Gradera LP-skivor?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Gradera LP-skivor?

Inlägg av germund »

Jag letar efter en bra websida eller liknande för hur man graderar LP-skivor, men hittade ingen bra vid en snabbsökning på nätet. Känner någon till någon bra och informativ sida för någon som mig, som köpt en massa LP under årens lopp men aldrig studerat (LP-)graderingar i detalj?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

Det enda jag hittat/använder själv är detta. (lånat från Nostalgipalatsets hemsida) .

http://www.nostalgipalatset.com/default.asp

Graderingar skivor:

Mint: Helt perfekt, ospelad skiva.

Mint-: Spelad men så gott som ny, inga repor eller märken.

EX: Ytmärken kan förekomma, inga (djupa) repor dock.

VG++: Fullt spelbar skiva, har dock ett eller flera märken på vinylen.

VG+: Något sliten/repig skiva, Bör spela igenom, kommer dock antagligen
att knastra.

VG: Mycket sliten, djupa repor m.m., [vi lägger normalt inte ut skivor i det här skicket på hemsidan om det inte är riktigt tunga rariteter].

Vad gäller omslagen är de graderade efter samma skala som själva skivorna,
eventuella defekter som t.ex. revor eller namn skrivna på omslag
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Några av dessa bör väl ha mycket information, flera ser klart bra ut vid en snabbkoll.
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... 2c9833b0b5

Bara att komma ihåg att skivan och omslaget bör graderas individuellt, om man ska vara nogrann. Andra faktorer som kan spela in för värdet/priset är om det är Japan-press (bättre) eller Spanien-press (budget), och förstås om det finns andra avvikelser som bildskiva, färgad vinyl, limiterad utgåva, 10:a (tio-tummare) och så vidare. Är det en 12:a där det kan vara oklart om det är 45 eller 33 varv bör det nog också framgå i en auktion. Repor är nog den knepigaste biten då det knappast finns tid att spela skivorna helt och hållet, och ibland kan en repa som pick-upen reagerar på vara svår att se med ögat. Vid försäljning se för allt i världen till att skivorna är dammade med skivborste, annars lär inte köparna återkomma.

Dessa två klipp om hur vinylskivor tillverkas kan nog vara av intresse också.
http://www.youtube.com/watch?v=xUGRRUecBik
http://www.youtube.com/watch?v=IReDh9ec_rk
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av germund »

Tack för tipsen, jag har köpt en massa LP under årens lopp, från slit&släng till rariteter, men eftersom jag alltid köpt för att lyssna på dem har jag aldrig ägnat skickgraderingarna så mycket tid, så länge skivorna spelat, eller sett ut att spela väl.
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av ymmij23 »

Sån är jag också. Jag köper dom för att lyssna på dom. Annars hade jag inte köpt dom. Det är min mening i alla fall.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

germund skrev:Tack för tipsen, jag har köpt en massa LP under årens lopp, från slit&släng till rariteter, men eftersom jag alltid köpt för att lyssna på dem har jag aldrig ägnat skickgraderingarna så mycket tid, så länge skivorna spelat, eller sett ut att spela väl.



Samma här [:)] Man ska spela skivor OCH Läsa serier, Sen kan man gradera och ha sig. Har aldrig förstått varför man köper och lägger undan, utan att lyssna/läsa det.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:
germund skrev:Tack för tipsen, jag har köpt en massa LP under årens lopp, från slit&släng till rariteter, men eftersom jag alltid köpt för att lyssna på dem har jag aldrig ägnat skickgraderingarna så mycket tid, så länge skivorna spelat, eller sett ut att spela väl.



Samma här [:)] Man ska spela skivor OCH Läsa serier, Sen kan man gradera och ha sig. Har aldrig förstått varför man köper och lägger undan, utan att lyssna/läsa det.


OT:

Det finns väl ett gäng skäl till att inte vilja använda sina samlarobjekt?

Är du verkligen allvarlig när du säger att du inte förstår hur man kan samla på något utan att vilja använda det? Jag tycker det känns lite märkligt, speciellt med tanke på din erfarenhet i branschen. Eller är det bara ett snällare sätt att säga att du har rätt fokus på ditt samlande och icke-läsarna har fel?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

APenny4YourThoughts skrev: Det finns väl ett gäng skäl till att inte vilja använda sina samlarobjekt?


Nämn ett, förutom värdet? För kan du inte spela eller läsa det en gång så måste du köpt det för värdet, eller för museeal (om det heter så?) verksamhet.

APenny4YourThoughts skrev:Är du verkligen allvarlig när du säger att du inte förstår hur man kan samla på något utan att vilja använda det? Jag tycker det känns lite märkligt, speciellt med tanke på din erfarenhet i branschen.


100%

APenny4YourThoughts skrev:Att säga att du har rätt fokus på ditt samlande och icke-läsarna har fel?


Om jag har rätt eller fel vet jag inte, men jag läser och spelar allt jag köper (försöker i alla fall) och det spelar ingen roll vilket skick det är (Man kan vara aktsam i att använda det, behöver inte vara våldsamt hanterande)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:
APenny4YourThoughts skrev: Det finns väl ett gäng skäl till att inte vilja använda sina samlarobjekt?


Nämn ett, förutom värdet? För kan du inte spela eller läsa det en gång så måste du köpt det för värdet, eller för museeal (om det heter så?) verksamhet.

APenny4YourThoughts skrev:Är du verkligen allvarlig när du säger att du inte förstår hur man kan samla på något utan att vilja använda det? Jag tycker det känns lite märkligt, speciellt med tanke på din erfarenhet i branschen.


100%

APenny4YourThoughts skrev:Att säga att du har rätt fokus på ditt samlande och icke-läsarna har fel?


Om jag har rätt eller fel vet jag inte, men jag läser och spelar allt jag köper (försöker i alla fall) och det spelar ingen roll vilket skick det är (Man kan vara aktsam i att använda det, behöver inte vara våldsamt hanterande)


Om jag samlar på sylt. Är det smart att öppna och smaka varje burk då?
Om jag samlar på näsdukar. Är det smart att snyta sig i alla näsdukarna då?
Om jag samlar på tändsticksaskar. Är det smart att bränna av halva asken då?
Om jag samlar på kondomer... osv.

Förstår du fortfarande inte varför "oanvänt" och "oläst" kan attrahera en samlare? Jag häpnar.

Känslan är att du bara vill löpa en ståndpunkt hela vägen ut istället för att backa och säga att det var ogenomtänkt. Ett eventuellt svar på det här inlägget kommer förmodligen att befästa den känslan.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Wakuran »

APenny4YourThoughts skrev:Om jag samlar på sylt. Är det smart att öppna och smaka varje burk då?
Om jag samlar på näsdukar. Är det smart att snyta sig i alla näsdukarna då?
Om jag samlar på tändsticksaskar. Är det smart att bränna av halva asken då?
Om jag samlar på kondomer... osv.

Det är ju litet tråkigt att ha massa sylt man aldrig får äta.

Och ännu mer att ha massa kondomer man aldrig får använda. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

APenny4YourThoughts skrev: Känslan är att du bara vill löpa en ståndpunkt hela vägen ut istället för att backa och säga att det var ogenomtänkt. Ett eventuellt svar på det här inlägget kommer förmodligen att befästa den känslan.


Vist kan jag backa och säga att det är ogenomtänkt, men då ljuger jag. Jag anser att det jag köper ska man kunna läsa/lyssna på oavsett skick, Sen om det finns dubbelt (sämre/nytryck) av det i samlingen är en annan sak. Anledningen till att jag köper saker är att det felar, vill ha det och att samlingen ska bli komplett. Men jag ska kunna läsa/spela det med. Man ska ha i åtanke att priset är avgörande med. Jag talar om priser mellan 0-6000:- inte 20000-½ miljon (dom klasserna rör jag mig inte i)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:
APenny4YourThoughts skrev: Känslan är att du bara vill löpa en ståndpunkt hela vägen ut istället för att backa och säga att det var ogenomtänkt. Ett eventuellt svar på det här inlägget kommer förmodligen att befästa den känslan.


Vist kan jag backa och säga att det är ogenomtänkt, men då ljuger jag. Jag anser att det jag köper ska man kunna läsa/lyssna på oavsett skick, Sen om det finns dubbelt (sämre/nytryck) av det i samlingen är en annan sak. Anledningen till att jag köper saker är att det felar, vill ha det och att samlingen ska bli komplett. Men jag ska kunna läsa/spela det med. Man ska ha i åtanke att priset är avgörande med. Jag talar om priser mellan 0-6000:- inte 20000-½ miljon (dom klasserna rör jag mig inte i)


Jag är inte förvånad över din ståndpunkt, det är många som delar den med dig. Det som förvånar mig är att du inte förstår varför någon skulle vilja äga något i dess absolut bästa möjliga skick.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker det är viktigast att man respekterar att andra inte samlar på samma premisser som jag själv.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

APenny4YourThoughts skrev: Det som förvånar mig är att du inte förstår varför någon skulle vilja äga något i dess absolut bästa möjliga skick.


Jag har full förståelse för dom som köper "skitdyrt" (nu är det dyra saker jag talar om) men inte vill läsa/lyssna på det. Men det jag inte begriper varför Dom inte kollar hur den ser ut inne, Du måste lita på föregående säljare till 1000% och hur kan han veta att det inte är något fel (har han bläddrat?). I mina ögon köper du "grisen i säcken". För kollar du den ,kan du lika gärna läsa den (bläddra försiktigt).

Du har U.S.A graderingsinkapslingen av serier som man tror är 100% OK, men att det tidigare varit fusk med det. Hur dom upptäckt det? någon har bläddrat/öppnat objektet.

Även om det är dyrt så måste man koll.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nu är ju inte "oläst" och "obläddrat" ett graderingsskick annat än bland några få säljare på Tradera. Det handlar inte om det. Det handlar egentligen inte om att det ska vara dyra objekt heller. Jag blir lika glad för ett objekt som är värt 10kr i NM som ett som värt 1000kr. Fokus är inte på dyra objekt, men precis som alla andra blir man ju glad när man tycker att man fyndar.

