Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Hej.
En tankelek.
Vi tänker bort några saker. Pengar. Din teckningsstil. Osv.
Vi antar att det finns resurser och en beställning och att du har tillräcklig talang och energi för att teckna en riktig långkörare (kanske jobba dagligen med serien i fyra eller tolv år....). Och du själv fick välja fritt (men det skulle vara en bearbetning av en ett skönlitterärt verk/författarskap).

Vilken författares romaner skulle du helst vilja göra tecknad serie av? (Det är även okej att önska böcker som redan blivit tecknade serier...)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Nima »

Tolkiens. Utan tvekan, om vi snackar långkörare.
Skulle börja med Bilbo och jobba mig framåt.

Du skriver inte vilken du själv helst skulle vilja se..?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av MAD »

Jag har mycket svårt att tänka mig in i ett scenario där jag har talang för att teckna... men jag skulle gärna se Kurt Vonneguts böcker bli serie...
Vet egentligen inte ifall seriemediet skulle vara det bästa med tanke på att böckerna redan är helt fantastiska, men det skulle vara ett mycket intressant projekt. Det är definitivt en fördel att det är samma tecknare som gör alla böckerna eftersom det är många återkommande karaktärer.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Mithroth »

Dean Koontz historier om "Odd Thomas" skulle jag kunna tänka mig.
Ska det vara en riktig långkörare hade jag inte haft något emot att teckna Robert Jordans "Sagan om drakens återkomst", det hade nog varit drömmen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tål att funderas på, men varför inte Biggles äventyr, samtliga av dem från W.E. Johns. Äventyr, flygplan, kamratskap och en spännande period. De där svenska albumen som gjordes var okej men jag tänker mig roman för roman, mer trogen böckerna och stilfullt tecknat men verkliga plan inte fiktiva missfoster som så ofta i franskbelgiska flygserierna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Det enda jag kommer på nu är en bra bearbetning av Sherlock Holmes... (Fast egentligen har jag knappt böckerna, utan gillar bara BBC:s Sherlock-serie.)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Jag valde medvetet att inte ge något eget exempel, för att inte låsa andra svarare...
Alla dessa som angivits skulle säkert bli trevliga!

Miljöerna är ju viktiga! Kanske skulle man välja något hopplöst och tråkigt verk inom exempelvis västerngenren och injicera det med den must och de bilder som saknas i texten. Det finns genrer som jag uppskattar mycket som filmer eller tecknade serier, men som jag ytterst sällan närmar mig i ren textform (västern, SF...). Tänk om man tog "Bill och Ben rensar stan" (eller "B&B och den falske sheriffen" eller "B&B sätter hårt mot hårt" eller vad de där böckerna brukade heta....) och tecknade den i klassisk franskbelgisk komisk stil... ungefär som Tim och Tommy i vilda västern... det skulle bli rätt läckert, tror jag... [:)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

Umberto Eco, James Joyce, Jack Higgins, André Franquin eller varför inte "Den Stores" Tintin
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

*Dregel* *slurp*

Oj, Peral på Finnegans Wake....

Men det ÄR JU SÅ.... man KAN ju göra vad som helst av vad som helst!

Poesi borde man göra serier av oftare också. Bara ta nån snutt av Tranströmer eller nån och göra en strip av den! (Oj, nu for busdjävulen i mig..... man kunde ta en Tranströmer eller Stagnelius och köra in texten i en Laban- eller Rocky-strip.... Hrm... Det måste jag testa omedelbart....)

Eller varför ska det vara så modernt? Har vi den definitiva serieversionen av Vergilius ännu???? Hela Eneiden tecknad i Alix-stil.... mums!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av tfels »

Antingen Conn Igguldens eller Anders Widéns böcker om Djingis Khan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Jonatan F
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 okt 2012, 19:04

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Jonatan F »

Väldigt spännande idé! Önskar jag hade massa tid, skills och en otroligt snabb högerhand (så jag kunde teckna allt skitsnabbt alltså!)

Sherlock var en fin idé! Tänker väldigt visuellt och mörkt i svartvitt *slurp*

Själv hade jag nog kört på De vandrande städerna. Skönt sceneri (steampunk, postapocalyptiskt med enorma motoriserade städer) och en fartig actionstory som rymmer kärlek som är äkta och djup och komplicerad.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

Kom på en till jag skulle vilja göra serie på om jag ändå bodde i den delen av landet, Piratens Bombi Bitt! Det svåra är miljöskildringarna
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av mikaelbergkvist »

Harry Potter. Bara för allt visuellt godis.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Cadial »

Kul fraga, som gor att jag tanker pa hur Ray lyckades fa handerna pa Isfolket; med talang och framatanda
kanske det finns manga "kontrakt" att fiska upp?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Det finns en stor värld där ute. Massor av folk, massor av pengar. Det är bara att försöka! Skriv till Mo Yan och be att få teckna hans böcker som serier till miljoner kineser.... Skriv till några positiva svenska författare. Maria Küchen hade en fantastisk hjältinna i sin thriller SVART STJÄRNA....
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Poesi borde man göra serier av oftare också. Bara ta nån snutt av Tranströmer eller nån...

