AndreasEriksson skrev:De förlag jag förhandlat med har inte haft sådana krav, utan varit väldigt tillmötesgående och det är tydligt att de hellre ser sina serier utgivna i låg upplaga än inte alls.larsa66 skrev:Är det vanligt att de begär en minimiupplaga. T.ex. 1000 ex.Image är ju grundat av serieskapare så det är inte så konstigt att deras modell är till serieskaparnas fördel.Wakuran skrev:Det låter som en osäker modell. Hela risken och inte mycket av eventuell vinst. Men de räknar väl med att serieskapare kommer lockas av större friheter.
Kul att en del förlag resonerar så vettigt vad gäller att sälja rättigheter; har hört att en del förlag resonerar väldigt annorlunda och IMHO mer kortsiktigt! Låter också bra eftersom alla parter då har intresse av att utgivningen säljer bra
Sen tycker jag det låter intressant att köra med samma modell för originalalbum på svenska. Är ju iofs inte helt olikt "vanliga" bokkontrakt med royalty (förutom att det saknas en grundplåt, typ när jag skrivit så har var det "initial-ersättning motsvarande X sålda exemplar", och sen blev det inte mer pengar förrän när fler än X sålts), och det tycker jag om. Dvs, work-for-hire brukar ofta IMHO resultera i lite mindre bra serier, i snitt.
Och bara så det inte blir något missförstånd, när jag skrev om ersättningar vs gratis-arbete var det inte menat som kritik mot någon specifik utgivning; var mer att jag har så många bekanta som är trötta på att klart o tydligt kommersiella aktörer viggar gratis-jobb så ofta, lockandes med att det är bra PR, men den däringa bra PR:n leder aldrig till betalda jobb... Så det finns en viss misstänksamhet även mot projekt som är ideella eller drivna av entusiaster (som de flesta små serieförlag jag känner till), och det var mer av en förklaring till varför jag förstår misstänksamheten som finns ibland.