Vem har rättigheterna?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Vem har rättigheterna?

Inlägg av patricvgn »

Skriver här för att se om någon kan hjälpa mig. Finns det något ställe man kan kolla upp vem som har rättigheterna till en verk, i det här fallet en bok? Har ett projekt på gång där originalförfattaren är död sedan några år tillbaka och inte verkar ha någon familj. Förlaget som gav ut hans böcker har helt ändrat form och de har knappt hört talas om den författare de hade i sitt stall och än mindre vet vem som har rättigheterna nu.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kanske kan folket på Libris/Kungliga Biblioteket få fram uppgiften.
http://libris.kb.se/

Annars låter det lite som den hamnat i ingenmansland/limbo och kanske inte har någon upphovsrätt alls för tillfället. Det borde väl finnas någon typ av register någonstans över vem/vilka som har upphovsrätten för olika verk kan jag tycka, en komplett samlad databas alltså, det borde ju ligga i upphovsinnehavarnas intresse på sätt och vis. Kan inte ge mer tips än så tyvärr, men någon annan har säkert fler tips att komma med.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av Olof Gustafsson »

Du kan ju också testa att kontakta Sveriges Författarförbund, de har nog bra koll och kan nog hjälpa dig.
http://www.forfattarforbundet.se/
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Annars låter det lite som den hamnat i ingenmansland/limbo och kanske inte har någon upphovsrätt alls för tillfället. Det borde väl finnas någon typ av register någonstans över vem/vilka som har upphovsrätten för olika verk kan jag tycka, en komplett samlad databas alltså, det borde ju ligga i upphovsinnehavarnas intresse på sätt och vis.


Frågan om Orphan Works är infekterad och förslag i USA om att överföra ett delansvar till upphovsrättsinnehavarna, tex via register, har mött motstånd från upphovsrättsföreningarna.

För tillfället är det säkrast att betrakta verk i limbo som orörbara.

Vet inte om det är likadant i Sverige.

/Magnus
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av rkaj »

Jag tror det är som MagnusR säger, när författaren är död är det i allmänhet (utom för riktigt stora namn som dog väldigt nyss) ingen som har en aning om vem som äger rättigheterna. Samtidigt har upphovsrätten förlängts till att gälla 75 år efter upphovspersonens död. I de flesta fall innebär det 74 år när verken i princip inte kan spridas alls, men för några få verk innebär det 75 år till när Sony Time Warner World Corp kan tjäna pengar på verket ...

[:X]

Även i Sverige har det hörts en del vettiga röster om att på något sätt se till att det går att kolla om någon / vem som äger upphovsrätten för ett visst verk, men det lär nog dröja innan det finns i verkligheten ...

Som kreatör finns det ju dock ett enkelt sätt att se till att man kan läsas även efter döden: se till att själv tillgängliggöra verken med en vettig licens. T ex creative commons. Vill man tjäna pengar fram till sin död kan man ju till och med licensiera om sina verk i sitt testamente ...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av Peral »

Det är nog så att ingen bryr sig om vad du gör med verket så länge du inte tjänar en massa pengar på det, skulle du göra det skulle det nog dyka upp en massa stämningar!
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av patricvgn »

Jag tackar alla för tipsen och länkarna. Jag får fortsätta loda i detta och se om jag kan hitta någon som äger rättigheterna. Annars är det bara att ge upp. Är inte så sugen på att få stämningar mot mig. =)
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av patricvgn »

Sitter här och kollar runt på olika trådar och inser en sak: Vilken otrolig kunskap som finns här!
Med hjälp av tipsen härifrån och envishet hittade jag rättighetsinnehavarna för mitt projekt och ser nu fram emot intressanta förhandlingar. Sedan får vi se var det landar och vad som kommer till bokdiskarna förhoppningsvis till hösten/våren.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem har rättigheterna?

Inlägg av Wakuran »

Later bra. Hall oss underrattade!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar