Cintiq ritplatta

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Cintiq ritplatta

Inlägg av Ray »

Är det någon som jobbar/jobbat med Cintiq ritplatta. Jag kör all färgläggning med Wacomplatta, men att måla direkt på skärmen verkar mycket smidigare. Är det någon som vet hur det funkar? Kopplas den till datorn och hämtar in inscannade bilder, eller måste man teckna originalbilden direkt på skärmen också.
Någon som vill berätta lite om era erfarenheter? Funderar på att köpa en.
RAy
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av tfels »

Jag använder en Cintiq, lilla modellen. Funkar alldeles utmärkt! Installationen var lite bökig, men annars är den bra! Den lämpar sig främst för färgläggning (Photoshop, GIMP mm), att rätta till fel med och att "måla" med (i t ex ArtRage). Tecknar gör jag dock helst med riktiga pennor på papper. Skannar in och bearbetar i Photoshop, på Cintiqen. Man kan köra alla andra program på den också, som på en vanlig skärm. Man kan ha den liggande eller lutande, så som det passar en själv.

Den måste vara kopplad till datorn och räknas då som en andra skärm. Man kan enkelt växla mellan den och sin vanliga skärm, låta Cintiq bli primär och den vanliga sekundär. Man har den alltså som en skärm, jämte sin vanliga skärm. Muspekaren rör sig fritt mellan skärmarna. Du använder alltså den vanliga musen och kan dra fönster mellan skärmarna. På Cintiqskärmen kan du sedan växla över till att använda "pennan" och då mycket bekvämt arbeta i ett bildprogram. Detta klarar Windows av, säkert även Mac os.

Att köpa en Cintiq var för mig ett jättebra köp.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av tfels »

Och jo, man kan skanna in bilder som man ritar på.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Serafim Svensson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 15:20

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Serafim Svensson »

Jag ritar sedan ett halvår serier på en Cintiq Companion, som ju är en ganska fläskig PC med tillhörande Wacom-skärm. Det stämmer att rita direkt på skärmen är stor skillnad mot att rita på en platta kopplad till en skärm. Jag ska inte ljuga och påstå att jag inte var tvungen att sälja hus och barn för att ha råd med den, men kombinerat med rätt programvara sparar den såväl tid som öppnar dörren för allsköns bildexperiment. Precis som på andra plattor finns det ju dessutom kamera på fram och baksidan, om man behöver bygga upp sitt referensbibliotek. Att kunna zooma in och ut med vänsterhanden gör också arbetet enklare.

Jag vet för lite för att uttala mig om senaste Surface-datorerna, men dessa är ju betydligt billigare.

I min erfarenhet är PS fortfarande svårslaget i fråga om färgläggning, men Manga Studio är förträffligt för blyerts, tusch och penslar. Manga Studio har också spännande linjaler och perspektivlinjer som kan underlätta skapandet av dynamiska seriesidor.

Det enda jag kan invända mot (vid sidan av kostnaden) är det rent ergonomiska med att sitta med en platta i knät istället för att luta sig över ett ljusbord. I övrigt kan jag rekommendera ett heldigitalt serieskapande (man slipper mycket jobb med putsning, skanning och kan i stort sett vara hur detaljrik man vill utan att behöva rita på A1-original)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Laureline »

Ray skrev:Kopplas den till datorn och hämtar in inscannade bilder, eller måste man teckna originalbilden direkt på skärmen också.
RAy


De billigare små modellerna kopplar du som sagt till en dator då de inet är mycket mer än en ritplatta med skärm i. Vill man ha lite mer rörelsefrihet så finns nu allt i ett-varianterna "Companion". Med eventuell tight budget eller stora krav på hårdvaran skulle jag undvika dessa och köra en vanlig då de aldrig för priset kan mäta sig med separat dator, och riskerar alltså vara betydligt mindre framtidssäkra. Den enklare modellen kör endast Android också ska sägas också, vilket såklart begränsar mjukvaruutbudet för ritandet en hel del. Den modellen kan dock fortfarande kopplas till en dator för att använda programmen där, så de är ju toppen att skissa till fots med och sen arbeta klart med mer kraft exempelvis. Den tyngre modellen har mer kraft men är fortfarande att betrakta som en mellanstark laptop, så har man tänkt sig arbeta helt på en sån så bör man också tänka på specen först.


