Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av rkaj »

Marhulken skrev:I vårt sekulariserade samhälle har religionen helt enkelt bytts ut mot annat, [...] Fråga dig istället vad som ersatt religionen.


Nu gör du det lite väl lätt för dig (eller för religionsförespråkare). Det är inte en sak som har ersatt religion. Religion har fyllt många funktioner, och det behöver inte vara samma sak som ersätter alla aspekterna av religion.

Några av de viktigaste funktionerna:

* Förklara vår omvärld. Här tycker jag det är helt tveklöst att vetenskap gör ett mycket bättre jobb än någon religion någonsin har gjort.

* Erbjuda ett "socialt skyddsnät". Även om försäkringskassan varit rejält i blåsväder på senare tid tycker jag nog att det här kan skötas bättre av staten än av kyrkan. Det finns ju även frivilligorganisationer utan religiös koppling som gör stor nytta.

* Bärare av kultur och tradition. Det Svenskar i allmänhet gör i kyrkan är dop, bröllop och begravning, eftersom det finns fina traditioner kring det. Men jag var nyligen på en "namnfest" (dvs ickereligiöst dop) som var mycket lyckad, och mitt eget bröllop var också lyckat och trevligt utan att blanda in någon religion (även min farmor prästdottern var mycket nöjd).

* Hålla populasen på mattan. Här är religionen på många ställen i världen fortfarande oöverträffad, men visst gör kommersiell populärkultur ett bra försök. [8D]
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Nima »

Själv är jag Perser och pingstvän.
Har inget emot muslimer, och har många vänner och ännu fler släktingar som är muslimer.
Som troende kristen så tror jag att islam är fel. Tror inte det är den rätta vägen. De är inget mer med den saken.

Nåt jag har emot är personer som placerar folk, på grund av deras religion, i ett fack.
Jag är som sagt troende kristen och har hört tusen gånger av andra att kristna alltid ska tvinga på andra sin religion och tjata och ha sig. Finns säkert folk som gör det. Det är självklart fel. Man kan väl prata om sin tro nån gång och är personen i fråga inte intresserad så ska man låta bli. Finns däremot även en massa ateister och annat som alltid ska ställa till med diskussion så fort dem hör att man är kristen/muslim eller tillhör nån annan religion. Kallar en bakåtsträvande och ett hot mot det moderna samhället, och vem vet vad.
Nu är jag från Iran, och där är väl majoriteten av befolkningen inte särskilt religiösa, men det finns självklart väldigt många muslimer i landet.
Nåt jag inte tycker om är vad islam och arabiseringen har gjort mot Iran.
Att ha en islamistisk regering är bland det sämsta som har hänt folket i Iran, och pga detta så kan jag inte hjälpa mig själv att ha vissa fördomar mot islam.

För övrigt tycker jag att religioner är intressant och kul! [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

mikaelbergkvist skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Man ska nog skilja på religion och tradition.

Islam är den mest öppna och toleranta av alla religioner.


Hmm.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7639564.ab


Ja?

Precis som jag skriver. Skilj på religion och tradition. Det är inte religionen som dikterar stening av människor. Det är traditionen (samhället och sedebruket). I de allra flesta muslimska samhällen stenar man inte människor.

Återigen, islam är den mest öppna och toleranta religionen. Alla är välkomna så länge de accepterar Allah som den enda guden och Muhammed som hans sändebud på jorden.

Jag försvarar givetvis inte arabvärldens syn på "öga-för-öga" och straffen för äktenskapsbrott. Jag försvarar heller inte att man förr brände häxor i Sverige...

Skilj på religion och handlingar i religionens namn.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Nima »

APenny4YourThoughts skrev:Skilj på religion och handlingar i religionens namn.


Kunde ej hålla med dig mer.
Många som säger ''Se vad din Gud gör'' eller ''se vad Allah gör''.
Om jag slår någon i APenny4YourThoughts namn så är det väl inte han som har gjort orätt.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av burnout »

Islam trodde jag var religion med många olika förgreningar ända tills man upptäckte att " Imhanen" (han som tolkar koranen ) är den farliga personen. Ingen annan kan tolka koranen på rätt sätt utom han.
Har för mig att ingenstans står det att kvinnor ska stenas (vid otrohet) utan det är en gammal tolknings grej. Det enda som står har jag för mig är att tjuvar ska mista ena handen vid stöld och huvudet vid 2:a stölden.

