Välkänd seriesvensk till förord

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av lennon »

Om man skulle vilja ha någon som skrev ett förord till ett seriealbum, vem skulle man välja då ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Är det inte lite kontextbundet? Vilket album och av vilken anledning?

Eller frågar du bara generellt efter vem vi skulle vilja skrev ett förord till något som vi gjort?

Om det är det senare hade jag valt någon som kanske inte var serieskapare själv i första hand, men som ändå skulle tänkas vara intressant att läsa. En författare, skådis eller filmskapare kanske. Peter Jackson? Stellan Skarsgård? Jan Guillou? Det hade givit en annan sorts tyngd.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Nima »

Det beror väl helt och hållet på till vilket seriealbum förordet är.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Labrador Road 26 »

Seriesvensk får mig att täkna på antingen Sture Hegerfors eller kanske Lasse Åberg. Men precis som Penny och Kungnima säger beror det nog också på vad det är förord till för något.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte också på "the usual suspects", typ Sture Hegerfors och Fredrik Strömberg, men det känns ju kreativare om man skulle tänka litet utanför lådan.

Håller också med om att det är svårt att ge generella råd utan mer info om vilken typ av serie det handlar om.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av lennon »

Jag har ju ett par namn som jag själv tycker skulle passa, men jag kan ha missat någon i mitt tänkande.

Serien som väckte tanken är Viktor Kasparsson - svensk, ockult detektiv i 30-tals Sverige.

Det är även intressant att höra hur andra tänker generellt om förord, och om vem som skriver.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Peral »

Jag skulle välja någon från serieforum, Typ Ulf K, AK, ZH, Mikael Bergkvist, LR26 eller Wakuran. Då vet jag att det skulle bli bra och intressant!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Erik S »

Horst Schröder är väl serieexpert nr 1 i det här landet, och dessutom bra på att skriva intressant, men det var tydligen inte riktigt den typen som efterfrågades.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Wakuran »

Jag tackar för förtroendet, men jag tror inte riktigt jag har förmågan att skriva läsvärda längre sammanhållna texter till deadline.

Horst har ju en intressant stil, annars, i sin bittra butterhet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Rosen »

lennon skrev:Det är även intressant att höra hur andra tänker generellt om förord, och om vem som skriver.

Jag tycker att det bör vara någon som man på något sätt associerar till albumets genre, stil, ämne, upphovsperson... Om det t.ex var ett verk av en fransk/belgisk Klara Linjen-tecknare som är uttalat influerad av Hergé, skulle jag höra av mig till Björn Wahlberg. Om det var en reprint av en gammal klassisk serie skulle jag kollat med någon ur Seriesveriges gamla garde, typ Magnus Knutsson eller Sture Hegerfors.

Det behöver väl inte direkt ha med själva serien att göra heller. Skämtserierna i mitt första samlingsalbum 'The Handbok Anthology' var helt gjorda om och för rollspelare, så jobbet att skriva förord gick till Jonas Nelson. Han är ett ganska välkänt namn i spelbranschen - inte i seriebranschen, men vi visste att albumet huvudsakligen skulle bli läst av gamers. Nelson var känd som en av de få andra som hade publicerat komiska alster inom spelgenren, så han kändes som ett logiskt val.
Till mitt kommande Birger Barbaren-album skrevs förordet av Peter Bergting. Vi behövde en "bredare" person än Nelson eftersom serien inte vänder sig lika hårt till en speciell läsekrets, och Peter har också gjort både fantasy och humorstrippar (inkl en Birger-stripp). Dessutom gick hans urversion av 'The Portent' i samma tidning som Birger, så han har en direkt anknytning till serien även på det sättet. Alltså var han det logiska valet den här gången.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag skulle föreslå någon som inte alls är en del av "Seriesverige". Seriefansen kommer att köpa albumet oavsett om Sture Hegerfors eller Horst Schröder har skrivit förordet, och dessa namn kommer inte att locka någon som inte redan är inbiten seriefantast. Du vill väl snarare locka personer som inte håller koll på svensk serieutgivning. Då kanske man kan hitta någon som håller på med samma genre som serien i fråga, men i ett annat medium. Svensk skräck - ja då är det kanske John Ajvide Lindkvist som är det stora namnet just nu. (om inte annat så hade jag honom i bakhuvudet eftersom jag just skrev ett inlägg i tråden om Låt den rätte komma in [:)]). Alternativt någon annan skräckförfattare, eller skräckfilmsskapare, eller skräckfilmsskådespelare, osv...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Schuberg »

AndreasEriksson skrev:Jag skulle föreslå någon som inte alls är en del av "Seriesverige". Seriefansen kommer att köpa albumet oavsett om Sture Hegerfors eller Horst Schröder har skrivit förordet. Du vill väl snarare locka personer som inte
håller koll på svensk serieutgivning.


Kan bara instämma, det borde vara någon totalt okänd "seriepresonlighet"... Dvs allt från Zlatan till Mona Sahlin(dock för att hon läser/läst Fantomen), men man bör kanske hålla sig undan politiska personligheter för att undvika eventuella politiska ställningstaganden som ens material kan bli "beskyllt för"..?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Wakuran »

lennon skrev:Jag har ju ett par namn som jag själv tycker skulle passa, men jag kan ha missat någon i mitt tänkande.

Serien som väckte tanken är Viktor Kasparsson - svensk, ockult detektiv i 30-tals Sverige.

Det är även intressant att höra hur andra tänker generellt om förord, och om vem som skriver.

Nu missade jag det här, men Ola Skogäng ("Theos ockulta kuriositeter") har ju gjort liknande serier redan, dessutom har jag träffat honom i samband med något SeF-arrangemang, och han verkar vara väldigt intresserad och beläst om diverse olika ockulta företeelser.

