Chipmärka nyfödda för att kunna spåra dem i framtiden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Chipmärka nyfödda för att kunna spåra dem i framtiden

Inlägg av Kattmannen »

Inom hederskulturer skulle det ju kunna tänkas att det i avtal om giftermål ingår att dotterns far till hennes make skall överlämna avläsningsanordningen trots att dottern blivit över 18 år.

Avläsningsanordningen kan ju stjälas, förstöras eller tappas bort. Jag tror nog att många arga 14-17 åringar inte skulle dra sig för att gå ganska långt i att sabotera övervakningsmöjligheten.

Jag ser nog ändå det här som en ganska hypotetisk diskussion. Tror inte att det kommer att införas, inte i Sverige iafall.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Chipmärka nyfödda för att kunna spåra dem i framtiden

Inlägg av jens-olof »

Det kommer säkert i någon form först för att det är praktiskt:
http://www.dn.se/livsstil/reportage/han ... nder-huden

Sedan för att få ihop alla jäkla kort man ska ha med sig och sedan är det
bara att slutföra. Tekniken finns, det är bara de politiska besluten som saknas
och där kan man få igenom förvånansvärt mycket, se bara övervakningen i USA
efter attentaten av Al qauda!

Jens
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Chipmärka nyfödda för att kunna spåra dem i framtiden

Inlägg av Dude »

burnout skrev:
Dude skrev: tycker jag att det även finns flera positiva effekter av Facebook, Instagram etc. Ungarna är sociala och skapar nya kontakter, de lär sig data (jag vet att jag låter som en farfar nu), sociala koder, kanske engagerar sig i någon form av aktivitet/förening etc. Såklart finns det flera skrämmande negativa effekter, tänker främst på nätmobbning. Men det jag vill få fram är att det inte bara är dåligt.



Men dom flesta sitter vid sin dator i timmar och är det inte det så är det telefon, men dom vet inte vad som händer utanför fönstret. Det gäller nog en del av oss också. Dom skulle nog behöva uppleva lite mer av den "gamla tiden"när det inte fanns mobil.


Jag håller med dig, men min poäng är att det finns flera positiva effekter. Facebook är ett socialt verktyg, precis som telefonen. Sedan möjliggör internet kontakt med likasinnade. Tänk exempelvis en tonåring på en liten ort, han/hon älskar serier men har inga kompisar som gör det utan är klassad som tönt. Via internet upptäcker personen serieforum och andra seriesidor och vips så har han/hon fått kontakt med personer med samma intresse.

Sedan är det vanligaste sättet att träffa sin partner är inte längre krogen, utan internet.

Det jag försöker få fram är att jag inte tror på förbud eller att hejda utvecklingen. Jag tror mer på att anamma den och utveckla den till det bättre.
Skriv svar