Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inläggav Mithroth » mån 25 jul 2011, 17:21

Flikar in med ett inlägg gällande maxstraffet 21 år. Om jag har förstått det rätt så har de något som kallas för förvaring vilket innebär att när maxstraffet 21 år är avtjänat så kan det ökas med fem år i taget. Och sedan fortsätta så med + 5 år så länge den straffade lever.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » mån 25 jul 2011, 17:27

Jag är inte för att döda. Jag vill inte döda någonting. Ett undantag är religioner. De kan man utrota. Antingen utrotar vi dem eller så utrotar dem oss. Jag vet exakt var jag står i den frågan och jag förstår inte hur människor kan förblindas av det så mycket. Det hade varit intressant att se siffror i procent av dödade människor som är knutna till religion.

På tal om religioner: Ge mig en enda anledning till att ge civila licens för automatvapen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 25 jul 2011, 17:34

Det sistnämnda är svårt, var får man licenser på automatvapen menar du?

Jag vet dock att de som skjuter sönder matriell vid bränder och sådant har licens för grova vapen här i landet.

Religioner är ju så ofta en ursäkt för att ställa till elände, för då behöver man inte ta ansvar själv, det är ju guden som vill ha det så.
De är dessutom högst omoderna och man måste vara bra obegåvad för att tro på nåt i de där böckerna idag.

Många religioner har ju gått under och försvunbnit, ändå sitter folk och jamsar om sån skit, de som är nu är lika fåniga som de som gick under, eller föresten betydligt tråkigare med sina skuldbeläggningar.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 25 jul 2011, 17:41

mithroth skrev:Flikar in med ett inlägg gällande maxstraffet 21 år. Om jag har förstått det rätt så har de något som kallas för förvaring vilket innebär att när maxstraffet 21 år är avtjänat så kan det ökas med fem år i taget. Och sedan fortsätta så med + 5 år så länge den straffade lever.

Aha, det har inte nämnts i de sändningar jag sett utan där har de bara sagt att han troligen får 21 år.
Looding skrev:På tal om religioner: Ge mig en enda anledning till att ge civila licens för automatvapen.

Vad jag förstått av rapporteringen så kan man tydligen få det som licens för jakt i Norge, vilket nog kan komma att ändras nu. Såg ett inslag om att han aldrig eller sällan besökt skytteklubben där han var med så de borde kanske ha någon typ av kontroll på medlemmar som är med för att få licens men som sedan aldrig är närvarande.

Men egentligen finns det ingen anledning att tillåta automatvapen av den sorten att finnas tillgängliga för civila. Om jag förstått rätt så var det inte helautomatiskt utan semi-automatiskt, alltså inte som K-pisten där man håller in avtryckaren så töms magasinet utan man måste trycka på avtryckaren för varje skott men man behöver inte göra någon typ av mantelrörelse. Minimera magasinen till max 5 skott skulle även det vara ett steg i rätt riktning när det gäller den här typen av händelser.

Det flyter omkring en herrans massa vapen utan licens också, säkert fler än de som är licensierade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 25 jul 2011, 18:06

Ja på svarta marknaden kan allt köpas.

En semiautomat är ju lika effektiv den mot folk så det i sig gör ju ingen skillnad.

Vad jag förstår hade han det här vapnet plus en pistol.

Jag vet inte så mycket om hur vapenlagarna är i Norge men de är inte lika reglerande som de svenska.
Men allt sånt kan man ju bortse ifrån ifall han införskaffat sig vapnen en anna väg.

Användarvisningsbild
MAD
Fine

Inläggav MAD » tis 26 jul 2011, 10:01

Looding skrev:Jag är inte för att döda. Jag vill inte döda någonting. Ett undantag är religioner. De kan man utrota. Antingen utrotar vi dem eller så utrotar dem oss. Jag vet exakt var jag står i den frågan och jag förstår inte hur människor kan förblindas av det så mycket. Det hade varit intressant att se siffror i procent av dödade människor som är knutna till religion.

På tal om religioner: Ge mig en enda anledning till att ge civila licens för automatvapen.

Wow, du tar upp både religion och vapenlagar... om detta hade varit ett amerikanskt forum skulle du ha fått ett antal hundra arga människor efter dig efter ett par timmar :-)

Själv har jag egentligen inte nåt emot religion så länge de inte försöker blanda in andra människor i sina villfarelser (ex lära ut ID i skolan eller stoppa homoäktenskap). Däremot har jag på sistone blivit lite av en anti-teist efter en massa diskussioner på nätet med en kreationist... det började väldigt oskyldigt när jag bara skulle lämna en kommentar på en skojig bild på failblog, http://failbook.failblog.org/2010/12/22 ... facts-ftw/, sen fortsatte det... i månader... håller fortfarande på. Ganska trist konversation men ursprungsbilden är fortfarande väldigt bra :-)

Sorry, nu blev det väldigt OT även om det samtidigt är saker som jag blir väldigt upprörd över, religion, dåliga vapenlagar samt religiösa som försöker övertala folk att vetenskap minsann inte har rätt...

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » tis 26 jul 2011, 12:03

MAD skrev:
Looding skrev:Jag är inte för att döda. Jag vill inte döda någonting. Ett undantag är religioner. De kan man utrota. Antingen utrotar vi dem eller så utrotar dem oss. Jag vet exakt var jag står i den frågan och jag förstår inte hur människor kan förblindas av det så mycket. Det hade varit intressant att se siffror i procent av dödade människor som är knutna till religion.

Wow, du tar upp både religion och vapenlagar... om detta hade varit ett amerikanskt forum skulle du ha fått ett antal hundra arga människor efter dig efter ett par timmar :-)

Och vad gillar många amerikaner? Religion och vapen... Jag hymlar inte med att jag inte gillar stora delar av det som kommer ut från Amerika. Det finns mycket bra i landet men det är skiten som exporteras och influerar och når ut till merparten av världen. Att visa ett par kvinnobröst i TV är skadligt för barnen men inte mängder med vapen, knark och död. Kärlek och natur är något man ska hålla sig undan för medan patriotism för ett land, alltså inringning av ett stycket mark, är det högsta och mest ärade man kan göra. Om man är villig att döda för sitt land, återigen en bit mark som råkar vara döpt och satt på en karta, så är man i mina ögon inte tillåten att bära någon form av vapen så som gevär, kniv eller gaffel.

Alla som för krig vill att Gud ska hjälpa dem, alla vet att Gud inte är för död men alla skiter i det och plockar de delar som passa bäst med deras vilja och ego. Krig förs av de vanliga människorna som inte vill kriga. De som vill kriga är de som är rädda för att tappa sin makt. För dem är det som ett lite mer realistiskt tv-spel skulle jag kunna tänka mig. De för sina äckliga krig med den befolkningen. Vad gör människor? Jo, de lyder. De krigar. De dödar sin motsvarighet i ett annat land. Bara för att deras ledare har sagt det och bara för att ledarna tycker olika. De "löser" problemen genom att döda. Att "lösa" problem kan ta lång tid. Många år. Krig som pågår i många generationer. Och eftersom en far dör i kriget så vill sonen hämnas honom och döda en annan far i ett annat land och där har vi början på en kedja som aldrig tar slut. Fast det är ju bra. Att folk dör. Det tycker en del i alla fall. De som tjänar på krig. De som har vapenmässor till exempel. Ni vet de där som lägger ner miljarder på att utveckla ett fint domedagsvapen. Var kommer de miljarderna ifrån? Just det, från krigsherrar.

- Men om inte vi säljer dem så gör någon annan det.
- Förvisso, men om ingen säljer så är problemet löst.

- Men det är ju inte vi som trycker på avtryckaren.
- Nä, men om det inte funnit några avtryckare så hade problemet varit löst.

Är människa verkligen såhär korkad? Den frågan ställer jag mig ofta. Svaret blir lika ofta det samma:
Ja.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » tis 26 jul 2011, 12:59

Looding skrev:Är människa verkligen såhär korkad? Den frågan ställer jag mig ofta. Svaret blir lika ofta det samma:
Ja.

Tyvärr är det så. Och som så sorgligt demonstrerats så är människan också ond (i brist på bättre ord) och så har det alltid varit. Att försöka rationalisera ondska är ett nödvändigt psykologiskt försvar, men sanningen är att ondska finns naturligt om den inte undertrycks av det goda. Vare sig det är hela samhället, en församling, ett parti, en förening eller en medmänniska som ger stödet så är det nödvändigt, men inte riktigt på modet.