Nu skulle man ju kunna tycka att det också är ett väl självklart val, men hursomhelst...

Anders Lundgren kanske skulle kunna göra något bra också. Verkar som en van skribent, och har arbetat lång tid med Serieteket och Klubb Super8.

(Det är alltså den här Anders Lundgren vi pratar om; http://www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=4885 , och inte den här; http://anderslundgren.blogspot.com/ [;)] )

P.S. Ett problem med personer som Zlatan och Sahlin är att det känns som de inte har något genuint intresse för ämnet. Varken för populärkultur eller ockultism. Dessutom har de starka förväntningar på hur de ska uppträda medialt, så det finns risk för att de aktar sig för att säga något kontroversiellt, framhäver sig själva och pliktskyldigt säger något snällt om albumet på slutet, ungefär. Man behöver inte absolut ha någon seriekändis som enbart är intressant för de redan frälsta, men jag tror det är risk för att såna superkändisar/ mediapersonligheter skriver något i sammanhanget som varken känns direkt intressant eller kompletterande. Nu kanske det mest var exempel tagna ur luften, men ändå.

P.P.S. Nu kom jag på någon till, förresten. Freddie Wadling. Gammal ärkekuf som är enormt intresserad av gammal skräck och liknande. Det tror jag skulle kunna bli bra. (Jag tror han dessutom lär ha tecknat någon serie själv i sin vilda ungdom.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av pogono »

Thorsten Flinck!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Peral »

AndreasEriksson skrev:Jag skulle föreslå någon som inte alls är en del av "Seriesverige". Seriefansen kommer att köpa albumet oavsett om Sture Hegerfors eller Horst Schröder har skrivit förordet, och dessa namn kommer inte att locka någon som inte redan är inbiten seriefantast. Du vill väl snarare locka personer som inte håller koll på svensk serieutgivning. Då kanske man kan hitta någon som håller på med samma genre som serien i fråga, men i ett annat medium. Svensk skräck - ja då är det kanske John Ajvide Lindkvist som är det stora namnet just nu. (om inte annat så hade jag honom i bakhuvudet eftersom jag just skrev ett inlägg i tråden om Låt den rätte komma in [:)]). Alternativt någon annan skräckförfattare, eller skräckfilmsskapare, eller skräckfilmsskådespelare, osv...


Är det någon som köper ett seriealbum eller en bok beroende på vem som skrivit förordet?! Förordet bör väl skrivas av någon som kan uttrycka sig väl och är insatt i ämnet samt kan ge något extra till den kommande läsupplevelsen
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Peral skrev:
AndreasEriksson skrev:Jag skulle föreslå någon som inte alls är en del av "Seriesverige". Seriefansen kommer att köpa albumet oavsett om Sture Hegerfors eller Horst Schröder har skrivit förordet, och dessa namn kommer inte att locka någon som inte redan är inbiten seriefantast. Du vill väl snarare locka personer som inte håller koll på svensk serieutgivning. Då kanske man kan hitta någon som håller på med samma genre som serien i fråga, men i ett annat medium. Svensk skräck - ja då är det kanske John Ajvide Lindkvist som är det stora namnet just nu. (om inte annat så hade jag honom i bakhuvudet eftersom jag just skrev ett inlägg i tråden om Låt den rätte komma in [:)]). Alternativt någon annan skräckförfattare, eller skräckfilmsskapare, eller skräckfilmsskådespelare, osv...


Är det någon som köper ett seriealbum eller en bok beroende på vem som skrivit förordet?! Förordet bör väl skrivas av någon som kan uttrycka sig väl och är insatt i ämnet samt kan ge något extra till den kommande läsupplevelsen


Vilket ju gör att det är mer intressant att det är någon som kan skriva kring ett ämne snarare än någon som kan teckna eller rent seriemässigt berätta det?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av AndreasEriksson »

Peral skrev:Förordet bör väl skrivas av någon som kan uttrycka sig väl och är insatt i ämnet samt kan ge något extra till den kommande läsupplevelsen

Precis, och ämnet är ju svensk ockultism/skräck och inte serier. Vad vet Sture Hegerfors om svensk ockultism?

Peral skrev:Är det någon som köper ett seriealbum eller en bok beroende på vem som skrivit förordet?!


Med rätt förordsskribent kan man definitivt få uppmärksamhet i media och locka personer som vanligtvis inte köper serier att få upp ögonen för ett album. Sen hänger det på att serien verkar tillräckligt intressant i sig själv för att få den såld.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av UlfK »

Ur ett ockult perspektiv torde Olav Hammer vara mest känd för allmänheten, efter sin bok om new-age och nyandlighet På spaning efter helheten som fick rätt mycket press när den släpptes. Annars är som nämnts Freddie Wadling ett bra kort. Möjligtvis också Carl Abrahamsson, men då har vi helt tappat "känd för allmänheten".
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av nicklas.johansson »

Dick Harryson är ju historiker och brukar ställa upp i olika seriesammanhang, kanske det kan vara något?
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Välkänd seriesvensk till förord

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag skulle kunna tänka mig att ett delat förord mellan två personer skulle kunna vara en bra lösning. Dels en mer känd person som är intresserad av ämnet och kan ge publicitet till albumutgivningen. Men även en kunnig serieexpert på det aktuella området som kan ge intressanta och läsvärda synpunkter om serien och serieskaparen.
Sedan tycker jag att det alltid är intressant om det också finns en intervju/dokumentärt material om serieskaparen, speciellt om det är en ny förmåga på serietecknarscenen.
Skriv svar