Mitt fokus handlar om att ha ett objekt i bästa möjliga skick. Att veta att man har ett objekt som skiljer sig från mängden i den meningen är tillfredsställelse i min samling. Jag struntar i kompletta sviter eller att äga många tidningar. Men jag har full respekt för de som orkar och vill hålla på med 30000 tidningar och album.

Mot bakgrund av det läser jag inte dyrgriparna eftersom det uppenbarligen påverkar skicket och nergraderar samlingen. Det handlar inte om värdet, för det är bara tresiffriga belopp på sin höjd det handlar om för min del.

Ocirkulerat, arkiv-ex, oläst eller obläddrat är inget jag tar hänsyn till när jag handlar. Inga av de föregående är någon garanti för att ett objekt håller VF eller bättre. Hyllskav och ovarsam hantering finns även i butik och på förlag.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av germund »

Det här utvecklades visst två trådar i en, så jag kör vidare på det:

1) Även om jag vill läsa mina tidningar, spela mina LP etc känner jag en vördnad för objekt som klarat sig i decennier i bra skick. Det finns inget skäl till att läsa en NM-tidning från 1945, men å andra sidan skulle jag knappast köpa den heller om jag inte fick den ruskigt billigt. Det kan tyckas lite underligt, men av respekt för skicket är jag inte rätt ägare till äldre Mint-tidningar, precis som jag hade sett mig som en "förvaltare med ett ansvar" om jag haft den i min ägo. Likaså kan jag spela en LP för 1500kr bara för känslan av att lyssna på "originalpressningen", men är det en riktigt bra platta (vilket det naturligtvis måste vara för att vara värd sådana priser) skulle jag i de allra flesta fall spela en återpressning eller CDn.

2) Det som slår mig med skickgradering av LP-skivor är att det inte tycks finns något till 100% standardiserat regelverk. De flesta använder samma mall, men kriterierna känns, underligt nog, betydligt lösare än för serietidningar. Det är underligt, för LP-skivor är ju en lika samlarorienterad bransch som serietidningar idag. Själv föll jag för denna sida hos Goldmine Magazine, som känns gedigen och förståelig:
http://www.goldminemag.com/collector-re ... rading-101
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av burnout »

germund skrev: Det som slår mig med skickgradering av LP-skivor är att det inte tycks finns något till 100% standardiserat regelverk. De flesta använder samma mall, men kriterierna känns, underligt nog, betydligt lösare än för serietidningar. Det är underligt, för LP-skivor är ju en lika samlarorienterad bransch som serietidningar idag.


Mest underliga i skalan är att det finns inget mellan Vg+ och Nm-. Det är Pest eller Paradis. [xx(] . man kan undra varför det inte görs något åt det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Labrador Road 26 »

burnout skrev:Mest underliga i skalan är att det finns inget mellan Vg+ och Nm-. Det är Pest eller Paradis. [xx(] . man kan undra varför det inte görs något åt det.

Tolkar det som att skivornas VG (E) motsvarar VF på serier, det är väl gott nog. Ett annat problem är ju att en repa, oavsett om den är stor ger samma effekt som saknade sidor i en tidning, du kan liksom inte lyssna på låten. Det är lite antingen eller med skivor. En repa i Kalle Anka påverkar ju egentligen inte läsningen, men är det i en skiva så kan man inte lyssna på hela låten. Därför får man nog se skivgraderingen som mer komplex på sätt och vis. Fodralet/omslaget kan ju graderas precis som vanligt som vi är vana vid, men skivan går i stort sett från felfri till repig direkt, okej knaster är väl mellansteget men det är ändå så distinkta faktorer som spelar in.

Tror knappast skivgradering är något som utvecklas särskilt mycket nu för tiden, snarare tvärtom nog på tillbakagång. Så något motsvarande Overstreet (om det nu inte redan finns) tror jag inte riktigt man kommer att få se.

Exempel på knepig graderingar:

Hur bedömmer man en skiva som inte är repig men inte helt slät. Så pass ojämn att vissa skivspelare skulle få svårt att spela den, medan bättre/mer avancerade spelare klarar det bra?

Hur bedömmer man en dubbelskiva där den ena är repig och den andra jättefin, vad blir slutskicket?

På äldre singlar var det med visst våld möjligt att pressa bort centrumet för att få ett större hål så skivpuck behövs. Om detta skett hur påverkar det skicket, då spelbarheten och övriga skicket egentligen inte påverkats?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Wakuran »

De äldsta EP-spelarna hade väl en "puck" i mitten som default, därav stansningssystemet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gradera LP-skivor?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:De äldsta EP-spelarna hade väl en "puck" i mitten som default, därav stansningssystemet?

Det är möjligt, min äldsta portabla spelare har pucken fjäderupphängd, så när den behövs är den uppe, på en 12:a så trycks den ner. Rätt smidigt system då det aldrig är risk att man saknar en ifall det skulle behövas. Snarlik denna, fast gammal.
http://www.etsy.com/listing/35412003/rc ... ble-record
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar