ursprunget till båda är att man "inte ska dyrka avgudabilder", vilket innebär att man inte får göra bilder av gud eller profeterna. Jag vet inte riktigt när kristendomen släppte på det där, men det var i alla fall så sent att folk avbildar Jesus som samtida lokalt skönhetsideal i stället för som han faktiskt såg ut. Han var ju faktiskt från Palestina ...
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

rkaj skrev:Det som skiljer islam och kristendom för oss svenskar är att islam verkar mer främmande men är i praktiken harmlöst.


Hmm.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639564.ab
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av rkaj »

mikaelbergkvist skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639564.ab


Islam här i Sverige är i praktiken harmlöst, alltså. Statsbärande och lagstiftande religion blir otrevligt oavsett vilken religion det gäller. Och grotesk kvinnoförnedring och absurda domstolsutslag finns även i kristenheten. Se till exempel på Irland, där rådande rättspraxis är att våldtäktsoffer som vill göra abort ska straffas för det.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Kung Orne I »

Det var inte länge sedan som kvinnor i Sverige var tvungen att bära slöja, eller sjal som vi kallar det.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Marhulken »

mikaelbergkvist skrev:Jag har aldrig fattat varför man behöver religion - vad man än tror så är det ju säkert fel i alla fall.

I vårt sekulariserade samhälle har religionen helt enkelt bytts ut mot annat, så visst kan jag förstå att syftet med religion här i Sverige (för de flesta åtminstone) kan tyckas onödigt. Men uppenbarligen är religion, eller dess motsvarighet, något väldigt viktigt för oss människor eftersom vi haft det så pass länge och det har genomsyrat vår kultur så pass mycket i alla tider. Fråga dig istället vad som ersatt religionen.

rkaj skrev:Det som skiljer islam och kristendom för oss svenskar är att islam verkar mer främmande men är i praktiken harmlöst, medans kristendom är ett reellt hot. Det finns t ex helt på riktigt riksdagsrepresentanter för kd som skriver motioner om att avskaffa geologi- och biologiundervisning i skolan och införa kreationism i stället.

Bra poäng! Fast å andra sidan måste jag säga att jag inte ser någon religion som ett hot. Snarare ser jag partier som utnyttjar folks fördomar och okunskap, för att vinna röster, och samtidigt spä på dessa fördomar ytterligare som ett verkligt hot.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av jens-olof »

Tycker absolut illa om alla, oavsett religion, som är bokstavstroende, och i
synnerhet om man fläskar på med uråldriga traditioner i ett modernt samhälle.
Fast mycket av den "hederskultur" som Islam (med all rätt) kritiseras för, finns
även i den kristna världen i Europa. Åk ned till södra Europa, ex Sicilien, så
hittar man människor som upplevt det, och andra som vill återuppväcka det.

Tycker alltså inte illa om Islam som religion, fast tycker att en del uttolkare
av religionen är fullkomligt avskyvärda.
Exempelvis är puckona som spränger sig själva, kvinnor och barn i bitar, enbart
för att skapa skräck, och är ointresserade vilken sorg de skapar (de sprängda hamnar
ju i himmelen om de skött sig, så där har de bara gjort dem en tjänst...).Belöningen
med 72 vackra jungfrus som väntar på dessa mördare i himmelen hoppas jag är sann,
fast bara ifall brudarna är lesbiska, militanta nazifeminister!

Jens
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Kung Orne I »

Jag tror att gudarna (+Jesus) en gång i tiden var utomjordlingar som kom till jorden för att lära oss saker. [^]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Sifousab »

jens-olof skrev:Belöningen med 72 vackra jungfrus
Jens


Var det inte 72 russin?
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Marhulken skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag har aldrig fattat varför man behöver religion - vad man än tror så är det ju säkert fel i alla fall.

I vårt sekulariserade samhälle har religionen helt enkelt bytts ut mot annat, så visst kan jag förstå att syftet med religion här i Sverige (för de flesta åtminstone) kan tyckas onödigt. Men uppenbarligen är religion, eller dess motsvarighet, något väldigt viktigt för oss människor eftersom vi haft det så pass länge och det har genomsyrat vår kultur så pass mycket i alla tider. Fråga dig istället vad som ersatt religionen.


Sak samma.
Träffsäkerheten är nog inte större där.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Magnus »

Marhulken skrev:Fråga dig istället vad som ersatt religionen.


McDonald´s, tror jag. [:)]
När kristendomen kom så byggdes kyrkorna.
Nu byggs ett snabbmatstempel i varje kommun.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Wakuran »

Eller, i vidare betydelse, det kapitalistiska systemet. Kan bero på att jag knappt tjänar några pengar, men jag tycker det i princip känns som en religion i sig, känner inte att någon kan förklara hur det fungerar, eller vad som har hänt när det inte fungerar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Kung Orne I »

Här är en som har mycket mot Islam:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analy ... 7684171.ab

Frågan är vad John Cleese tycker? [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar