Pengar och skapande

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av smorkin »

AndreasEriksson skrev:
larsa66 skrev:Är det vanligt att de begär en minimiupplaga. T.ex. 1000 ex.
De förlag jag förhandlat med har inte haft sådana krav, utan varit väldigt tillmötesgående och det är tydligt att de hellre ser sina serier utgivna i låg upplaga än inte alls.

Wakuran skrev:Det låter som en osäker modell. Hela risken och inte mycket av eventuell vinst. Men de räknar väl med att serieskapare kommer lockas av större friheter.
Image är ju grundat av serieskapare så det är inte så konstigt att deras modell är till serieskaparnas fördel.

Kul att en del förlag resonerar så vettigt vad gäller att sälja rättigheter; har hört att en del förlag resonerar väldigt annorlunda och IMHO mer kortsiktigt! Låter också bra eftersom alla parter då har intresse av att utgivningen säljer bra [:)]

Sen tycker jag det låter intressant att köra med samma modell för originalalbum på svenska. Är ju iofs inte helt olikt "vanliga" bokkontrakt med royalty (förutom att det saknas en grundplåt, typ när jag skrivit så har var det "initial-ersättning motsvarande X sålda exemplar", och sen blev det inte mer pengar förrän när fler än X sålts), och det tycker jag om. Dvs, work-for-hire brukar ofta IMHO resultera i lite mindre bra serier, i snitt.

Och bara så det inte blir något missförstånd, när jag skrev om ersättningar vs gratis-arbete var det inte menat som kritik mot någon specifik utgivning; var mer att jag har så många bekanta som är trötta på att klart o tydligt kommersiella aktörer viggar gratis-jobb så ofta, lockandes med att det är bra PR, men den däringa bra PR:n leder aldrig till betalda jobb... Så det finns en viss misstänksamhet även mot projekt som är ideella eller drivna av entusiaster (som de flesta små serieförlag jag känner till), och det var mer av en förklaring till varför jag förstår misstänksamheten som finns ibland.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av rkaj »

Man ska aldrig jobba gratis ... Men att något är ett jobb för några varken kan eller bör hindra andra (eller ens samma personer) från att göra samma sak som hobby utan betalning.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Ray »

Personligen kan jag tycka att nog bör man få något för allt jobb man gjort. Att se sig själv publicerad är jättekul första gångerna men efter 2-3 utgivningar så blir det vardag och då är inte det något speciellt heller.
Tycker det är lite underligt att utgivarna nästan ser det som att dom gör skaparna en tjänst genom att erbjuda garanterad publicering och gratis ex av tidningen. Det är ju faktiskt skaparna som gör förläggaren en tjänst genom att jobba gratis och sedan knappt få betalt för det.
Själv har jag bara tecknat gratis om jag själv tyckt att projektet varit riktigt kul och oftast för ett icke kommersiellt syfte, aldrig till förlag. När jag haft med serier i antologier( heter det så?) så har det bara varit serier som jag redan fått betalt för på andra håll och som nu bara ligger i byrålådan och samlat damm.
Jag skulle, idagsläget, inte göra nya serier och få betalt i gratis exemplar. Det känns faktiskt lite fel då tidningen man tecknar för ändå någonstans har en önskan att tjäna pengar på den.
Skulle man däremot göra en egen tidning för sin egen skull och man använder enbart sitt eget material, ja då kan man ju teckna gratis.
Nu ger man sig in i förlagsvängen själv och skulle vi starta en seriebok med serier av andra tecknare, så skulle dom få betalt, för om inte jag som tecknare, förläggare jobbar gratis, varför skall dom :)
En åsikt i all välmening.
Ray
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Sir-L »

@Ray Absolut. Men om vi nu tarSeriemix som exempel. Så är det ju inte, som sagt, ett förlag som står bakom- även om en person med förlag hjälper till.

Personligen hade jag svårare för Utopi, där det ju var ett förlag bakom utgivningen. Sedan kan det vara hur välment dom helst, men i slutändan blir det en björntjänst kan jag tycka. (Gäller alltså gamla Utopi)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Pengar och skapande

Inlägg av Ray »

Ja, nej jag menade inte heller seriemix, ades media är, precis som vi, ett mycket litet förlag, vad jag har förstått. Vi är små i alla fall ( Jag och min fru) sedan är ju seriemix en konstellation med Larsa och allan kämpe vad jag fått veta, dom kanske kommer ha med egna serier också. Även om det är en hobbyverksamhet för de flesta så är det viktigt att man visar uppskattning, det ger tecknarens självförtroende och självkänsla en boost. De flesta tecknare drömmer om en professionell karriär och då är det pengar med i bilden, så en liten betalning är bättre än ingen, så tror jag i alla fall.
Skriv svar