/Magnus

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 27 jul 2011, 11:21

Semi auomat är ett mycket bra jaktvapen. Det har varit en hel del debatt i sverige om att tillåta det eftersom semi är överlägset om man tex råkar skadeskjuta ett djur.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 27 jul 2011, 13:04

Tydligen hade han fått tag på båda vapen den svarta vägen, så det kvittar vad de gör lagmässigt, de måste satsa mer på att stoppa införseln av vapen utifrån helt enkelt, samam sak som här i landet.

Det är inte svårt alls att fxa en pistol, det kan jag lova de flesta av oss kan göra det om vi vill, man kan få vänta ett tag givetvis så man slipper stå med de värsta bovarna, men det kommer krypa fram nåt det VET jag.

Så egentligen kan man inte reglera det med lagarna heller, folk rånar inte banker osv med älgstudsare, det är för otympligt och svårt om nån är för nära, hagelgevär och handeldvapen är ju de som isf är mest eftetraktade av vad folk kan ha hemma.

De flesta undviker väl att råna med vapen alls då det räknas som grovt rån, men om man har en yxa eller kniv etc så räknas det bara som rån.

Så det ska väl till lite större rån för att eldvapen ska dyka upp, ja om personen inte är helt tokig, och det är ju en hel del.
Rånar en jäkla bensinstation på 500 spänn med krutvapen och avlossar skott mm, man baars skakar på huvet åt sånna idioter.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 27 jul 2011, 13:27

Sara Svensson bevisade att det inte var svårt att få tag på vapen för den som har mord i sinnet!

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 27 jul 2011, 19:05

Peral skrev:Sara Svensson bevisade att det inte var svårt att få tag på vapen för den som har mord i sinnet!

Precis vad jag tänkte säga :)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » fre 29 jul 2011, 15:12

Allt som inte handlar om terror och dödsskjutningar faller ju aningen platt i dessa tider. Men...

HELVETES JÄVLA NORDEA-HELVETES INTERNETJÄVLABANK ATT ALDRIG FUNGERA ORDENTLIGT!
[}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 29 jul 2011, 16:53

APenny4YourThoughts skrev:Allt som inte handlar om terror och dödsskjutningar faller ju aningen platt i dessa tider. Men...

HELVETES JÄVLA NORDEA-HELVETES INTERNETJÄVLABANK ATT ALDRIG FUNGERA ORDENTLIGT!
[}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)] [}:)]

ÅH, Vad jag hade tyckt om en "Gilla"-knapp där! [:D]

Jens

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » mån 08 aug 2011, 11:01

Oväntat...

Man kanske skulle söka som serveradministratör hos Nordea. De behöver kanske fler lallare som dricker kaffe och spelar Counter-Strike?

Bild

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 08 aug 2011, 14:52

APenny4YourThoughts skrev:Oväntat...

Man kanske skulle söka som serveradministratör hos Nordea. De behöver kanske fler lallare som dricker kaffe och spelar Counter-Strike?

[:D]

Jag vill egentligen inte göra reklam för någon storbank, men den jag har fungerar faktiskt alltid bra.
Och det är inte swedbank, utan någon av de andra två ...
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » mån 08 aug 2011, 16:16

Magnus skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Oväntat...

[:D]

Jag vill egentligen inte göra reklam för någon storbank, men den jag har fungerar faktiskt alltid bra.
Och det är inte swedbank, utan någon av de andra två ...

Hade det inte var så bökigt att flytta huslån och annat så hade jag antagligen bytt idag. Har fått nog med råge. Jag har använt Internetbanken kanske tjugo gånger i år. Minst hälften av gångerna har det varit något strul. Genant är bara förnamnet.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » mån 08 aug 2011, 16:28

APenny4YourThoughts skrev:Hade det inte var så bökigt att flytta huslån och annat så hade jag antagligen bytt idag. Har fått nog med råge.

Vi har bytt bank ett par gånger och flyttat med huslån och dylikt helt friktionsfritt.
Det brukar vara mycket intressant för den nya banken att se till så att allt fungerar från början. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 09 aug 2011, 11:01

Tree eller 3 kan läggas på förbnnade#¤"#%%"¤%" listan med när det gäler att lova mycket men inte hålla nånting.

Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine

Inläggav jedi tomas » ons 10 aug 2011, 05:46

Alla dessa terroriserade 3,tele2,telia,viasat,boxer.comhem mm som terroriserar en på marknader.
En extra spark får tele2 som terroriserar en när man ska in på Öb,Och en spark får Öb som tillåter det

Återgå till "Loungen"