Det enda som oroar mig är den idiot som står i ett torn och skriker på morgonen/kvällen (5ggr). Han skulle det vara skottpengar på. [:o)]

Håller med att det skulle vara rätt skönt att slippa ALLA religösa fanatiker oavsett religion.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av MagnusR »

burnout skrev:Det enda som står har jag för mig är att tjuvar ska mista ena handen vid stöld


Finns de som menar att även detta är en feltolkning. Dessa tolkar ungefär att "via uppfostran skall handen inte stjäla mer".

/Magnus
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Här är en som har mycket mot Islam:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analy ... 7684171.ab

Frågan är vad John Cleese tycker? [8)]

Jag antar att du var ironisk, men om inte kan jag bara nämna att det där inte är Terry Jones från Monthy Python.

burnout skrev:Det enda som oroar mig är den idiot som står i ett torn och skriker på morgonen/kvällen (5ggr). Han skulle det vara skottpengar på. [:o)]

Jag som i flera år bodde precis bredvid en vanlig svensk kristen kyrka anser det samma om dessa instanser. Förbaskat jäkla oväsen, säkert uppåt 90-110 decibel eller mer (inomhus med stängda fönster), varje lördag och söndag klockan 10 på morgonen och 18 på kvällen, plus lite andra tillfällen. Kyrkor som ligger i närheten av bostäder borde absolut förbjudas att använda klockorna, de är en sanitär ljudolägenhet. Folk som vill besöka kyrkor för gudtjänster/mässor och liknande får baske mig hålla reda på sådant själva istället för att närmiljön ska förpestas. Vet inte hur många gånger jag funderade på att leta rätt på klockaren och ge honom en rejäl omgång. [8)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

APenny4YourThoughts skrev:Skilj på religion och tradition.


kungnima skrev:Att ha en islamistisk regering är bland det sämsta som har hänt folket i Iran.


Vad jag menar är att det rent praktiskt inte alltid är så lätt.
Det finns inga bevis på att religionen bidragit till något positivt för homo sapiens, och traditionerna har utvecklats i skuggan av dessa, så jag är inte spiksäker på att det gör någon skillnad att skilja på dem.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Marhulken »

rkaj skrev:
Marhulken skrev:I vårt sekulariserade samhälle har religionen helt enkelt bytts ut mot annat, [...] Fråga dig istället vad som ersatt religionen.


Nu gör du det lite väl lätt för dig (eller för religionsförespråkare). Det är inte en sak som har ersatt religion. Religion har fyllt många funktioner, och det behöver inte vara samma sak som ersätter alla aspekterna av religion.

Fast att en sak har ersatt religionen skrev jag aldrig (vad jag kan se... det var hur som helst inte så jag menade, om jag nu skrev så).

Däremot kan jag ta och poängtera att religionen självklart spelar en enorm roll i många människors liv, även här i Sverige. Jag själv är ateist, sen jag var typ 4-5 år (detta minns jag att jag var eftersom jag hade en väldigt kristen dagmamma som jag tyckte hade många lustiga idéer), men jag känner folk inom ett flertal olika religioner/förgreningar varav vissa inte är särskilt troende, medan andra är väldigt troende (Jehovas vittnen t.o.m.! :o ) och kort sagt är det fullständigt självklart att religionen och dess betydelse har olika påverkan och betydelse för olika individer.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Marhulken »

mikaelbergkvist skrev:Det finns inga bevis på att religionen bidragit till något positivt för homo sapiens, och traditionerna har utvecklats i skuggan av dessa, så jag är inte spiksäker på att det gör någon skillnad att skilja på dem.

Fråga en troende om den saken.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Marhulken skrev:
mikaelbergkvist skrev:Det finns inga bevis på att religionen bidragit till något positivt för homo sapiens, och traditionerna har utvecklats i skuggan av dessa, så jag är inte spiksäker på att det gör någon skillnad att skilja på dem.

Fråga en troende om den saken.


Jag menar att det inte finns några objektiva bevis.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Peral »

Som serieskapare tycker jag religion är en guldgruva att ösa ur när det gäller att hitta inspiration och uppslag till karaktärer och historier, däremot oroas jag över den fantism som yttrar sig när det gäller t.ex. Muhammed tecknarna och Lars Wilks!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av burnout »

Peral skrev:den fantism som yttrar sig när det gäller t.ex. Muhammed tecknarna och Lars Wilks!


Dom som "blir Skogstokiga" över det är dom som inte har humor. Men det finns avarter över allt.
Man ska inte glömma att 99% av alla krig som utkämpats beror på religions motsättningar, Det är skrämmande.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Erik S »

burnout skrev:
Peral skrev:den fantism som yttrar sig när det gäller t.ex. Muhammed tecknarna och Lars Wilks!


Dom som "blir Skogstokiga" över det är dom som inte har humor. Men det finns avarter över allt.

Det handlar inte om humor, det handlar om att försvara yttrandefriheten. Jag har själv svårt för Lasse Vilks och har inte lyckats finna något särskilt roligt i hans rondellhund, men jag tycker ändå att det är av största vikt att han ska få rita och säga vad fan han vill.
De som "blir skogstokiga" blir väl inte heller det med anledning av eventuell humorlöshet, utan för att de helt enkelt vill att religionen ska vara en helig ko även juridiskt, som man inte får kritisera.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:
burnout skrev:Det enda som står har jag för mig är att tjuvar ska mista ena handen vid stöld


Finns de som menar att även detta är en feltolkning. Dessa tolkar ungefär att "via uppfostran skall handen inte stjäla mer".

/Magnus

Men steningsstraffet kommer väl ursprungligen från gamla testamentet/ toran, inte från koranen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:
Peral skrev:den fantism som yttrar sig när det gäller t.ex. Muhammed tecknarna och Lars Wilks!


Dom som "blir Skogstokiga" över det är dom som inte har humor. Men det finns avarter över allt.
Man ska inte glömma att 99% av alla krig som utkämpats beror på religions motsättningar, Det är skrämmande.


Ja, eller ledares och generalers sätt att använda religion för att agitera massorna? Ingenstans i några religiösa skrifter (som jag känner till i alla fall) står det att man ska bedriva anfallskrig mot andra stater. Jihad är t ex främst ett sätt att med alla medel försvara sig mot angrepp. I grunden är Jihad dessutom tänkt att fungera som den "inre striden" mot frestelserna i jordelivet.

När man säger att 99% av alla krig har religion som grund är man rätt snett på det som jag ser det. Jag skulle vilja påstå att de flesta krig har maktsträvan och ekonomisk vinning som grund. Religionen är svepskälet.

Islam är ingen krigisk religion. Tvärtom. Läs er 700-talshistoria igen och titta på hur den muslimska expansionen gick till genom norra afrika och upp i Spanien. Visst var slaget vid Poitiers viktigt för det kristna (katolska) rikets uppbyggnad. Utan det hade vi antagligen bett fem gånger om dagen och firat Ramadan. Med tanke på vad den katolska kyrkan har gömt undan vad det gäller präster med förkärlek till unga pojkar, kanske det hade varit att föredra?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Men steningsstraffet kommer väl ursprungligen från gamla testamentet/ toran, inte från koranen?


Life of Brian [:D]

Tror inte det finns i Koranen, bara i traditionen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:
MagnusR skrev:
burnout skrev:Det enda som står har jag för mig är att tjuvar ska mista ena handen vid stöld


Finns de som menar att även detta är en feltolkning. Dessa tolkar ungefär att "via uppfostran skall handen inte stjäla mer".

/Magnus

Men steningsstraffet kommer väl ursprungligen från gamla testamentet/ toran, inte från koranen?


Utan att vara relionsexpert på något sätt tror jag att Muslimer och Kristna har GT gemensamt, de ingår i båda religionerna
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Peral skrev:
Wakuran skrev:
MagnusR skrev:
burnout skrev:Det enda som står har jag för mig är att tjuvar ska mista ena handen vid stöld


Finns de som menar att även detta är en feltolkning. Dessa tolkar ungefär att "via uppfostran skall handen inte stjäla mer".

/Magnus

Men steningsstraffet kommer väl ursprungligen från gamla testamentet/ toran, inte från koranen?


Utan att vara relionsexpert på något sätt tror jag att Muslimer och Kristna har GT gemensamt, de ingår i båda religionerna


Korrekt, de har alla samma anfader, Abraham.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Har ni emot islam?

Inlägg av burnout »

Erik S skrev: Det handlar inte om humor, det handlar om att försvara yttrandefriheten. Jag har inte lyckats finna något särskilt roligt i hans rondellhund.
vill att religionen ska vara en helig ko även juridiskt, som man inte får kritisera.


För mig får "alla" rita och ställa ut vilken sorts rondellhund dom vill. Om det är Jesus,mohammed, jehova, kungen eller stadsministern är faktiskt humor, Sen att vissa "Mullor/Imaner/Jidichar/royalister" tycker det är skymf mot deras religion eller "yttrandefrihet" är bara att beklaga att dom inte har en liten gnutta humor. Varför ska man ta allt så allvarligt?
Skriv svar