Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

Då jag läst en hel del klassiska amerikanska dagsstripp/söndagssidor senaste tiden och gillat dem så undrar jag om konceptet skulle kunna fungera i svenska dagstidningar idag. Söndagssidor kan man ju säga att de förekommer från och till då sidor från olika album publicerats i svensk dagspress.
Men kan en äventyrsstripp som publiceras dagligen vara gångbar i svensk dagspress idag? Mitt svar är att jag tror att om dagstrippen uppfyller vissa kriterier så skulle den vara attraktiv för läsarna och för publicering.

1. Dagstrippen bör avhandla något som är av dagsaktuellt intresse.
2. Karaktärerna i dagstrippen måste locka läsarna att följa deras öden från dag till dag.
3. Serien måste innehålla spänningsmoment och ibland "cliffhangers" för att locka till fortsatt läsning.
4. Om serien har realistiskt tecknade miljöer och figurer kan det bidra till känslan av att händelserna är något som skulle kunna inträffa i verkligheten.

Många säger ju att den äventyrliga dagstrippens tid är förbi!
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Isegrim »

Jag tror den är förbi, för dagspressen tid är förbi (om vi talar om tidningar och särskilt papperstidningar). Men talar vi om dagstrippar i allmänhet, via andra plattformar så ökar den, då många följer serier via nätet (webbsidor, rssflöden och så vidare).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

Så en lösning skulle kunna vara att publicera en daglig äventyrsstripp på egen websida där läsaren får betala för att följa strippen via datorn, mobiltelefonen eller andra plattformar.
Sedan kunde man samla det avslutade äventyret/äventyren i album i ett senare skede med rabatterade försäljningspris till de trogna web-abonnenterna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Agentum »

Ja tidningstripen dagar är över tyvärr, bara de här simpla ett skämt hur dåligt det är om dagen klarar sig etttag till.
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Göran Semb »

Jag tror mycket väl att den skulle kunna samla läsare om den var tillräckligt välgjord; de stora problemen vore väl att a) få en dagstidning att upplåta utrymmet till den, b) vinna en lottojackpot så att man hade råd att sitta och teckna vackra bilder till utsökt manus för nästan ingen lön alls.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av larsa66 »

Jag tror inte heller att den är HELT uträknad fast nog är det en högoddsare att satsa på. Det skulle man väl också säga om söndagsstrippen med en svensk äventyrsserie.
Men jag och Jan jobbar ju faktiskt med en sån :) Nu är det tyvärr bara en tidning kvar att leverera till. Den andra drabbades av besparingar och då rök vår halvsida.

Som jag skrev tidigare har jag funderat på att redigera om äventyren till dagsstrippar även när det gäller Gustapärsa som Yxa & Klinga. I den senare får jag givetvis rådgöra med manusförfattaren hur vi, och om vi ska göra det. Men om jag säger såhär: Dagspressen häruppe är inte ointresserade av lokala serier, sen tror jag att man kan diskutera med dom hur man ska lägga upp det. Som en söndags/lördags eller dagsstripp.

Det är ju skillnad på dagstidningar också. Allan Kämpe t.ex. borde väl lätt kunna passa i någon storstadsblaska som DN eller SvD. Det är ju ett kulturarv du förvaltar och är dom smarta trycker dom hellre den än Fantomen. Jag skulle då överväga att ta en prenumeration bara av den anledningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Det är ju skillnad på dagstidningar också. Allan Kämpe t.ex. borde väl lätt kunna passa i någon storstadsblaska som DN eller SvD. Det är ju ett kulturarv du förvaltar och är dom smarta trycker dom hellre den än Fantomen. Jag skulle då överväga att ta en prenumeration bara av den anledningen.

Jag vet inte riktigt hur situationen är för SvD, men DN har knappt några serier kvar förutom på söndagarna. "Rocky" publiceras under kulturkrönikan och "Medelålders Plus" på Namn och Nytt-sidan, det är det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av larsa66 »

Jaså det är så illa.
Men var det inte DN som körde Viktor Kasparsson?
Vilken dagstidning kör Dragos/Fantomen? är det SvD eller?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av AndreasEriksson »

Helsingborgs Dagblad kör en sida Viktor Kasparsson varje påsk, tack vare den lokala kopplingen i serien.

SvD publicerar Fantomen (sedan 1942!)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Laureline »

larsa66 skrev:Allan Kämpe t.ex. borde väl lätt kunna passa i någon storstadsblaska som DN eller SvD. Det är ju ett kulturarv du förvaltar och är dom smarta trycker dom hellre den än Fantomen.


Men har inte Fantomen också klamrat sig fast lite för att den är "svensk" också?

Sci-Fi överlag känns ju ganska hopplöst i massmedia också, så en high concept typ av serie som Kämpe ofta var kan bli än svårare gissar jag. Möjligen skulle det funka bättre om de mer Blixtgordon-artade dragen serien bitvis hade renodlades. Mer fantasyn till, Som Star Wars i serieform.


Annars tror jag också att en form för betydligt yngre läsare vore mer säljande, för om vi tänke ross vilka som fortfarande köper dagstidningar så kanske bland de sista som gör det mest är de som vaktar barnbarn nu. En längre äventyrshistoria med Kalle Anka-typen av figurer, i Barks långberättarform eller så.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av AndreasEriksson »

Laureline skrev:Annars tror jag också att en form för betydligt yngre läsare vore mer säljande, för om vi tänke ross vilka som fortfarande köper dagstidningar så kanske bland de sista som gör det mest är de som vaktar barnbarn nu. En längre äventyrshistoria med Kalle Anka-typen av figurer, i Barks långberättarform eller så.

Johan Wanloos Kapten Klara går ju som följetong i DN.
Bild
(exempel från http://wanloo.tumblr.com/ )
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tror också tyvärr attt en renodlad science fiction-serie skulle ha svårt att väcka tillräckligt intresse i den breda läsarkretsen.
Men om man skapar en serie med dagsaktuell koppling till händelser i dagens konfliktfyllda värld så tror jag att det även skulle kunna locka läsare som normalt inte läser så mycket serier - alltså den typiske dagstidningsläsaren.
T.ex. skulle serien kunna handla om

Rysslands ambitioner att bli en stormakt med skarpa incidenter till havs i luften och på land.

Ebolaepedemins okontrollerade spridning som försätter hela världens civilisation i kaos.

Och vem är då hjälten i denna serieföljetong? Jo, naturligtvis en rättrådig svensk hjälte/hjältinna!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av RioGrande »

DN körde ett av Jakob Nilssons Stieg Trenter-album (som typ "Söndagsserie").
///
När det gäller att ta betalt för en serie på nätet så är jag tveksam. Man får nog tänka sig att serien ligger på en sida som "mervärde" istället --- och att sidans intäkter är av annan karaktär. Det var ju aldrig någon som prenumererade på SvD enbart för Fantomen/Dragos-rutorna heller!
///
Även prenumererade tidningar har ju stora delar av sina intäkter från annonser. Metro och andra gratistidningar har enbart intäkter från annonser. Ganska snart kommer "annonser" att blir meningslöst --- folk kommer att inse att traditionella annonser inte påverkar försäljningen ett dyft. Man göder bara konservativa reklambyråer. Det är fan ett helvete att få intäkter i dessa tider!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

Annonser jaha, problemet är ju bara att de flesta liksom jag tycker att det är ett otyg med alla dessa annonser som proppar upp och stör på webbsidorna. [}:)]
Kanske skulle jag kunna tänka mig att själv lägga in ett kontrollerat antal annonser som har en direkt relation till seriens tema. Om det t.ex. är en serie om en svensk JAS Gripen stridspilot så kan det finnas annonser för tidningar om flyg, krigshistoria, modellbyggen osv. [:o)]
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av mikaelbergkvist »

En dagspress serie skulle visst kunna sälja, men först måste den demonstrera att den har en egen dragningskraft. Att den lockar några extra köpare till tidningen.

'Caniff understood that his job was to help sell newspapers and quoted this bit of advice from his high school art teacher in Dayton, Ohio: "Unless a piece of art inspired the viewer to part with cash money to acquire it, then the drawing was not worth a hoot."'

Jag tror att det är ett misstag att tro att detta ändrats idag - i synnerhet om man beaktar tidningsdöden i allmänhet.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Isegrim »

Man skulle nog kunna sälja in en serie till en dagstidning, särskilt mindre tidningar och reklam finanserade. Problemet är nog att tidning som medium är på nedåtgående.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

mikaelbergkvist skrev:En dagspress serie skulle visst kunna sälja, men först måste den demonstrera att den har en egen dragningskraft. Att den lockar några extra köpare till tidningen.

'Caniff understood that his job was to help sell newspapers and quoted this bit of advice from his high school art teacher in Dayton, Ohio: "Unless a piece of art inspired the viewer to part with cash money to acquire it, then the drawing was not worth a hoot."'

Jag tror att det är ett misstag att tro att detta ändrats idag - i synnerhet om man beaktar tidningsdöden i allmänhet.


Jag håller med dig. Och om man ska lyckas sälja en serie till dagspressen måste man försöka rikta in sig på existerande dagstidningsläsare och så måste ju serien vara lockande för just dem. Det är nog naivt och tro att man kommer att locka horder av serieläsare/serie-entusiaster till dagstidningen bara för att en ny serie publiceras där.

Och ja, dagstidningarna är på nedåtgående. Kanske är då en daglig webstripp inte en så dum idé. Samling av stripparna i liggande albumformat - tre stripp per sida - som en årligen återkommande utgivning.

Eller vad säger ni om det här. En samlande websida för daglig publicering av strippserier med episk inriktning gjorda av olika serieskapare. Det vill säga att det ska vara längre sammanhängande berättelser av äventyrlig karaktär.
Finansiering? Annonser? Annat?
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av mikaelsol »

Tvärtom tror jag. Det ska inte vara dagsaktuella händelser eftersom folk lätt tar illa vid sig.

Hur gör man en äventyrsserie om det som händer i Syrien på ett smakfullt sätt? Eller om ebola? Folk dör ju på riktigt och situationen känns hopplös. När det gäller episka serier vill man fly verkligheten. Hjälten måste kunna vinna, men samtidigt är det en dålig idé att ge en påhittat hjälte äran för att en verklig konflikt tar slut, eller att botemedlet mot en dödlig sjukdom tas fram.

Det är som den där idén man får höra ibland från olika som tycker att Harry Potter borde delta i kriget mot terrorn i Afghanistan med sina magiska förmågor.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, jag kan hålla med om att det där med pågående sjukdomar och krig som skördar liv i verkligheten kan väcka anstöt och obehag om man skulle göra en spekulativ äventyrsserie av det hela.
Allt beror väl egentligen på hur finkänsligt och inkännande man skildrar de som drabbas av det onda.
Många serieskapare i det förflutna har ju använt sig av pågående konflikter.

Herge gjorde det med albumet Blå lotus - om Japans invasion i Kina
Milton Caniff behandlade samma konflikt med Terry and the Pirates
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fungerar en episk dagstripp i dagens press?

Inlägg av Ray »

Äventyrsserien som följetong i dagspress är nog tyvärr ett döende skepp. Vi körde ju kejsarkrönikorna som dags press serie och det var inte lätt att få in den, då var det ändå Europapress som stod för försäljningen.
att sälja in själv är nästan omöjligt om man bortser från lokala tidningar, även det kan vara svårt då dom ofta är kontraktsbundna med serier från exempelvis Bulls press, Europapress.
Jag fullständigt ignorerar dom där korta stripserierna som finns i dagspress här omkring, dåligt tecknade och oftast helt fullständigt obegripliga skämt.
Måste varit kul på den tiden när serier som prins Valiant gick som följetong, det var serier det
Skriv svar