Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo vad tänkte man själv när det först brann av en bomb i Oslo, sen när det började skjutas på ön började man haja att det här var nåt annat än en islamistisk attack, iaf jag, men visst jag erkänner at föra det så trodde jag det då Norge ju är NATO och mycket väl kan få levererad en bomb.

Vi höll ju på att få det, men som tur var klantade snubben till det helt, det hade kunnat blivit en rejäl dödsiffra med om det gått som smort.

Så det går inte att peka på nåt speciellt då det ju alltså kan vara en dåre oavstt var han är ifrån eller religion.

Så inget har förändrats egentligen, få vill anfalla samhället de lever i handgripligen på det här sättet, för det är ju just vad han gjorde.

Att svära över nåt visstparti är liksom inte samma sak isf svärs det ju väldigt mycket över SD som exempel.

Det här går inte att förhindra, sånt prat är bara dumheter, det kommer troligen fortsätrta var lika ovanligt som det varit, men det kommer hända igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av MAD »

Visst, det går nog inte att fullständigt förhindra, men jag tror att ju mer öppet ett samhälle är och ju mer det tar hand om sina invånare desto mindre risk finns att det inträffar. Dels genom att såna här människor upptäcks i tid och hamnar på psyket eller liknande och dels genom att om det finns färre människor i utanförskap så blir det självklar mindre osämja och hat.

En lite mer positiv bild av det hela presenterades på Huffington post, http://www.huffingtonpost.co.uk/eirik-b ... 08008.html
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av jens-olof »

Peral skrev:Jag tror inte man kan leva med vad han gjort bakom lås och bom i 21 år, tar han sig inte själv av daga kommer någon medfånge att göra det!


Troligen blir det så.

Har aldrig gillat dödsstraff, det är en hämndreaktion som är förståelig men inget
som ett samhälle ska ägna sig åt, det förhindrar inga nya vansinnesdåd utan skapar
bara martyrer och liknande.

Om man är ute efter hämnd, så kan man trösta sig med att de åren i fängelse han
kommer att få vara,kommer säkerligen bli ett helvete för honom, barnamördare
står inte högt i kurs!

Jens
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

MAD skrev:Visst, det går nog inte att fullständigt förhindra, men jag tror att ju mer öppet ett samhälle är och ju mer det tar hand om sina invånare desto mindre risk finns att det inträffar. Dels genom att såna här människor upptäcks i tid och hamnar på psyket eller liknande och dels genom att om det finns färre människor i utanförskap så blir det självklar mindre osämja och hat.

En lite mer positiv bild av det hela presenterades på Huffington post, http://www.huffingtonpost.co.uk/eirik-b ... 08008.html


Det har du nog rätt i, Sverige la ju i princip ner psykvården under 90-talet och folk får klarar sig bäst de vill inga psykläkare finns, tokar som skulel hållit sig lugna om de fått hjälp gör saker som den här token som det stod i tidningen om som bodde i nåt öppet boende där folk hade sina rum så att säga.

Han fick för sig att han hörde en massa ljud i skallen och gick in och stack ihjäl grannen, en sån ska ju inet sitta på ett sånt ställe.

Men du vet det kostar pengar med riktig proffesionell vård, så det undviks.

Men när det gäller rena psykopater som i det här fallet med Norge så är de skitsvåra, då de är manipulerande och tror på sig själva och att de de gjöt och har gjort är helt rätt, de kan oftast klara sig tills de ställer till nåt.
De saknar ju inte motivation direkt utan kan trampa ner vem som helst längs vägen.

Den största gruppen som har psykopatiska drag är chefer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Peral »

Jag tror han har en mer Narcissistisk personlighetsstörning http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Men hans tid i strålkastarljuset kommer inte bli lång, sedan skall han leva med vad han gjort, långt bort från strålkastarljuset, jag tvivlar på att han klarar det!
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av MAD »

Agentum skrev:Men när det gäller rena psykopater som i det här fallet med Norge så är de skitsvåra, då de är manipulerande och tror på sig själva och att de de gjöt och har gjort är helt rätt, de kan oftast klara sig tills de ställer till nåt.
De saknar ju inte motivation direkt utan kan trampa ner vem som helst längs vägen.

Den största gruppen som har psykopatiska drag är chefer.


Jag håller med, men ifall de andra galningarna kan tas om hand om så bore rimligtvis SÄPO och polisen ha aningens mindre att göra och kan kanske bedriva lite mer spaning på dessa individer (nu menar jag inte chefer :-)), de brukar ju vara relativt öppna med sina åsikter och försöka propagera för dem.

Jupp, jag kommer ihåg att jag läste nån undersökning om att det var större andel psykopater bland chefer. Har du sett filmen the Corporation, http://www.imdb.com/title/tt0379225/, där de jämför företag med de kriterier som är uppsatta för psykopati?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Nä jag tog upp chefer bara för att de är de som har flest psykopatiska drag som grupp, inte att de ÄR psykopater i den meningen.
Det är helt enjkelt så att om man har sånna drag så kan man armbåga sig fram hårt, beordra saker och avskeda mm utan att må dåligt som kanske en utan de dragen skulle göra.

Sen har du rätt i att det kanske kan bedrivas större verksamhet för att hitta dessa individer, som vi ser har ju denna haft hybris ett bra tag och skrivit en massa smörja och liknat sig vid tempelriddare mm, för att inte säga hur han ser ut, jag tycker man kan se på honom att han är högerextrem, på stilen.

Sen vet man ju inte kanske kan en kan person med mycket kunskap om psykopater, kanske har lite drag själv osv men är kontrollerad, hitta dessa människor.

Jag har inte sett filmen tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:Lägg ner, folk är inte alls som han i mängder, det tror jag du begriper, för du ser hur oerhört sällsynt sånt här är i jämförelse med mord eller nåt annat allvarligt.

Vi har ju haft en tossing de verkar glömt han som sköt ner en massa tjejer och vill komma ut nu men givetvis är totalt psyksjuk.
Glömt namnet på honom.

Dör förgäves, det där låter för dramatiskt, den stora onskan osv i samhället, joru, du får nog hålla tal i dagarna tycker jag, det pasar in med sånt där nonsens.


Precis som Ellingen redan förklarat tror jag inte att det finns människor i drivor med hans åsikter som skulle agera ut. Det var inte det jag sa. Min ilska ligger i den tysta massan som år ut och år in glider runt och tycker att de är väldigt öppna i sina sinnen, men när det kommer till kritan är jävligt inskränkta och små i sitt sätt att tänka. Den strukturella rasismen är bara ett exempel på den inskränktheten.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Ellingen »

Agentum skrev:Nä jag tog upp chefer bara för att de är de som har flest psykopatiska drag som grupp, inte att de ÄR psykopater i den meningen.
Det är helt enjkelt så att om man har sånna drag så kan man armbåga sig fram hårt, beordra saker och avskeda mm utan att må dåligt som kanske en utan de dragen skulle göra.

Jag har sett personer vräka ur sig oförskämdheter och förolämpningar här på forumet utan en tanke på att folk faktiskt kan ta illa vid... [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag tror han har en mer Narcissistisk personlighetsstörning http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Men hans tid i strålkastarljuset kommer inte bli lång, sedan skall han leva med vad han gjort, långt bort från strålkastarljuset, jag tvivlar på att han klarar det!

Han har ju levt relativt i skymundan fram tills nu, så det är han nog van vid. Förutom en viss internetnärvaro verkar han haft ganska lite social gemenskap så enstöringslivet i cellen kommer nog inte vara så hårt som för många andra.

Underligt nog så brukar den här typen av galningar få kärleksbrev också, Charles Manson som inte är det minsta bildskön är kanske den mest kände av de som uppvaktats av olika kvinnor.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Absolut många på death row i USA får mycket sånt, de tycks vara tilldragande för en viss typ av tjejer.
Vi ser ju en del giftemål hät med med mördare osv
För mig är sånt obegripligt, mne tydligen är det sant att man ska vara farlig så att säga så får du beundrare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av MAD »

Agentum skrev:Nä jag tog upp chefer bara för att de är de som har flest psykopatiska drag som grupp, inte att de ÄR psykopater i den meningen.
Det är helt enjkelt så att om man har sånna drag så kan man armbåga sig fram hårt, beordra saker och avskeda mm utan att må dåligt som kanske en utan de dragen skulle göra.

Jag har inte sett filmen tyvärr.


Jo, jag menade inte riktigt att det finns en massa chefer som är fullvärdiga psykopater därute, formulerade mig lite vagt :-)

Jag har inte sett hela filmen, började se den sent en kväll för flera år sedan innan jag insåg att den var 3,5h... men väldigt kort så visar de att ett företag som ju är en juridisk person visar alla kriterier för psykopati vilket är lite oroande med tanke på att vissa företag nuförtiden har mer makt än väldigt många länder...

APenny4YourThoughts skrev:Precis som Ellingen redan förklarat tror jag inte att det finns människor i drivor med hans åsikter som skulle agera ut. Det var inte det jag sa. Min ilska ligger i den tysta massan som år ut och år in glider runt och tycker att de är väldigt öppna i sina sinnen, men när det kommer till kritan är jävligt inskränkta och små i sitt sätt att tänka. Den strukturella rasismen är bara ett exempel på den inskränktheten.


Tyvärr håller jag fullständigt med dig. Även om jag mestadels umgås med människor som tycker och tänker åtminstone i liknande banor som jag själv gör stöter man förvånansvärt ofta på folk som kan haspla ur sig riktigt konstiga kommentarer angående ras eller kön och som inte ens kan reflektera över att det kanske är opassande.
Nuförtiden är jag ganska bra på att förklara varför jag tycker det är fel och jag brukar oftast säga ifrån när jag hör såna uttalanden, men i vissa situationer märker jag att det inte är ens nån idé att försöka...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Men det är långt från att säga tex "jävla bögar" säg och verkligen planera ett dåd mot dem, det är ju inte nåt som händer ofta direkt.

Många tycker ju saker, det gör väl alla, men långt ifrån alla är ärliga när de framställer sig som helt utan några ev. förutfattad meningar om nån grupp, sant eller falskt, de tycker inget, det är onormalt bara.

"Alla människor är lika mycket värda", världens största lögn sett ur en människas perspektiv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av MAD »

Ja, självklart är det långt från att uttrycka en tanke till att utföra ett dåd.
Problemet är att ifall 10 personer säger jävla bögar så är det stor risk att den elfte ser det som ett samtycke till att då blir iaf ingen arg ifall jag slår ner dem...

Att någon säger jävla bögar så skapar det en stämning av att det är accepterat i samhället att de är mindre värda.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Ja uppvigling, själklart funkar det se på alla bråk i fotbollens namn, det räcker med några uppviglare som kör igång så tycker en viss typ av människa att de också har rätt att vara med och bråka.

Det går inte tat få en perfekt tollerant värld, det har aldrig varit så och kommer aldrig bli så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:
"Alla människor är lika mycket värda", världens största lögn sett ur en människas perspektiv.


Jag tror att du kanske (medvetet?) missuppfattar innebörden i människors lika värde. Det är ingen lögn att alla människor har människovärdet ett (1). Det är konstant från dagen man föds tills dagen man dör. Inte ens vår norske tempelriddare har förbrukat sitt. Det är därför han inte ska förnedras med stympning eller piskrapp innan rättegången.

Du har säkert en annan definition (som baserar sig på makt och pengar) ?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej jag kan se förutsatt om du vore en gud så skulle du se på oss som lika värda, eller värdelösa.

Men som en av de små människorna tänker du inte så, det är de och de dina som kommer först vad än du står och påstår.

Så nej, det är kanske inet en lögn sett ur ett totalt övergripande perspektiv, men nåt sånt har ingen, absolut ingen.

Dessutom verkade vi tycka ungefär likadant om den grå massan som du beskrv, samma sak här, tycker jag nåt så säger jag det, även om jag inte måsta direkt attackera nån, men många sitter bara och jamsar med och säger inget, MEN de har åsikter.

Dels beror det på samhället och dels på dem själva förstås.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tror man missar viktiga saker om man bara tar Anders Behring Breivik som en högerextrem alternativt rasist, läser man manifestet så framgår det rätt tydligt att han inte är klassiskt högerextrem utan mycket mer religiöst fanatisk. Det är muslimer som är det stora hotet som han ser det, inte araber utan alltså utövare av en religion.

Hans världsuppfattning är långt mer skruvad och säregen än exempelvis svenskarna John Ausonius (Lasermannen) och Klas Lund (VAM).

Egentligen var inget i hans vansinnesdåd riktat specifikt mot invandrare eller andra raser, utan var mycket mer politiskt.
APenny4YourThoughts skrev:Det är därför han inte ska förnedras med stympning eller piskrapp innan rättegången.

Jag ser det som en rimligt åtgärd innan han släpps ut om 21 år eller tidigare. Men som jag skrev så har jag förhoppningsvis bytt åsikt om ett tag, då detta inte är vad jag normalt skulle tycka. Jag tror inte han kommer att klassas som sinnessjuk, hur underlig han än må tyckas vara för oss vanliga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Ellingen »

Agentum skrev:Men som en av de små människorna tänker du inte så, det är de och de dina som kommer först vad än du står och påstår.


Självklart är man sig själv närmast och låter sina egna gå före.
Därmed inte sagt att man därför måste förtala, förnedra eller agera nedlåtande mot de som inte delar ens åsikter.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Det var riktat mot samhället som han tycker har fördärvats som snubben i Oklahoma också tyckte, mycket ovanligt.

Men han är dock givetvis högerextrem, men med det menar jag inte att en vänsterextrem inte skulel kunna göra nåt liknade.

Folk som är så här udda är så svåra tat begripa sig på, vad de har för motiv och hur de ser på världen.
edia ska man nog inte bry sig så mycket om de njuter av det här, tänk så många spaltmeter med nonsens de kan få rapportera nu, och om vad varenda människa i nåt jävla parti kan tänkas tycka om saken.

Som att det skulel komma fram en av dem och säga "näe alltså, jag tycker terrordåd är riktigt bra", trams.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar