Högskoleprovet

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Högskoleprovet

Inlägg av Erik S »

Vi som gjorde högskoleprovet idag fick nöjet att läsa en text skriven av Claes Reimerthi om bokserien Jan Lööfs serier. Det var en text på knappt en sida som var en del av en av läsförståelsedelarna. Om jag inte missminner mig var delen där Lööf och Reimerthi var med dock endast en utprövningsdel för kommande prov, dvs inte en del av det riktiga högskoleprovet. Men fortfarande lite kul att se. (ännu roligare var att jag skrev 2.0, preliminärt beräknat! [:o)] )
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Häögskoleprovet var man grymt besviken på, vilket skit, enda utmaningen var möjligen tidsaspekten, skräp.

Men 2.0 hade jag inte iaf 1.7 har jag för mig att det blev.

Jag använde det dock aldrig då det är rena vansinet att söka en teknisk eller naturutbildning på högskola på ett högskoleprov, då kommer man få enorma problem.

Faktum är att jag inte förstår vitsen med det hela ens, ja kanske för högskoleutbildningar man bara behöver grundskolekunskaper, då är det kanske en bra avkänning, men stor varning att använda det för att läsa nåt mer krävande på det iaf och man har pissbetyg i ämnen som är viktiga.

Nu får man väl iofs inet söka allt utan att ha ämnen som krävs, men att det skulle spegla nåt på den nivån aldrig, möjligen om man aldrig läst en gymnasieutbildning då är det nog ett vettigt sätt att se hur mycket man har kvar från grundskolan och i allmänvetande bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Får kolla in det där. Högskoleproven brukar ju komma upp och gå att ladda ned efter någon dag. Säg till om det finns länk.

Kan vara litet skeptisk till högskoleprovet, själv, men det är iaf bra att det har gjorts om.

Nu vet jag ju inte om betygen egentligen mäter så mycket konkreta kunskaper, heller, men de är iallafall ett bevis på att man lärt sig hur man pluggar.

(Jag är rätt negativ till Jan Björklunds försök att göra om skolan, också, inte helt oväntat. Viktade betyg leder bara till mer byråkrati. Varför ska samma ämne vara mer värt om man är yngre när man läser det, etc.)

Grattis till Erik, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Jag har gått igenom allt Betygen och fräscha kunskaper från skolbänken är det enda som funkar, högskolan är inte som en vanlig skola, det är korvstoppning på hög nivå.

En föreläsning där du sitter med hundratals andra gör att du inte kan fråga nånting alls någonsin, anteckningar och sen hooppas du förstår dem, har du då en tidigare spricka i kunskaperna pga att du inte mins hur man gjorddee eller hade uselt betyg då är du bränd i allmänhet.

Dock har jag bar erfarenheter av naturtekniska utbildningar, en gigantisk chock var det första som slog en helt enkelt ändå kom jag förberedd.

Högskoleprov hahaha, tur som sagt at man inte kan gå direk ttill en sån utbildning på det, då fick de rulla ut folk på löpande band ur salarna.

Jag skulel föredra en utbildning med bådee praktik och teori, men så är inte fallet i verkliga livet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

OT:

Jag skulle vilja säga att högskoleprovet i mycket större utsträckning visar vem som har studiekapacitet för högskola/universitet än vad godtyckliga gymnasiebetyg från Ystad till Haparanda gör.

Med all respekt för er som går på gymnasiet nu och har bra betyg, gymnasiebetyg visar primärt vilka som har genomskådat varje enskild pedagogs sätt att värdera elevers insatser. Inte så mycket mer.

Högskoleprovet ger en fingervisning om lämplighet för att studera på eftergymnasial utbildning. Det visar däremot inte alls vilken flit, disciplin och motivation någon har. De tre egenskaperna värderas väldigt högt på högskola/universitet, även om de högre lärosätena själva vill tro att det är något annat som värderas.

I den bästa av världar hade det varit personlig lämplighet via intervjuer för att komma in på eftergymnasial utbildning, men det blir så klart omöjligt att genomföra i praktiken. Betyg är den enda i en rad usla sorteringsmekanismer som i tillräcklig omfattning sorterar bort folk utan att det blir totalt ramaskri om orättvisor.

Vart och ett av mina tolv yrkesverksamma år har gett mig mer än mina 5 år på högskola i termer av yrkeskompetens. Det säger en del.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Högskoleprovet

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Serieanknytning och intressant syn på utbildning:

Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Agentum »

Du har rätt OCH fel då jag ju vet hur det är.

Det är kanske så att de förbättrat högskolepårovet nåt hejdlöst eller nåt, men det är nonsens som vem som helst kan ta sig igenom.
Har du faktikst klarat säg Matte A-D, Fysik A-B osv ja du fattar så är det en helt anna sak, kan du inet det på högskolan är du DÖD, tyvärr, jag vet inte varför provet heter som det gör, det är ett missvisande nan

Det säger nog mer om just det du skrev först vemn man är, inte hur bra man kan läsa på högskolan, det var det dummaste jag läst, vad är det du läst på högskola egentligen, 5 år är ju jävligt mycket så det lär ju var nåt högst avancerat vilket borde fått dig att förstå att utan dina gymnasiestudier hade du inte komit in genom dörrn ens, de tdu inet redan lärt dig repeterar de nämligen inte det SKA man redan kunna.

Högskkola är korvstoppning och åter korvstoppning, jag vet inte vad som kan förbereda en på det faktikst, absolut ingte högskoleprov hahaha komik.

Därmot så ser jag att det mesta i yrkesväg kunde sorteras ut på annat sätt än kompakt teori som är utformad för folk som har asbergers, vi får läkare totalt utan empati osv på löpande band, de kan läsa in vilken bok som helst, men det är också allt , de kan inte hantera människor.

Nä jag förstår inet inlägget Penny, du säger både och här.

Det högskoleprov jag skrev hadre bar varit fint att lämna i återvinningen eller nåt, skräp, fattar ärligt inte vad det ska visa just i vidarestudier mer än som sagt att man är redo för gymnasiet, för det är där det ligger ungefär.

Ha 2.0 hur mycket ni vill, hoppas bar ni har enorm inlärningskapacitet för det är det enda som räknas, inte hur ni egentligen skulle fungera på ett arbete.
De studiebesök man fick göra gav bar en sak alla som jobbade på bygget sa att jobbet det lär mna sig här, skolan är skolan, vilket imo tyder på att nåy gått hemskt fel ui skolsystemet.

Högskoleprov hahahahahaha [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Högskoleprovet

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:Du har rätt OCH fel då jag ju vet hur det är.

Det säger nog mer om just det du skrev först vemn man är, inte hur bra man kan läsa på högskolan, det var det dummaste jag läst, vad är det du läst på högskola egentligen, 5 år är ju jävligt mycket så det lär ju var nåt högst avancerat vilket borde fått dig att förstå att utan dina gymnasiestudier hade du inte komit in genom dörrn ens, de tdu inet redan lärt dig repeterar de nämligen inte det SKA man redan kunna.


Jag är gymnasielärare. Ironiskt va?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Agentum »

Ok, hur menar du att inte just det man läser på gymnasiet är det man måste kunna på högskolan?

Nu får man inte söka antar jag utan åtminstonde G 8i de ämnen som krävs, men ändå, inte en chans att nån gemnom bara högskoleprovet fixar en högskoleutbildning, tja vissa kanske som kanske bostadsmäklare eller nåt, men inte nåt naturtekniskt det går bar inte då det inte liknad gymnasieskolan ens, det är långt mycket värre, det bluir ännu mer hyperteoretiskt och inte en minurt ägnas åt sånt du redan ska kunna på plats.

Det är iaf min erfarenhet, lärare har jag aldrig läst till så där har jag ingen aning hur det funkar, dt är en social utbildning mer och sånt är jag usel på så det har jag aldrig ens funderat över.

Personligen ser jag inte poängen med att bar teoretiskt beräkna allting om och om igen bara, jag la av pga ekonomin men återvände aldrig pga att jag tycker det är strunt hela skiten, det där visar inet hur bra man är på att sköta sitt jobb anser jag helt enkelt, inte fasne kunde de man träffade de där sakerna ihuvet längre, de kunde vad de behövde på jobbet och lärde sig jobbet på jobbet.

Som sagt att bar ha akademikerfolk på lala possitioner kan var väl så farligt, de är duktiga på att tänka mycket men inte bra på att verkligen göra något.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:Får kolla in det där. Högskoleproven brukar ju komma upp och gå att ladda ned efter någon dag. Säg till om det finns länk.

Texten om Lööf fanns i utprövningsdelen, och jag har sedermera insett att utprövningsprovet inte är detsamma för alla provdeltagare, utan att det finns en uppsjö av olika utprövningsprov runt om i landet. Således var det bara ett par tusen personer eller nåt som fick göra delen med Lööf och Reimerthi, och texten har inte offentliggjorts av Högskoleverket. Frågor och svar för de delar som var en del av det riktiga provet kan du hursomhelst hitta här:
http://studera.nu/hogskoleprovet/hogsko ... 00796.html

Och om jag och de andra som gjorde utprövningsdelen med Lööf svarade enligt Högskoleverkets önskan för felprocent, kanske den texten kommer med på ett framtida prov.

Grattis till Erik, annars.

Tackar! Jag ligger precis på 2,0 enligt förra provets normeringstabeller, och jag hoppas att jag inte blir nedpetad av nya normeringstabeller eller på grund av de omtalade strykta orden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Agentum »

Då hamnar du nog där runt, 2.0 är ju alltid kul att kunna säga iaf, allt beror ju på hur svårt provet kommer beräknas ha varit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Då hamnar du nog där runt, 2.0 är ju alltid kul att kunna säga iaf, allt beror ju på hur svårt provet kommer beräknas ha varit.

Det ska vara ungefär samma andel som får samma poäng varje år, oavsett hur många rätta svar man har. Innan brukade man kunna ha upp till 13 fel för att få 2.0, men det kanske inte stämmer nu när provet gjorts om. Jag tror det är ungefär 5 personer som har fått alla rätt genom åren, men ingen verkar arbeta med något direkt högstatusjobb, nu för tiden. Någon var snickare, t.ex.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Agentum »

Aha ok, de har ändrat det sen jag skrev, då kunde ,man alltså ha X antal fel men allt kom att bero på hur svårt provet skulel visa sig varit i efterhand när de gått över allas prov.

Jag känner en 2.0a men inte en som hade alla rätt, han hade typ 4-5 fel har jag för mig, han jobbar som busschaffis och på ett reservdelslager hehe.
Inget fel med det ,men bar frö en ev. realitycheck at tdet låter kanske lite mer om 2.0 än vad det påverkar ens liv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Wakuran »

Det brukade ligga i spannet runt 13 fel, minns jag. Någon procentsats av andelen tävlande man utgick ifrån. När det var ett lätt prov kunde det vara runt 11 fel, och när det var svårt runt 15. Något sånt...
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Agentum »

Stämmer säkert jag fick 1.7 iaf minns jag men jag mins inet antal fel längre, men det var alltså mer än 10 år sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Högskoleprovet

Inlägg av KRax »

Wakuran skrev:Det brukade ligga i spannet runt 13 fel, minns jag. Någon procentsats av andelen tävlande man utgick ifrån. När det var ett lätt prov kunde det vara runt 11 fel, och när det var svårt runt 15. Något sånt...


Ungefär en halv procent, tror jag. Om någon till äventyrs har gjort både ett gammalt och ett nytt prov, är jag rätt nyfiken på att höra om det nya upplevs lättare eller svårare? När jag läst om det nya känns det lättare (fler, men kortare prov).

Agentum, de har gjort om precis för att de tekniska lärosätena klagade på ungefär samma sak som du, att högpoängare alldeles för ofta hoppar av sina ingenjörsstudier. Därför ska provet nu ha en mer naturvetenskaplig inriktning.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Wakuran »

Det skulle viktas beroende på om man sökte en humanistisk eller naturvetenskaplig inriktning också, har jag för mig. Det låter rimligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:Det skulle viktas beroende på om man sökte en humanistisk eller naturvetenskaplig inriktning också, har jag för mig. Det låter rimligt.

Hur menar du? Provresultatet är detsamma oavsett vad man söker till, vilket kan ses som lite dumt, men det är så det är idag.

Dagens prov är utformat som så att man får två normeringsvärden, ett för de verbala delarna (80 p, 76 p i år) och ett för de kvantitativa delarna (80 p), och sedan räknar man ut medelvärdet mellan dessa värden för att få det slutgiltiga betyget på provet. Det är sedan bara det slutgiltiga betyget som syns och offentliggörs, man kan inte söka på bara de verbala delarna eller bara de kvantitativa delarna.

Denna utformning medför att man måste ha 2,0 på båda delarna, för att på 2,0 som betyg på provet, alternativt 1,9 på ena och 2,0 på det andra (medelvärde = 1,95, avrundas uppåt). Detta medför att det bara var 0,3 procent som fick 2,0 på provet förra året (det första året med nya provet), att jämföra med 0,4–0,8 procent på de gamla proven. Tidigare kunde man sätta alla rätt på matten och därmed ha råd med uppemot 13 fel på verb och ändå få 2,0, men nu skulle det antagligen innebära att man hamnar på 1,8 på verb, och därmed på 1,9 på provet som helhet.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/ho ... 02269.html
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/ho ... 13665.html
Senast redigerad av 1 Erik S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Wakuran »

Erik S skrev:
Wakuran skrev:Det skulle viktas beroende på om man sökte en humanistisk eller naturvetenskaplig inriktning också, har jag för mig. Det låter rimligt.

Hur menar du? Provresultatet är detsamma oavsett vad man söker till, vilket kan ses som lite dumt, men det är så det är idag.

Dagens prov är utformat som så att man får två normeringsvärden, ett för de verbala delarna (80 p, 76 p i år) och ett för de kvantitativa delarna (80 p), och sedan räknar man ut medelvärdet mellan dessa värden för att få det slutgiltiga betyget på provet. Det är sedan bara det slutgiltiga betyget som syns och offentliggörs, man kan inte söka på bara de verbala delarna eller bara de kvantitativa delarna.

Denna utformning medför att man måste ha 2,0 på båda delarna, för att på 2,0 som betyg på provet, alternativt 1,9 på ena och 2,0 på det andra (medelvärde = 1,95, avrundas uppåt). Detta medför att det bara var 0,3 procent som fick 2,0 på provet förra året (det första året med nya provet), mot mellan 0,4 och 0,8 procent på de gamla proven.
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/ho ... 02269.html
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/ho ... 13665.html

Aha, tack. Då var det nog jag som missförstod, då. Men det känns som en rimlig omstrukturering, ändå.

76 poäng, javisstja, fyra ord hade läckt ut på Flashback på något märkligt vis. Man håller på och undersöker nu vad det var som hände, verkar det som.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Högskoleprovet

Inlägg av Nemesis »

Själv ger jag inte mycket för det här med högskoleprovet. Gillar inte tanken på att köpa sig in till en bättre chans att komma in på högskola när, som tidigare nämnts, provet ändå inte säger så mycket om hur lämplig man är. Inte för att betygen direkt gör det heller, men det är ju en annan fråga. Visst, det är inte jättemycket pengar för en anmälan men jag gillar inte att systemet ser ut så. Hur studie- och yrkesvägledare upprepande talar om att man borde göra provet, inte bara en utan flera gånger bara för det är så konstigt utformat så man behöver göra det en eller två gånger för att känna på upplägget innan man gör det mer "på riktigt". Att det överhuvudtaget behöver göras är ju, om något, ett tecken på att skolan inte har gjort det som den är till för. Jag förstår såklart fullt att man gör provet. Hänger ens framtid helt och hållet på att man kommer in på en viss eftergymnasial utbildning och man känner sig osäker på om ens betyg och meritpoäng räcker så har man kanske inte råd att vara kritisk till systemet utan får helt enkelt bara rycka tag i de trådar som kan föra en framåt. Jag gillar bara inte att det ser ut så och mina pengar ska de inte få.
Nemesis
Skriv svar