Om att skriva och om språkfascism

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av mohsart »

spindelmannenelektra skrev:Du är duktig, du skriver mycket bättre än jag.

Tack, men duktig vet jag inte. Kanske mer intresserad bara?
Men visst, hela skoltiden när alla skulle läsa någon text och sedan diskutera den el. dyl. så hann jag max med halva innan läraren frågade om alla var klara (och jag vågade inte säga nej). Och jag gick ut gymnasiet (N) med tvåa i svenska språket. Och jag minns att jag upp till ca 20 års ålder kunde glömma bort hur "f" såg ut.
Men jag har haft över 20 år på mig att lära mig mer och mer och har alltid läst och skrivit mycket.

Det största problemet för mig är att jag läser texter bokstav för bokstav, inte ord för ord, vilket gör att det går långsamt och att jag aldrig har kunnat skumma texter; fast å andra sidan är jag en jävel på att korrekturläsa (första gången jag läser en text, sen ser jag det jag vill se).

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

mohsart skrev:
spindelmannenelektra skrev:Du är duktig, du skriver mycket bättre än jag.

Tack, men duktig vet jag inte. Kanske mer intresserad bara?
Men visst, hela skoltiden när alla skulle läsa någon text och sedan diskutera den el. dyl. så hann jag max med halva innan läraren frågade om alla var klara (och jag vågade inte säga nej). Och jag gick ut gymnasiet (N) med tvåa i svenska språket. Och jag minns att jag upp till ca 20 års ålder kunde glömma bort hur "f" såg ut.
Men jag har haft över 20 år på mig att lära mig mer och mer och har alltid läst och skrivit mycket.

Det största problemet för mig är att jag läser texter bokstav för bokstav, inte ord för ord, vilket gör att det går långsamt och att jag aldrig har kunnat skumma texter; fast å andra sidan är jag en jävel på att korrekturläsa (första gången jag läser en text, sen ser jag det jag vill se).
/Mats


Spännande att läsa det du skriver. Jag hade rätt lätt för svenska på högstadiet och gymnasiet, men på sistone har nog min svenska blivit sämre och sämre. Jag tittar bara på engelska program läser bara engelska böcker och serier. Det mesta jag skriver är också på engelska. Det där med svenska särkskrivningar har jag nu fattat att jag är riktigt dålig på. Får väl göra som dig och bli mer intresserad av språket. Ja det måste vara spännande för dig att kunna behärska språket på ett sånt imponerande sätt när du har haft svårigheter med det. Själv hade jag nästan 1:a i Engelska både på gymnasiet och högstadiet. Sen pluggade jag i Australien både på gymnasiet och Universitet. Jag fick högsta betyg i "Australian Studies" på Universitet och nu jobbar jag som Engelsklärare. Kul att man kan förbättra sig. Språk är kul önskar jag var bättre på det svenska språket.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Svårigheten med engelska är att man måste vara klar över vilken version man använder, Amerikanska, Brittisk engelska eller Australiensiska
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

Peral skrev:Svårigheten med engelska är att man måste vara klar över vilken version man använder, Amerikanska, Brittisk engelska eller Australiensiska


Ja det är svårt, väldigt svårt. Å andra sidan går mina elever endast i 8:an så målet för mig är främst att de inte pratar "svensk-engelska".

OT. Underbart jobb att vara lärare vilket fall som helst. Fast helst skulle jag vilja jobba i en serietidningsaffär, det måste vara drömjobbet. Jag skulle vilja jobba några timmar som lärare, några timmar som simlärare och typ 75% av tiden skulle jag vilja jobba med serier. Jag avundas alla ni som jobbar med serier. Att jobba i serietidningsaffär och också teckna och skriva serier måste definitivt vara drömjobbet. Någon gång i framtiden skall jag jobba med det. Det är min dröm i alla fall.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

spindelmannenelektra skrev:Det där med svenska särkskrivningar har jag nu fattat att jag är riktigt dålig på.


Jahopp då stavade man fel igen, särskrivningar skall det vara. Jag skall vara noggrannare innan jag skickar iväg mina inlägg. Jag skall försöka greppa det där med särskrivningar. Jag tycker det är svårt. Alla kan inte vara språkgenier. [:I]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Jag tycker inte man skall sätta så hårda krav på det, huvudsaken är att andemeningen går fram. som jag upplever det är både franska och engelska forum väldigt generösa i detta fall. (Detta är de tre språk jag försöker kommunicera på)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

mohsart skrev:Tack, men duktig vet jag inte. Kanske mer intresserad bara?
Men visst, hela skoltiden när alla skulle läsa någon text och sedan diskutera den el. dyl. så hann jag max med halva innan läraren frågade om alla var klara (och jag vågade inte säga nej). Och jag gick ut gymnasiet (N) med tvåa i svenska språket. Och jag minns att jag upp till ca 20 års ålder kunde glömma bort hur "f" såg ut.
Men jag har haft över 20 år på mig att lära mig mer och mer och har alltid läst och skrivit mycket.

Hade du inte nämnt nu att du har dessa problem hade jag inte gissat det över huvud taget, och jag brukar oftast direkt se om det är stavfel, syftningsfel, eller andra typer av skrivproblem som någon har.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

LR är grym på detta vilket man ser i hans recensioner har du förresten börjat förbereda Tintin recensionen vilket lär bli årets höjdpunkt? (ingen press [:o)] )
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:LR är grym på detta vilket man ser i hans recensioner har du förresten börjat förbereda Tintin recensionen vilket lär bli årets höjdpunkt? (ingen press [:o)] )

Tackar så mycket. Har inte börjat förbereda mer än att kolla på de olika trailers och tv-spottar som ploppar upp i olika länder. Brukar skriva recensionerna helt ur huvudet och bara kolla upp vissa årtal och så när jag väl skriver. Hitta lämpliga bilder brukar ta ungefär lika lång tid som själva skrivandet, som för de längre ligger runt tre timmar ungefär, inklusive bildfixandet. Sedan tar det säkert 10-20 minuter av korrläsning och smärre justeringar både precis innan publicering och precis efter när man ser hur allt blev.

SpideyElektra: Funkar inte metoden med att säga orden och försöka höra om de ska skrivas ihop eller inte får du försöka hitta något annat knep. Fast jag har inte lagt märke till att du skulle särskriva särskilt mycket så det behövs nog egentligen inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Peral skrev:Jag tycker inte man skall sätta så hårda krav på det, huvudsaken är att andemeningen går fram. som jag upplever det är både franska och engelska forum väldigt generösa i detta fall. (Detta är de tre språk jag försöker kommunicera på)


Jag tycker man bör ha ett visst överseende med människor som ändå försöker uttrycka sig på ett språk som inte är deras förstaspråk. Infödda svenskar som inte skiljer på tal- och skriftspråk när de skriver har jag väldigt lite till övers för. Språklig slapphet är onödigt och får ofta någon att framstå som mindre begåvad än vad den är.

"d e som d e me d" såg jag senast en vuxen svensk kvinna skriva i ett blogginlägg. Jag hoppas, för hennes skull, att det var ett försök att verka lite ball och ungdomlig, men tyvärr tror jag inte det. Och nej, blogg, chatt och foruminlägg är ingen ursäkt att slappa med språket.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Jag tror recensionen kommer överträffa filmen!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:SpideyElektra: Funkar inte metoden med att säga orden och försöka höra om de ska skrivas ihop eller inte får du försöka hitta något annat knep. Fast jag har inte lagt märke till att du skulle särskriva särskilt mycket så det behövs nog egentligen inte.


Grundregeln är ganska simpel, egentligen. INGA ord skrivs isär i svenska. Tycker du att det ser märkligt ut, överväg ett bindestreck för att stava av och göra det mer lättläst.

Ofta uppfattar jag det som att det är egennamn i kombination med sammansatta ord som ställer till det för många.

Idol-juryutlåtande och Can-can-uppvisning är två exempel. Det är inte brutalt fel att skriva Idoljuryutlåtande och Cancanuppvisning, men läsbarheten blir lidande för de flesta.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av spindelmannenelektra »

APenny4YourThoughts skrev:
Labrador Road 26 skrev:SpideyElektra: Funkar inte metoden med att säga orden och försöka höra om de ska skrivas ihop eller inte får du försöka hitta något annat knep. Fast jag har inte lagt märke till att du skulle särskriva särskilt mycket så det behövs nog egentligen inte.


Grundregeln är ganska simpel, egentligen. INGA ord skrivs isär i svenska. Tycker du att det ser märkligt ut, överväg ett bindestreck för att stava av och göra det mer lättläst.

Ofta uppfattar jag det som att det är egennamn i kombination med sammansatta ord som ställer till det för många.

Idol-juryutlåtande och Can-can-uppvisning är två exempel. Det är inte brutalt fel att skriva Idoljuryutlåtande och Cancanuppvisning, men läsbarheten blir lidande för de flesta.


Tack grabbar! Jag skall göra mitt bästa. Ni kan väl säga till när det blir fel så lär jag mig. [:)] Jag skall läsa på svenska skrivregler också, det kan behövas.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Peral »

Så mycket man kan lära sig på Serieforum!
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av mohsart »

Angående engelskans eventuella påverkan m.m.: http://www.journalisten.se/kronika/8680 ... riv-i-saer

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av APenny4YourThoughts »

mohsart skrev:Angående engelskans eventuella påverkan m.m.: http://www.journalisten.se/kronika/8680 ... riv-i-saer

/Mats


Intressant artikel. Såg att den hade några år på nacken. Undrar om allt i den fortfarande är giltigt eller om det skett svängningar igen.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Nima »

Faktiskt, var det enda jag hade lite svårt för just de och dem. Jag har dock försökt bättra mig sen någon här på forumet antydde det. Och kommateringar. Jag har fått för mig att jag missbrukar dessa underbara små tecken.

Man ska ju ha mycket lättare för att lära sig språk när man är ung men det känns som något som inte alls utnyttjas av lärare.
Andra ämnen verkar prioriteras framför svenska i lågstadiet. Jag vikarierar som fritidspedagog och är då med på lektionerna en hel del.
Det är i alla fall det intryck som jag har fått.


Sen tycker jag det är helfestligt med rasister som värnar om det svenska språket och kulturen men inte ens kan stava rätt till svartskalle. Jag menar, ska man bli utsatt för diverse förolämpningar så kan de ju åtminstone vara rättstavade. Det är det minsta man kan begära.
Blir lite OT nu. Ska inte klandra ner på svenska rasister. De har gett mig så många glada skratt att jag nog har förlängt mitt liv med flera år.
Om en blatte som jag, som ändå är relativt lat och likgiltig, kan få MVG i svenska b (vilket, handen på hjärtat, inte ens är en bedrift), så borde även en patriot och nationalist och jag vet inte vad, kunna få det.
Man kan inte göra annat än att älska dessa bröder.
http://www.youtube.com/watch?v=g9dJtGUvtcE
http://www.youtube.com/watch?v=6wsDa4xAwAE


En fråga har jag också. Skriver ni idag eller i dag?
I dag är väl det korrekta, men oftast ser man ändå den andra varianten.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av mohsart »

Idag, isär, ihop... Där är några av de (få) orden som kan vara lite luriga v.g. ihop-/isärskrivning.
Jag tror att bägge varianterna är accepterade.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Isegrim »

..."I dag skrev jag idag för jag ville vara än mindre högtidlig"...

Bägge funkar, men ingen av dem i alla sammanhang, det senare är lite mer "talspråk".
http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950

Är man osäker kan man alltid fråga/söka i språklådan hos språkrådet.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Om att skriva och om språkfascism

Inlägg av Magnus Knutsson »

APenny4YourThoughts skrev:Idol-juryutlåtande och Can-can-uppvisning är två exempel. Det är inte brutalt fel att skriva Idoljuryutlåtande och Cancanuppvisning, men läsbarheten blir lidande för de flesta.

Jo, det är både fel att skriva "Can-can-uppvisning" och "Cancanuppvisning". Det som finns att välja på är "cancanuppvisning" och "cancan-uppvisning".

Det har pratats här en hel del om det jobbiga med särskrivningar. Nåt som retar mej är användningarn av stor bokstav på både den ena och den andra substantiven. Det verkar som folk tror att bara för att dom tycker nån sak är viktig så ska den ha den ha stor bokstav.

(När jag skriver på detta forum använder jag mitt "seriespråk". Därför sånt som "mej" och "nåt".)
Skriv svar