Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Det här är en ny spår från Nordens Stjärnor delen men jag ville att det inte skulle bli någon mer förvirring så det blir en recaps och så tänkte jag att det vore dags att börja planera nummer 19 av Svenska SuperSerier. Personligen så tycker jag att eftersom vi hade skräcktema i nummer 9 innan vi körde helfärg i nummer 10, så bör vi köra i samma tradition med nummer 19 för att vi vann vårt första fanzine pris det året och jag vill gärna se att vi får vårt andra pris också.

Tyvärr så är de andra i redaktionen lite oense med mig (inte så mycket men ändå) att vi har gått fram och tillbaka om vi ska ha skräcktema eller inte i numret, men de har tillåtit mig att få full ansvar för numret och försöka samla ihop tillräckligt med material. Men jag behöver er hjälp.

Jag har än så länge bara lyckats att få Robert Jonsson, författaren till skräck rollspelet Bortom och som jag illustrerar för att ställas upp för en intervju och kanske skriva en kortroman för oss i samma stil som när HP Lovecraft skrev korta berättelser för tidskrifter som Weird Tales eller andra liknande kiosk. Jag vet att SSS inte har gjort något liknande förut men Robert är mycket sugen på det och ställer gärna upp på projektet när den tiden kommer.

När det gäller seriematerial däremot, är mycket svårare. Jag har bara en serie i mitt arkiv som funkar i skräck tema men jag har inte tillstånd från författare själv att lägga ut det. Jag har själv flera idéer för skräckserier, men som lat som jag är, lär det dröja innan det händer något, och jag vill inte se mina andra idéer förruttnas bort så om det är någon som är sugen att göra en skräckserie men vet inte vad de ska skriva eller rita om så går det mer än gärna att skicka mig ett PM eller hälsa på mig via email här: viktor.matiesen@svenskasuperserier.se och ni får se om mina idéer kan inspirera er nog att få ihop en serie.

Men för er tecknare och författare som kan fixa ihop en historia och serie på egen hand, så har jag lite följande riktlinjer på om vad ni får göra. Jag vet att det låter lite för strikt utav mig just nu men det är bara mest riktlinjer och förslag, så det går att diskuteras.

-Om er serie är en del av en följetång, så går det bra så länge det är den allra första delen men personligen så vore det roligare om er serie eller story var en ”one shot”, ett färdigt kapitel med ett klart start och ett klart slut.

-Så länge det är i skräck tema, så spelar det ingen roll vad för slags genre det är, fantasy, sci fi, splatter eller komedi. Variation är bra, och ju mer unikt det är desto bättre!

-Men det finns gränser om vad vi kan få trycka. Censuren i Serie Sverige är skum och konstigt som det är, men i vissa delar så funkar det. Så om ni vill göra en serie i samma stil med Saw filmerna eller ”The Taint” med grafiskt detaljerade scener så tänk på att vara lite mer smakfull i era serier än vad filmerna har tillåtit att visas. Och jag vet att ”Walking Dead” har varit generöst med blod och inälvor men det är en lång varigt serie, det räknas inte riktigt men vad vet jag?

-En annan kul idé vore att ha en frontfigur i samma stil som Crypt Keeper från Tales from the Crypt, The Old Witch från The Haunt of Fear eller The Vault Keeper från The Vault of Horror som berättar berättelserna för läsaren och avslutar serien med ett moral eller liknande. Jag ska försöka skissa ihop några förslag och design av berättaren, plus vi kan diskutera om vilken namn denne ska ha så vida inte vi kan använda en puplic domain karaktär eller en svensk person som skrivit skräck historier förr?

Det var allt jag kunde komma fram hittills så jag hoppas att vi kan få ihop den bästa skräckserie någonsin!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Wakuran »

Censur? Ni ger ju ut tidningen själva.

Däremot kan det ju finnas interna riktlinjer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Peral »

Jag har en idé till en kort NS skräckserie inspirerad av "Grevinnan och Betjänten" som visas varje nyår. I huvudrollen är Lon, i sin roll som kock.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Låter skoj, Peral :)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Ray »

Gjorde faktiskt ett utkast på en sådan här liten sak till en tidning med en återkommande "berättare".
Skulle faktiskt vara kul att göra något på ett sådant här tema. Varulvar är kul :)
Ray
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Peral »

Håller helt och hållet med Ray, Varulvar är kul! Har en idé till en början på en Varulvs serie men har inte kommit på något slut ännu.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Ray »

Har en hel drös varulvshistorier. Några tecknade också.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Peral »

Vem vill inte se en Ray serie, jag har en uppenbar brist där! Var får jag tag på en Ray serie?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Ray »

Just nu är det Isfolket som gäller, fjärde boken släpps om några veckor.
https://itunes.apple.com/se/book/isfolket-tegneserie-1-forbannelsen/id571846831?mt=11

Här hittar du allihopa :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag diggar också varulvar! Hade till och med en varulv i en batalj med Allan kämpe:
http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=61&t=5331&start=140
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

En riktig svensk Varulvs story är ALLTID välkommen, Ray. Och Kämpe, kanske du har lust med en sci fi horror? :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Agentum »

Äh, de här bakom denna blaskan rent redaktionellt är lögnare bara, vem orkar bry sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Varför säger du så, Agentum?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Allan Kämpe »

DarkPaladin300 skrev:En riktig svensk Varulvs story är ALLTID välkommen, Ray. Och Kämpe, kanske du har lust med en sci fi horror? :)


Jag ska ta mig en allvarlig funderare på ditt förslag DarkPaladin300.
Jag gillar Mike Ploogs varulvsserier som gick som serietidning i Sverige 1972-73.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Werewolves in Space, bara kastar in lite förslag där, Kämpe ;)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Peral »

Vilket är senaste inlämningsdatum till skräck numret?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av Ray »

Jag är precis färdig med en Isfolketbok nu, kanske man skulle ge sig på en varulv, Hmm ;)
Några frågor i så fall:
1. Är det någon ersättning?
2. Hur många sidor?
3. Färg eller svart vitt?
4. Deadline?
Hej svejs
Ray
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

1: Nej tyvärr, SSS är mer att publicera serier åt de som inte kan eller har råd av en anledning eller annat och även om vi så gärna vill betala våra tecknare för besväret så har det inte hänt än. Men du får ett gratis ex som tack för besväret och en liten presentations plats i tidningen.
2: Gränsen på antal sidor är på 20 sidor.
3: Svart vitt, men du kan få använda gråskalor.
4: Inget offiellt än, men eftersom många är säkert på semester i sommar, så satsar vi mellan september och oktober.

Mer detaljerad info här: http://svenskasuperserier.se/?page_id=222
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av tfels »

Ska nr 19 och 20 komma ungefär samtidigt?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier nummer 19 Skräcknumret!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Det är nåt du får fråga de andra i redaktionen
Skriv svar