Serafim Svensson skrev:Det enda jag kan invända mot (vid sidan av kostnaden) är det rent ergonomiska med att sitta med en platta i knät istället för att luta sig över ett ljusbord.


Fast man måste inte för att man kan, eller har den modellen inget ställ?

Annars kan man ju alltid helt enkelt lägga dem platt på skrivbordet, så blir det som ett oergonomiskt ljusbord åtminstone. ;)
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av mikaelsol »

Mitt största problem med den här typen av tekniska prylar är att jag ofta måste zooma in sjukt mycket för att linjerna ska bli rätt. Ett öga som bara hade varit några millimeter att rita på papper ritar jag som om det vore 15 cm. Det gör ju att det tar längre tid att teckna. När man kollar på youtube på folk som visar hur snabbt de kan teckna på en Cintiq är de filmerna ofta uppspeedade och det är lite av en varningsflagga. MEN de jag känner som kör Manga studio tillsammans med cintiq och google sketchup säger att det går väldigt fort för dem att teckna.
Allt är väl en vanesak antar jag.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av mikaelbergkvist »

Är det bättre att teckna med än kopiepapper och en kulspets-penna?
Jag menar, är det nån fördel mot att jobba på papper?

Jag var besatt av pennor och rätt papper när jag var yngre, men det bleknade allteftersom jag inte kunde se nån substantiell skillnad på resultatet.
Det bara kostade pengar och tid.
Jag hade ett helt bibliotek av Schoellerhammer, Bristol, olika versioner och gramvikter. Jag hade en otrolig uppsättning stålpennor och mårdhårs-penslar, olika typer av tusch och bläck, både svart och vitt för effekter och stjärnor. Jag har fortfarande hela källaren full.
Jag har fortfarande rastrer (gråtoner) som jag inte använt upp än.

Jag är frestad av iden med en ritplatta, men är samtidigt rädd att fastna i det där igen.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag prövade tidigare att scanna in blyerts original och sedan "tuscha" dessa sidor på min intouchplatta men det blev precis som Mikael Sol nämnde i inlägget ovan. I och med att möjligheten fanns zoomade jag och filade på miniatyrsmå detaljer,. Det här gav ett stelt och tråkigt resultat förutom att det tog en faslig tid. Så nu använder jag ritplattan främst till färgläggning.
Jag har däremot märkt att om jag gör alla steg -från den första "blyertsskissen" direkt på ritplattan till den färdiga färglagda bilden så är det mindre risk att jag fastnar i tidskrävande gnetande med detaljer.
Trots det föredrar jag nu att göra tuschoriginalen på papper och endast färglägga på ritplattan.
Jag tycker att jag har mer kontroll över helheten på pappret - överblick helt enkelt. Dessutom blir det mer liv i teckningarna när jag tecknar på papper. Tyvärr blir det lätt lite stelt jag tecknar på ritplattan
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Laureline »

mikaelbergkvist skrev:Är det bättre att teckna med än kopiepapper och en kulspets-penna?
Jag menar, är det nån fördel mot att jobba på papper?


Största fördelen med heldigitalt är lite samma som nackdelen tycker jag. Eftersom man har CTRL+Z så är risken stor att man sitter och uppreopar att dra samma streck lite fler gånger än man hade orkat gjort med ett suddgummi, eller att helt enkelt låta en lite för tjock tuschstreck vara.

mikaelbergkvist skrev:Jag har fortfarande hela källaren full.


Jo, fast proffs kan kanske mer kosta på sig sånt. Antagligen är ritplattornas som mest ekonomiskt motiverbara för de däremellan kanske.

Och så gissar jag att det just för den biten kan spela in om proffset ifråga har riktat in sig på den amerikanska marknaden också. Intresset för serieoriginal i resten av världen varierar la från svagt till obefintligt.

Allan Kämpe skrev:Jag prövade tidigare att scanna in blyerts original och sedan "tuscha" dessa sidor på min intouchplatta men det blev precis som Mikael Sol nämnde i inlägget ovan. I och med att möjligheten fanns zoomade jag och filade på miniatyrsmå detaljer,. Det här gav ett stelt och tråkigt resultat förutom att det tog en faslig tid.


Det där med stelheten tror jag har mest att göra med det jag sa ovan, att veta när man ska sluta.

Sols problem att hänga upp sig på detaljer hade jag också ett bra tag men det är samma sak där, man får sätta en gräns för hur mycket man drar upp bilden för själva tecknandet. Exempelvis att max förstora en "ruta" till skärmstorlek om det motsvarar att rita på A3 eller så.

Görs linjearbetet pixelbaserat så får man också en visuell koppling för när det börjar bli dags att ge upp finliret. Men många gör det ju i kurvor eller vad det heter, och då kan det zoomas hur mycket som helst, vilket en tänkt print kanske inte vinner på rätt fort.


Det är lätt att falla dit. Märkte det nyligen då jag inte gjort nått på länge och glömde bort det och satt och pillade på saker i bakgrunden när det hade varit smartare att fokusera på förgrunden, eftersom detaljerna i den tänkta storleken ändå inte syns, medan förgrunden fortfarande brister i detalj:

Bild

Det är trevligt att ha möjlighten att göra så däremot. Men jag kan hålla med om att det riskerar ta mer tid istället om man inte kommer ihåg att behärska sig.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av mikaelbergkvist »

Och så gissar jag att det just för den biten kan spela in om proffset ifråga har riktat in sig på den amerikanska marknaden också. Intresset för serieoriginal i resten av världen varierar la från svagt till obefintligt.


Mer än 75% av det jag sålt i form av orginal, har jag sålt till svenskar.
Det är ändå en så försumbart liten del av min inkomst i och för sig, så det gör ingen skillnad.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av mikaelsol »

Den här ritade jag på en Cintiq 13 tum. Tog säkert fyra timmar för att jag var tvungen att zooma in så mycket. För liten skärm gör ju att man får dålig överblick över hela bilden (på bildlektionerna fick man ju höra hur viktigt det var att gå nån meter bort från sina alster för att känna på helheten)
Bild

Den här ritade jag däremot med en vanlig Wacom-bräda med en 19 tums skärm.
Tog ungefär lika lång tid.
Bild

Båda är tecknade i Photoshop.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av mikaelbergkvist »

Nice. Modesty Blaise?
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Cintiq ritplatta

Inlägg av Laureline »

mikaelbergkvist skrev:
Och så gissar jag att det just för den biten kan spela in om proffset ifråga har riktat in sig på den amerikanska marknaden också. Intresset för serieoriginal i resten av världen varierar la från svagt till obefintligt.


Mer än 75% av det jag sålt i form av orginal, har jag sålt till svenskar.
Det är ändå en så försumbart liten del av min inkomst i och för sig, så det gör ingen skillnad.


Jo det var mest ekonomiskt jag tänkte på. Att intresset var obefintligt var kanske klumpigt formulerat, men jag menade relativt den amerikanska, och då kanske enbart superfigurerna. Antar att samma galenskap inte gäller mer oberonde material, eller om det ens gäller alls längre. Jag har ingen koll alls på det där.



mikaelsol skrev:Den här ritade jag på en Cintiq 13 tum. Tog säkert fyra timmar för att jag var tvungen att zooma in så mycket. För liten skärm gör ju att man får dålig överblick över hela bilden (på bildlektionerna fick man ju höra hur viktigt det var att gå nån meter bort från sina alster för att känna på helheten)
http://www.mikaelsol.se/wp-content/uplo ... l_flat.jpg

Den här ritade jag däremot med en vanlig Wacom-bräda med en 19 tums skärm.
Tog ungefär lika lång tid.
http://www.mikaelsol.se/wp-content/uplo ... le_web.jpg
Båda är tecknade i Photoshop.


Lite svåra att jämföra, den övre har lite mer rörelse och dynamisk pensel känns det som, så det kanske tjänade på en mer direkt kontakt också?

Men snyggt att kunna dra linjerna lika bra frikopplat som direkt sådär.

Kurvade linjer tenderade alltid att vandra iväg och till sist köra i diket med vanlig platta för mig, var helt hopplöst att rita direkt.
Skriv svar