Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Man kunde ha en detektivgrupp med Poirot och Scherlock Holmes, Sen kunde dr.Jekyll och jim hawkins vara med för aktionets skull. Lite som avengers fast på 1800-talet. Teckningsstilen skulle vara Jaime Vallve's.

Låter i stort sett som ett plagiat på League of Extraordinary Gentlemen av Alan Moore. Där samlas fiktiva litterära karaktärer och kämpar för det goda. Dock är vad jag vet varken Holmes, Poirot eller Auguste Dupin med i den sammanslutningen. Dr. Jekyll är inte med i LoEG men väl Mr. Hyde.
http://www.comicvine.com/league-of-extr ... /65-40396/
http://sv.wikipedia.org/wiki/C._Auguste_Dupin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av larsa66 »

Ja när du nämner det. Det kan ha fladdrat förbi någon notis i bild&bubbla om den serien. Det var ju en film också där mr. hyde ingick i en såda grupp. Men där var det andra figurer någon osynlig. Och Dorian Gray. Jag kommer inte ihåg vad den hette. Sean Connery spelade en gammal 1800-talsäventyrare. Men det kanske gick att göra mindre utflippat. Lite mer Fantomen-svenskt.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Mithroth »

larsa66 skrev:Ja när du nämner det. Det kan ha fladdrat förbi någon notis i bild&bubbla om den serien. Det var ju en film också där mr. hyde ingick i en såda grupp. Men där var det andra figurer någon osynlig. Och Dorian Gray. Jag kommer inte ihåg vad den hette. Sean Connery spelade en gammal 1800-talsäventyrare. Men det kanske gick att göra mindre utflippat. Lite mer Fantomen-svenskt.


The League of Extraordinary Gentlemen
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Filmen du pratar om är just filmatiseringen på League of Extraordinary Gentlemen. De som ingår i gruppen är förutom Mr. Hyde och även Dr. Jekyll (jag mindes fel att bara ena alter egot var med), Rodney Skinner (den osynliga mannen) och Dorian Gray också Tom Sawyer, kapten Nemo, Mina Harker, Allan Quatermain. Samtliga fiktiva karaktärer ur litterära verk.
http://www.youtube.com/watch?v=qfdux5WPX2c

EDIT: För långsam ser jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av tfels »

Var det inte så att de lade till Tom Sawyer när det blev dags för film? Han ingick väl inte i serien?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Enligt Comicvine var det tydligen så.
http://www.comicvine.com/tom-sawyer/29-57775/

Han är ju klart äldre i filmen än i böckerna av Mark Twain också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av KRax »

Krig och fred borde kunna bli bra, riktigt bra om man kunde göra den otroligt rejäl. Kalle Anka-versionen, som finns i någon pocket är ju härlig, så jo äkta vara vore en dröm...

Annan historisk action, som skulle bli härligt kittlande är Helmer Linderholms böcker.

Det finns ju också mängder av bortglömd Dumas, som skulle bli mycket bättre serier än De tre musketörerna. Alla dessa delar om tiden före revoluitonen med trollkarlen Cagliostro som demonisk huvudperson, där talar vi verklig långkörare!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Hur trogna skulle ni vara mot bokförlagan (förlagorna)?

vilken miljö (vilka miljöer) skulle vara allra roligast att jobba med? Allra tråkigast?
(Det är en av de saker som gör att jag tvekar inför Dumas... 1600/1700-talskläder... slottsmiljöer...)
Gillar ni generellt landsbygd/vildmark eller mer urbana miljöer? (Jag gillar vilda västern mycket, men kommer ofta till en punkt när jag får bilritarabstinens. Inget ont om häster (härliga djur att jobba med), men få saker går upp mot att frossa i gamla bilkarosser....)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Isegrim »

Batman passar bra i 16-1700-tal, med dess miljöer och kläder. Skulle vara roligt att jobba med (även om man inte hade med Batman)...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

RioGrande skrev:Hur trogna skulle ni vara mot bokförlagan (förlagorna)?

vilken miljö (vilka miljöer) skulle vara allra roligast att jobba med? Allra tråkigast?
(Det är en av de saker som gör att jag tvekar inför Dumas... 1600/1700-talskläder... slottsmiljöer...)
Gillar ni generellt landsbygd/vildmark eller mer urbana miljöer? (Jag gillar vilda västern mycket, men kommer ofta till en punkt när jag får bilritarabstinens. Inget ont om häster (härliga djur att jobba med), men få saker går upp mot att frossa i gamla bilkarosser....)


Miljö Kankse Berlin på 20-talet, eller Holmes London, eller stenåldern, eller Gaudis Barcelona. Jag vet inte om det finns några genuint tråkiga miljöer, det skulle vara Motala då.
Jag föredrar både vildmark och stadsliv båda har sina utmaningar. Har funderat på att göra en serie som utspelar sig på Nordpolen, det skulle vara spännande.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Egentligen kan man göra en serie om vad som helst.
Har du tänkt på att många serier skulle må bra av att inte ha så mycket manus (till få sidor)?
Ta det märkliga Tintinäventyret Koks i lasten. Det är egentligen manuset till en tre gånger så lång berättelse (eller tre berättelser) som packats in på 62 sidor.
Man borde gör tvärtom någon gång. Göra en kanske fyrtiosidig serie med enbart följande som manus: "Det är måndag. Fredrik sitter och hänger i sin lägenhet. Han tänker: Jag kanske ska gå och köpa leverpastej. Kanske även ringa Pierre, om soffan..." Han går verkligen till Ica Nära och köper leverpastej. Han ringer till Pierre. Ingen svarar."

En sådan serie kan frossa i fasader, undersöka interiörer, låta huvudperson tankfullt blicka ut över parken, över fjärden....

Okej, nu blev vi lite offtoppick....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Egentligen kan man göra en serie om vad som helst.
Har du tänkt på att många serier skulle må bra av att inte ha så mycket manus (till få sidor)?
Ta det märkliga Tintinäventyret Koks i lasten. Det är egentligen manuset till en tre gånger så lång berättelse (eller tre berättelser) som packats in på 62 sidor.
Man borde gör tvärtom någon gång. Göra en kanske fyrtiosidig serie med enbart följande som manus: "Det är måndag. Fredrik sitter och hänger i sin lägenhet. Han tänker: Jag kanske ska gå och köpa leverpastej. Kanske även ringa Pierre, om soffan..." Han går verkligen till Ica Nära och köper leverpastej. Han ringer till Pierre. Ingen svarar."

En sådan serie kan frossa i fasader, undersöka interiörer, låta huvudperson tankfullt blicka ut över parken, över fjärden....

Okej, nu blev vi lite offtoppick....

Aha, 40 sidor sa du... Annars började jag tänka på Daniel Ahlgren, Charlie Christensens "Häng med på party", och Jason.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Eller Nollad av Gunnar Krantz. Man vet inte om man ska älska den eller bli förbannad. [:)]

Fyrtio bara för att säga någonting. Men vi kan säga 120 eller 400 om det känns mer bekvämt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Den här serien är, såvitt jag begripit, litet åt det hållet...

http://bd.casterman.com/albums_detail.cfm?id=2681

Tydligen har den blivit teater också, vilket kanske säger något om Frankrike, eller om någonting...

http://bd.casterman.com/articles_detail.cfm?ID=1190
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Antagligen en serie som är roligare att GÖRA än att läsa....




[:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Undrar om teatern är roligare att spela än att se på...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av RioGrande »

Tror aldrig att jag sett någon pjäs baserad på en serie. Vet inte om jag tror på det.
Fast jag HAR ju sett fantastiska filmer som varit baserade på serier.
Å andra sidan har jag oftast inte sett serierna som filmerna bygger på (när det rör sig om amerikanska). Gillade exempelvis: Whiteout, Surrogates, Cowboys and Aliens.

Brukade tycka att Snobbenfilmerna var rätt bra också.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Peral »

Arne Anka blev inte den en pjäs med Robert Gustavsson för några år sedan?!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Arne Anka blev inte den en pjäs med Robert Gustavsson för några år sedan?!

Jodå, och jag tror t.ex. Fantomen och 91:an också blivit teater...

Teater baserad på tecknade serier
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Hypotetisk fråga angående hypotetisk serie

Inlägg av Cadial »

RioGrande skrev:Tror aldrig att jag sett någon pjäs baserad på en serie. Vet inte om jag tror på det.
Fast jag HAR ju sett fantastiska filmer som varit baserade på serier.
Å andra sidan har jag oftast inte sett serierna som filmerna bygger på (när det rör sig om amerikanska). Gillade exempelvis: Whiteout, Surrogates, Cowboys and Aliens.

Brukade tycka att Snobbenfilmerna var rätt bra också.


Rocky av Kellerman blev teater. Tror att den fick lite kritik for att de inte vagade kla ut sig till hundar.
Skriv svar