Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Agentum »

Hehhe, jag nötte på det som fasen, jag bara skulle sätta dit d där replikanterna, men så var man ju själv replikant kom det fram i nåt slut osv, jobbigt, jo men på nåt sätt var jag ihärdigare förr, nu ledsnar jag så fort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Wakuran »

Eftersom Deckard var replikant, så... ;)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Körde nyligen igenom det utomordentliga äventyrsspelet Mata Hari som var riktigt bra, och intressant ur ett historiskt perspektiv också. Över lag var det väldigt logiska gåtor med en lagom svårighetsgrad. Lättanvänt användargränssnitt, trevlig grafik och bra röster i dialogerna. Påminner närmast om Broken Sword fast med mer fotorealistisk grafik. Det är helt och hållet musstyrt i klassisk point-and-click-stil. Spelet innehåller även några små så kallade minigames som i mitt tycke inte riktigt höll samma nivå som själva grundspelet. De vuxenanpassade delarna i Mata Haris liv har man löst på ett rätt bra sätt, det blir en välgjord balansgång som ändå är tillräcklig för att man ska förstå vad som skett. Mera finkänsligt utfört än i till exempel Leisure Suit Larry-spelen. Man kan även samla poäng inom tre olika områden, vill man få maxpoäng på samtliga får man nog köra igenom spelet flera gånger då det kan vara lätt att missa vissa. Dessa poäng påverkar dock inte helheten utan är bara som en bonusdel.

Mitt betyg blir fyra spioner. [8D] [8D] [8D] [8D]

För en utförligare titt se:
http://www.adventuregamers.com/article/id,776

Trailer 1


Trailer 2 som tyvärr säger mindre.


Återkommer med en titt på det fantastiska Lost Horizon som jag kör just nu, lutar åt en femma i betyg där kan jag avslöja.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Mithroth »

Såg att det fanns ett Tintinspel bland app-spelen igår, hade fått bra omdömen och såg helt okej ut bildmässigt. 49 spänn tror jag det gick på, om någon vill testa.

EDIT. Verkar vara detta
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Happy Hamster »

Om man gillar äventyrsspel så måste man köpa och läsa The Guide to classic graphic adventures.
En bjässa på nästan 800 sidor där man får reda på nästan allt man bör veta om äventyrsgenren.
Bild
Självklart så tar en stor del av boken upp Lucasarts och Sierra, som ju var branchens jättar på 80 och 90 talet.
Men det finns även mycket mer läsvärt. Man får en hel del tips om udda spel man missat. Till exempelt så hade jag ingen aning om att det fanns ett point and click äventyr till Gameboy Color. The Fish Files heter den. Blev även grymt nyfiken på Noctropolis. Ett skräckspel jag aldrig hört talas om förut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Wakuran »

Happy Hamster skrev:Om man gillar äventyrsspel så måste man köpa och läsa The Guide to classic graphic adventures.
En bjässa på nästan 800 sidor där man får reda på nästan allt man bör veta om äventyrsgenren.

Vilken tidsperiod är det boken tar upp?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Happy Hamster »

Boken fokuserar på genrens storhets tid från 1984 till 2000. En del moderna spel som Gray Matter och Gemini Rue tas också upp.
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Alex »

Kan passa på att nämna att det finns en interpretator kallad ScummVM, med vars hjälp man kan spela flera klassiska äventyrsspel på moderna datorer, så länge man har spelets datafiler. Stödjer bl a Zak McKracken, Monkey Island 1-3, Sam & Max: Hit the Road, Simon the Sorcerer, etc.

http://scummvm.org/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Labrador Road 26 skrev:Kommit ihåg två spel som jag dock inte minns namnen på, men kanske någon annan här kan identifiera dem.

Det första utspelar sig på och runt en herrgård, i klassisk Agatha Christie-stil har det skett ett mord och man ska lösa fallet. Grafikmässigt var det stillbilder på de olika rummen, omgivningarna med bland annat en liten krypta och en brunn om jag minns rätt. Korridorerna var med röd heltäckningsmatta och har för mig att det var rätt mycket lila toner över lag i spelet. Dialogen var helt textbaserad och ljudet som jag minns det som var endast stämmingsfull musik. Möjligtvis utspelade sig det under bara en kväll eller eventuellt en helg. Bör ha varit gjort av antingen ett brittiskt företag eller kanske franskt, typ Infogrames. Spelet fanns till Amiga, kanske även andra datorer.

Plötsligt "out of nowhere" slog det mig vad det var för spel jag letade efter i minnenas korridorer. Mortville Manor var det från 1988 till Amigan.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Mor ... 80&bih=903
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Tex Murphy »

Några fantastiska spel som vi hittills inte har avhandlat här är Tex Murphy-spelen. (Ja, ni förstår varifrån jag har tagit mitt namn...)

"Under a Killing Moon", "The Pandora Directive" och "Overseer" var för sin tid fantastiska spel, och faktum är att de håller än idag. Det var de överlägset bästa FMV-spelen som gjordes. Bra manus och bra skådespelare. Det tråkiga var att när Microsoft köpte Access så satsade de mest på Xbox, och tyckte att Tex Murphy "inte passade in"... Skaparen av spelen, Chris Murphy och manusförfattaren Aaron Conners har länge försökt få ihop pengar för ett nytt spel utan att lyckas. Men nu är det på gång - de har startat en Kickstarter-kampanj, och Tex Murphy behöver vår hjälp! Surfa över till Kickstarter och titta på informationen, uppdateringarna, och framförallt - stöd projektet! [:)] För bara 15 dollar får man spelet till PC eller Mac. Ger man mer finns många fina extraprylar, bl a en Tex Murphy-serietidning. Jag ska försöka ta reda på vem/vilka som ska göra serietidningen.

Projektet är väl värt en titt, både för er som spelat spelen och för er som inte vet vem Tex Murphy är!

http://www.kickstarter.com/projects/texmurphy/tex-murphy-project-fedora

Bring Tex back!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Var rätt länge sedan jag körde filmspel, senast var nog Black Dahlia som var tusan så knepigt på sina ställen.
http://www.youtube.com/watch?v=BwKhRocEaWY

Mummy: Tomb of the Pharaoh gillade jag skarpt, det låg precis lagom i svårighet för mig om jag minns rätt, extra kul med Malcolm McDowell också.
http://www.youtube.com/watch?v=wc56N0iRg0Y

I yngre år blev det Firefox, Space Ace och förstås Dragon's Lair på Gröna Lund. Firefox lyckades jag flyga hem, men de övriga två räckte inte stålarna till att lösa Så Daphne blev kvar.
http://www.youtube.com/watch?v=aKZi2h4Io3M

Hur ligger Tex i nivå klurighetsmässigt, är det medel eller avancerat, eller lätt kanske? Vilken setting är det i spelet, äventyr typ Indiana Jones eller nåt annat?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Tex Murphy »

Labrador Road 26 skrev:Hur ligger Tex i nivå klurighetsmässigt, är det medel eller avancerat, eller lätt kanske? Vilken setting är det i spelet, äventyr typ Indiana Jones eller nåt annat?

Tex Murphy-spelen ligger i min mening helt perfekt i svårighetsnivå. Pusslen är blandade i svårighetsnivå. Vissa är knepiga, men som jag minns det alltid logiska. Och för de ovana så finns flera svårighetsnivåer, och dessutom ett inbyggt hintsystem.

Tex Murphy är privatdeckare (med noir-stil) i ett futuristiskt postapokalyptiskt San Francisco 2043. Han bor i den gamla delen av staden, bland mutanterna, men är själv inte en mutant. Noir-känsla, med mycket humor, spänning och lite romantik. Och mycket bra story, speciellt i The Pandora Directive. Det spelet hade för övrigt inte mindre än sju olika slut, beroende på hur man lät Tex Murphy svara i dialogerna. The Pandora Directive återkommer ofta i listorna över tidernas bästa äventyrsspel, och personligen sätter jag det nog allra överst. För alla som gillar äventyrsspel är Tex Murphy ett måste - även om många tyvärr har missat dessa guldkorn. (De gamla spelen finns på Good Old Games, och jag tror det är halva priset på spelen till och med idag, men jag kan ha fel).

Jag kan inte tala mig nog varm för dessa spel. Bums iväg till Kickstarter och rädda Tex (han är i knipa just nu, titta på uppdateringarna så får ni veta mer).

http://www.kickstarter.com/projects/texmurphy/tex-murphy-project-fedora

Bring Tex back!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Låter lite som Blade Runner, som Westwood för övrigt gjordes ett riktigt bra spel på med mycket äventyrselement i.
http://www.youtube.com/watch?v=acBnLMRIAD0

Angående äldre äventyrsspel med filmade sekvenser så kan jag rekommendera Rama som bygger på Arthur C. Clarkes verk. Har partier som är väldigt matematiska men är man bara metodisk så löser man dem också.
http://www.youtube.com/watch?v=eqeByIbCiUU
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Agentum »

Rise of the Dragon til Amigan nötte jag en drel med, man var nån deckare i nån konstig sci-fi värld, men det var inte ultraframtid precis, man var ganska sluskuskig och utslagen och låg efter med allt.

Man blir inblandad i att ta rätt i nån drogverksamhet som tar död på folk, och tja man dog förbamnnat mycket kan jag säga, man hade en karta som platser öppnade upp sig på eftersom man pratat med folk, och det gällde att ha rätt grejor och sähga rätt saker.

Några grejor var action, man skulel skjuta ibland med nåt sikte, och bråttom som fan kunde det vara ina mna själv åkte dit.

Men jag vil minnas att man på sätt och vis kunde överleva det hela flera vägfar även om dne del av dem inte var så goda slut så att säga.

Man had ett pågående bråk med nån flickvän med eller nåt sånt har jag för mig som lämnade medelanaden mm som man kunde ignorera eller säga nåt om.
Jag tror det funkade så att de man mötte kom ihåg vad man sagt eller gjort förut så allt sånt kunde påverka utfallet.
Nåväl "Dragon" var iaf nån asiatisk skurk boss som låg bakom drogen och jag har för mig att han förvandlades av den själv, och man får ledtrådar till detta i spelet genom folks komentarer so mman kan skita i eller komma ihåg.

Rätt svårt.
Och som sagt Bladerunner utan Bladerunner i stil, inget sånt spel fanns ännu då, ,men kom som ovan noterats flera ggr senare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det där missade jag helt, hade jag kört det hade jag nog gillat det men ser inte bekant ut alls, förutom den lilla gubben i nedre högra hörnet. För visst är det detta du menar?
http://www.youtube.com/watch?v=FKpkkQH6ZT4
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Wakuran »

Apropå Blade Runner och äventyrsspel har jag länge varit nyfiken på Hideo Kojimas Snatcher-serie. Om de äldre spelen inte finns översatta eller ocensurerade officiellt, finns det säkert fans som släppt inofficiella översättningar på nätet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Snatcher
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det verkar ha släppts engelsk version. Inget jag känner igen, men jag körde aldrig några konsolspel heller, förutom ColecoVision och det var nästan innan äventyrsspelen kommit igång ordentligt.
http://www.youtube.com/watch?v=yuy_ojJJBaM

Grafikmässigt har jag nog kört något annat spel i liknande stil men kommer inte på något just nu, utan den japanska tonen i teckningarna förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Agentum »

Labrador Road 26 skrev:Det där missade jag helt, hade jag kört det hade jag nog gillat det men ser inte bekant ut alls, förutom den lilla gubben i nedre högra hörnet. För visst är det detta du menar?
http://www.youtube.com/watch?v=FKpkkQH6ZT4

Jo det där är det, det ägnade man många timmar åt.

At tde finns inspelade som filmer haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Wakuran »

8 minuter långt intro! Woot!

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:At tde finns inspelade som filmer haha.

Det går att hitta klipp från nästa alla gamla spel på Youtube. Rätt ofta när de spelar igenom hela spelet också, om man nu känner för att sitta och titta på det i några timmar. Här har du exempelvis första Police Quest, bara runt två timmar. [8)]
http://www.youtube.com/watch?v=sUZc1zQveSw
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar