LR26 och TE diskuterar Matrix och annan seriefilm

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

LR26 och TE diskuterar Matrix och annan seriefilm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OBS: Den här tråden är ett hopklipp från tråden om Komiks.dk-mässan i Danmark.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=718

/admin



citat:
Ursprungligen postat av Thomas E


Det har aldrig varit mer inne med serier än nu. Senast i förrgår var jag på bio och såg V FÖR VENDETTA. 1990 hade man aldrig kunnat göra en påkostad film med serieursprung. Sulle tro att en stor mässa i Stockholm med rätt reklam skulle dra 25.000 besökare.


Då jag jobbar på bio och har hyfsad koll på filmer, vill jag komma några synpunkter. Har kört en uppsjö med "seriefilmer" men majoriteten av besökarna vet inte om att just deras film faktiskt bygger på en serietidning. Undantaget är förstås filmer som Batman och Spider-Man, men till och med Fantastic Four hade besökare som inte visste att det var en tidning. Av de som ser V for Vendetta är det relativt få som har någon aning om Vertigo och Alan Moore. Fasiken, biobesökarna vet inte ens vem Stan Lee är.

Angående påkostade filmer så gjorde Tim Burton sin första Batman redan 1989 och den kostade en hel del. När Superman gjordes 1978 var den då den dyraste filmen som gjorts så det där med att det först är nu som stora/dyra seriefilmer görs håller inte. Däremot har de senaste åren varit bra för oss som gillar filmer baserade på serietidningar, fast det tror jag mer beror på en viss idétorka i Hollywood än en stor efterfrågan på just den typen av filmer.

Jag vill också hävda att serier definitivt haft större glansdagar än just nu. Först under 30-50-talet med den uppsjö av dagspresserier som kom under perioden. När sedan Marvel drog igång av början av 60-talet kom ytterligare ett uppsving, med den nya typen av superhjältar. Sedan tog det ända till 90-talet innan nästa stora våg kom, manga som hade stor draghjälp av företelser som Pokemon/Digimon och andra japanska tv-serier.

Vi som gillar serier har nog aldrig varit färre, är snarare min uppfattning, när en sådan jätte som Marvel Comics höll på att gå i konkurs är det inte någon höjdarperiod. Om det skulle vara så bra just nu varför finns det knappt några förlag kvar? I Sverige är det i stort sett bara Bonnier Carlsen och Egmont som sysslar med serier och i USA finns det egentligen bara en handfull, Marvel, DC, Darkhorse och Image resten är småpotatis.

Om en serie-orienterad mässa skulle ha mer än 10.000 besökare i Sverige skulle jag bli väldigt förvånad. Möjligtvis om man kombinerade mässan med andra områden som SF/Fantasy, datorspel, rollspel skulle det kanske funka. Men bara under de fyra år som jag besökt SF-mässan i Stockholm har den blivit till en skugga av vad den var i början. Folk köper alldeles för lite, vilket leder till att fler och fler säljare hoppar av och när mässlokalen är halvtom kommer den inte locka folk till ett nytt besök året efter. Tre "tunga" skådisar räcker inte riktigt för att dra tillräckligt med folk så jag tror att SF-mässans dagar äro räknade om inte Isberg (arrangören) kommer på något nytt grepp.

Så, herr TE, du får gärna komma med några indikationer som tyder på att seriekulturen är på väg uppåt.

Sorry för att detta inlägg till stor del är OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26
Vi som gillar serier har nog aldrig varit färre, är snarare min uppfattning

Så, herr TE, du får gärna komma med några indikationer som tyder på att seriekulturen är på väg uppåt.

Sorry för att detta inlägg till stor del är OT.



Jag menar nog inte att serier aldrig varit större (1930/40-talet är seriernas storhetstid). Snarare bredare. Äntligen kan man höra om serier i större kretsar än barn/Tintin-nördar:

Det har aldrig givits ut fler seriealbum i Sverige än 2005.

Serieintresset och kunskaperna har aldrig haft en sådan bredd. Min 9-åring fick som första-val teckna manga-serier i skolan, nästan hälften av klassen valde det. De flesta studieförbund ger kurser i serieteckning. I Malmö och Hofors finns en stor serietecknar-skola.

Jag har aldrig sålt fler serier till tjejer än nu, det har aldrig funnits fler tjejer som tecknar serier.

Det har aldrig gjorts fler filmer för bio, som går bra, med serieanknytning än nu. Typexempel är Matrix, en av de allra största och bästa kultfilmerna de senaste 10 åren, med manga som största inspirationskälla.

Du hänger nog helt enkelt inte med. Läs du om Tintin för hundrade gången. Eller titta in på SPX nästa år och vidga dina vyer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Det har aldrig givits ut fler seriealbum i Sverige än 2005.

Serieintresset och kunskaperna har aldrig haft en sådan bredd. Min 9-åring fick som första-val teckna manga-serier i skolan, nästan hälften av klassen valde det. De flesta studieförbund ger kurser i serieteckning. I Malmö och Hofors finns en stor serietecknar-skola.

Jag har aldrig sålt fler serier till tjejer än nu, det har aldrig funnits fler tjejer som tecknar serier.

Det har aldrig gjorts fler filmer för bio, som går bra, med serieanknytning än nu. Typexempel är Matrix, en av de allra största och bästa kultfilmerna de senaste 10 åren, med manga som största inspirationskälla.

Du hänger nog helt enkelt inte med. Läs du om Tintin för hundrade gången. Eller titta in på SPX nästa år och vidga dina vyer.


Tycker mig ana en viss sarkasm här. Jag skrev också i mina tidigare post att det görs ganska mycket film baserade på olika serietidningar men det tror jag inte beror på att tidningarna är stora i sig utan som en enkel utväg för filmbolagen. Ta en känd karaktär och släng in honom i några filmer så har man i alla fall tjänat lite stålar. Av de seriefilmer som kommit senaste åren är det bara några få så gott ekonomiskt bra. Spider-Man 1&2, X-Men 1&2 (och antagligen 3:an när den går upp snart) och Batman Begins. Daredevil floppade ekonomiskt och Elektra gick så dåligt i USA att Fox valde att inte ta upp den på bio i Sverige. Fantastic Four gick också sämre än förväntat och Constantine försvann snabbt. Det var en försvinnande liten mängd besökare som såg American Splendor och Hellboy. Sin City var för våldsam och kontroversiell för att bli förra årets blockbuster (även om den förtjänade det).

Matrix är inte baserad på någon serietidning utan är ett jävla (ursäkta språket) hopkok av filosofiska idéer från SF blandat med visuell kampsport. Allting bröderna Wachowski hittade på i sin urusla trilogi är plankat och snott från andra. Det enda som de faktiskt var först med är special effektstekniken "bullet time". Blev nästan utskälld flera besökare för att Matrix Reloaded var så kass och trean gick knappt plus.

Att skolor har "häftiga" utbildningar är fullständigt idiotiskt. Staten ska satsa på utbildningar som leder till arbete enligt min mening. Cirkusskolor och annat trams, vad ska det vara bra för? Av 30 stycken ny-utbildade serietecknare hur många får jobb? I bästa fall en per år.

Att ungarna i grundskolan får teckna manga eller andra serier är väl schysst men har de någon genomgång av seriekulturens utveckling eller djupare studier av mediet?

Albumutgivningen i Sverige är ju glädjande men säljer verkligen dessa i sådana mängder att förlagen kommer fortsätta med en stor och bred utgivning?

Jag snabbtittade lite på Seriefrämjandets sajt om SPX men ärligt talat verkade den inte riktigt vara i min smak då alltför många är i mitt tycke kassa tecknare. Mina vyer vidgas till största delen av idogt surfande till alla möjliga seriesajter även om jag spenderar tid med att läsa Tintin för 500:e gången. Men du pekade på några saker som i alla fall ser positiva för serie-Sverige.

(LR 26 helt utan sarkasm)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Håller med LR 26 angående mycket. En del filmer skulle aldrig ha spelats in "matrix 2-3" för att nämna en. Manga har jag aldrig förstått mig på (är väll för gammal) att skolungar får teckna är bra, men dom skulle ha lite mer "flashback" om serier. Nu är Manga lite häftigt/inne så då ska alla rita det.
Egmont kommer att satsa på mer album utgivning pga av framgången med Spirou. men vilka dom kommer att lägga krut på återstår att se. man får hoppas på Blueberry-blårockarna och några till.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26
Matrix är inte baserad på någon serietidning utan är ett jävla (ursäkta språket) hopkok av filosofiska idéer från SF blandat med visuell kampsport. Allting bröderna Wachowski hittade på i sin urusla trilogi är plankat och snott från andra. Det enda som de faktiskt var först med är special effektstekniken "bullet time". Blev nästan utskälld flera besökare för att Matrix Reloaded var så kass och trean gick knappt plus.


Skillnaden mellan Matrix och Stålmannen visar tydligt man ser på serier 1978 och 1999. I det första fallet en barn/familjefilm där man undrar hur Stålmannen får på sig spandex-overallen. I det andra fallet också spandex-overaller, men gjort på ett vuxet sätt så att det inte känns fånigt eller barnsligt. Matrix är en av de filmer det senaste åren som påverkat filmbranschen mest. Utan den tror jag inte Sin City eller V for Vendetta gjorts t.ex, för att nu ta serietemat.

Utan manga skulle inte Matrix gjorts alls. Så stort inflytande har serieläsande haft på Matrix-gänget. Jag tycker det är roligt när tecknade serier påverkar människor i vår värld, utöver seriesamlare. Just nu är serier stort.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E


Skillnaden mellan Matrix och Stålmannen visar tydligt man ser på serier 1978 och 1999. I det första fallet en barn/familjefilm där man undrar hur Stålmannen får på sig spandex-overallen. I det andra fallet också spandex-overaller, men gjort på ett vuxet sätt så att det inte känns fånigt eller barnsligt. Matrix är en av de filmer det senaste åren som påverkat filmbranschen mest. Utan den tror jag inte Sin City eller V for Vendetta gjorts t.ex, för att nu ta serietemat.



Stålmannenfilmen från -78 kan knappast klassas som barnfilm, snarare var det en ungdomsfilm. Jag gick på högstadiet då och minns det tydligt. 1977 var det Stjärnornas krig och 1978 Stålmannen, som alla såg. Stålmannenfilmen påverkade t o m ungdomsmodet. Stadens hippa klädbutik sålde T-shirts med S-et på.
Att jämföra två filmer med mer än 20 års skillnad är inte riktigt rättvist. Värderingar, filmskapande och teknik har förhoppningsvis gått framåt. (Fast jag gillar 70-tals film skarpt. Det är liksom lite lugnare berättartempo i dom.)

Jag måste hålla med LR26 att de flesta nog inte har en aning om att många filmer har seriemanus som utgångspunkt, t ex Sin City, V for Vendetta, Constantine eller Ghost World. Det är bara och testa på den närmaste omgivningen med en liten quiz[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus
Jag måste hålla med LR26 att de flesta nog inte har en aning om att många filmer har seriemanus som utgångspunkt, t ex Sin City, V for Vendetta, Constantine eller Ghost World. Det är bara och testa på den närmaste omgivningen med en liten quiz[:)]


För min del spelar det ingen roll att t.ex nästan ingen vet att serietidningar påverkat Matrix. JAG vet om det. Då känns det bra att hålla på med något som faktiskt har betydelse och som påverkar många människor, inte bara en liten klick seriesamlare.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Apråpå Matrix:

http://www.snabbstart.com/film/matrix-cow-fight.aspx

[:D][:D][:D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E
Skillnaden mellan Matrix och Stålmannen visar tydligt man ser på serier 1978 och 1999. I det första fallet en barn/familjefilm där man undrar hur Stålmannen får på sig spandex-overallen. I det andra fallet också spandex-overaller, men gjort på ett vuxet sätt så att det inte känns fånigt eller barnsligt. Matrix är en av de filmer det senaste åren som påverkat filmbranschen mest. Utan den tror jag inte Sin City eller V for Vendetta gjorts t.ex, för att nu ta serietemat.

Utan manga skulle inte Matrix gjorts alls. Så stort inflytande har serieläsande haft på Matrix-gänget. Jag tycker det är roligt när tecknade serier påverkar människor i vår värld, utöver seriesamlare. Just nu är serier stort.


Sin City är gjord av multigeniet Rodriguez som tidigare gjort bland annat de tre så kallade Mariachifilmerna och Spy Kidsrullarna, så han har knappast varit särskilt inspirerad av Wachowskibröderna taffliga filmer. Han stora idol är Tarantino som han också jobbar med emellanåt. Som du säkert vet är Vendetta producerad och skriven av bröderna Wachowski men Alan Moore vill inte godkänna den som som en film baserad på hans historia, vilket nog säger en del om vad han anser om brödernas manus.

Gällande soppan Matrix så är det filosofiska idéer från så blandade saker som Staten av Platon, en hel del av Philip K. Dicks existensialism och vissa Neuromancer-influenser. Att hävda att Matrix inte skulle ha gjorts utan existensen av manga är verkligen att överdriva.

Tycker det är mycket mer intressant när någon filmarbetare glömmer sitt album av Road to Perdition på en filmproducents kontor och denna läser sitt livs kanske första seriealbum och bestämmer sig för att göra film på denna historia.

Stålmannen från 1978 har mycket mer gemensant med Sam Raimis Spider-Manfilmer än med Matrix vilket inte är så konstigt då DCs superhjälte är i samma amerikanska skola som Spidey och inte har direkt något gemensamt med manga som du hävdar skulle ha någon sorts koppling till Matrix. Hur Stålis får på sig dräkten är väl inte så konstigt, han klär på sig den förstås. Tröja, byxor, mantel och ett par tjusiga kallingar utanpå byxorna.

Matrix är gjord för vuxna och Stålmannen för familjen men nog tycker jag att den "vuxnare" filmen i detta sammanhang är barnsligare och framför allt sämre. Men det är min smak det.

Till Admin: Sorry att detta är helt OT, kanske kunde du klippa ut lämpliga bitar och slänga in i en tråd i Loungen, kanske den om Seriefilmer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26

Till Admin: Sorry att detta är helt OT, kanske kunde du klippa ut lämpliga bitar och slänga in i en tråd i Loungen, kanske den om Seriefilmer.


Jag ordnade en egen tråd åt er istället. [:)]

/admin
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

citat:
Ursprungligen postat av Admin


Jag ordnade en egen tråd åt er istället. [:)]

/admin


Du är för jäkla snäll, tackar för det. [:)]
Känns som jag senaste tiden har haft lite knepigheter med att hålla mig inom topic så du fått extra jobb. Ska försöka skärpa mig. [B)]

Till alla medforumiter: Även om tråden heter LR26 och TE ser jag gärna att alla ni andra lämnar era synpunkter i denna diskussion.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

citat:
Ursprungligen postat av Knasen

Apråpå Matrix:

http://www.snabbstart.com/film/matrix-cow-fight.aspx

[:D][:D][:D]



Right on! [:D]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Eftersom tråden antyder att man kan diskutera seriefilm mer generellt tänkte jag ställa en ny fråga;

Av de filmer som diskuterats här inne är det ju serien som kommit före filmen, och inte tvärtom. Sen har vi serier som uppstått utifrån filmer, som till exempel V-serien och James Bond etc.

Av de serier som skapats utifrån filmer, finns det fler än Star Wars som klarat sig bra, eller är det ett ensamt exempel?

Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Eftersom tråden antyder att man kan diskutera seriefilm mer generellt tänkte jag ställa en ny fråga;

Av de filmer som diskuterats här inne är det ju serien som kommit före filmen, och inte tvärtom. Sen har vi serier som uppstått utifrån filmer, som till exempel V-serien och James Bond etc.

Av de serier som skapats utifrån filmer, finns det fler än Star Wars som klarat sig bra, eller är det ett ensamt exempel?




Helgonet är ju ett annat exempel som jag minns. Den höll väl ganska länge, va? Jag tycker åtminstone att man ofta ser högar med Helgonet på loppisar.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Eftersom tråden antyder att man kan diskutera seriefilm mer generellt tänkte jag ställa en ny fråga;

Av de filmer som diskuterats här inne är det ju serien som kommit före filmen, och inte tvärtom. Sen har vi serier som uppstått utifrån filmer, som till exempel V-serien och James Bond etc.

Av de serier som skapats utifrån filmer, finns det fler än Star Wars som klarat sig bra, eller är det ett ensamt exempel?


Du nämner ju själv Bond. Den upplever jag som minst lika stor som Star Wars som serie betraktad. De flesta andra brukar vara kortlivade.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Eftersom tråden antyder att man kan diskutera seriefilm mer generellt tänkte jag ställa en ny fråga;

Av de filmer som diskuterats här inne är det ju serien som kommit före filmen, och inte tvärtom. Sen har vi serier som uppstått utifrån filmer, som till exempel V-serien och James Bond etc.

Av de serier som skapats utifrån filmer, finns det fler än Star Wars som klarat sig bra, eller är det ett ensamt exempel?


Tarzan är kanske det främsta exemplet på en serie som klarat sig bra. Den började förstås i bokform, sedan blev det en drös med filmer och en radda långlivade serietidningar på lite olika förlag.

The Shadow började som pulpnoveller och som radioteater och blev sedermera också seriefigur.

Star Trek-serietidningen gav ut under åren 1967-1979 men jag har inte koll på om den sålde bra. De senare ST-serierna på tv har också fått sina egna tidningar och jag antar att de säljer hyfsat till alla fanatiska Trekkies.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Du nämner ju själv Bond. Den upplever jag som minst lika stor som Star Wars som serie betraktad. De flesta andra brukar vara kortlivade.



Skillnaden mellan Bond och Star wars är väl att man inte hittar drivor av SW på loppisar som man gör med Bond-tidningar. Jag tror att intresset för Bond har svalnat aningen.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Skriv svar