Laptopbatteri

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Cadial
Very Fine

Laptopbatteri

Inläggav Cadial » lör 22 sep 2012, 18:08

Har precis kopt min allra forsta laptop. Fortfarande kan jag inte ga runt med den eftersom jag forst maste fa en antenn installerad. Fragan ar hur jag bast sparar batterier; genom att standigt anvanda transformatorn; typ alltid pa uppladdning; eller om man ska kora 3 timmar pa batterierna och sedan ladda igen nar datorn papekar att batteriet ar svagt?

Användarvisningsbild
Basse
Very Good

Re: Laptopbatteri

Inläggav Basse » lör 22 sep 2012, 18:19

Cadial skrev:Har precis kopt min allra forsta laptop. Fortfarande kan jag inte ga runt med den eftersom jag forst maste fa en antenn installerad. Fragan ar hur jag bast sparar batterier; genom att standigt anvanda transformatorn; typ alltid pa uppladdning; eller om man ska kora 3 timmar pa batterierna och sedan ladda igen nar datorn papekar att batteriet ar svagt?

Jag brukar ta ut batteriet om jag vet att jag ska jobba mycket hemma om inte resa någonstans. Då jag inbilliar mig att batteriet håller bäst så ;)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 22 sep 2012, 19:42

Det varierar lite med vilken sorts batteri det är, men de flesta mår bäst av att hållas kontinuerligt laddade, dvs ha strömmen ansluten hela tiden.

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » sön 23 sep 2012, 09:04

Jag tackar for tipsen, som antyder att fragan egentligen ar befogad; det blev ju tva helt olika svar (om ni nu inte har helt olika batterier...). Jag ska kora "standigt inkopplad-filisofin'', sa far jag se om 2-3 ar vad det har gjort.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 23 sep 2012, 11:09

Våra svar är egentligen inte så olika. Håll battierat maximalt laddat hela tiden. Om batteriet är anslutet till laptoppen, se till att nätadaptern är ansluten också. Om du plockar ur batteriet, se till att det är fullladdat när du tar ur det.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 23 sep 2012, 17:25

Dagens batterier typ lithium jon ska ju sakna minne, dvs de kan laddas när man har lust.
Förr var det ju batterier som om man inte gjorde slut på dem ständigt fick en slags minne och därmed minskad kapacitet.

Dock går de här nya förstås ner sig med tiden de med, men sånt är livet, de håller iaf skapligt länge, de är svindyra så.
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Loungen"