Labrador Road 26 skrev:APenny4YourThoughts skrev:Alla kanske inte ser det som en svulst? Jag tror att Pride-organisatörerna är medvetna om hur det kan uppfattas, men föredrar uppmärksamheten framför stoltheten? (pun intended)
Din syn på politiker är både bedrövlig och farlig på samma gång. Nej, jag tänker inte utveckla det.
Såg inte det här inlägget förrän nu. Min övertygelse är att partierna inte medverkar egentligen för bögarnas skull, utan för att de räknar med att vinna röster på det. Jag tror det kvittar för SLM och liknande om sossar, moderater och andra är där eller inte.
Nej, det är det inte, det var ett mål att få med partierna i paraden eller på några andra
sätt! När Pride fick med partierna (det fanns redan från början partier med starka kopplingar
genom privatpersoner) så har de per automatik tillgång till lagsstiftarna, vilket är lobbyisternas
våta dröm!
Självklart hakar till slut alla partier på, inte för att vinna röster, utan snarare för att behålla väljare som
redan röstar på dem med koppling till hbtq. Dessutom glömmer man att i varje parti som finns det
homosexuella, och att tvärnobba är en markering gentemot dom, som de inte har råd med.
Så politiska partier, fackförbund och starka föreningar i prideparaden osv är garanter för
att dessa ska jobba med frågorna och ingen har råd att stanna utanför.
Och rent krasst, har ett litet parti sådär 20 000 medlemmar, så är det inte svårt
att hitta ett femtiotal som kan gå i paraden med övertygelse om att de har där att göra.
Precis som jag sa innan, det finns inget "Vi" och Dom" utan bara "Vi" och om du kan släppa
din cynism ett tag, kan du inte tänka dig att det finns folk i alla partier som anser att det
är skit att folk behandlas annorlunda bara för sin sexuella läggnings skull?
Och tycker samtidigt att det parti de tillhör ska stå för samma åsikt och visa det öppet,
exempelvis i en Prideparad?
I mitt eget parti MP, så är Ulf Holm, vice Talman i riksdagen (och fd gruppledare) öppet homosexuell,
vår partisekreterare Anders Wallner är det (han har varit pressansvarig samt ingått i styrelsen i "Pride House").
Han har barn ihop med Anna Söderström, fd MP-anställd, fd ordförande för RFSL Stockholm och fd
presstalesperson för Stockholm Pride. Tänker inte tala för de andra partierna, men när inbjudan kom att delta
i paraden, så kändes det svårt att säga "Nej tack, vi bryr oss inte..."
Men självklart finns det folk i Priderörelsen som inte vill ha med politiska partier,
politikerförakt kräver inga speciella sexuella preferenser!
Jens