Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Fler på Stieg Trenters verk också förstås, "Roparen" behöver uppföljare.

Jag hörde något om att tecknaren höll på och jobbade med en just nu.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag hörde något om att tecknaren höll på och jobbade med en just nu.

Menar du Jakob Nilsson som gjorde just "Roparen"? Det låter ju väldigt trevligt så fall, kanske finns färdig till nästa års SPX med lite tur.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Menar du Jakob Nilsson som gjorde just "Roparen"? Det låter ju väldigt trevligt så fall, kanske finns färdig till nästa års SPX med lite tur.

Det var det han hette, ja, just han... Såna här projekt har ju en tendens att dra ut på tiden, men man kan hoppas...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Vilken bok skulle du välja riogrande?

Men det skrev jag ju... "Bill och Ben rensar stan" eller Eneiden av Vergilius.

Men det viktiga är nog att det finns miljöer som är roliga att teckna (byggnader, natur, fordon, varelser). Fy r***n för att teckna en sjukhusbok om läkare och sköterskor. Bara vita rockar, vita korridorer, vita lakan i patienternas sängar. Och lite blod (lingonsylt). [Hmm. Plötsligt lät det också som en intressant idé, att testa...]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Grumme »

Det slog mig nu på morgonen att Harry Potter borde ju kunna bli en fantastisk tecknad serie i händerna på rätt serieskapare.
Jag tänker mig Zorn & Dina-tecknarna Bruno Bessadi och Trannoy alternativt Peter Madsen. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Skulle inte HP bli rätt fin i Hergéstil också? (Minns när jag läste Onda andar av Dostojevskij, jag såg hela scener tecknade i Hergéstil... kanske skulle den stilen funka bra för många författare... UTOM Proust då. DET serieprojektet var ju fruktansvärt. Ren tortyr att läsa... man ska nog ha texter med lite mer "action" för att det ska bli bra som serier?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Ingen här som har läst Robert Sikoryak? Korta serieadaptioner av klassisk litteratur utförda som medvetna pastischer på kända serier.

http://www.rsikoryak.com/mastcom.html
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av rkaj »

larsa66 skrev:Jag har nog berättat om detta tidigare men Jan Fridegårds triologi om trälarna och smeden Holme är något jag vill omforma till serie. Där kan jag även tänka mig att skippa slutet där han dör med att fortsätta historien hur han fortsätter leda de sina mot frihet och rättvisa med sin yxa och hammare.


Den skulle jag vilja läsa! Jag inbillar mig att din stil (att dömma av vad jag sett i tråden om Gustapärsa) skulle passa bra på den också. Annars skulle nog Ulf Lundkvist eller Charlie Christenssen funka också. Eller Li Österberg!

Annars skulle jag gärna se en seriebearbetning av Aniara, apropå poesi. Vet inte riktigt vems stil som skulle funka där, kanske Peral? Lisa Medin? Karl Johnsson? Eller Elin Fahlstedt?

Kim Stanley Robinssons marstrilogi skulle också vara intressant. Där skulle man kunna köra på tre olika tecknare för de tre olika delarna / epokerna. Första delen i svartvitt, men tryckt i lite rödaktig ton, kanske tecknat av Lisa Medin (Jo, efter att ha sett hennes synthar vill jag gärna se hennes rymdskepp). Andra delen i ganska blek färg, men kraftiga skuggor och högdagrar, kanske av Peral. Tredje delen helt i färg, kanske av Ola Skogäng eller Per Demervall. Vardera del skulle nog behöva vara i tre eller fyra album för att komma till sin rätt (men för att verkligen komma till sin rätt skulle serien samlas i praktvolymer i klass med e&t:s Valhall).

Men den riktiga långköraren på min önskelista skulle ju vara Discworld!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

Tack rkaj.
Den har börjat gro igen efter denna tråd. Det lär nog inte gå att sälja in hos tidningen. Där funkade Gustapärsa, tack vare att det var en väldigt lokal berättelse med lite humoristiska inslag. Men man kan ju prova en annan form också.
Jag kom på att jag gärna skulle vilja teckna Kafkas Processen också. Men då måste jag använda en annan stil. Mörkare skuggor, som Rolf Gohs ungefär.
Jag läser inte så mycket böcker men dom jag gillar börjar seriemänniskan i mig direkt att översätta figurer och scener i serieform :)
Man måste ju ha författarens(eller hans efterlevandes) tillstånd också efter vad jag förstått.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Kattmannen »

Bilbo finns redan som tecknad serie.

Liftarens guide till galaxen har jag för mig finns som engelskspråkig rikligt illustrerad utgåva. Jag tror att det inte var som serie riktigt i alla fall.

Bibeln finns redan som tecknad serie i flera versioner. Undra om det skulle funka med Koranen också? För ”liberalt” sinnade moderna muslimer skulle det kanske funka om man inte avbildade profeten Muhammed.


Narnia-böckerna skulle vara intressanta i serieform.

Men det jag tänkte på allra först när jag läste frågan i den här tråden var Tad Williams Otherland-svit.

Andra för stunden spontana icke genomtänkta idéer;

J Vernes – Jorden runt på 80 dagar. Resan till Jordens medelpunkt finns redan som illustrerad klassiker.

W Mobergs utvandrar-svit.

JM Auells böcker om stenåldersflickan Ayla.

Gerd Brantenberg – Egalias döttrar.

Asimovs böcker om Stiftelsen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Bilbo finns redan som tecknad serie.

RioGrande sa iofs redan från början att det var okej...
Kattmannen skrev:Liftarens guide till galaxen har jag för mig finns som engelskspråkig rikligt illustrerad utgåva. Jag tror att det inte var som serie riktigt i alla fall.

Jo, den finns som serie, men kanske inte hela bokserien...

Jag har läst alldeles för litet litteratur för att riktigt uttala mig, annars, men något av Philip K. Dick, kanske...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jepp Rio sade ju att det inte spelade någon roll om det redan gjorts serie om man nu vill se en kanske trognare version eller nåt. Liftaren har gjorts, från DC, tre nummer per bok, och bara de tre första böckerna. Jag är inte helt nöjd med den versionen eller DC/Dark Horse-versionerna av Fritz Leibers två rufflare så där vill jag se en ny version, som stämmer med de skrivna berättelserna.

Philip K. Dick borde jag förstås ha tänkt på, än så länge finns bara "Do Androids Dream of Electric Sheep?" och "Electric Ant" vad jag vet. "A Scanner Darkly" skulle nog vara rätt lätt att porta då man skulle kunna ta bilder från film som man gjorde med "Tintin i Hajsjön". Av övriga skulle man verkligen kunna göra något bra, känns som även Dick-serierna bäst skulle förvaltas av Dynamite Entertainment baserat på hur väl de hanterat både John Carter-serierna och de med Red Sonja.

Mark Twain glömde jag nog i ursprungliga uppräkningen. Huckleberry lär säkert finnas redan, troligen i Illustrerade Klassiker, men den och flera av hans novellsaker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Som jag tänkte mig frågan gällde det inte "serieversioner man skulle vilja se" utan serieversioner (av romaner) som man skulle tycka vara roliga att jobba med (länge länge)".

Och även om det finns en (eller tre) bearbetningar av en bok kan den ju vara förskräcklig. Även om det är en realistisk roman kan det kanske bli ett intressant resultat att teckna serien i komisk stil. **** Att göra Kafka i Gohs-stil låter intressant.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jaså jobba med, det hade jag missat. Tänkte mig som konsument, som vanligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Jaså jobba med, det hade jag missat. Tänkte mig som konsument, som vanligt.


Måste erkänna att jag tolkade topic precis likadant. Jag har varken kunskapen eller tålamodet att skapa en serie, men jag läser dem gärna.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Den här gången försökte jag verkligen vinnlägga mig om att vara tydlig... :)

Nå, jag upprepar inledningstexten igen: "
1. En tankelek.
2. Vi tänker bort några saker. Pengar. Din teckningsstil. Osv.
3. Vi antar att det finns resurser och en beställning och att du har tillräcklig talang och energi för att teckna en riktig långkörare (kanske jobba dagligen med serien i fyra eller tolv år....). 4. Och du själv fick välja fritt (men det skulle vara en bearbetning av en ett skönlitterärt verk/författarskap).

Vilken författares romaner skulle du helst vilja göra tecknad serie av? (Det är även okej att önska böcker som redan blivit tecknade serier...)"

Det ingick i premisserna att du skulle tänka bort olika hinder.
LaserHedvig
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 nov 2012, 14:53

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av LaserHedvig »

Agatha Christie. Tror det är ganska uppenbart varför.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Jo... Poirot, Marple osv... Och det är ju bra att det finns så många.... (Känns lite fånigt att göra tre filmer av en bok = Bilbo 1,2,3.) Bättre att börja jobba med en stor mängd råmaterial till manus...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

Man kunde ha en detektivgrupp med Poirot och Scherlock Holmes, Sen kunde dr.Jekyll och jim hawkins vara med för aktionets skull. Lite som avengers fast på 1800-talet. Teckningsstilen skulle vara Jaime Vallve's.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

Hercule och Sherlock, två oerhört egocentrerade detektiver! Det skulle nog urarta till en hetsig debatt om vem av dem som är smartast
Skriv svar