Läste fel först och läste Transformers, men sedan föll det helt. Nej inte poesi, fy bövelen, det är bara sådant inte riktiga författare sysslar med *sade han vresigt*. Okej Majakovskij har intressant layout på texterna men resten är baske mig bara tramserier.

Wakuran: Det blir lite konstigt när du säger BBC, för då menar du serien i modern tid antar jag, den med Jeremy Brett var från Granada och gick på ITV.
http://www.imdb.com/title/tt1475582/
http://www.imdb.com/title/tt0086661/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

Jag har nog berättat om detta tidigare men Jan Fridegårds triologi om trälarna och smeden Holme är något jag vill omforma till serie. Där kan jag även tänka mig att skippa slutet där han dör med att fortsätta historien hur han fortsätter leda de sina mot frihet och rättvisa med sin yxa och hammare.

Men även Marianne Fredrikssons "Den som vandrar om natten" tycker jag är en magisk bok jag skulle vilja ge liv till i serieform. Den kan ju också bli en långkörare när Anjalis kanske lämnar romarriket och tar sig an nya utmaningar i den fantasi och mystikfyllda tidsepoken.

Ja , jag gillar historia. Men inte kungarnas och överklassens den som vi fick lära oss i skolan, utan mer dom förtrycktas liv och kamp att överleva.

Vilken bok skulle du välja riogrande?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av K-E Lindkvist »

De ensamma pojkarna av Mats Olsson skulle kunna bli en albumsvit om minst 5 volymer. Den skildrar den svenska nutidshistorien genom ett fiktivt popband och vad medlemmarna råkar ut för under 30 år. Olsson tar avstamp i en tidsperiod som ligger mig varmt om hjärtat och som jag dessutom har järnkoll på, så det skulle inte bli en massa generande anakronismer som annars kan vara fallet när mindre kunniga tecknare är i farten. Tänk att få utlopp för sitt intresse för stil, musik och design samt 60-talshistoria på samma gång! Varje album skulle också kunna innehålla ett par musikfiler från den aktuella tidsperioden. Då skulle man för autenticitetens skull begåva huvudpersonerna Thomas och Richard med utseenden som påminner om Per Gessle och koll. 421 Hellberg vilka var deras motsvarigheter i verkligheten på skivan The Lonely Boys. Problemet är bara att omarbeta Olssons ordrika prosa till ett seriemanus som inte är av typen "Illustrerad klassiker". Teckningsstilen skulle såklart vara fotorealistisk a la Stan Drake eller Leonard Starr! Och hur får man fram att huvudpersonerna talar skånska utan att det ser löjligt ut i pratbubblorna?



"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Wakuran: Det blir lite konstigt när du säger BBC, för då menar du serien i modern tid antar jag, den med Jeremy Brett var från Granada och gick på ITV.
http://www.imdb.com/title/tt1475582/
http://www.imdb.com/title/tt0086661/

Jo, jag menade den moderna. Det var därför jag bara skrev "Sherlock".

Jag har litet svårt att se hur man gör serier av poesi, annars, om man inte gör såna där lätt pretto grejer med närbilder på fallande löv och darrande händer och så...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fallande löv påminner om en av animationerna som Terry Gilliam gjorde i Monty Pythons Flying Circus där ett fallande löv snart resulterar i att alla löven begår "självmord". Rätt underhållande men skulle ändå bli tråkigt som serie misstänker jag.

Det gjordes någon serieversion av Enid Blytons grejer som jag tror var sisådär, men kanske skulle det funka med "Tre Deckare". Fler på Stieg Trenters verk också förstås, "Roparen" behöver uppföljare.

Även de övriga Liftar-böckerna av Douglas Adams skulle behöva göras som serier, de gjorde ju bara första tre hos DC så det är lika bra att göra de två sista också. Eller göra om samtliga fem och snyggare den här gången. När vi nu ändå är inne på DC så en ordentlig serie på Fafhrd and the Gray Mouser av Fritz Leiber, skulle nog passa Dynamite Entertainment perfekt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar