Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av mikaelsol »

Yo gänget!

Kommer inte ihåg om jag nämnt detta innan här på forumet.

I alla fall, förra året (2013) hade jag med fyra sidor med mina skämtrutor "Solpaneler" i ett nummer av Elvis (tror det var nummer 5). I år har det varit ett stadigt gigg med 4 sidor per nummer (fyra rutor per sida, så 16 skämtrutor per nummer).

Jag har inte direkt hållit på med skämtrutor tidigare, så det är en rätt lång inlärningsprocess.

Det brukar sägas att man ska göra 100 stycken innan det går att avgöra om de är bra eller inte. I dag ritade jag solpanel nr 97. Finns flera jag är rätt missnöjd med, men att vara missnöjd är ju positivt för annars riskerar man att stagnera. Räknar med att ge ut en samlingsbok 2015 till bokmässan.

Anyways, skriver inte detta för att jag inte vet hur man uppdaterar sin seriewiki-artikel, utan för att jag börjat lägga upp mina Solpaneler kronologiskt på min hemsida http://www.mikaelsol.se (oh det är gratis och man behöver inte bli medlem eller nåt)

Uppdateras tre gånger i veckan, vilket jag tolkat som nån slags webbtandard.

Provade också att betala 280 kronor till Facebook för att göra såna sponsrade inlägg och nådde väl 14 000 FB-användare. Jag är lite osäker på om det var en bra eller dålig grej för folk gillar ju inte reklam så mycket.
Jag tror dock att jag ska prova igen nån gång men då göra en specialsolpanel som kanske kommenterar någon dagsaktuell sak.

Jag slarvar en del med teckningarna, men bättring utlovas. Har en tendens att komma på och rita åtta stycken på en och samma dag, så det blir lite forcerat. Min stilförebild är den där tecknade tv-serien om en gul anka som gick på ZTV på 90-talet (eller om det var MTV). Minns ej namnet eller hur den såg ut egentligen…

Har egentligen inga långsiktiga planer med Solpanelerna, utan det är mer som att jag sitter och slår sniglar med en sten.

((ja, de senaste solpanelerna läser du först i Elvis-tidningen, men det tänker jag inte nämna här för det kanske räknas som reklam))
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av larsa66 »

Det är väl inget fel att man nämner var ens alster publiceras. Det är väl mer information än reklam.
Det var trevliga skämtrutor, skrattade till högt ett antal ggr. Då jag inte köper skämttidningar nämnvärt får jag gå in hit och kolla emellanåt.
Tack för delning.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av mikaelsol »

Tack larsa!

Det är rätt mycket av ett experiment. Har som sagt länge velat göra nåt för webben igen, för det var där jag började publicera mina serier för typ 14 år sen. Men det är ju det där med att få tummen ur röven och börja producera material som hindrat mig.

Min dröm är nu att komma på en strippserie som jag kan köra på tisdagar och torsdagar.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av Rosen »

Lysande! I knew you had it in you. [:o)]

(Dock tror jag att den här tråden borde ligga under "Mina serier" istället.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Serafim Svensson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 15:20

Re: Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av Serafim Svensson »

Jag slarvar en del med teckningarna, men bättring utlovas. Har en tendens att komma på och rita åtta stycken på en och samma dag, så det blir lite forcerat. Min stilförebild är den där tecknade tv-serien om en gul anka som gick på ZTV på 90-talet (eller om det var MTV). Minns ej namnet eller hur den såg ut egentligen…


Det är briljanta Duckman du syftar på, tror jag bestämt. Rösten gjordes av Jason Alexander.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Solpaneler - skämtrutor av Mikael Sol

Inlägg av mikaelsol »

Just ja! Jo jag kollade upp det på Twitter. Det sägs att Duckman inte åldrats med värdighet, så jag vågar inte se om.
Skriv svar