Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

Kristendomen betyder med för amerikaner än för oss i Europa.
Och varenda president måste springa runt i kyrkor och vara gudfruktig.
Och ingen ökentramparlära är tolerant.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Agentum »

Du hårddrar där "oss i Europa" funkar inte då det är beroende på land, oss i Sverige kan jag däremot gå med på.

USA har ju ett bibelbälte utan dess like som utgör en stor del av befolkningen och som alltid måste hållas nöjda.

Jag tycker dessutom att det är lite mycket snack av jänkare med OMG och liknade uttryck hela tiden, och hänvisningar till gud osv fast de inte ens går i kyrkan, det är ganska främmande för oss, så jag kan hålla med om att det ibland käns oerhört skenheligt när det börjas snackas om frihet och gud.
Det är lite som att det vore en fara med att nån kom på en med att man inte trodde på gud, här rycker man ju på axlarna för nåt sånt, men det är inte seden där borta.

Oavsett sida i detta så är det lätt att ta till med vd gud vill enligt Koranen eller Bibeln, ingen jäkel kan tolka eländena, men det hindrar tydligen inte folk från att starta krig.

Nu skulle de ju bränna Koranen nånstans i USA såg jag på TV, o hu sånt liv, alla amerikaner var än de visade sig skulle dödas, det är mycket att dra alla över en kant från båda håll, det har vi ju sett vi med när nåt land här i norr har retat de stackars vildarna, strax brinner vår flagga med fast vi har mängder med musslimer här i landet.

Men ok, man kan väl inet begära att folk av det slaget ska kunna tänka själva, att bara stå och tro att an kan utmana västvärlden på allvar är löjligt, det borde de förstå och börja bygga upp sina länder i stället och konkurrera på en anan nivå, med tillverkninge ellrr överhuvudtaget nånting, de är ju sina egna värsta fiender.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av mikaelbergkvist »

skaraborg76 skrev:Kristendomen betyder med för amerikaner än för oss i Europa.


Jo, i synnerhet i Vatikanen. [8)]
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

Hur månag divisioner har påven? Ska Stalin ha sagt.
Nej men en liten fotbollsplan fylld med nunnor, präster och soldater klädda i uniform 1550 är ingen större grej.
Ingen politiker i Europa refererar till gud och religion på samma sätt som i USA.

En bekant till mig började med att köpa tårta varje 11/9. För att fira att USA fick en näsbränna. Men när han för några år sedan kom hem med tårtan hörde han på nyheterna att Anna Lindh blivit mördad. Och då sprang han tillbaks och köpte kakor också! [:D]
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Nima »

skaraborg76 skrev:En bekant till mig började med att köpa tårta varje 11/9. För att fira att USA fick en näsbränna. Men när han för några år sedan kom hem med tårtan hörde han på nyheterna att Anna Lindh blivit mördad. Och då sprang han tillbaks och köpte kakor också! [:D]


Det är ju bara sjukt? [B)] Fira att människor dör? Bara pga deras nationalitet eller politiska åsikter..
Människoliv vi pratar om ju..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av UlfK »

skaraborg76 skrev:Hur månag divisioner har påven? Ska Stalin ha sagt.
Nej men en liten fotbollsplan fylld med nunnor, präster och soldater klädda i uniform 1550 är ingen större grej.
Ingen politiker i Europa refererar till gud och religion på samma sätt som i USA.

En bekant till mig började med att köpa tårta varje 11/9. För att fira att USA fick en näsbränna. Men när han för några år sedan kom hem med tårtan hörde han på nyheterna att Anna Lindh blivit mördad. Och då sprang han tillbaks och köpte kakor också! [:D]


Du har så så svårt att förstå det här med hur man umgås med människor, skaraborg76. Om du inte kan förstå att folk tycker det är obehagligt när du tycker det är kul att politiker mördas, så kanske du skall försöka hitta ett diskussionsforum för likasinnade. Om inte, kan vi hjälpa dig med den saken. Sista varningen innan avstängning.
//UlfK, moderator
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

Och du grät när Saddam hängdes? [:(]

Finns det vissa regeler, värderingar eller normer man måste uppfylla för att du ska vara glad och nöjd? Säg då vilka ideal som förväntas genomsyra ett forum för serier?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av UlfK »

skaraborg76 skrev:Och du grät när Saddam hängdes? [:(]

Finns det vissa regeler, värderingar eller normer man måste uppfylla för att du ska vara glad och nöjd? Säg då vilka ideal som förväntas genomsyra ett forum för serier?


Humanism, vännen. Här, jag har slagit upp det åt dig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanism
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av burnout »

skaraborg76 skrev: En bekant till mig började med att köpa tårta varje 11/9. För att fira att USA fick en näsbränna. Men när han för några år sedan kom hem med tårtan hörde han på nyheterna att Anna Lindh blivit mördad. Och då sprang han tillbaks och köpte kakor också! [:D]



Kan bara säga att tårtan hade han fått nedkörd i halsen och kakorna uppkörda någon annan stans, det hade inte varit i halsen(för där var det fullt)

Dum får man vara men att bete sig som en idiot utan att vara det är en annan sak (men han måste nog vara det och då är det mot bättre vetande.)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

UlfK skrev:
skaraborg76 skrev:Och du grät när Saddam hängdes? [:(]

Finns det vissa regeler, värderingar eller normer man måste uppfylla för att du ska vara glad och nöjd? Säg då vilka ideal som förväntas genomsyra ett forum för serier?


Humanism, vännen. Här, jag har slagit upp det åt dig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanism



Jaså! Man kan inte ens läsa serier utan att ha med "humanism".
Mitt förslag är att forumet blir värdeneutral istället!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

burnout skrev:
skaraborg76 skrev: En bekant till mig började med att köpa tårta varje 11/9. För att fira att USA fick en näsbränna. Men när han för några år sedan kom hem med tårtan hörde han på nyheterna att Anna Lindh blivit mördad. Och då sprang han tillbaks och köpte kakor också! [:D]



Kan bara säga att tårtan hade han fått nedkörd i halsen och kakorna uppkörda någon annan stans, det hade inte varit i halsen(för där var det fullt)

Dum får man vara men att bete sig som en idiot utan att vara det är en annan sak (men han måste nog vara det och då är det mot bättre vetande.)


Du är en dålig människa, du ogillar anti-humanism men är anti-human själv!
Usch! :evil:
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Looding »

Jag tänker att du, skaraborg, vet att det du skriver i denna tråden är upprörande och provocerande för en del medlemmar. Varför, frågar jag mig, fortsätter du skriva så provocerande som du gör om du gång på gång märker att det inte går hem? Jag får uppfattningen att du inte bryr dig så mycket om det etiska utan mest vill göra folk upprörda, vilket ibland är mer än bra, men inte i detta fallet enligt mig. Du skriver om saker som är känsliga och du är inte direkt försiktig när du gör det och du vet att det inte är något direkt regelbrott då forumet inte har några stadgar för politiska åsikter (oberoende om du är extremt ironisk eller inte i dina inlägg). Inte heller finns det några stadgar gällande normer eller värderingar men du har väl sunt förnuft? Hakar ingen på det efter all möda du lagt ner så tycker jag att det är läge att inse det och, ja just det: lägga ner, oberoende av intentionerna från din sida.

EDIT: Inser att efter ditt senaste inlägg riktat till burnout blir du nog avstängd och därför kanske mitt råd kan vara extra värt om du ska hitta några andra ställen att göra dig hörd på. Att undvika personangrepp är inte heller så populärt eller så svårt som man kan tro [B)]
Senast redigerad av 1 Looding, redigerad totalt 0 gånger.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Nima »

Har du svårt för att bara lägga ner? [?]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Zara Hero »

Låt oss omvända Skaraborgaren med vår kärlek istället.... Välj en fin avatar åt honom/henne!
Jag tror att S76 antagligen är en väldigt ensam människa, som kanske mobbats på sin arbetsplats eller är präst i ett samfund eller något annat trångt ställe -- och att han/hon måste hitta en ventil för allt ouppdämt som han/hon har inom sig (för att inte koka över och göra något dumt/farligt.). S76 har hittat detta forum. Vi kan avvisa en medmänniska i nöd --- eller också kan vi visa att vi är större. Att här finns famnar. Här finns hopp, trygghet och vänskap. Då kanske han/hon fäller in alla taggarna och de vassa klorna och kan slappna av. Får lite vila. Lite frid i sitt hjärta. Lite ro i sin (slitna, skadade) själ.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Låt oss omvända Skaraborgaren med vår kärlek istället.... Välj en fin avatar åt honom/henne!

Ignatz finns klar sedan länge efter tidigare önskemål. Men tydligen vill han köra avatarlöst.

/Admin - tillika avatartillverkare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Zara Hero »

Labrador Road 26 skrev:
Zara Hero skrev:Låt oss omvända Skaraborgaren med vår kärlek istället.... Välj en fin avatar åt honom/henne!

Ignatz finns klar sedan länge efter tidigare önskemål. Men tydligen vill han köra avatarlöst.

/Admin - tillika avatartillverkare.


From 26 to 76 with love. Det var fint.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Agentum »

Rättshaverist eller något?

Ilska över USA och tydligen sossarna med, vad har hänt, berätta?.
9mm, i'm never further away than that.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av skaraborg76 »

skaraborg76 gillar inte USA, FN, EU, mänskliga rättigheter, Israel, demokrati, globalisering.
skaraborg76 ser AIDS som en högre makts straffdom över en degenererad mänsklighet.
skaraborg76 avskyr människor som påstår att alla människor har lika mycket värde, men som vägrar diskutera sina humanistiska ideal.
skaraborg76 slåss för sin rätt att tycka vad han vill utan att begränsas av massa humanistiska ideal!

Och då är det kanske inte så konstigt att skaraborg76 glädjes och fröjdas åt sina fienders nederlag!
När Anna Lindh dog bad jag, så glad var jag! [|)]
Jag var uppriktigt ledsen när Saddam Hussein dog. [:(]

Världen har gått fel sedan franska revolutionens dagar. [:p]
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Nima »

skaraborg76 borde kanske hålla dessa åsikter för sig själv, eller i alla fall låta bli att posta dem på detta forum.. [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad tycker ni om religioner? (Bland annat islam)

Inlägg av Agentum »

Äsch, du provocerar ju bara med en massa brandfacklor.

Nåväl jag håller med dig att det här med att alla har lika värde är en sak att säga och en helt annan sak att göra, i själva verket så håller man ju de sina högst när det verkligen gäller, jag tror det fins få människor på jorden som gör annorlunda.

Fint i tanken men tyvärr icke fungerande i realiteten.

Dock får jag inte ihop hur du får Saddam att stå för humanistiska ideal och rätt att tycka vad man vill, där spårar du liksom ur, han var en diktator inget annat.
Han hade serverat dig som lunch till sina lejon, Anna Lindh hade du nog kommit lindrigare undan om vi säger så.
Senast redigerad av 3 Agentum, redigerad totalt 0 gång.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar