Bloggar

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Re: Bloggar

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 31 jul 2012, 21:05

larsa66 skrev:
Labrador Road skrev:
Politik går ut på att ha så mycket makt som möjligt över så många som möjligt och det är det jag ogillar. Ju mindre makt de har desto bättre.

Intressant.
Vem ska ha makten då?

Intressant - och en totalt felaktig analys.

Att mindre makt till politiker skulle vara bättre är en lat människas syn på sin omvärld. Med det synsättet väljer man att stå utanför och peka. Det är fegt, fult och ynkligt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 31 jul 2012, 21:17

APenny4YourThoughts skrev:
larsa66 skrev:
Labrador Road skrev:
Politik går ut på att ha så mycket makt som möjligt över så många som möjligt och det är det jag ogillar. Ju mindre makt de har desto bättre.

Intressant.
Vem ska ha makten då?

Intressant - och en totalt felaktig analys.

Att mindre makt till politiker skulle vara bättre är en lat människas syn på sin omvärld. Med det synsättet väljer man att stå utanför och peka. Det är fegt, fult och ynkligt.

Man kan väl iofs vara t.ex. anarkist eller libertarian, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 31 jul 2012, 21:21

Det är fortfarande fegt, fult och ynkligt. (japp, det är ett tyckande)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 31 jul 2012, 21:26

APenny4YourThoughts skrev:Alla kanske inte ser det som en svulst? Jag tror att Pride-organisatörerna är medvetna om hur det kan uppfattas, men föredrar uppmärksamheten framför stoltheten? (pun intended)

Din syn på politiker är både bedrövlig och farlig på samma gång. Nej, jag tänker inte utveckla det.

Såg inte det här inlägget förrän nu. Min övertygelse är att partierna inte medverkar egentligen för bögarnas skull, utan för att de räknar med att vinna röster på det. Jag tror det kvittar för SLM och liknande om sossar, moderater och andra är där eller inte.
larsa66 skrev:Intressant.
Vem ska ha makten då?

Jag menar ju att så decentraliserad och utspridd makt som möjligt är av godo. Att den återgår till folket, alla människors rätt att styra över sina egna liv.

Det blir liksom helt bisarrt att förklara för en stenåldersgubbe: Om fem miljoner år ska du rösta på vem som ska bestämma över dig, och det kommer med hjälp av grupptryck tvingas på dig att du ska rösta vem du vill ska ha makten över dig för om du inte faller till föga så gör du inte din plikt som medborgare och låter dig bestämmas över. Se så, nu har du fem miljoner år på dig att vänja dig vid tanken. Så gå sedan och rösta och var nöjd med att du fick bestämma vem som ska ha makten.

APenny4YourThoughts skrev:Intressant - och en totalt felaktig analys.

Det är inte en analys, det är en personlig åsikt. Jag är inne på samma linje som exempelvis Chomsky.
http://www.youtube.com/watch?v=MeTbDdl7XiE

Det är som att tvinga alla att de måste äta glass, visst de kan få valet om de vill ha chokladglass eller jordgubbsglass, men tvånget är ändå där glassen måste du trycka i dig, och helst inte knysta för mycket. Du kan känna dig nöjd och lycklig av ge bort makten, för rätt parti har ju fått den, jippi. Nej systemet är fel hela vägen. Som jag sagt tidigare så är det ända riktiga att verka för ett samhälle där så många som möjligt har makt över sina egna liv som möjligt, där partier verkar för att allt ska bli så bra att de inte behövs längre, inte få mer och mer makt som det är nu.

Precis som polisen borde verka för att minska brott generellt, inte se det som ett egenvärde för att de ska få finnas kvar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tis 31 jul 2012, 22:01

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Alla kanske inte ser det som en svulst? Jag tror att Pride-organisatörerna är medvetna om hur det kan uppfattas, men föredrar uppmärksamheten framför stoltheten? (pun intended)

Din syn på politiker är både bedrövlig och farlig på samma gång. Nej, jag tänker inte utveckla det.

Såg inte det här inlägget förrän nu. Min övertygelse är att partierna inte medverkar egentligen för bögarnas skull, utan för att de räknar med att vinna röster på det. Jag tror det kvittar för SLM och liknande om sossar, moderater och andra är där eller inte.

Nej, det är det inte, det var ett mål att få med partierna i paraden eller på några andra
sätt! När Pride fick med partierna (det fanns redan från början partier med starka kopplingar
genom privatpersoner) så har de per automatik tillgång till lagsstiftarna, vilket är lobbyisternas
våta dröm!

Självklart hakar till slut alla partier på, inte för att vinna röster, utan snarare för att behålla väljare som
redan röstar på dem med koppling till hbtq. Dessutom glömmer man att i varje parti som finns det
homosexuella, och att tvärnobba är en markering gentemot dom, som de inte har råd med.
Så politiska partier, fackförbund och starka föreningar i prideparaden osv är garanter för
att dessa ska jobba med frågorna och ingen har råd att stanna utanför.

Och rent krasst, har ett litet parti sådär 20 000 medlemmar, så är det inte svårt
att hitta ett femtiotal som kan gå i paraden med övertygelse om att de har där att göra.
Precis som jag sa innan, det finns inget "Vi" och Dom" utan bara "Vi" och om du kan släppa
din cynism ett tag, kan du inte tänka dig att det finns folk i alla partier som anser att det
är skit att folk behandlas annorlunda bara för sin sexuella läggnings skull?
Och tycker samtidigt att det parti de tillhör ska stå för samma åsikt och visa det öppet,
exempelvis i en Prideparad?
I mitt eget parti MP, så är Ulf Holm, vice Talman i riksdagen (och fd gruppledare) öppet homosexuell,
vår partisekreterare Anders Wallner är det (han har varit pressansvarig samt ingått i styrelsen i "Pride House").
Han har barn ihop med Anna Söderström, fd MP-anställd, fd ordförande för RFSL Stockholm och fd
presstalesperson för Stockholm Pride. Tänker inte tala för de andra partierna, men när inbjudan kom att delta
i paraden, så kändes det svårt att säga "Nej tack, vi bryr oss inte..." [:o)]

Men självklart finns det folk i Priderörelsen som inte vill ha med politiska partier,
politikerförakt kräver inga speciella sexuella preferenser! [;)]

Jens

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 31 jul 2012, 22:22

jens-olof skrev:...om du kan släppa din cynism ett tag, kan du inte tänka dig att det finns folk i alla partier som anser att det är skit att folk behandlas annorlunda bara för sin sexuella läggnings skull?

Mitt ogillande av politik har inget med cynism att göra. Hur folk behandlas bör egentligen endast baseras på deras handlingar och gärningar, inte läggning, åsikter eller annat. Tyvärr är det inte så enkelt och ditt eget parti gör exempelvis vad de kan för att motarbeta SD och andra partier som de anser har fel åsikter, inte för deras gärningar utan för sina åsikters skull.

Jag finner det inte så konstigt att man valde att lägga ned Vattenfestivalen och plockade upp Pride istället, för att föra in det politiska temat i Vattenfestivalen hade inte varit lika enkelt, där hade det känts än mer malplacerat.

Men det är strunt samma, Pride kommer bli mer politiserat vad jag än hoppas på. Sedan kan DN köra sin propaganda så mycket de vill och låtsas som det handlar om annat än politik, för vi vet ju alla att...
http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A
[;)] [8D] Se så, inte sura nu. Jag har min åsikt, du har din, och Penny har sin, precis som det ska vara tycker jag som värnar om allas rätt att ha sin egna åsikt.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tis 31 jul 2012, 22:41

Labrador Road 26 skrev:
jens-olof skrev:...om du kan släppa din cynism ett tag, kan du inte tänka dig att det finns folk i alla partier som anser att det är skit att folk behandlas annorlunda bara för sin sexuella läggnings skull?

Mitt ogillande av politik har inget med cynism att göra. Hur folk behandlas bör egentligen endast baseras på deras handlingar och gärningar, inte läggning, åsikter eller annat. Tyvärr är det inte så enkelt och ditt eget parti gör exempelvis vad de kan för att motarbeta SD och andra partier som de anser har fel åsikter, inte för deras gärningar utan för sina åsikters skull.

Men det är väl politikens verktyg, att motarbeta åsikter de anser är fel och stödja
åsikter de anser är rätt? Längs vägen får man kanske kohandla lite, det är små
steg i taget som gäller...

Fast SD har lång väg att gå, det är mer än en knäppgök ni fått in på politiska platser.
Det har jag personlig erfarenhet utav, när SD:s politiska sekreterare/gruppledare
börjar prata med mig om att han inte gillar min blogg och nämner i förbigående
"miljöpartistens hus som brann upp"! Som SD:s proffspolitiker i länet, så bidrar sådant
rejält till politikerförakt...

Minns inte vilket språkrör som fick frågan från media "Men om ni får 51 procent då?"
och svarade "Då lägger vi ned partiet, då behövs vi inte längre!" [:D]

Och den inställningen tycker jag är sund, och jag gillar "Serieforum", där folk tillåts att
ha både rätt och/eller fel ibland!

Jens

Som tycker det är kul och smickrande att jag uppenbarligen läses och väcker känslor när jag
slänger in en blogg då och då! [:o)]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 31 jul 2012, 23:21

jens-olof skrev:...det är mer än en knäppgök ni fått in på politiska platser.

Minns inte vilket språkrör som fick frågan från media "Men om ni får 51 procent då?"

Och den inställningen tycker jag är sund, och jag gillar "Serieforum", där folk tillåts att

Ni? Hoppas du inte räknar in mig där, jag ställer mig utanför den politiska arenan numera. Det låter som en gubbe eller tant i min smak, även om det nog tyvärr inte var helt seriöst menat.

Gillar också Serieforum och alla dess medlemmar, även om jag inte alltid håller med alla om allting.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tis 31 jul 2012, 23:37

Labrador Road 26 skrev:
jens-olof skrev:...det är mer än en knäppgök ni fått in på politiska platser.

Ni? Hoppas du inte räknar in mig där, jag ställer mig utanför den politiska arenan numera. Det låter som en gubbe eller tant i min smak, även om det nog tyvärr inte var helt seriöst menat.

Gillar också Serieforum och alla dess medlemmar, även om jag inte alltid håller med alla om allting.

Tror det var Birger Schlaug, och om det var han, så menade han det, han trodde inte
på evighetspartier, förr eller senare stagnerar dom! [:o)]

Jens

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » ons 01 aug 2012, 11:27

Gjorde ett inlägg innan lunch här, som innehåller en animation jag gjorde. Den är inte bra, och det var ett test. Jag kommer troligtvis göra flera:
http://www.linussjoblom.n.nu/stick-animation

Vilken diskusion det blev! Det är såhär det ska gå till! [^]

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » lör 04 aug 2012, 03:34

Labrador Road 26 skrev:Jag finner det inte så konstigt att man valde att lägga ned Vattenfestivalen och plockade upp Pride istället, för att föra in det politiska temat i Vattenfestivalen hade inte varit lika enkelt, där hade det känts än mer malplacerat.

?

Vattenfestivalen las ner av arrangörerna inte av politiker. Den hade under flera år dragits med taskig lönsamhet och sjunkande kvalitet, något som är ett ganska vanligt problem med alla festivaler och kommer att drabba pride snart om de inte skärper sig. Det blev inte direkt bättre av att vattenfestivalen de sista åren drog till sig mycket ungdomsfylla, våldsbrott och skapade frustration och irritation bland stockholmare.

Pridefestivalen i stockholm började 98 (då höll vattenfestivalen fortfarande på) med att man var värdar för europride och sedan rullade det på. Inte heller pride festivalen styrs av politiker utan drivs av ett fristående bolag (skulle gissa på någon form av ideel förening). Pride har ALLTID varit politiskt och vi har haft olika pride verksamheter i sverige sedan 70-talet. Den vanliga kritiken är annars att det blivit för opolitiskt och kommersiellt eller att man försöker driva frågor som inte har med pride att göra, men politiskt har det alltid varit.

Man kan tycka vad man vill om att svenska partier medverkar men det är självklart att det främst började med att pride ville ha dem och ville ge dem plats. Politiker har alltid funnits på festivaler, man ser deras små informationstält då och då på tex musikfestivaler men det blir aldrig så stort som det är på pride om inte organisationen och arrangemanget själva väljer att ha dem där. Det är inte politikerna som har gjort politik av pride, det är pride som har lyckats göra rikspolitik av pride.

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » lör 04 aug 2012, 18:09

Håller just nu på att göra mer design på bloggen.

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » mån 06 aug 2012, 13:06

Nu är den hyfsat klar och redigerad, tagit bort lite inlägg som innehöll trams, och jag tycker den ser ok ut.
länken dit? Kolla nere i min signatur!

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » mån 06 aug 2012, 13:43

Jag tycker seriebloggar skall se ut som t.ex. Joakim Gunnarssons. Det är ett enkelt lättfattligt format som de flesta serieskaparna har adapterat efter vad jag sett, dock med mindre variationer.

http://jgunnarsson.blogspot.se/2012/08/seriemanus.html

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 06 aug 2012, 14:39

Jag är egentligen ingen bloggföljare, men den serieblogg jag läst mest på är utan tvekan Dial B for Blog.
http://dialbforblog.com/

Han har till och med tagit upp Fantis, även om det vanligen är superhjältar, med övervikt på DC Comics karaktärer som gäller.
http://www.dialbforblog.com/archives/234/

Rejält illustrerade inlägg, ordentlig research. Över lag mer faktabaserad än åsiktsdriven. Fast även den lider av att inte utnyttja bredden ordentligt. Skulle föredra om fler hade dynamisk bred satt till 60-80 procent.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » mån 06 aug 2012, 14:52

Jag är heller ingen regelbunden bloggföljare, men jag kollar ändock in vissa som t.ex bloggen om Jack Cole (Plasticman)

http://colescomics.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » fre 31 aug 2012, 16:18

Uppdaterar den här tråden lite!
Har just skrivit ett litet inlägg om ett teaterbesök jag gjorde idag.
Läs inlägget här!
Vad tycker ni om SD?

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » fre 31 aug 2012, 17:06

Nu handlade blogginlägget om just SD men blir det ren diskussion håller vi det i den här tråden http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... &start=600
/Admin

EDIT: Jag flyttade inläggen till politiktråden, då det var rena politikinlägg. Vidare diskussion tas alltså i tråden jag länkar till här ovan.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tis 04 sep 2012, 15:29

Länge sedan jag skrev något, så det var dags igen.
Alltid retar jag någon, det är ju bästa sättet att bli läst! [:D]

http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6214012

Jens

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » tis 04 sep 2012, 15:32

jens-olof skrev:Länge sedan jag skrev något, så det var dags igen.
Alltid retar jag någon, det är ju bästa sättet att bli läst! [:D]

http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6214012

Jens

Haha! Det håller jag med om!
Själv så har jag precis bloggat om ett visst fansinbyte jag har gjort...
http://linussjoblom.tumblr.com/post/308 ... textfansin

Återgå till "Loungen"